Gå til innhold
Hundesonen.no

Dialekttråden


madam mim
 Share

Recommended Posts

Betyr forøvrig: Guttungene hopper over gjerdet, klatrer i furua og plukker kongler i bare ullsokkene. 

Vi si forresten "hælvhussu" for ullsokker.. Vi er jo tross alt litt mer urbanisert :aww::lol:

Eller så si dem nyschjyll (nøkler) og rundt nåva (rundt hushjørnet) :lol:

Jeg har urbanisert dialekta mi litt.. Man kan jo ikke komme i byn og snakke nesten som bonden din og forvente at man blir forstått :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 299
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Joining the OT-train: For meg er det et helt naturlig ord å bruke, men jeg innser at det kanskje ikke er helt 2012. Men, noen må ta ansvar for å bevare utrydningstruede ord!

Mammaer ligger ofte på ank

Nå googlet jeg for å finne en kjapp definisjon til deg, men google foreslår "å ligge med Hank", og det er det altså ikke. Å ligge på ank er når du ligger anspent og spent, negativt sitrende og for ek

Posted Images

"Å kauk"? "Disse/humpedisse"?

Er ikke det å le? Disser jeg også :aww:

1: reua/raua

2: låran

3: leggan

4: fødan

Og tær: tætna

1: Ræva

2: Låran

3: Leggan

4: Føtn

Tær: Tæ'ærn

En ting TJ hang seg opp i da vi begynte i lag var at jeg sa kati i stedet for når. Og spesielt "kati klokka" ble mobbet. :P

Sier også kati for når! :P Men kunne ikke sagt "kati klokka".. Mer "kati ska vi dra?"

Det sier vi i Flekkefjord også. Eller, vi sier kåti, men det blir jo det samme. Kåti klåkka er helt vanlig å si der, aldri tenkt over at det skal være rart egentlig.

Når: kåti

Hvorfor: kåffår

Hvilken: kossen (eller kåffår ein)

Hva: kå

Hvor: henne

Når: Når/kati

Hvorfor: Koffår

Hvilken: Kass/Korsh'n (vet ikke hvordan få med det phonetiske :lol: r'en er kanskje lydløs, samme måte hvis en trønder sier "tørr ikke"(tørsh))

Hva: Ka

Hvor: Kor/e hen

Også ble jeg sett rart på av en bergenser når jeg sa ilag, for sammens med (kjærester), og læll for likevel :P

"Bækren uttpå atlægå"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e ranværing, frå en dal. (Tjukk l!)

Vi har bættle mange uttrøkk så dåkk sekkert itje ha hørd før.

Kørvan gjækk opp trøppa i lag med småfæsjen, feks.

Vi sei ikke koffør vi sei ke då?

Å når nåkka itje e løv så ska du la vara!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fauskværingan snakker ofte med apokope, noe som jeg tror er hovedkjennetegnet for dialekten :)

Æ ska te Fausk å kjøp kak førr ei kron, e tebak om en tim.

Apokope gjelder vel stort sett hele nordland. Men Fauske og Steigen er ekstreme!

Jeg sier kast, ikke kaste for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fauskværingan snakker ofte med apokope, noe som jeg tror er hovedkjennetegnet for dialekten :)

Æ ska te Fausk å kjøp kak førr ei kron, e tebak om en tim.

Mamma er fra Sørfold kommune, men har bodd i Vesterålen i 40 år. Men HVER gang hun er tilbake på hjemtraktene eller snakker på telefon med noen av slektningene derfra legger hun så vanvittig om :P Ska du ha de ei kak, e ska ut å sykkel, ho Arnhild kjæm fra Fausk førr å vær me me, osv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fauskværingan snakker ofte med apokope, noe som jeg tror er hovedkjennetegnet for dialekten :)

Æ ska te Fausk å kjøp kak førr ei kron, e tebak om en tim.

Åh, der fekk æ flæshback te beiardialekta... den é ennu meir distinkt :P

æ snakka forøvri en så fantastisk blanding av dialekta, at enkelte trur æ kjæm fra ett ainna land, slå den liszom :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi si forresten "hælvhussu" for ullsokker.. Vi er jo tross alt litt mer urbanisert :aww::lol:

Eller så si dem nyschjyll (nøkler) og rundt nåva (rundt hushjørnet) :lol:

Jeg har urbanisert dialekta mi litt.. Man kan jo ikke komme i byn og snakke nesten som bonden din og forvente at man blir forstått :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

:lol: Her er hussu strømper, så vet ikke helt med den urbaniseringen :lol:

Jeg klarer ikke uttale navnet på nabogården (som står tom) den heter i min verden "lille gjelten" i deres verden... eh nei, klarer ikke skrive det engang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten :) Å kauke er å rope, mens å disse er å bruke ei huske ;) Humpedisse er sånn vektstang med to seter og to bildekk som barna sitter på :)

Ja, vi sier også disse om å huske :lol: humpedisse vet jeg ikke hva jeg kaller da.. tror jeg aldri har hatt behovet for å si :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er fra Sørfold kommune, men har bodd i Vesterålen i 40 år. Men HVER gang hun er tilbake på hjemtraktene eller snakker på telefon med noen av slektningene derfra legger hun så vanvittig om :P Ska du ha de ei kak, e ska ut å sykkel, ho Arnhild kjæm fra Fausk førr å vær me me, osv.

Mamma er også fra Sørfold, det merkes tydelig når hun snakker med slekta derfra at hun legger om fra fauskværing til Sørfold :lol:

- Kom kræng nøvva, gjæng på høvv

- Fli me feito

- Raparvattn med slurparstaur

Dialekter er så fascinerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, der fekk æ flæshback te beiardialekta... den é ennu meir distinkt :P

æ snakka forøvri en så fantastisk blanding av dialekta, at enkelte trur æ kjæm fra ett ainna land, slå den liszom :huh:

Er du fra Beiarn? :o Hva er oddsen for DÈT, liksom! :lol:

(Jeg har bodd i Saltdal noen år og har vært noen rallturer i Beiarn på bygdefester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fra Beiarn? :o Hva er oddsen for DÈT, liksom! :lol:

(Jeg har bodd i Saltdal noen år og har vært noen rallturer i Beiarn på bygdefester)

Ska ikkje skryt på mæ at æ e derfra (da ville æ vel sagt e, ikkje æ f.eks ;) )

Men vi bodde der noen år når æ va lita :)

edit: og oddsen er bitteliten, er vesentlig mer sau i området enn folk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er også fra Sørfold, det merkes tydelig når hun snakker med slekta derfra at hun legger om fra fauskværing til Sørfold :lol:

- Kom kræng nøvva, gjæng på høvv

- Fli me feito

- Raparvattn med slurparstaur

Dialekter er så fascinerende!

Av ren nysgjerrighet, hvor i Sørfold er moren din fra? (Nå ser jeg for meg det most unlikely scenarioet hvor vi egentlig er tremenninger eller noe sånt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet, hvor i Sørfold er moren din fra? (Nå ser jeg for meg det most unlikely scenarioet hvor vi egentlig er tremenninger eller noe sånt!)

Morfar kom med jernbanen fra Trondheim (som mange Krogstader), mormor kommer fra Beiarn/Setså/Ytre Straumen, TROR jeg. De flyttet fra Setså til Straumen når mamma var et par år gammel. Resten av familien hører enda til på Straumen, vi har fortsatt familiehytte osv i Steigen :)

Jeg har helt sinnsykt med firmenninger, spesielt på den siden av slekta! Når jeg gikk på barneskolen var vi fire firmenninger fordelt på to klasser :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...