Gå til innhold
Hundesonen.no

Dialekttråden


madam mim
 Share

Recommended Posts

Så herlig lesning! Ang "Fus" så er det mange i bergen som sier "Pippi" Som i feks "pippi være først" osv :P Er det kun vanlig i Bergen det? :P

Jeg bor jo egentlig nærmere Bergen By, enn Os. Men er likevel og har likevel vokst opp med den noe breiere os dialekten rundt meg. Så jeg kan lett si at "Eg ska heim me te mammo" :P

Når jeg er på utstillinger på østlandet merker jeg at jeg snakker mer og mer østlandsk :| er altfor lettpåvirkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 299
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Joining the OT-train: For meg er det et helt naturlig ord å bruke, men jeg innser at det kanskje ikke er helt 2012. Men, noen må ta ansvar for å bevare utrydningstruede ord!

Mammaer ligger ofte på ank

Nå googlet jeg for å finne en kjapp definisjon til deg, men google foreslår "å ligge med Hank", og det er det altså ikke. Å ligge på ank er når du ligger anspent og spent, negativt sitrende og for ek

Posted Images

Åå.. Dialekter er kult!

Jeg sier maule, fysen, fus og snål, men ellers så er det vel lite dialektord på meg.

Samboer er derimot fra Sunnmøre, så jeg bodde der i to år. Det tok litt tid før jeg skjønte hva folk snakka om. :P Jeg er veldig fan av sytalaus. Kuma er skikkelig sytalaus! Og å atlete seg.

Ej atleta litt på å skrive i dinna tråen, men d va no heilt sytalaust. Einaste no e at ej fekk litt låkt i haude.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang "Fus" så er det mange i bergen som sier "Pippi" Som i feks "pippi være først" osv :P Er det kun vanlig i Bergen det? :P

Å, stemmer! Jobbet med noen unger i norhordland en kort periode, de sa også det. Jeg tenkte bestandig at det bare var en forvansking av "fritt for å være først", sånn som vi pleide å si (sør-Troms). :P

Tror aldri jeg har hørt noen andre si akkurat "pippi", men jeg har ikke bodd så mange andre steder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ej atleta litt på å skrive i dinna tråen, men d va no heilt sytalaust. Einaste no e at ej fekk litt låkt i haude.

Hehe.. Også tinger dere på ting. Istedenfor fus så har dere "ting å sitte foran". Right?

Søskenbarnet til Bård fikk en annen unge til å begynne å grine ved å si at han ikke hadde på seg hue. "Pappa! ------- sa jeg ikke hadde på meg hue!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Også tinger dere på ting. Istedenfor fus så har dere "ting å sitte foran". Right?

Søskenbarnet til Bård fikk en annen unge til å begynne å grine ved å si at han ikke hadde på seg hue. "Pappa! ------- sa jeg ikke hadde på meg hue!"

Jaa. Ting på å sete framme (i bilen). Hue = lue, forresten.

Så liker jeg "disse". Ej likte godt å disse då ej va liten, men d hekje blitt so mykje etter at ej blei gammal.

De som ikke vet hva det er får ta seg en bolle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, man grynner i dypsnø, og en lørk er fin å kaste på bålet. I tillegg sa denne eksen min: "E ist ikke å gjør det!" Den fant jeg igjen i norrøn ordbok. Istada betyr å orke, gidde. Gøy å finne igjen utdødde ord som har overlevd på en øde dialektøy! (Jepp, dette er en av mine nerdegreier :icon_redface: ).

Ist er så visst ikke utdødd eller sjeldent på en øde dialektøy ;) Tror mange i Nord-Norge sier det.

Ist du å hente mæ den sjokoladen, igjen typisk for vesterålen. Ikke lenger nord, allerede i harstad stopperbruken av ist. (mener jeg iallefall)

Noen som veit hva "å mølle" er for noe? :P

Ist er nok vanlig lengre nord enn som så :) Er helt vanlig der jeg kommer fra. Nå er det ikke så langt nord for Harstad, men de sier det i Midt Troms også. Er det ikke vanlig i Tromsø, altså? Fine byfolk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Me treng å blåse lite liv att i denna tråden tenkjer e :) Kom med dekanns beste gloser :icon_clapping:

E blir meir og meir språkforvirra, og har no utvikla ein dialekt som e ein salig blanding av halling og numedøl. Tale tilnærma "fint" når e prate med folk fra litt meir bynære strøk, men slår like fullt over te denna sammensuriumsdialekta når e prate med lokale. Knoting på høgaste plan :lol:

E har te og med begynt å si gvit og ikkje hvit/kvit (gjeld også dei fleste andre ord som eigentle begynne med h/k) :teehe:

Oversatt hvis det er noen som trenger det:

Vi trenger å blåse litt liv i denne tråden tenker jeg :) Kom med deres beste gloser!

Jeg blir bare mer og mer språkforvirret og har nå utviklet en dialekt som er en god blanding av halling og numedøl. Prater tilnærmet "fint" når jeg prater med folk fra bynære strøk, men slår like fullt over til denne blandingsdialekten når jeg prater med lokale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ka du førtæll?

Æ e sjøl åssa ganske så utvanna i dialekta mi, æ må fortælle folk kor æ e fra førr at dæm ska skjønne d. Veldig lætt påvirkeli av folk æ e rundt..

Fant et sånn fint oversiktsbilde over dialækt-ord fra Tromsø, ser ut som en del av dæm tilhøre den yngre garde (hete f.eks ikkje "lammi", men "lamme"), men bra nok:

post-10329-0-72253200-1425977328.jpg

Gir opp å skrive dialekt... for uvant og vanskelig :P

Favorittordet mitt er gebærda som i "de e no så mye gebærda me dæ" (sitt å veive med arman eller fetle med ting), fetle er et annet av mine favorittord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger også dialekter! Synes det er så trist at de unge velger bort dialekten sin. Jeg bor i Hedmark, hvor det er veldig vanlig å snakke bredt. Dessverre er det færre og færre som gjør det, og heller legger seg på det jeg kaller Oslo-dialekt, eller byspråket.

Det heter ikke kulturhus, det heter kullturhus(tjukk L)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh, denne visste jeg ikke eksisterte!

Nå må jeg gå gjennom tråden for å kunne lese innleggene deres i deres dialekt :D

Jeg har heldigvis ikke fått utvanna fauskværingen i meg, men jeg bytter på Fauske-dialekt og gebrokkent østlandsk-dialekt etter hvem jeg snakker med, siden mange her nede tydeligvis har problemer med å forstå. Det gikk noen måneder før klassen min innså jeg var skikkelig nordlending, selvfølgelig fikk de rede på det når jeg stubba tåa skikkelig i søyla på klasserommet :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker dialekter, og synes de er så fascinerende :D Har lest gjennom hele tråden og synes dere har mye morsomme ord :P

Låk er å være vond i kroppen. Hvem sier ilt?

Ellers synes jeg det er så morsomt å si hue, siden "alle" østlendinger tror det er hodet.

@MissHeike, sier både dæv/dævvhørt og tunghørt der jeg kommer fra

Så har jeg ett annen vri her; hva sier dere?

- Hva skal vi ha til middag idag?

- Hva vi skal ha til middag idag?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen mange ord her :D

"Anka på noe" - bruker det om vi bekymrer oss.

"Maula" - Gomle, pytte i trynet, ja spise masse egentlig.

"Hol" - Da er jeg sulten. "Magen er hol", altså tom.

"Høen" - "vetta høen" - jeg vet ikke.

"Badla" - rulletobakk

"Jysla" - veldig.

"Har du plumpa" - denne er det mange som reagerer på og det var ei jente som trodde jeg spurte henne om hun hadde prompa og ble lettere fornærmet. Det betyr altså at noen har tråkket uti vann og blitt våt oppover foten :)

"**** eller pikking" - noen som banker på.

"Føysa" - huske, disse

Aaah, dialekter er gøy :D

Edit: vi bruker også ordet snål som noe positivt :)

Litt mer Karmøy, men der blitt det brukt "rubbel og rakje", "eg tar ei pulsa med rubbel og rakje" altså en pølse med alt av tilbehør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg snakker veldig forståelig generelt.. Allikevel får jeg ofte blikk om jeg skulle være fra en annen planet, spesielt fra dere på østlandet :P

Et lite knippe av ting som ikke blir forstått er: malplassert, stråfne, snåve, og korpen..

Gubben bruker gjerne uttrykket "utvil" når han er skikkelig i tvil.. U'n skal liksom forsterke tvilen, selv om man skulle tro motsatt :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...