Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå april!


Anette
 Share

Recommended Posts

Jeg har to hovedargumenter for ikke å gjøre en kombinasjon jeg egentlig har drømt om å gjøre siden 2002. (vel, nesten - linjene).

To hovedargumenter - 1. Jeg bor alene og det vil være ugreit om valpene ikke er solgt når de er 8 uker. 2. OM valpene blir crappy eller folk av andre grunner ikke kan beholde hundene så har jeg ikke kapasitet til å ta de tilbake og det synes jeg ikke noe om.

Disse to grunnene er årsaken til at summen av negatives gjør at jeg avstår fra å lage meg en ny valp...........

Så leser jeg nå på facebook at en oppdretter - av min rase - omtrent er i samme setting, hun har flere usolgte valper og begynner å bli desprat - valpene er vel 11-12 uker nå - men det er jo ikke det værste, det værste er at brødhuet har enda ett kull samtidig.......

Hva i h........ tenker du med da?

Om man bor alene så må man faktisk planlegge det der med kull litt ekstra, og man går i alle fall ikke på to kull samtidig eller?

:| (til to kull samtidig, man ser jo fort feks på Finn/andre oppdrettere om kull ikke er lettsolgte for tiden)

I og med jeg bor alene også, og har jobb så er jo punkt 1- vær ganske sikker på at du har nok valpekjøpere. Punkt 2: ha mulighet til å alliere (evt betale) seg med noen som kan hjelpe om ting ikke går som planlagt med kjønnsfordeling/salg av valper.

Punkt 3: høre med jobb mulighet til å "forsvinne" litt for lenge i lunsjpausene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg vært ufin og skummet alt om er skrevet siden sist, men jeg vil så gjerne få dele noen gode nyheter med dere: Jeg sto på eksamen i dag! Og siden jeg har outet meg i en annen tråd, kan j

Jeg hentet kjole i posten i dag jeg

Noomi har HD-A.

Posted Images

Jeg pleier ikke skrive noe mer i mailen. Men som regel så booker jeg fly og hotell for dommer, så da sender jeg bekreftelse på det når de tingene er gjort.

Ja, her er jo saken at bekreftelsesskjemaet der de krysser av for om de gjøre det selv eller ikke ikke er besvart, og dette er 1 1/2 år frem i tid, ergo finner jeg ikke flyvninger til vedkommende enda, og det enkleste er kanskje å ta kontakt på nyåret? Men jeg er usikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hovedargumenter for ikke å gjøre en kombinasjon jeg egentlig har drømt om å gjøre siden 2002. (vel, nesten - linjene).

To hovedargumenter - 1. Jeg bor alene og det vil være ugreit om valpene ikke er solgt når de er 8 uker. 2. OM valpene blir crappy eller folk av andre grunner ikke kan beholde hundene så har jeg ikke kapasitet til å ta de tilbake og det synes jeg ikke noe om.

Disse to grunnene er årsaken til at summen av negatives gjør at jeg avstår fra å lage meg en ny valp...........

Så leser jeg nå på facebook at en oppdretter - av min rase - omtrent er i samme setting, hun har flere usolgte valper og begynner å bli desprat - valpene er vel 11-12 uker nå - men det er jo ikke det værste, det værste er at brødhuet har enda ett kull samtidig.......

Hva i h........ tenker du med da?

Om man bor alene så må man faktisk planlegge det der med kull litt ekstra, og man går i alle fall ikke på to kull samtidig eller?

Jeg tenker - gud så flott at noen tenker sånn. Er fader ikke alltid overflod av dem.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal flytte og ønsker å innrede litt Home&Cottageish i stilen + litt byantikviteter og ikke fullt så antikviteter fra mitt barndomshjem. På grunn av hundene ønsker jeg overflater som er vaskbare og praktiske :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skryter av den og jeg var ikke der :(

På jobb. Var her 05:45. Sånn er det å ha barnefri. ..

Du kan få en smakebit :D

Det var helt elendig lyd, spesielt i begynnelsen. Det hørtes sprengt ut, og man hørte ikke hva Marcus sang om man ikke visst det. Og han som har så fiiin stemme :/ Men det ble litt bedre utover i konserten, og allerede på sang nummer to sto alle i salen og sang med :D På Little Lion Man rista hele tribunen, det var helt sykt! Absolutt alle var med og det var kjempebra stemning :D Aldri vært med på en konsert hvor det tar av så mye så ofte. Håper jeg kan få oppleve de i et mindre lokale en gang, jeg er ikke noe glad i Spektrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hovedargumenter for ikke å gjøre en kombinasjon jeg egentlig har drømt om å gjøre siden 2002. (vel, nesten - linjene).

To hovedargumenter - 1. Jeg bor alene og det vil være ugreit om valpene ikke er solgt når de er 8 uker. 2. OM valpene blir crappy eller folk av andre grunner ikke kan beholde hundene så har jeg ikke kapasitet til å ta de tilbake og det synes jeg ikke noe om.

Disse to grunnene er årsaken til at summen av negatives gjør at jeg avstår fra å lage meg en ny valp...........

Så leser jeg nå på facebook at en oppdretter - av min rase - omtrent er i samme setting, hun har flere usolgte valper og begynner å bli desprat - valpene er vel 11-12 uker nå - men det er jo ikke det værste, det værste er at brødhuet har enda ett kull samtidig.......

Hva i h........ tenker du med da?

Om man bor alene så må man faktisk planlegge det der med kull litt ekstra, og man går i alle fall ikke på to kull samtidig eller?

Jeg ble nysgjerrig på hvilken oppdretter du snakker om jeg :lol: Og hovedargument nr 1 holder ikke, har jeg sagt til deg :aww:

Men det er mange som sitter igjen med valper, syns jeg, ihvertfall på de rasene jeg kikker på. Det er flere oppdrettere som har valper på en 10-12 uker, i en av rasene jeg kikker på, er flere valper til halv pris selv om de er registrerte og tilsynelatende kommer fra greie foreldre. Så om situasjonen er sånn om et år-halvannet, når jeg vurderer å pare Leah, så tenker jeg at jeg kan vente et år. En ting er å bli sittende igjen med valper, men å produsere flere til et allerede metta marked, ser jeg ikke poenget med, særlig ikke når tispa ikke er mer enn 2 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er jo saken at bekreftelsesskjemaet der de krysser av for om de gjøre det selv eller ikke ikke er besvart, og dette er 1 1/2 år frem i tid, ergo finner jeg ikke flyvninger til vedkommende enda, og det enkleste er kanskje å ta kontakt på nyåret? Men jeg er usikker?

Da ville jeg ventet litt. Nå liker jeg å få bekreftelsesskjema i retur sånn at jeg har det, men du kan jo vente til høsten og så purre opp skjema under unnskyldning at du skal se på overnatting og transport ....

Noen dommere liker å bestille selv, så det er greit å vite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøytt og sliten etter ein lang 30-timarsdag. Skjelt ut vart eg òg, eg var visst aaaaltfor treig. Slikt er moro når ein er vaken på 25. timen og jobbar så sveitten renn i 2 plussgrader :aww: . No skal det bli godt å sove! Berre spent på når naboen kjem heim frå jobb og startar motorsaga att...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har bare hund for å ha hund, så sikkert ikke kjentfolk :lol: De har en hvit hannhund på snart 4 år og en svart tispe på under året i hvert fall, tror begge er fra ei dame på Gjøvik, hannhunden er i hvert fall det :)

10 + år :lol:

Om 10+ år skal jeg klare å ordne sort/tan shiba til deg! :D Shit, det er lenge! Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle vil ha en shiba. :aww:

Jeg har to hovedargumenter for ikke å gjøre en kombinasjon jeg egentlig har drømt om å gjøre siden 2002. (vel, nesten - linjene).

To hovedargumenter - 1. Jeg bor alene og det vil være ugreit om valpene ikke er solgt når de er 8 uker. 2. OM valpene blir crappy eller folk av andre grunner ikke kan beholde hundene så har jeg ikke kapasitet til å ta de tilbake og det synes jeg ikke noe om.

Disse to grunnene er årsaken til at summen av negatives gjør at jeg avstår fra å lage meg en ny valp...........

Så leser jeg nå på facebook at en oppdretter - av min rase - omtrent er i samme setting, hun har flere usolgte valper og begynner å bli desprat - valpene er vel 11-12 uker nå - men det er jo ikke det værste, det værste er at brødhuet har enda ett kull samtidig.......

Hva i h........ tenker du med da?

Om man bor alene så må man faktisk planlegge det der med kull litt ekstra, og man går i alle fall ikke på to kull samtidig eller?

Og jeg bor alene med et lite barn, men har planer om å hoppe i det til høsten. Men jeg forventer ikke mer enn 2-4 valper, og har inntrykk av at markedet er greit på min rase, så det blir jo litt annerledes..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei vennine av meg jobber skift. Hun sjekket arbeidsplanen sin (elektronisk) ei helg og hadde fri flere dager fremover. På tirsdagsmorgen ringer de ifra jobb og etterlyser henne. Hun drar på jobb den dagen, og får vite at hun skulle også jobbe den mandagen. Kan arbeidsgiver trekke hun i lønn når det er de som har rotet med vaktplanen?

Njei. Hun skal jo ha vaktliste for minimum to uker i slengen, så fri er fri, og man kan ikke trekkes i lønn for fridager? De kan heller ikke trekke henne i lønn for å betale lønn til den som jobbet for henne mandagen, iom at de har tabba seg ut. Så i realiteten har hun ikke tapt lønn i det hele tatt, hun har jo fått en ekstra dag på tirsdagen?

Det jeg også mener..

Og malamutten: hun jobber varierende ja.. Så ingenting fast ettersom jeg vet.

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også mener..

Og malamutten: hun jobber varierende ja.. Så ingenting fast ettersom jeg vet.

Sent from my GT-I9100

Da er det jo ingen selvfølge at hun på egenhånd kan gjette seg til at hun faktisk ikke har fri de dagene, og da er det ikke hennes feil at bedriften gjør feil. Slik jeg ser det har de to valg, la henne få vanlig betalt for de to dagene eller la henne jobbe de inn senere i uken, men da skal hun ha 100% tillegg pga for kort varslingsfrist..

Djizes, naboer ass. *pustmedmagen*.. Nå skal vi ut og trene lp tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også mener..

Og malamutten: hun jobber varierende ja.. Så ingenting fast ettersom jeg vet.

Sent from my GT-I9100

Da er det jo ingen selvfølge at hun på egenhånd kan gjette seg til at hun faktisk ikke har fri de dagene, og da er det ikke hennes feil at bedriften gjør feil. Slik jeg ser det har de to valg, la henne få vanlig betalt for de to dagene eller la henne jobbe de inn senere i uken, men da skal hun ha 100% tillegg pga for kort varslingsfrist..

Djizes, naboer ass. *pustmedmagen*.. Nå skal vi ut og trene lp tror jeg :)

Har du lovtekst som sier at hun skal ha 100% på kort frist?

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg vet man ikke skal henge ut folk.. Men når folk skriver dette:

Vi stiller ikke noen krav da alt ligger latent tilstede fra fødselen av, familiehund=perfekt, Bruks,Lydighet evt utstilling=passer perfekt,-lavine, søk, politihund= passer perfekt også her. Alt i en og samme hund.

Så vil jeg påstå at man har misforstått noe :aww:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg vet man ikke skal henge ut folk.. Men når folk skriver dette:

Så vil jeg påstå at man har misforstått noe :aww:

Men har man laget valper i særklasse, så har man jo laget valper i særklasse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...