Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du noen gang angret på hundens stamtavlenavn?


HHC
 Share

Recommended Posts

Det dukker jo stadig vekk opp historier om hunder med stamtavlenavn som er mindre passende. Born to be a star som ikke er noen stjerne på en eneste måte, navn man ikke skjønner hvor folk har funnet ovs.

Har du noen gang angret på noen av dine hunders stamtavle navn? I såfall hvorfor?

Jeg har angret på 2 mann i rekken, Xanto. For det første, svært få tok greia med at han het Santo men kom fra et X-kull - dermed ble det mange X-anto på ham... For det andre er det MANGE hunder som heter Santo.... Men større plager enn det har jeg søren meg ikke hatt :P

(Dog angrer jeg litt på at Aris ikke ble hetende Hot Chicken i stedet for Hot Chilli, bare fordi det hadde vært morsomt når de leste opp navnet hans i finaler etc :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg veit ikke om du deler min aversjon mot blanding av språk i stamtavlenavn, men hvis jeg skulle hedra Camilla og hatt Imagine That som kennelnavn, ville jeg definitivt hatt en valp som het Imagine T

Det er mange oppdrettere som har ulike bokstavsystem, og det kan gi uheldige kombinasjoner, ord og løsninger av og til. Jeg ville for eksempel ikke hatt et Blowjob-kull, men det er meg og min puritan

Av de jeg har valgt selv, nei. Her er det aldri tilfeldig hva hundene får som navn, og jeg bruker aldri "oppbrukte" og overfladiske navn. De skal ha en sterk betydning for meg Hadde jeg fått velge s

Av de jeg har valgt selv, nei. Her er det aldri tilfeldig hva hundene får som navn, og jeg bruker aldri "oppbrukte" og overfladiske navn. De skal ha en sterk betydning for meg :)

Hadde jeg fått velge selv hadde Tibra hett noe annet, men det var medeieren til mora som bestemte navnene. Cherish er et utrolig tungt ord å si, selv om betydningen er fin. Avalon sitt er helt OK, men hadde jeg valgt selv hadde nok han også hett noe annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg var 13 år, og de andre forslagene jeg hadde var navn som "One star" og "One in a million". Skikkelig West life sanger jo :lol: Så da ble det noe så enkelt, og kjedelig som "Only Blondie" ... Jeg skulle ønske hun het "Ohlala" istedenfor :D Også kunne jeg kalt henne for "La".

Jeg har sjeldent angret på kallenavnet hennes, men jeg tok meg selv i å angre bittelitt forrige helg :lol: Blondie liksom.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea sitt stamtavlenavn er det mange feil med synes jeg. Hun heter "Golden Waters Bj Chesea of Eastsea". Gw er jo kennelnavnet, hun er fra B-kullet født i juni og vi er bosatt på østlandet. Chesea med en s fordi det ikke var plass til flere. Joda, mye betydning bak, men Gud så tungvint og langt OG ikke samme skrivemåte på daglignavn og stamtavlenavn. Men men. Ikke noe problem :)

Leja heter Weiefors Notorious Leja. Jeg fikk velge det selv, og hun er fra N-kullet. Navnet hadde jeg jo bestemt, så da valgte jeg et adjektiv på N som jeg syntes var kult. Hun er oppkalt etter en busk med masse blomster på, og Notorious kan bety både velduftende og berkytet, så det synes jeg var litt kult. Får håpe hun blir lagt merke til i ringen så hun faktisk blir beryktet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jo ikke BH Skuldh er et passende navn på en stor belgergutt liksom. Dameundertøy og skjebnegudinne.. Men det var det ikke jeg som valgte.

Mozza sitt stamtavlenavn er helt ok. Borsali'nos 2nd H Hermoza. Passer bra, hun er vakker :P

Lyra valgte jeg selv. Var Letsager er oppdretternavn. Egentlig ville det korrekte vært Lyra Vår Ledsager, men oppdretterne brukte Google translate, og da ble det som det ble..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Blaze kunne gjerne droppet Ô som er i navnet hennes :P

Men hun er jo fra ett Ô-kull. Blir veldig ofte lest opp som Glimmergruvans ØØøøø-Blaze :lol:

Ellers liker jeg stamtavlenavnene på alle mine, om valpekjøperene gjør det er ikke mitt problem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte angret, men det har vært litt kleint til tider.

Selma heter The Russell Yard´s Showwinner. Hun kommer fra et tulipankull fordi moren er import fra nederland, og Showwinner er en tulipan. Jeg tenkte det kunne være litt gøy også i utstillingssammenheng. Men som ny i miljøet og med en hund som faktisk vant nesten alt som var ble det faktisk litt kleint å ha en hund som heter Showwinner. Jeg så for meg at alle i parsonmiljøet tenkte: "hvem fanken tror hun at hun er da?" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Ganzie er kjøkkenoppdrett så valgte jeg navnet hennes selv. Var ikke klar over at det ikke er lov å bruke navn som kan ligne på kennelnavn så hun heter Taras Golden Ganzie og broren heter Taras Amigo. Taras fordi moren het Tara, og det ble så merkelig med Taras Ganzie, så da la jeg til en "golden" siden hun jo tross alt er gylden :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske Trym fikk navnet hans egentlig skulle ha, men SKK rota det til :lol: Kullet hans er jo Justice For All kull (Metallica album) Og hans skulle egentlig hete Metal Staff Blackened, men det blei Blackeyed hos SKK. Så han er den eneste som heter noe som ikke har noe med det albumet å gjøre :lol:

Tuva har et langt navn synes jeg, Canestellas Diamonds Are Forever, men det har aldri plaga meg egentlig, bortsett når jeg må skrive det :lol:

Bodil sitt har jeg valgt selv, og det er litt chezy, men jeg er litt sånn selv så who cares :lol: Tagstane Norwegian Queen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod mellom Black Design og Double Design på Pøbel. Hot Design var tatt, så da ble det med Black Design, for han er jo svart. :aww: Eeegentlig har det ikke så mye å si for meg, altså.

Kamar sitt var jo bestemt nesten da han var født, tenker jeg. Og jeg liker det, jeg. Pappaen heter jo Catch the Wind, og Kamar heter Into the Wind, begge er tricolor. Så jeg ville jo at kallenavnet hans også skulle matche opp til noe, og Kamar betyr måne på arabisk. Pappaen heter Karma, mamma Luna (måne på latinsk), så det ble en god betydning for alle parter, synes jeg. :)

Liker begge navnene, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko heter Najanin's Aiko-Chan. Kennelnavnet er Nina og Jan baklengs, navna på foreldra til oppdretteren til jentene. Jeg valgte navnet til Aiko sjøl, mens Tonje valgte kullnavnet. Jeg trudde jeg var SÅ smart da jeg fant navnet på min første hund, for det er nemlig et jentenavn som betyr lille elskling. Lite visste jeg at "alle" shibaer heter Aiko, eller at prinsessa i Japan heter det. :lol: Chan betyr kompis, og det er veldig passende. Jeg angrer ikke på at jeg kalte henne det, hun er mitt livs lys, min elsklingsbolle og verdens beste kompis. :wub:

Imouto heter Najanin's Deki Imouto, og her har jeg valgt både kullnavn og egennavn. Deki betyr noe sånt som snerten, lekker, spretten og nett, og passer kanskje ikke så bra på de utrolig maskuline og flotte brødrene hennes, hehe, men samtidig finnes det ingenting så snertent og fysisk slående som en god shiba. :) Imouto betyr lillesøster, og jeg har alltid sagt at min neste shibafrøken skulle hete det, for det blir jo lillesøstra til Aiko. Og tilfeldigvis blei det sånn at de deler verdens vakreste mor og faktisk ER søstre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått bestemme navnene på de tre jeg har kjøpt som valper.

Ita var fra et c-kull og jeg ante ikke hva jeg skulle bruke. Men jeg hadde veldig lyst på Ita som kallenavn. En time før vi hentet henne falt Chiquita ned i hodet mitt, og da fikk jeg et navn på C, samtidig som jeg kunne bruke Ita som kallenavn.

Jubi var fra J-kullet, og jeg brukte vel ikke så veldig lang tid på å finne ut hva hun skulle hete på stamtavlen. Det var mye forventninger knyttet opp til henne, og da jeg kom over Jubilation var jeg solgt. Det betyr følelsen av ekstrem glede, og det var jo akkurat det jeg følte. Jeg gledet meg så mye at det nesten var for mye av det gode. Når jeg samtidig så at Jubi var et fint kallenvan bare måtte det bli sånn! Nå endte jo ikke dette med ekstrem glede, men ekstrem sorg, så jeg er noe redd for å bruke så sterke betydninger senere...

Lego's kull er et sun-song kull. Altså, alle i kullet har et navn som er en sangtittel med ordet SUN i seg. Jeg valgte Waiting For The Sun, siden kullets termin var på sol-snu altså 21.desember. Jeg er utrolig glad i sola :) Men ut av dette fant jeg ikke noe fornuftig kallenavn, så jeg måtte bryte mønsteret mitt og finne opp noe helt annet. Og da ble det Lego. Kreativitet og mange timers glede ligger i betydningen av ordet for meg. Og så er det lett og si :)

Jepp, jeg er veldig fornøyd med både kennelnavn og kallenavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har aldri valgt noe oppdretternavn selv, min heter Gjiway's Yard-Yellow, og må ærlig si at jeg ikke har peiling på hva som menes med hans stamtavlenavn. :aww:

Kullsøsken er Gjiway's Youchien og Gjiway's Yatsy. Noen som klarer å skimte en sammenheng? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea sitt stamtavlenavn er det mange feil med synes jeg. Hun heter "Golden Waters Bj Chesea of Eastsea". Gw er jo kennelnavnet, hun er fra B-kullet født i juni og vi er bosatt på østlandet. Chesea med en s fordi det ikke var plass til flere. Joda, mye betydning bak, men Gud så tungvint og langt OG ikke samme skrivemåte på daglignavn og stamtavlenavn. Men men. Ikke noe problem :)

Synes jo ikke BH Skuldh er et passende navn på en stor belgergutt liksom. Dameundertøy og skjebnegudinne.. Men det var det ikke jeg som valgte.

Det er mange oppdrettere som har ulike bokstavsystem, og det kan gi uheldige kombinasjoner, ord og løsninger av og til.

Jeg ville for eksempel ikke hatt et Blowjob-kull, men det er meg og min puritanisme... :D

Til TS, nei, jeg angrer ikke på noe navn - men jeg hadde aldri trodd at så mange skulle ha så problem med å uttale X'en sitt navn. Det leses høyt på de fleste stevner, og ni av ti dommere sier "Eks-kumle", og den tiende sier bare X-Faktorer.

Hun heter Xkumle X-Faktorer av Hiselfoss, og Xkumle uttales som Skumle.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sita's stamtavlenavn er, hold dere fast, "Sita"! :lol:

Hun er ikke fra en registrert kennel, og fikk dermed ikke noe sånn fæncy-smæncy stamtavlenavn heller. Og ikke har vi savnet det heller.

Uva heter Lilla Enebys Un'Uva, og her er det faktisk bare "Uva" vi selv har bestemt, forslaget dukka opp i en navnetråd her på sonen :ahappy: Un'uva betyr "druen" (eller var det vindruen?) på italiensk. Vi er glade i Italia og vin, og likte tanken på at kallenavnet var en del av stamtavlenavnet. Synes det er fint jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...