Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Ble en halvtime på ellipsemaskina i sted, klarte ikke i nærheten av persen engang, men så er jeg tett i nesa, hostete og hormonella atm, så jeg er fornøyd :) Også tok jeg litt styrke på biceps, triceps og skuldre som en avslutning.

Kostholdet går fortsatt ganske bra, har jo skeiet ut litt i helga og sånn. Denne uka blir det hardt regime siden det blir fylletur i helga..og neste.. :lol:

Har ikke turt å måle meg igjen siden jeg startet da, er redd for at det ikke viser så mye som jeg håper og ifht det jeg ser på meg selv. Såå jeg venter litt før jeg begynner med fast ukentlig måling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg ikke vært flink overhode. :( Hverken med mat eller drikke. Det positive er at jeg både blir sulten nå, og føler at jeg dehydreres før det går for lenge. :) Før kunne jeg gå nesten to døgn uten mat før jeg oppdaga at jeg hadde glemt å spise... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før kunne jeg gå nesten to døgn uten mat før jeg oppdaga at jeg hadde glemt å spise... :P

Haha, jeg var ikke så ille, men kunne fort gå et døgn. Er ikke heeeeelt flinkis der enda altså, jeg glemmer fortsatt å spise innimellom, men ikke i samme grad som før. Viktigst av alt er at jeg setter av tid til å lage sunnere mat (i stedet for å ta av pølsepakka pappa har kjøpt f.eks) og spise uten å stresse. Nå har ikke selve mat-kostholdet mitt vært så forferdelig dårlig, men jeg skeiet ut hele tiden, fort kunne det skje hver dag liksom. Det skjer ikke lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trass rolig dag i går, så har vekten tikket ned. Det er viktig med å ha rolige dager og sånn sett. Både for hund og menneske.

Offisiell vekt/måledag idag. Og nå er totalen ned 7.8 kg og minsket 11.5 cm rundt magen. I tillegg har BMIen min gått ned fra 30.5, til 27.85 nå.

Vida skal starte med styrketrening nå. Må hente kløven hennes bare, og antakelig kjøpe en ny trekksele. Så da blir det enda mer ut å gå på oss. :)

Vi starter med aktivitetskampanje på jobben i morgen, og jeg skal gå for full pott på 74 poeng! Jeg vil vinne ting! :D (Jeg er nok ekstremt lettbelønnet. :lol: )

Edit: Aktivitetskampanjen vår varer til 20. november! Så da er det bare å stå på for å klare det. Må jo bli sprek av dette! :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kampanjen kicket i gang. :ahappy: Og jeg gleder meg veldig! :D Jeg går for 3 poeng hver dag nå fram til 20. november. Så da var visst toppsummen litt mer enn 74 fant jeg ut. :P

Slike kampanjer og konkurranser skulle vært et must på alle arbeidsplasser. Særlig de som har en del stillesittende arbeid. Men det er vel kanskje bare de som er aktive fra før av som melder seg på slikt?

Vi har hatt to skrittellerkonkurranser på jobb, og to slike kampanjer som dette (nummer to i gang nå), og det er vel siden 2011 bare. Bra at jobben oppfordrer til mer aktivitet i en hverdag der menneskeheten blir bare tyngre og tyngre...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også med på skritttellerkonkurranse med den tidligere jobben, men det var i min mest late og bekvemme periode. Hadde ikke hund, så hva i alle dager skulle jeg ut på tur å gjøre da?!

Håper de starter noe sånt der jeg jobber nå, da hadde det blitt litt annerledes.

Ellers har jeg blitt syk, så da blir det ingen gode turer på meg enda. :( Men vekta fortsetter å gå nedover. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også med på skritttellerkonkurranse med den tidligere jobben, men det var i min mest late og bekvemme periode. Hadde ikke hund, så hva i alle dager skulle jeg ut på tur å gjøre da?!

Det er der problemet ligger. I vårt firma så er det MANGE som melder seg på, og er kjempeaktive uten å ha hund. Men det er folk som er aktive fra før av.. Så jeg vet ikke hvor nyttige slike konkurranser er mhp å få den delen som er for lite aktiv til å bli mer aktiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der problemet ligger. I vårt firma så er det MANGE som melder seg på, og er kjempeaktive uten å ha hund. Men det er folk som er aktive fra før av.. Så jeg vet ikke hvor nyttige slike konkurranser er mhp å få den delen som er for lite aktiv til å bli mer aktiv...

viss man har små mål og alle som går lenger enn x får premie el heller enn om og gå lengst så blir det mer overkommelig for alle, også de som ikke er kjempespreke :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss man har små mål og alle som går lenger enn x får premie el heller enn om og gå lengst så blir det mer overkommelig for alle, også de som ikke er kjempespreke :)

Vi har begge deler. :) Både premier underveis om du klarer det målet, eller det målet, og til de beste. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delmål 2 i løping nådd! Hele runden min er nå løpt! :banana: Utrolig fornøyd med meg selv. Har gått fra å kunne løpe max 1 minutt av gangen, og masse gåpauser underveis, til 30 minutter i strekk. :)

Edit: Det beste er jo at det har skjedd på 6 løpeøkter på ca 3 uker. Det løpeprogrammet jeg så på først skulle få meg til å løpe 5 km uten stopp på 12 uker, men jeg skal søren meg klare det før det!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ned 5 kg siden jeg begynte, så nå skal jeg prøve på 5 nye :) Jeg synes jeg går ned fortere nå enn når jeg starta, forbrenner man mer fett jo bedre form man blir i?

Nå dytter jeg eple og pære til den store gullmedaljen så jeg skal bli mett i magen så kanskje jeg klarer å holde meg unna sjokolade fondanten på kjøla :lol: Spist 2 vafler idag da, og 3 biter mørk sjokolade jeg fant på et møterom :lol: (de var pakka inn altså :P )

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger å se at folk klarer ting på plantebasert kosthold, siden jeg er veggis selv. Man hører jo stadig vekk at man MÅ ha kjøtt for enten ditt eller datt.

To veganere:

03.jpg

19.jpg

Bilder linket fra veganbodybuilder.com

Og så må man ikke glemme da Scott Jurek, og Rich Roll. Veganere og ultramaratonløpere. :ahappy:

l1.jpg

Rich_Roll_Finding-Ultra.jpg

Jeg har hentet mye motivasjon fra "Eat & Run" i det siste, i tillegg til kunnskap om løpeteknikk etc. Så jeg har lagt om mye teknikk nå, er veldig fokusert på det når jeg løper og jeg merker at ting går MYE lettere med bedre teknikk. :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt på slækkern om dagen jeg altså. Spiser relativt kontrollert, men har sluppet opp på stålkontrollen. Viktigste for meg er å ikke gå opp i vekt, og det har jeg klart. :) Føles egentlig godt. Tror jeg bryter ned meg selv ved å være helt nazi. I går kjøpte jeg meg en eventyrsjokolade fordi jeg var så ekstremt sliten og fysen. Hehe. Men spiste sunt resten av dagen! :) Får ikke trent så mye når jeg jobber, men løfter og løper mye i barnehagen, det er helt sikkert :o

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste fort i et dameblad hjemme hos min mor i dag. "Ny diett". Nå var det eggehviter som skulle gjelde, særlig før man la seg. Og da gikk man visst ned 3 kg på 2 uker. Gadd ikke lese hele, men det stod sikkert noe om at man måtte være aktiv og alt det der i tillegg...

Så det klippet av Jørgen Foss på VG. Der han nevner at han har forsøkt forskjellige prosjekt, men ingenting nyttet etter prosjektet var over. Egentlig er jeg litt overrasket at folk trur enda på diverse mirakelkurer. Men de aller, aller fleste går jo opp igjen etter avsluttet kur (som da Foss har gjort også...). Men på en annen side, når man blir anbefalt ukebladdietter av leger, så er det kanskje ikke så rart?

Var som en sa i media for en tid tilbake siden. Det er egentlig det samme hvilken kur man velger, fordi at etter 2 er omtrent alle tilbake til start...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig veldig irritert over folk som Jørgen Foss. Slankeoperasjon er eneste mulighet? Nei? Se på alle de på Biggest Looser da, som er like store (eller større) og går ned med AKTIVITET og godt KOSTHOLD. (Jada, de får expertisehjelp, men så går jo også de fortere ned enn de fleste andre). Jeg har vært i de tanker selv hvor jeg er overbevist om at jeg aldri kommer til å gå ned uansett, men jeg har alltid vært klar over at slike mirakelkurer ikke hjelper i det lange løp. Helt utrolig at noen tror slik funker. Det kan funke som en kickstart, men da må man være villig til å hjelpe til selv med å øke mengde aktivitet og minske mengde kcal. Behøver ikke være rakettforsker for det liksom.

For all del, har ikke noe i mot slankeoperasjon, men det er feil å si at det er ENESTE mulighet. Det sender ut et signal til andre sykelig overvektige om at det er så lettvint som det. Vel, de må jo fortsatt endre kostholdet sitt etter en operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nå har jeg tre arbeidsdager også har jeg tre dager fri! I løpet av de tre dagene fri får jeg lønn og da skal det shoppes inn en del sunn mat. Jeg har virkelig ikke hatt det bra i det siste og det har gått ut over meg enten ved at jeg ikke har spist sunt, eller ikke spist i det hele tatt. Legebesøk skal utføres, men i mellomtiden har jeg kjørt det safe og spist en del suppe. Posesuppe altså, har ikke ork til så mye annet. Det er enkelt å lage også er det jo så godt da, ikke så 100% usunt helles. Slenger gjerne på en skive eller to med ekstremt grovt brød (fordi det smaker best :drool: ) med litt smjær på (fordi det er godt) også har vel egentlig det blitt maten min om dagene. Veldig kjedelig, men helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...