Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Hvis det der er det billigste objektivet så tror jeg vi går for det, med en makspris på 2500 i utgangspunkte :lol:

Jeg ville definitivt gått for dette som kun er 200kr dyrere enn det du selv linket til fra Lefdal.

http://fotovideo.no/Produkter/Systemkamera/Nikon/Nikon-D3200-m-18-105mm-AFS-G-VR-24-2Mp--Full-HD-m-AF-F-129597-p0000152564.aspx

Det er et mye mer anvendelig objektiv, for jeg tipper du kommer til å føle deg veldig begrenset med 18-55. Eller er det sånn at du allerede har et 18-55? For da vil jeg heller kjøpt kun kamerahus, og spart til et fast 50mm som er mye mer lyssterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Jeg ville definitivt gått for dette som kun er 200kr dyrere enn det du selv linket til fra Lefdal.

http://fotovideo.no/...0000152564.aspx

Det er et mye mer anvendelig objektiv, for jeg tipper du kommer til å føle deg veldig begrenset med 18-55. Eller er det sånn at du allerede har et 18-55? For da vil jeg heller kjøpt kun kamerahus, og spart til et fast 50mm som er mye mer lyssterkt.

18-55 har jeg fra før, ja. Så da kan jeg kanskje starte med kamerahuset og spare til objektiv, ja. Det tenkte jeg ikke på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18-55 har jeg fra før, ja. Så da kan jeg kanskje starte med kamerahuset og spare til objektiv, ja. Det tenkte jeg ikke på en gang.

Kan være lurt ja :) Evt. så kan du jo stikke innom en butikk å høre om de er villig til å gi deg en god deal på en 50mm dersom du kjøper kamerahuset hos dem. Men jeg vil absolutt anbefale så lyssterkt som mulig så helst f1.4 altså, har selv 1.8 som jeg vurderer og oppgradere. Evt. kan jeg faktisk høre med samboer hvorvidt han er interessert i å selge det og hvor mye han ønsker for det.

Vi kjøpte ihvertfall bare kamerahus da vi oppgraderte fra D80 til D7000, og sparte jo endel penger på det. Særlig når man allerede har et kit-objektiv fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart...

Nytt kamera er en ting med tanke på bedre ISO ytelse, men objektivene som blir annbefalt her er jo så vidt meg bekjent det samme som du har?

Legg heller penger i lyssterk optikk enn et kamera med bedre ISO egenskaper. Du vil ikke merke nevneverdig forskjell. Vertfall ikke som er verdt over 4.000,-

Kjøp deg gjerne en D3200 eller evt. en D5100, men prøv et fast 50mm objektiv med lysstyrke f/1.4 - f/1.8 i tillegg og du vil bli frelst :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart...

Nytt kamera er en ting med tanke på bedre ISO ytelse, men objektivene som blir annbefalt her er jo så vidt meg bekjent det samme som du har?

Legg heller penger i lyssterk optikk enn et kamera med bedre ISO egenskaper. Du vil ikke merke nevneverdig forskjell. Vertfall ikke som er verdt over 4.000,-

Kjøp deg gjerne en D3200 eller evt. en D5100, men prøv et fast 50mm objektiv med lysstyrke f/1.4 - f/1.8 i tillegg og du vil bli frelst :)

I utgangspunktet ser vi etter et nytt kamera fordi vi vil ha et med filmmuligheter i tillegg. Derfor er det snakk om nytt kamera. :) Takk for tips, skal kikke nærmere på de!

Kan være lurt ja :) Evt. så kan du jo stikke innom en butikk å høre om de er villig til å gi deg en god deal på en 50mm dersom du kjøper kamerahuset hos dem. Men jeg vil absolutt anbefale så lyssterkt som mulig så helst f1.4 altså, har selv 1.8 som jeg vurderer og oppgradere. Evt. kan jeg faktisk høre med samboer hvorvidt han er interessert i å selge det og hvor mye han ønsker for det.

Vi kjøpte ihvertfall bare kamerahus da vi oppgraderte fra D80 til D7000, og sparte jo endel penger på det. Særlig når man allerede har et kit-objektiv fra før.

Spør gjerne, ja. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart...

Nytt kamera er en ting med tanke på bedre ISO ytelse, men objektivene som blir annbefalt her er jo så vidt meg bekjent det samme som du har?

Vet ikke om jeg har sett forbi noe, men ingen som har anbefalt å det samme objektivet som soelvd har fra før, eller har jeg missa noe. Tvertom er det anbefalt lyssterkt objektiv, om man uansett er på utkikk etter nytt kamera så går det jo an å høre om man kan få en god deal på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det ikke du som linket til dette:

http://fotovideo.no/...0000152564.aspx

?

Og hadde du lest innlegget så hadde du sett dette:

Det er et mye mer anvendelig objektiv, for jeg tipper du kommer til å føle deg veldig begrenset med 18-55. Eller er det sånn at du allerede har et 18-55? For da vil jeg heller kjøpt kun kamerahus, og spart til et fast 50mm som er mye mer lyssterkt.

Men jeg står fortsatt for at jeg heller ville kjøpt 18-105 enn 18-55 dersom jeg skulle anbefalt nytt kamera til noen som ikke har noen objektiver fra før og ønsker en samlet pakke. Man er så utrolig begrenset med 18-55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på problemene Som oppstår på bildet lenger opp, så vil ikke et nytt objektiv med samme lysstyrke og mer brennvidde hjelpe noe som helst. Å bytte kun kameraet vil hjelpe LITT, men ikke mye.

Men forslaget ditt om fast optikk er jegvså klart enig i, og jeg tror det alene vil gi langt bedre resultat enn å bytte kamera. Men begge deler er så klart best. Da vil man merkebganske stor forskjell med tanke på det spesifikke problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meninger? (Det er FB kvalitet på bildet)

395080_10151334936535586_1333613585_n.jpg

189891_10151334935940586_810988113_n.jpg

Må bare ytre frustrasjon over snø + fotografering. I mitt hode er det ikke riktig med veldig høy ISO på dagtid, men dæven det hvite lurer meg mtp hva slags lysforhold som FAKTISK er. Tok meg litt tid å få til å ta brukbare snøbilder gitt.

Endret av RTL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill ang kamera. Når tiden er inne lager jeg nok en tråd for å skrive litt mer om behovene.

Jeg har prøvd meg på nytt i dag, med bedre lys denne gangen. Det var litt lettere! Første vintern der kameraet ikke står på "auto", så vi tester endel med farger og sånn. Resultatet er i alle fall bedre enn på auto :lol: Innspill?

18243_10151261214017225_414448925_n.jpg

14646_10151261213552225_1015846527_n.jpg

532607_10151261213607225_7574265_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det midterste bilde var fantastisk. Skulle dog ønske du hadde fått med både øre og haletupp. Ville og lyst litt opp på høyre side av ansiktet hans slik at skyggen ikke ble like framtredende. Mister litt informasjon fra ansiktet. Skulle og gjerne vært skarpet opp litt.

Det øverste bildet kunne godt vært lysere, og også skarpet opp.

Siste bildet ville jeg beskåret litt tettere, og og lyset opp litt.

Herlige bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det midterste bilde var fantastisk. Skulle dog ønske du hadde fått med både øre og haletupp. Ville og lyst litt opp på høyre side av ansiktet hans slik at skyggen ikke ble like framtredende. Mister litt informasjon fra ansiktet. Skulle og gjerne vært skarpet opp litt.

Det øverste bildet kunne godt vært lysere, og også skarpet opp.

Siste bildet ville jeg beskåret litt tettere, og og lyset opp litt.

Herlige bilder :D

Jeg skulle også ønske at øret og halen var med. Men hadde jeg kastet meg lenger bak der hadde jeg blitt most :lol: Kanskje jeg må kjøpe med et redigeringsprogram. Jeg kan bare gjøre hele bildet lysere, mørkere, etc :P Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Golden og jeg bare elsker utrykket disse hundene har! Verdens mest uskyldige blikk! :)

Åh, så herlig! Og ja, det er noe med de blikkene. Og i det ene øyeblikket lyser de f***skap og i det neste er de tidenes mest uskyldige ;)

Mine er også hentet fra facebook, tenkte ikke på at det ødela kvaliteten :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så herlig! Og ja, det er noe med de blikkene. Og i det ene øyeblikket lyser de f***skap og i det neste er de tidenes mest uskyldige ;)

Mine er også hentet fra facebook, tenkte ikke på at det ødela kvaliteten :icon_redface:

Jo, bildene blir "komprimerte" og justert litt under opplastingen. Det ser man tydelig på filstørrelsen. Når jeg lastet dem opp så var dem på rundt 1mb. pr. bilde, og når jeg lastet de opp her så var dem på rundt 80kb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, bildene blir "komprimerte" og justert litt under opplastingen. Det ser man tydelig på filstørrelsen. Når jeg lastet dem opp så var dem på rundt 1mb. pr. bilde, og når jeg lastet de opp her så var dem på rundt 80kb. :)

Åja, såpass. Så da må de evt lastes ned rett fra mac-en, ikke via facebook?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bjerknez, selvom du stapper de i høy kvalitet på fbook?

Spesielt da faktisk, for da bruker facebook mer krefter på og forminske bildet. (Vertfall det jeg tror)

Bildene mine fremstår vertfall mer ullne og uskarpe på facebook kontra pc-skjermen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt da faktisk, for da bruker facebook mer krefter på og forminske bildet. (Vertfall det jeg tror)

Bildene mine fremstår vertfall mer ullne og uskarpe på facebook kontra pc-skjermen.

i høy kvalitet kontra vanlig kvalitet på fbook?

på mobilen blir de sylskarpe :P

Høy kvalitet

481851_10152276674925464_782149043_n.jpg

vanlig kvalitet

306835_10150741087795464_1909777_n.jpg

Er ganske stor forskjell når jeg ser i fullskjermmodus på de to bildene på fbook :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...