Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå april!


Anette
 Share

Recommended Posts

Drakk øl til frokost.... på tom mage. Og nå angrer jeg, sinnsykt vondt i hodet... (frokost = kl. 12.30). Årets første utepils da :D Er så deilig ute nå, får dårlig samvittighet av å være inne... men tror jeg må legge meg nedpå litt altså :lol:

Jooo! Og gjett hva da! Jeg har bestilt meg min første kjøretime :D Og da er jo det verste overstått, har jo nærmest lappen nå :P Så på mandag starter det, har hengt over meg i så mange år nå så skal bli deilig å få det overstått. Virker som en bra skole og. Dro med en venninne som er like treig som meg, så nå fikk vi presset hverandre igang.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg vært ufin og skummet alt om er skrevet siden sist, men jeg vil så gjerne få dele noen gode nyheter med dere: Jeg sto på eksamen i dag! Og siden jeg har outet meg i en annen tråd, kan j

Jeg hentet kjole i posten i dag jeg

Noomi har HD-A.

Posted Images

Snømus ja, der sa dere noe. Jeg har hatt noen rare spor i hagen min i det siste. Noe bor i muren og lager dype furer i snøen. For store spor til å være mus og for små for røyskatt, og rotte vil vi jo ikke at det skal være. Jeg tror det kan være snømus jeg, de er søte!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk øl til frokost.... på tom mage. Og nå angrer jeg, sinnsykt vondt i hodet... (frokost = kl. 12.30). Årets første utepils da :D Er så deilig ute nå, får dårlig samvittighet av å være inne... men tror jeg må legge meg nedpå litt altså :lol:

Jooo! Og gjett hva da! Jeg har bestilt meg min første kjøretime :D Og da er jo det verste overstått, har jo nærmest lappen nå :P Så på mandag starter det, har hengt over meg i så mange år nå så skal bli deilig å få det overstått. Virker som en bra skole og. Dro med en venninne som er like treig som meg, så nå fikk vi presset hverandre igang.

Godt å se at jeg ikke er den eneste som er sen med lappen! Lurer virkelig på når jeg skal få startet ordentlig. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Prøvde å redigere et innlegg, men det ble bare uleselig, så da får man heller lage ny post for å få det ut og bli ferdig med det. Uansett. Det jeg skulle si til Siri i redigeringa mi var at jeg egentlig ikke lurte på hvorfor folk på død og liv skal se på veganere som sære og ekstreme. Det var ikke et spørsmål. Jeg sa det var trist at man velger å bare henge seg opp det (og kanskje min personlige grunn siden jeg nevnte den?), i stedet for å se om det vi sier og mener faktisk kan ha noe for seg. For vi er ikke de eneste som sier at det er bra for miljøet å redusere forbruket av melk og kjøtt, og at det er bra for helsa å øke konsumet av grønt. Det går an å være enig i det og prøve å forbedre seg på det området, selv om man også velger å spise kjøtt. Igjen. Hvis det er ekstremt og sært så har jeg ingen problemer med å være det. Heller tvert imot. :)

Nå skal jeg piske meg selv på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukker øya for røntgensnakket jeg, for ingen av gutta mine er røntget. :icon_redface::lol: Det er et krav på basenji før avl, og han skal ikke i avl, heldigvis er det veldig lite hd på rasen, så tviler på at vi ødelegger noe særlig for andre med å ikke røntge. Men pengene har blitt prioritert anderledes. Kasko er øyenlyst da. :aww:

Kahlo ble røntget da hun var 18 mnd. Samt øyenlyst senere.

Samme her :aww: Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har røntget noen av dem, jeg sitter tross alt med 2 av 6 valper fra det første kullet til oppdretteren :lol: Men hun tar det med knusende ro, og sier at det ikke er noe stort problem på basenji uansett :) Begge er øyelyst da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Og så har vi en fabelaktig evne til å fortrenge. Jeg ville bare si til Nirm at dette gjelder på mange områder. Og grattis med høytrykksryler, men jeg er mye mer voksen enn deg for jeg har allerede slitt ut en!

Å herregud - du er jo olding, du :lol:.

Han ringte rett etter at jeg hadde postet, så nå har jeg både gjort avtale med ham og vært ute på tur :D

Kjekt med sånt som er overstått :).

Prøvde å redigere et innlegg, men det ble bare uleselig, så da får man heller lage ny post for å få det ut og bli ferdig med det. Uansett. Det jeg skulle si til Siri i redigeringa mi var at jeg egentlig ikke lurte på hvorfor folk på død og liv skal se på veganere som sære og ekstreme. Det var ikke et spørsmål. Jeg sa det var trist at man velger å bare henge seg opp det (og kanskje min personlige grunn siden jeg nevnte den?), i stedet for å se om det vi sier og mener faktisk kan ha noe for seg. For vi er ikke de eneste som sier at det er bra for miljøet å redusere forbruket av melk og kjøtt, og at det er bra for helsa å øke konsumet av grønt. Det går an å være enig i det og prøve å forbedre seg på det området, selv om man også velger å spise kjøtt. Igjen. Hvis det er ekstremt og sært så har jeg ingen problemer med å være det. Heller tvert imot. :)

Men det er veldig lett å henge seg opp i slik misjonering når man med det fremhever seg selv som et bedre menneske som gjør "det riktige". Ja, jeg har problemer med folk som skal fortelle meg hva som er rett og galt her i verden - eller bedre eller dårligere... Kan man ikke bare spise det man vil spise - eller ikke spise - i all stillhet liksom, uten å måtte forklare og fortelle og formane?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var det bekreftet at gubben drar til Ghana.. Men han kommer ikke hjem før på lørdagen :(

Så nå har jeg lest meg litt opp på Ghana, gitt mannen formaninger og etterpå skal vi shoppe eplebrett til han :aww:

Jeg begynner å skjønne at noen av mine venninner mener at jeg skjemmer bort mannen min :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....har vi vært ute i solen, Harly har fått brukt opp alle hjernecellene på slalomtrening der det lå leker strødd rundt over alt. 12 pinner skal fullføres din lille rakker! :devilbanana:

Lykke har fått trene litt og, så egentlig bør hun snart innse at hun er trøtt... :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er spesielt å være veganer/vegeterianer (aner ikke forskjellen på de ulike, men det er ikke poenget) og synes det er så grusomt å drepe dyr for mat, når de gledelig gir bikkjene kjøtt i haugevis.

Akkurat nå sitter vi på Vienna airport. Er et par timer til flyet går da men..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her :aww: Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har røntget noen av dem, jeg sitter tross alt med 2 av 6 valper fra det første kullet til oppdretteren :lol: Men hun tar det med knusende ro, og sier at det ikke er noe stort problem på basenji uansett :) Begge er øyelyst da.

Jeg har lurt litt på hvorfor Basenjier må være HD frie for å brukes i avl, jeg har aldri sett en Basenji med HD? Det er jo fint og flott med avlsrestriksjoner da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace sitt kull som eksempel da.

7 stk.

Hanne i Finland + Ace - røntgen tatt like etter fylte 12 mnd

Hanne i Sverige, røntget for noen mnd siden

Hanne i Sverige røntget for noen uker siden

Tispe i Sveits ikke røntget

Tispe i Norge ikke røntget

Tispe i Sverige ikke røntget

(Alle de tre siste er kjøpt med tanke på avl. Kullet fyller 2 år om 1 mnd + noen dager)

Såå, vi er flere sjeler som vil pirke litt på folk :poke::poke::lol:

Oi. Såpass. Det er en stund å vente på resultater... :P

Nå skal Noomi røntges før kennel leiren da, så jeg ikke kommer dit og oppdretter lurer på hvorfor jeg ikke har røntget enda. :lol:

Så innen sommeren er over, så er Noomi halt i alle hjørner og øra med. :aww: For da er jeg sikker på at hun har både HD, AD og store forkalkninger i ryggen i tillegg til allergien. :lol:

Jeg synes Linda Eide (av alle mennesker) sa det så fint en gang; hvis du ikke kan se maten i øynene, skal du ikke spise den heller.

Jeg har gradvis blitt veganer av mange grunner. At jeg ikke hadde klart å se en okse i øyene, leid den inn på slakteriet, og så spist den etterpå er bare en av mange. Jeg har aldri orket å forholde meg til at middagen min en gang har hatt kloke øyne og egen vilje. Det ville ha ødelagt apetitten min fullstendig, så jeg prøvde å fortrenge den delen. Ville ikke vite, ville ikke se og ville ikke høre. Jeg vet jo at mennesker ikke nødvendigvis trenger kjøtt for å overleve. Å spise kjøtt er et valg, ikke en nødvendighet, og da fikk jeg dårlig samvittighet hver eneste gang jeg valgte å spise det. Sånn fungerer jeg, og det er ikke sunt for verken psyken eller helsa. Jeg har alltid vært veldig glad i mat, og nå kan jeg fråtse i sunn mat med verdens beste samvittighet. Å virkelig kunne kose seg med maten synes jeg er viktig om man spiser det ene eller det andre.

Det er litt trist at alle veganere blir sett på som en sær og ekstrem "sekt" som man for guds skyld ikke kan være enige i eller se at har et og annet poeng, selv om man spiser kjøtt og drikker melk selv. Vennene mine har vært veldig positive, åpne og interesserte. De har ikke hatt noe ønske om å bli veganere, men de har tatt til seg en og annen vane, rett, opplysning eller holdning, og alt i alt er de mye mer bevisste på valgene de tar og de konsekvensene det gir. De kan vi alle bli, all den tid vi forbruker mye mer enn vi burde av alt. Kjøtt, egg og melk inkludert. Det trenger ikke være svart/hvitt og enten/eller for alle, men vi kan velge å gjøre en liten forskjell, som du sier. Å spise mer vegansk er bra for deg og bra for miljøet. Hvis det er hardcore, teit og sært, så er jeg det med glede jeg, altså.

Synes ikke veganere er sære eller teite, men noen blir litt vel hardcore for meg, der de prøver litt for hardt å omvende alle til en hver tid. Og for meg blir det litt for mye av det gode, at man ikke skal kunne gå ut og spise med alle vennene sine, fordi man vet at en vil sitte og slenge drit dersom de andre bestiller kjøtt, slik at man må dele opp folk for å få det hyggelig...

Men når sant skal sies, så er det ikke disse som er de verste totalt sett. Det er kjøtteterne som til en hver tid må fortelle hvor syk og unaturlig jeg er i hodet mitt, som ikke spiser kjøtt noe mer. De er i flertallet. Men likevel synes jeg det er merkelig at man spiser kjøtt om man har store problemer med dyrene som drepes, fordi det er enkelt å kutte ut kjøtt av kosthold...

Og et mer plantebassert kosthold er nok til bedre for de fleste. Både for mennesker og kloden.

Nå har jeg vært og spist med ei venninne, og så var vi inne på ene butikken her på senteret. Den går litt i Nillestil, med masse rart til en billig penge. Og det svømte over av ting med "love" "kjæreste" og alt slikt på, så det er veldig synd hun ikke skal gifte seg snart, for hun skulle fått en DIIIIIGER kasse med alt mulig slikt. :lol: Trur det virkelig hadde blitt satt pris på. :P Eller ikke... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på hvorfor Basenjier må være HD frie for å brukes i avl, jeg har aldri sett en Basenji med HD? Det er jo fint og flott med avlsrestriksjoner da :)

Jeg har såvidt tittet litt på statistikken, og den så veldig bra ut for å si det sånn :P Men det hadde vi jo ikke visst om vi ikke røntga da :) Avlrestriksjoner er kjempefint :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Såpass. Det er en stund å vente på resultater... :P

Nå skal Noomi røntges før kennel leiren da, så jeg ikke kommer dit og oppdretter lurer på hvorfor jeg ikke har røntget enda. :lol:

Så innen sommeren er over, så er Noomi halt i alle hjørner og øra med. :aww: For da er jeg sikker på at hun har både HD, AD og store forkalkninger i ryggen i tillegg til allergien. :lol:

Synes ikke veganere er sære eller teite, men noen blir litt vel hardcore for meg, der de prøver litt for hardt å omvende alle til en hver tid. Og for meg blir det litt for mye av det gode, at man ikke skal kunne gå ut og spise med alle vennene sine, fordi man vet at en vil sitte og slenge drit dersom de andre bestiller kjøtt, slik at man må dele opp folk for å få det hyggelig...

Men når sant skal sies, så er det ikke disse som er de verste totalt sett. Det er kjøtteterne som til en hver tid må fortelle hvor syk og unaturlig jeg er i hodet mitt, som ikke spiser kjøtt noe mer. De er i flertallet. Men likevel synes jeg det er merkelig at man spiser kjøtt om man har store problemer med dyrene som drepes, fordi det er enkelt å kutte ut kjøtt av kosthold...

Og et mer plantebassert kosthold er nok til bedre for de fleste. Både for mennesker og kloden.

Nå har jeg vært og spist med ei venninne, og så var vi inne på ene butikken her på senteret. Den går litt i Nillestil, med masse rart til en billig penge. Og det svømte over av ting med "love" "kjæreste" og alt slikt på, så det er veldig synd hun ikke skal gifte seg snart, for hun skulle fått en DIIIIIGER kasse med alt mulig slikt. :lol: Trur det virkelig hadde blitt satt pris på. :P Eller ikke... :P

Du må ikke glemme at hun er sikkert allerede halvt blind og innen høsten har halen falt av :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg om da jeg tok kneet mitt skikkelig en sommer. Ble fire uker med gips fra låret ned til ankelen. Hadde jo lite å finne på når jeg måtte være i ro og satt mye i sola siden det var så innmari fint vær. Da gipsen endelig ble fjernet så satt jeg igjen med et veldig hvitt og hårete ben med en brun fot og et brunt, hårløst ben. Det så noe underlig ut husker jeg! :lol:

Lykke til hos legen!:)

Gips konserverer brunfarge også. Jeg brakk beinet i slutten av august, og da var jeg ganske brun (og barbert) på beina. Da gipsen ble tatt av ti uker seinere hadde beinet en fin brunfarge og var veldig hårete :D

Uff da, når man har trodd man har sett det verste så dukker dette opp :shocked:

Det tenkte jeg og - og så får man håpe den er søt inni seg, for den var langt fra søt å se på.

Nå hadde jeg egentlig planer om å gå en lang kveldstur med Supra, i deilig solskinn, men jeg lagde så god wok at turen på rett og slett vente en stund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pim er så rar. Hun finner seg i de rareste ting når det kommer til håndtering. Vi kan legge henne på skulderen som et skjerf, og der blir hun. Eller bære henne opp ned, det syns hun er veldig avslappende.

Nå lager jeg pizza, siden jeg ikke fikk tak i en eneste pizza i Italia som var glutenfri.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ute på tur i 1,5 time. Såååå deilig vær og jeg gleder meg skikkelig til å gå årets første spor! Og det blir ikke lenge til! :D

Og så hilste vi på en kelpiefrøken ved navn Gaia. Noen som kjenner henne? Søøøt liten sak! Nå er jeg nesten sikker på mitt neste rasevalg :whistle:

Nå skal jeg trene styrke..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er veldig lett å henge seg opp i slik misjonering når man med det fremhever seg selv som et bedre menneske som gjør "det riktige". Ja, jeg har problemer med folk som skal fortelle meg hva som er rett og galt her i verden - eller bedre eller dårligere... Kan man ikke bare spise det man vil spise - eller ikke spise - i all stillhet liksom, uten å måtte forklare og fortelle og formane?
Men det er jo slik det skjer i alle diskusjoner. Bruker man bur er man dyreplager, bruker man flexiline er man dum, kjøper man hund uten helsesjekk er man idiot, kjøper man helstrup er man slem, forer man vom og hundemat vil hunden din drite erter og leve evig og så videre. Noen ting er fakta, andre ting er meninger. Også er det grånyanser mellom kategoriene. Sånn er det bare. Vi har alle forskjellige verdensoppfatninger. Jeg synes for eksempel det er trist at så mange i norge går rundt med kjempeegoer og tror vi kan endre verden og stoppe klimaendringer med å spise mindre biff eller kjøre mindre bil - enn så lenge norge står for 0,25% av kinas totale klimagassutslipp. Du snakker om å tro man tørker ut atlanterhavet ved å tetne til en liten bekk, når det er amazonas man må stoppe (ikke ta det bokstavelig). Men jeg vet at folk aldri kommer til å bli "omvendt" til min tro, med mindre de velger å se på faktaopplysninger og gjøre en egen vurdering. Tror vi kanskje bør utvide toleranseaspektet enda ett hakk :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeeer såååååå trøøøøøøøøtt!

Skinny har ett demonøye, som bare er en diger, svart pupill, for vi var hos veterinæren LENGE i dag, og hun har betennelse i/bak øyeeplet! Så hun skal på en svær behandling med dråper og piller, i dag fikk hun sprøyte på toppen av alt. Syns hun er flink, lille flisa, som lar folk pelle henne i øynene så lenge og mye. :P

Etter veterinær, så dro vi og besøkte Taz, og jeg har kost med Minion og Kiwi, og Pippa og Minion har gått tur og fått leke sammen, og de STORkoste seg! Også fikk jeg smuuuuudi, og det var dritgodt, og jeg vil lage det oftere, selv! Også er jeg veldig glad Skinny er lille, dumme-Skinny sånn at alle dyra til søsteren til Taz fortsatt lever. :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Nå føler jeg at jeg burde lakke tåneglene og file litt død hud også... Og jeg pleier aldri å lakke tåneglene.

En ting jeg gjøre, er å vaske sokker, for jeg tok det siste rene paret i dag. Det er litt molbo å komme til legen med strømpebukse...

Hei little-cutie-says-hello-smiley-emoticon. Jeg heter Margrete Molbo. Jeg går støtt og stadig til legen med strømpebukse, nekter å fryse på nybarberte legger altså.

Jeg konkluderer med at jeg er en perfekt forvert (dog litt vimsete og rar), siden jeg omtrent overøser oppdretter med all mulig info. Tror egentlig ikke hun vil vite så mye jeg, men jeg gjør det så slipper det å bli noe prat i ettertid OM det er noe. En ting skal jeg ha sagt, jeg skal aldri aldri mer være forvert!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, når i svarte kommer Vestnes dommerene ut!?!? Ikke svarer de på mail eller noenting, Gjøvik svarte ihvertfall at dommerliste ble lagt ut etter påska, det er etter påske nå liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er oppdrettere eller har hunder på for: Er man forpliktet til å gi beskjed om alt? Nå har jeg tatt noen grep i forhold til Uta, halting og stress (veterinær som betales av meg så klart). Jeg har gitt beskjed til oppdretter, men lurte på om det var normalt eller om jeg strengt tatt ikke trenger å gjøre slikt.

Jeg ringte om allergier og død. Ellers ikke. Særlig ikke etter at hun sluttet med rasen. Ville nok ha ringt angående halting og stress, men etter dyrlegen.

Snømus ja, der sa dere noe. Jeg har hatt noen rare spor i hagen min i det siste. Noe bor i muren og lager dype furer i snøen. For store spor til å være mus og for små for røyskatt, og rotte vil vi jo ikke at det skal være. Jeg tror det kan være snømus jeg, de er søte!

En jobb for Selma! :D

Prøvde å redigere et innlegg, men det ble bare uleselig, så da får man heller lage ny post for å få det ut og bli ferdig med det. Uansett. Det jeg skulle si til Siri i redigeringa mi var at jeg egentlig ikke lurte på hvorfor folk på død og liv skal se på veganere som sære og ekstreme. Det var ikke et spørsmål. Jeg sa det var trist at man velger å bare henge seg opp det (og kanskje min personlige grunn siden jeg nevnte den?), i stedet for å se om det vi sier og mener faktisk kan ha noe for seg. For vi er ikke de eneste som sier at det er bra for miljøet å redusere forbruket av melk og kjøtt, og at det er bra for helsa å øke konsumet av grønt. Det går an å være enig i det og prøve å forbedre seg på det området, selv om man også velger å spise kjøtt. Igjen. Hvis det er ekstremt og sært så har jeg ingen problemer med å være det. Heller tvert imot. :)

Nå skal jeg piske meg selv på trening.

Mine døtre har vært vegetarianere på skift. Da hun eldste bestemte seg for å slutte å spise kjøtt, skulle det lages paier, lasagner og ditt og datt uten kjøtt og det ble ærlig talt både styrete og dyrt. Hun begynte å spise kjøtt igjen etter et års tid av seg selv. Da neste datter sluttet å spise kjøtt, var det litt enklere. I påsken lagde jeg f. eks wok med en masse grønnsaker og stekte kyllingbiter til meg selv i en panne ved siden av. Dessuten spiser hun fisk. Det tror jeg nummer èn også gjorde, men hun likte bare fiskeboller og fiskegrateng. Når de i tillegg spiser melkeprodukter og egg, er det en masse man kan lage. Jeg trenger heller ikke tenke så mye på kalsium og proteiner. Ingen av dem har misjonert det minste over sine valg. Ia blir vel kanskje vegetarianer for livet. Ser ikke helt problemet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt
Men det er veldig lett å henge seg opp i slik misjonering når man med det fremhever seg selv som et bedre menneske som gjør "det riktige". Ja, jeg har problemer med folk som skal fortelle meg hva som er rett og galt her i verden - eller bedre eller dårligere... Kan man ikke bare spise det man vil spise - eller ikke spise - i all stillhet liksom, uten å måtte forklare og fortelle og formane?

Nå er sikkert folk så lei av denne diskusjonen at de glatt hopper over disse innleggene uansett. :) Jeg mente aldri ikke å misjonere for "veganismen". Tvert imot. Poenget mitt var jo at man ikke trenger å være helt og holdent veganer for å tenke over de små valgene man tar hver dag. Alle bekker små osv... Det var aldri et angrep på deg og dine matvaner (som jeg for øvrig ikke vet noe som helst om). Jeg føler meg ikke bedre enn alle andre. For meg føles det bedre å ikke spise kjøtt av de grunnene jeg nevnte. Det var mine grunner. Jeg har da aldri sagt noe negativt om noen som har nevnt kjøtt i noen tråder noensinne. Jeg har heller aldri sagt noe til noen i min omgangskrets i det virkelige liv. Før jeg våget å ytre meg i her nå. Jeg fortalte og forklarte fra mitt liv. Noe man ofte gjør i denne tråden. Enten ordla jeg meg helt feil, eller så kan det leses litt forskjellig utifra hvilke briller man har på. Du kan selvfølgelig spise hva enn du vil selv, men diskusjonen startet med at man syntes det var trist å sende avgårde slaktedyr, men at man ikke hadde problemer med å spise dem likevel. Greit nok, det. Og så sa jeg hvordan jeg opplevde det. Vi misjonerte neppe noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...