Gå til innhold
Hundesonen.no

Mosjon i hverdagen


tm100022
 Share

Recommended Posts

Jeg har malamuter. Dette er hunder som krever mye mosjon og fysisk trening. Hvor mye dem får om dagen varierer. Nå om sommeren er det for varmt for det meste av fysisk trening, så da ligger de i hundegården på dagtid og får ca 2 timer skogtur i bånd på kvelden. Det er det.

Ellers på året når tempen er under 15 grader varierer jeg aktiviteten. Noen dager i uka trener vi med sykkel, noen dager på tur med kjettingtrekk og noen dager med kløv. På vinteren er det ski og pulk 4-5 dager i uka om det er snø nok.

Tiden vi er ute varierer iforhold til hva jeg har tid til, men hundene får 2-3 timer aktivitet om dagen på en vanlig dag. Tygre treningsøkter varer såklart ikke så lenge, men de får løpe løs daglig utenfor båndtvang og får brukt seg masse på det i tillegg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har presa canario, og hverdagene er ganske forskjellig. Noen dager går jeg bare en kort tur på ca 30 min, noen dager lang tur på over en time. Jeg bruker ofte andre måter å slite ut hunden fysisk på, som springpole, flirtpole eller å dra kjetting. Da varmer jeg opp hunden med en kort tur først.

Jeg er litt dårlig på å aktivisere han mentalt, men vi trener vel litt lydighet sånn en dag i uka ca. Han får nok litt for lite mental trening, men han får mye fysisk trening, men som sagt, ikke alltid i form av lange turer.

Det er veldig individuelt hva en presa trenger, men han min er ganske aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sommerdagene uutholdelige ifølge pelsdotten, så såfremt vi er hjemme kan han gå ut/inn som han vil og turer legges til kvelden, da gjerne på en time! På vinteren økes dette betraktelig med hvertfall en langtur om dagen (1-3 timer) og de vanlige tisseturer + at han i tilegg er ute så lenge det er mulighet for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har schæfer / flat blanding og på en vanlig dag for oss uten de små tisseturene går jeg ca 2 timer fordelt på to turer. Han løper for det meste løst på disse turene så han får brukt seg litt mer enn i bånd. Ellers så trener vi på litt diverse gjennom dagen, små økter ofte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har greyhound og jeg går 2 turer om dagen på 30-40 minutt som basis. Det kan også bli dager med jogging eller lengere skogs/fjell turer, varierer en god del. Rasen har et veldig stort behov for å løpe, så 2-3 ganger i uken må han få løpe fritt og få ut energi. Har han løs i hagen daglig, men må på et større område for at han skal få "eksplodert" skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har japansk spisshund og går som regel en hovedtur på ca én time i hverdagene. Noen ganger litt kortere og noen ganger litt lengre.Da forsøker jeg å ha ham løs så mye som mulig og varierer turene med tanke på kupert og krevende terreng, rolig snusetur i hans tempo, nye og gamle ruter, trening eller rene mosjonsturer i hurtig tempo.

Sent from my C6603 using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To schæfere og det varierer veldig på hvor mye de får. Nå når vi er på hytta, så er det knappe tre km tur. Resten av dagen gjør de som de vil ute. Stort sett er de med oss å bader, ergo får de masse mosjon der. Ellers trener jeg lp/spor/lek med dem. En gren hver dag, sånn ca. Ellers i året er jeg på turer i skog og mark fra 6 km til 1 mil. Kommer litt an på hva jeg gjør i skogen. Rusler jeg enkle stier prøver jeg å få det til en mil, driver jeg med klatring ol så holder det med 6 km. Mental trening er alt fra 1 min. til en halvtime.

Personlig mener jeg at en schæfer trenger mer, det er en arbeidshund og ikke sofapynt. Så de bør ut å bruke seg skikkelig daglig. Hvordan får være opp til hver enkelt. Skal man drive en sport med hund, bør disse også har god fysisk grunnkondisjon, ellers vil ikke den psykiske kondisjonen holde seg oppe. Da tenker jeg variert mosjon i form av gåturer, svømming, ulendt terreng, klatring, sykling mm. Gåturer på skogsbilveier holder ikke for meg. Deretter må man finne balansen i overstimulering, dyra skal være til å leve med dager der man ikke orker å leke tulling i skogen. Så jeg legger inn kortere og enklere turer ukentlig, nettopp for å at de ikke skal bikke helt over når jeg ligger på sofaen og ikke er i form.

Min neste hund skal være en type hund som tåler alt fra slike turer til å ligge brakk i en uke og som jeg ikke har slike fikse ideer med. For jeg har strengt tatt ikke kropp til dette. (klapp igjen kjeften dere som ler av meg nå! Den under bordet var en "ulykke" :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dvergpinscher som normalt sett får ca 4 timer tur hver dag. Det blir fordelt utover dagen etter hvordan det passer best og 1 - 2 av dagene bærer han kløv på langturene. Vi har hviledag på søndager. Søndager går vi noen rolige og ganske korte turer, eller så finner vi et inngjerdet område hvor han kan løpe litt løs og få ut energi ved leking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en buhund, en collie og en pomme/papillonmix - tre hunder som krever helt forskjellige ting og mengder.

Buhunden er den som krever absolutt mest både mentalt og fysisk så ukene våre består av 1-2 sykkelturer på 4-6 km., 1-2 svømmeturer som fort varer en times tid, ett blodspor, 1-2 kvelder med LP-trening og resten fylles opp med gåturer på 30 - 60 min. Er mye ja, men det er det han krever for å være en relativt harmonisk hund hvis ikke så henger han i taklistene, terroriserer kattene, jager biler og vokter naboen. :innocent:

Collien trenger jo absolutt ikke samme mengde men får det lell da han er med og uti fra hans fysiske form så har han slettes ikke vondt av det. :ahappy: Han får ei økt med rundering/felt i helgene i stedet for blodspor og leker seg med vannapport ala retriever mens buhunden plasker rundt i tjernet.

Mixen er såpass lita og er min sønns "lapdog" så hun er "bare" med på gåturene våre og får ellers litt triksetrening med guttungen. Denne ukens prosjekt er å lære henne å stå på skateboard. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min filosofi er at alle hunder uansett rase og størrelse fortjener minimum en time ute på en gjennomsnittlig dag. Forskjellen for min del er hva jeg gjør på den tiden. Hadde jeg hatt en tibetansk spaniel så hadde jeg kanskje ikke syklet 1 mil, men jeg hadde jo ruslet tur på en time eller mer. Denne hunden har jo like mange timer i døgnet og kjede seg på som en hvilken som helst stor hund, og det handler like mye om og gi alle hunder en spennende hverdag som hvor mange km man går, hvor mange turer man sykler etc.

Min og varga(belgisk fårehund malinois) sin hverdag består av 75-120 min på tur, varierer om vi går, sykler, kløver, jogger eller løper løs etc, det er hovedturen, i tillegg så lufter jeg gjerne 2 ganger utenom det på 15-30 min hver gang. Også variere det litt hvor mye vi trener noen ganger trener vi lp, spor, rundering, ipo hver dag i over en uke, mens andre ganger trener vi 3 dager i uka.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Malamuten, bortsett fra at jeg vel mener at én time er et litt lavt minstemål :P

Min hund er en mellomstor blandings, og ganske rolig av seg. Vi er vel ute i ca 2-3 timer hver dag, mer i helgene. Veksler mellom å rusle langs veien og lese avisen, skogsturer, fjellturer, skiturer og hundetreff/trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det varierer, men jeg setter min ære i å ha hunder i god kondisjon, så trening får de.

En vanlig dag med lite aktivitet ser sånn ut:

Morgen - 20 minutters tur (ca. 3 kilometer)

Ettermiddag - 20 minutters tur (ca. 3 kilometer)

Kveld - en times tur, 5-6 kilometer

I tillegg litt ballkasting/jaktlek, lp-trening

I helgene blir det ofte hovedturen på 2-3 timer, i tillegg gjør vi gjerne litt andre ting - som bading, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdshunden: 1-2 dager i uka med trening (lp/rally o.l.), 1 dag lengre tur (1,5t+ i marka), 1 dag fri, resten mellomkorte turer (30-60 min).

Ridgebacken: 1 dag med på jobb, 1 dag fra, 1 dag lengre tur i marka eller løpetur, 1 dag trening og resten mellomkorte turer (han er en særdeles bedagelig hund for rasen å være, og ville glatt vært fornøyd med en halvtimes tur hver dag. Jeg kjenner ingen rr som krever så lite som ham av aktivitet. Det han krever mest med er hilsestress i passeringssituasjoner, og økt aktivitetsnivå har vært utprøvd og ingen positiv innvirkning på det).

I tillegg har vi hage der de får være ute stort sett så mye de vil resten av dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Har en belgisk fårehund, groenendael.

Han blir vel luftet en 3-4 ganger om dagen totalt (det er med hovedturen altså). På de korte tissebæsjeturene er vi som regel ikke ute mer enn en 15 min kanskje. He gets down to business rather quickly :aww: På hovedturene er jeg ute i en 1-2 timer som regel. Vi har funnet to løyper som tar såpass å gå, som regel tar vi den som vi ikke må innom trafikken med, så da blir det den kortere løypa vi går for det meste. Nå i det siste, fordi jeg har vært så forbanna sliten hele tiden blir det en del sykkelturer på 5-6 km i snitt. Svømming og lek i vann kjører vi på med nå som han faktisk kan svømme :P Vi har også tatt i bruk hagen vi bor i når huseiern ikke har vært ute og da har vi kasta ball og kost oss i noen timer. I tillegg til dette prøver vi å kjøre på med litt mentaltrening også. Som regel blir det spor og lydighet, men gjerne shapingøkter også. Angus ekke kresen :P Så er det jo også verdt å nevne at dette illustrerer dager når det er båndtvang. Når det ikke er båndtvang koser vi oss løse på jordene vi har i bakgården.

Jeg synes han får altfor lite, men Angus selv virker fornøyd og glad. Inne sover han som regel hele tiden og stikker innom innimellom for å si hei og få litt rompekos. Han er virkelig en sånn type som ikke krever en dritt, men som blir glad for det han får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en alaskan husky. Hun får alt ifra 1 - 6 timer om dagen, kommer HELT an på hva vi føler det er behov for, og hva vi har tid til. Hun krever egentig ingenting og er veldig grei sånnsett, og kan godt ligge i sofaen i en uke om gangen, hehe!

Når vi går tur er det alt i fra å gå i bånd, løpe litt løs, gå med kløv, trekke kjetting/dekk eller kickbiking. Jeg er veldig for variert trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Malamuten, bortsett fra at jeg vel mener at én time er et litt lavt minstemål :P

Min hund er en mellomstor blandings, og ganske rolig av seg. Vi er vel ute i ca 2-3 timer hver dag, mer i helgene. Veksler mellom å rusle langs veien og lese avisen, skogsturer, fjellturer, skiturer og hundetreff/trening.

En time er for meg et minimum av hva som er akseptabelt dyrehold, men fortsatt lite, veldig lite. Men det er jo mange hunder som knapt får en hel time på tur i løpet av hele sitt liv, som oppholder seg i hage eller får gå en runde rundt blokken 2-3 ganger om dagen. Jeg hadde ikke klart og ha hund om jeg ikke kunne gitt den minimum en time på tur i tillegg til lufting ved behov. Mindre enn det sånn på det gjevne så hadde jeg gått med konstant dårlig samvittighet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blandingshund av to aktive raser.

Han får 10-15 min morgen og kveld og 1-2 timer på ettermiddagen, når jeg kommer fra jobb. I helgene blir det gjerne mer.

Vi er i skogen minst 2-3 ganger i uken, da ofte i langline, så han får løpt litt. Han er sjelden helt løs, da inkallingen ikke sitter 100 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg har en Bichon Havanais.

Sommerhalvåret (vår, sommer og høst) er normalen 1,5 - 2,5 timer daglig tur på ettermiddagen eller kvelden, så lenge det ikke regner.

Noen ganger opptil 4 timer og enkelte dager blir det bare 30 min + lufteturer og.

På vinteren med flere minus blir det kortere turer, da min mangler underull og fryser veldig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena får morgen tur 05 20 så den er på 20 minuttet,så blir hun alene til 12.45 da får hun langtur på alt fra 2-3 timer. Kveldstur rundt. 1 time så liten lufting før natta:) hun går liten bånd ( untatt der det er dyreliv ved båndtvang såklart), sykler endel,går litt spor. Har masse hunde venner. Går for det meste i marka og på fine turstier:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tervis.

Det varierer jo, men blir som oftes 2-3 timers tur fordelt på to omganger. Vi går lenger og når jeg føler for det. Ettersom han har blitt voksen og ikke trenger kveldsrunden lenger, og jeg har blitt lat etter at vi fikk hage, har den blitt eliminert. Sånn hvis jeg ikke føler for det da. Han krever ikke stort fysisk på sommeren, så han er godt fornøyd. Går oftes i bånd, men slipper han innimellom - selv om det er ikke for mosjonen sin skyld. Nå har vi en lengre treningspause også, men ellers trener vi lp noen ganger i uka. Ellers blir det jo sommeraktiviteter innimellom også som badeturer og lek med hundekompisser.

På vinteren blir det forsåvidt nogelunde det samme, bare at han da går mer løs og har mer futt i steget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon - tror egentlig hun kunne vært fornøyd med en halvtime hver dag jeg altså, men hun får gjennomsnittlig 1-2 timer fysisk trening (tur + hopp, fotball, etc) og mentaltrening som kan variere fra ingenting til økter på tilsammen 2-3 timer om dagen. Kombinerer ofte mentaltrening og fysisk trening også. Men det er også dager uten noe som helst, evt litt mentaltrening.

Alaska husky - høyt aktivitetsnivå og behov, en treningstur (trekk) varierer fra 1-6-7-8 timer (med pauser innimellom, vurderes etter hvor hardt de har brukt seg). Vi konkurrerer jo og trenger hunder som kan trekke forholdvis tung i mange timer. De får som regel ikke så veldig mye mental stimuli, men de får maten titt og ofte på bakken som "godbitsøk"

Jämthund - er med i spannet på trening så hun får det samme som huskyene, pluss jakttrening som varierer veldig i mengde. Best trente hunden på jaktlaget vårt i alle fall :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshund, 50% Flat, 25% BC og 25% Husky, 11,5år gammel.

Vi går 3 turer med litt lengde og litt tisse turer hvis jeg er ute i hagen, henter posten osv (når jeg skal ut og gjøre noe så blir hun med).

Morgenturen er på ca 1 1/2time, ettermiddag 1- 1 1/2time og kveldsturen før vi legger oss er fra 40min - 1time.

Nå på sommeren som det er så deilig vær så ligger hun mye ute foran leiligheten vår, så hun er veldig mye ute nå om dagen.

På turene våre trener jeg litt fysioterapi, litt lydighet, litt godbit spor, litt freestyle (enkle danseøvelser på oss da... ;) ), innimellom får hun massasje på turen og vi setter oss også ofte ned og ser litt på livet rundt oss mens vi koser litt :)

Ca 3-4 ettermiddagsturer i uka går enten til et eller annet vann hvor det kan svømmes, nå som det er så pent vær, eller vi drar på stallen, da styrer hun og vennene hennes rundt akkurat som de vil i flere timer :)

Chicka har alltid vært vant med mye aktivisering og turer hele livet, merker at hun fortsatt setter pris på å være aktiv, hun er ikke en hund som hadde likt seg med kun 1time tur hver dag, jeg hadde også fått fryktelig dårlig samvittighet om jeg hadde funnet på å gjøre det mot hun :(

Hun maser aldri om tur, hun VET hun får aktivisering, hun er rolig og fin inne hvis jeg blir syk og hun får mindre mosjon, men merker etter noen dager at det begynner å "klø" litt mer i kroppen hennes og hun kan finne på litt mer banditt ting, heldogvis har jeg snille venner og familie som kan aktivisere hun litt for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund skal være en type hund som tåler alt fra slike turer til å ligge brakk i en uke og som jeg ikke har slike fikse ideer med. For jeg har strengt tatt ikke kropp til dette. (klapp igjen kjeften dere som ler av meg nå! Den under bordet var en "ulykke" :P )

Gårdshund? =) Eller faktisk, en rase jeg har oppdaget nå som ser kjempeteit ut, men som er best i verden på å leve lykkelig med late dager og lange turer i ny og ne er welsh corgi cardigan. Gårdisene kan bli litt sprelske (men ikke min selvfølgelig, hun er bare best ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å bli med i selve diskusjonen - det kommer veldig an på rase. En mops vil kanskje ikke trenge/tåle det samme som en border collie.

Jeg har gårdshund, tispe, 9 mnd. Hun er med i stallen nesten hver dag og enten bare flyr a løs der mens jeg holder på eller så blir hun med på tur. Ridetur er ofte 1-2 timer med varierende tempo (mye fart for hesten trenger det). Noen ganger er hun igjen i stallen fordi jeg er litt redd for å gi henne HD. Noen dager går vi bare ut for å gå på do. Da får hun fem minutter her og fem minutter der, men å gjøre det to dager på rad resulterer i en hundefjomp som bli heller rastløs. Jeg kan fint erstatte fysisk aktivitet med hjernebry. Legger inn en del lydighet i hverdagen og litt godbitsøk og sånt.

Du vil se på hunden din veldig fort om du gjør for lite. Den blir feit/får dårlig matlyst/tygger sko/ødelegger huset/maser e.l. Samtidig kan den jo bli rastløs om du gjør for mye, men det kommer an på hvor flink hunden din er til å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...