Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Siri Eveline: Jeg synes at hunden har for mye grønnstikk: Går det ikke an å "isolere" den fra resten av bildet og så gi den litt mer gyldenfarge? Kanskje det er min dataskjerm, men jeg tror ikke det, for jeg har sett bilder av samme hund der den ikke hadde sånn grønnskjær.

Ellers et fint bilde når det ble skarpet opp. Gladhund.

Det er for grønt her hos meg også i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Siri Eveline: Jeg synes at hunden har for mye grønnstikk: Går det ikke an å "isolere" den fra resten av bildet og så gi den litt mer gyldenfarge? Kanskje det er min dataskjerm, men jeg tror ikke det, for jeg har sett bilder av samme hund der den ikke hadde sånn grønnskjær.

Ellers et fint bilde når det ble skarpet opp. Gladhund.

Er nok skjermen min som viser feil hos meg ja, for nå sitter jeg på jobben og ser det veldig tydelig. Skal få redigert det når jeg kommer hjem igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dafuq, dat be magic! :blink:

Så hvis jeg fjeks har dette bildet:

http://i31.photobuck...gs/81c79240.jpg

så går det an å fikse?

Ja til en viss grad, iallefall om du har raw.filen. Men sorte hunder er vanskelig altså... prøvde kjapt i photoshop nå, og resultatet ble ikke noe å legge ut her akkurat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått ordnet litt mer utifra originalen, og lært enda litt mer om lightroom. Trodde bare jeg kunne justere Clarity, men jommen var det ikke en knapp som het Sharpen om jeg så litt nøye etter.

Og for de som er interessert så er dette original bildet:

DSC_2925-2.jpg

Og nå har jeg gjort så mye justeringer som jeg klarer i Lightroom, og syntes det ligner litt mer på det Lola fikk gjort med det.

DSC_2925.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fargene på orginalen var jo greie?`Nå ble hun jo grønn igjen, kan hende det hadde holdt å bare skarpe det opp? Eventuelt og auto-tone det for å få litt mer "pang".
Tenker du da bare justere litt på exposure og skarpe opp? For bare å skarpe vil jo vi et veldig blast og lyst bilde.

Edit:

Her har jeg gjort som skrevet over:DSC_2925-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du da bare justere litt på exposure og skarpe opp? For bare å skarpe vil jo vi et veldig blast og lyst bilde.

Nå bruker jeg ikke lightroom men photoshop, og her har jeg bare skarpet opp et par hakk (kan hende det ble litt for mye), også bare latt ps finne ut av hvilke farger det vil gi det. Det finnes ikke noe lignende i lightroom da? Eventuelt kan du jo teste ut litt på kontrasten.

Men jeg vet jo ikke hvordan denne hunden ser ut i virkeligheten da, tolleren Casper pleier leke med er ganske lys så jeg er bare vant til hennes farge :P

(sonen gjorde bildet litt uskarpt igjen ser jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker jeg ikke lightroom men photoshop, og her har jeg bare skarpet opp et par hakk (kan hende det ble litt for mye), også bare latt ps finne ut av hvilke farger det vil gi det. Det finnes ikke noe lignende i lightroom da? Eventuelt kan du jo teste ut litt på kontrasten.

Men jeg vet jo ikke hvordan denne hunden ser ut i virkeligheten da, tolleren Casper pleier leke med er ganske lys så jeg er bare vant til hennes farge :P

(sonen gjorde bildet litt uskarpt igjen ser jeg...)

Får til å justere litt med autofunksjonen, men syntes personlig bildet ble helt ødelagt når jeg prøvde det ble liksom kjempelyst.

Hun er ganske rød faktisk, bortsett fra noen steder, men bryst og ansikt er i en veldig fyldig rødtone. Men vet ikke om du fikk sett det bilde jeg redigerte inn over her, det syntes jeg faktisk ble ganske korrekt, og har som sagt kun skarpet opp og justert exposure bittelitt ned så det ble litt mørkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får til å justere litt med autofunksjonen, men syntes personlig bildet ble helt ødelagt når jeg prøvde det ble liksom kjempelyst.

Hun er ganske rød faktisk, bortsett fra noen steder, men bryst og ansikt er i en veldig fyldig rødtone. Men vet ikke om du fikk sett det bilde jeg redigerte inn over her, det syntes jeg faktisk ble ganske korrekt, og har som sagt kun skarpet opp og justert exposure bittelitt ned så det ble litt mørkere.

Nei så det ikke før nå. Det var mye bedre, ikke så grønt :-) Synes kanskje du har tatt i litt når det kommer til exposure, på brystet blir det veldig mettet mørkt, men det er jo smak og behag, og uansett mye bedre enn før :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har versjon 4.1 og det blir ikke lysere av å skarpe opp, men når jeg velger Auto på feltet der det står Tone.

Aha, da misforsto jeg deg. Jeg bruker auto tone som et utgangspunkt på kanskje inntil halvparten av bildene mine, som regel synes jeg at jeg får bedre resultat av å ordne det selv. Jeg er enig i at Chilli fort blir for lys på bildet når hun skal bli mindre grønn, men har du prøvd å justere hvitbalansen? Jeg tror du har mer å gå på i forhold til å få fram brunfargen hennes dersom du først får riktig hvitbalanse på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da misforsto jeg deg. Jeg bruker auto tone som et utgangspunkt på kanskje inntil halvparten av bildene mine, som regel synes jeg at jeg får bedre resultat av å ordne det selv. Jeg er enig i at Chilli fort blir for lys på bildet når hun skal bli mindre grønn, men har du prøvd å justere hvitbalansen? Jeg tror du har mer å gå på i forhold til å få fram brunfargen hennes dersom du først får riktig hvitbalanse på bildet.

Det var et godt tips, på siste bildet har jeg ikke justert noe på hvitbalansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden folk allerede var i gang med å redigere dette bildet, fikk jeg lyst til å prøve jeg og.

Hva har jeg gjort?

- tonet ned de lyse fargene

- dratt opp kontrastene

- gjort det svarte svartere

- skarpet opp hele bildet, men spesielt øynene

hund.jpg

Det er MYE man kan gjøre med et både blast og uklart bilde :)

Endret av Puttiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe enkelt med photoshop, jeg bruker kun photoshop, men kan gjerne gi en forklaring på det.

Helt nederst i menyen til venstre er det en knapp som heter Quick Mask. Trykk på den. Så tar du vanlig pen og markerer der du vil ha, f.eks. øynene. De vil nå bli røde. Kan være lurt å bruke brush med blurry kanter, ellers bør man være veeeeldig pirkete. Trykk så på Quick Mask knappen en gang til. Nå går du ut av quick mask mode. Nå ser du at de delene av bildet du ikke tegnet rødt på, er markert. Ønsker du motsatt trykker du på ctrl + alt + i, da blir det motsatte markert, altså bare øyene. Så går du på Filter, og sharpen. Finnes mange typer sharpen, jeg bruker ofte Unsharp Mask. Den gjør det svarte svartere og hvite hvitere, og kantene hardere, uten å gjøre bildet kornete slik vanlig sharpen har lett for å gjøre. Og tadaaa, øyne er nå skarpere enn resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp.

Eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=R5Xd0cKKomw

Vet ikke hvor godt eksempel det var, har helt ærlig ikke sett gjennom selv. Men det er sharping og det er photoshop elements. Googler du "photoshop elements sharping" f.eks (eller andre ting du ønsker å gjøre), kommer det tonnevis med tips opp :)

edit: la til litt tekst

Endret av Puttiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette et ekstraordinært bilde på noen måte, men IW har tvunget meg til å prøve meg på noe annet enn "auto" på kameraet :lol: Jeg har alltid slitt med at jeg aldri får et eneste klart og tydelig bilde om noe er i bevegelse, og når jeg fikk flere klare bilder her om dagen ble jeg godt fornøyd. Noen innspill/tanker? Jeg stod på laaang avstand, vet ikke helt om det er noen triks for sånt?

148803_10151178603487225_925961409_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden folk allerede var i gang med å redigere dette bildet, fikk jeg lyst til å prøve jeg og.

Hva har jeg gjort?

- tonet ned de lyse fargene

- dratt opp kontrastene

- gjort det svarte svartere

- skarpet opp hele bildet, men spesielt øynene

hund.jpg

Det er MYE man kan gjøre med et både blast og uklart bilde :)

Det ble bra! Jeg får skaffe meg photoshop så jeg får mulighet til å skarpe opp detaljer. Men lommeboken tålte kun Lightroom i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bra! Jeg får skaffe meg photoshop så jeg får mulighet til å skarpe opp detaljer. Men lommeboken tålte kun Lightroom i første omgang.

Du kan gjøre det samme i lightroom. Husker ikke hva verktøyet heter, men det er den børsten oppe til høyre i develop-modulen (i basis-panelet tror jeg). Med den kan du gjøre mye forskjellig i små, avgrensede områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre det samme i lightroom. Husker ikke hva verktøyet heter, men det er den børsten oppe til høyre i develop-modulen (i basis-panelet tror jeg). Med den kan du gjøre mye forskjellig i små, avgrensede områder.

Aha, får kanskje sette meg ned med youtube og finne noen instruksjonsvideoer for å lære mer, greit å utnytte et program når man har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette et ekstraordinært bilde på noen måte, men IW har tvunget meg til å prøve meg på noe annet enn "auto" på kameraet :lol: Jeg har alltid slitt med at jeg aldri får et eneste klart og tydelig bilde om noe er i bevegelse, og når jeg fikk flere klare bilder her om dagen ble jeg godt fornøyd. Noen innspill/tanker? Jeg stod på laaang avstand, vet ikke helt om det er noen triks for sånt?

Kommer veldig an på bildestørrelsen/kvaliteten, men ville nok ha croppet bildet ganske mye sånn i første omgang. Og evnt justert litt på farger og skarphet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...