MonicaT Skrevet 10. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 10. Oktober 2012 Aha, får kanskje sette meg ned med youtube og finne noen instruksjonsvideoer for å lære mer, greit å utnytte et program når man har det Vi kunne kanskje lært litt sammen? jeg er også ganske grønn på LR Jeg vurderer dette kurset http://kurs.fotovideo.no/participant/arrangement.aspx?id=50961 Er 24.oktober 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez Skrevet 10. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 10. Oktober 2012 Annbefaler dere og se på disse videoene: http://www.jkost.com/lightroom.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiriEveline Skrevet 10. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 10. Oktober 2012 Her er mitt lille bidrag fra Lightroom: Brukte du originalen eller en av de som er blitt redigert? Og takk for video tips Da vet jeg hva jeg skal gjøre ikveld! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez Skrevet 10. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 10. Oktober 2012 Brukte orginalen ja. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Synnikken Skrevet 10. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 10. Oktober 2012 Noen innspill? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest vivere Skrevet 12. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 12. Oktober 2012 Et høstbilde fra barndommens dal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mushi Skrevet 12. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 12. Oktober 2012 Synnøve: Synes bildet var fint og skarpt, men veldig trangt! Hadde blitt bedre med litt luft rundt Vivere: Utrolig stemningsfullt! Synd det er litt utbrent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiriEveline Skrevet 12. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 12. Oktober 2012 Enig med Mushi at det er skikkelig stemningsfullt. Veldig fint hvordan det speiler seg i vannoverflaten som har litt rifler, og de "skarpe" fjellene som kommer rett opp av ingensteds. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest vivere Skrevet 12. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 12. Oktober 2012 Tusen takk for tilbakemeldingen fra dere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bellare Skrevet 19. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 19. Oktober 2012 Verdens ende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tricolor Skrevet 20. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 20. Oktober 2012 Jæren en vindfull høstdag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaja Skrevet 24. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 24. Oktober 2012 Jeg øver meg på å få skarpe bilder, ikke bry dere nevneverdig om det i bakgrunden (en hagestol). Har jeg lyktes denne gangen? Snuta er ikke i fokus, hvordan kan jeg få BÅDE snuta OG øynene til å være i fokus? Blæh.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez Skrevet 24. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 24. Oktober 2012 Synes dette ser OK skarpt ut Hvis dette er bilde rett fra kamera (RAW) uten noe som helst oppskarping i etterkant vil jeg si dette er bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 24. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 24. Oktober 2012 Mindre blenderåpning vil vel gjøre at du får hele hodet i fokus. Fint bilde :-) Ville ha skarpet det opp ett hakk i ett eller annet program, da vil nok snuten se ut som den er mer i fokus og :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MonicaT Skrevet 24. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 24. Oktober 2012 Ville ha skarpet det opp ett hakk i ett eller annet program, da vil nok snuten se ut som den er mer i fokus og :-) Hvordan gjør man det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 24. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 24. Oktober 2012 Hvordan gjør man det? Hvilket redigeringsprogram bruker du? Du trenger f.eks photoshop, photoscape, viewNX2, Capture NX, lightroom osv. Vanskelig å svare konkret siden det er forskjellig i alle programmer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MonicaT Skrevet 24. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 24. Oktober 2012 Bruker Lightroom Hadde vært veldig nyttig å vite da jeg slitet litt med det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 24. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 24. Oktober 2012 Bruker Lightroom Hadde vært veldig nyttig å vite da jeg slitet litt med det. Eneste programmet jeg ikke har Men sikkert noen andre som kan fortelle deg det! Ellers så heter det vel sharpen i alle program, så hvis du roter litt rundt finner du det nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 24. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 24. Oktober 2012 Jeg øver meg på å få skarpe bilder, ikke bry dere nevneverdig om det i bakgrunden (en hagestol). Har jeg lyktes denne gangen? Snuta er ikke i fokus, hvordan kan jeg få BÅDE snuta OG øynene til å være i fokus? Blæh.. fikset litt skarphet i Photoshop Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaja Skrevet 24. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 24. Oktober 2012 fikset litt skarphet i Photoshop ps er ikke problemet, det kan jeg. mener når jeg tar bildene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez Skrevet 24. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 24. Oktober 2012 Skal du ha skarpest mulig bilder når du tar bildene i RAW, så gjelder det å ha førsteklasses skarptegnede objektiver. Men stort sett trenger alle bilder å skarpes opp litt i etterkant. Spesielt bilder tatt i RAW-formatet. Men selv om bildet ditt ikke var superskarpt, så var det skarpt nok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MonicaT Skrevet 25. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 25. Oktober 2012 Skal du ha skarpest mulig bilder når du tar bildene i RAW, så gjelder det å ha førsteklasses skarptegnede objektiver. Men stort sett trenger alle bilder å skarpes opp litt i etterkant. Spesielt bilder tatt i RAW-formatet. Men selv om bildet ditt ikke var superskarpt, så var det skarpt nok Men hvordan skarper man det opp i eks LR? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez Skrevet 25. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 25. Oktober 2012 Under boksen som heter "Detail". På høyre side når du befinner deg i "Develop" modulen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiriEveline Skrevet 25. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 25. Oktober 2012 Under boksen som heter "Detail". På høyre side når du befinner deg i "Develop" modulen. Jeg har som sagt øvd meg litt på skarping, men skjønner ikke heelt alle de andre punktene under, kan du forklare litt hva de forskjellige gjør? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez Skrevet 25. Oktober 2012 Rapporter Share Skrevet 25. Oktober 2012 Anbefaler deg å søke litt på nettet. Finnes drøssevis av sider som forklarer dette http://photographylife.com/how-to-properly-sharpen-images-in-lightroom 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts