Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Flotte bilder Tricolor :)

Men er det noen grunn til at alle de tre bildene virker veldig "ullne" (uskarpe)?

Kan jo være lukkertiden som er for dårlig. Jeg ser den ligger på rundt 1/300 på en brennvidde rundt 300mm på crop kamera, og det er alt for lite til å sikre skarpe bilder.

Hadde du hatt mulighet til å minske blenderverdien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første bildet av rådyrene likte jeg veldig godt.

Lurer på om noen kan si noe om dette bildet mitt:

Og dette ble tatt fra en annen vinkel

Bildene er tatt med Canon 550D, med sport innstilling.

Kule actionbilder av prinsessen! :wub: det jeg har å pirke på er at de ikke er helt skarpe, og det ødelegger jo selvsagt litt, særlig det øverste skulle jeg gjerne likt at hodet hennes var skarpere på. Det er jo noe du til en viss grad kan fikse på litt, vet ikke om du har behandlet bildene noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Har ikke sett at jeg har fått svar.

Flott bilde! Men den kvite "nål" saken som stikker ned frå den høgre hånda irriterte meg litt. Den passar liksom ikkje heilt inn :P

Den har jeg ikke lagt merke til selv, men nå ser jeg det alt for tydelig :lol: Den må jeg ihvertfall gjøre noe med! Takk for kritikk!

Elsker detaljen i øynene! :D Og generelt konseptet! :D

Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Tricolor :)

Men er det noen grunn til at alle de tre bildene virker veldig "ullne" (uskarpe)?

Kan jo være lukkertiden som er for dårlig. Jeg ser den ligger på rundt 1/300 på en brennvidde rundt 300mm på crop kamera, og det er alt for lite til å sikre skarpe bilder.

Hadde du hatt mulighet til å minske blenderverdien?

De er tatt med største blender på 300 mm. Kunne nok hatt høyere ISO, men jeg synes det fort blir mye korn. Bildene er tatt i skumringen, ca 18.30 så jeg mistenker jo lukkerhastigheten og ikke fokusfeil. Med større hastighet ble de for mørke.

Et av bildene jeg tok samtidig er forresten gjengitt i Nationen i dag. Men dessverre har de lagt ut feil kritikk, da det står samme kritikken som på ukens binkskudd forrige lørdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:) Du vet, man blir jo litt skjelven også når man sitter i så nærkontakt med ku og kalv, spesiellt når den har vært i klammeri med de to tenåringsguttene våre i utmarka vår( Satt i bilen og fotograferte, da, men likevel.

Kunne tatt 50mm-en men da hadde jeg jo ikke fått den så nær.

Får nok spare til noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:) Du vet, man blir jo litt skjelven også når man sitter i så nærkontakt med ku og kalv, spesiellt når den har vært i klammeri med de to tenåringsguttene våre i utmarka vår( Satt i bilen og fotograferte, da, men likevel.

Kunne tatt 50mm-en men da hadde jeg jo ikke fått den så nær.

Får nok spare til noe bedre.

Hehe.

Tja... spare til noe bedre tror jeg ikke hadde hjulpet særlig denne gangen :)

Opp ett hakk med ISO hadde reddet alle bildene dine, og korn hadde du lett fjernet i etterkant.

Å sikre at bilder ikke får bevegelsesuskarphet er det første man må tenke på. Føler man at man hele tiden må opp med ISO og at bildene blir litt for kornete, så må man enten se etter mer lyssterk optikk, eller et kamera med bedre ISO egenskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på bilkirkegården i Tucksfors om søndagen og tok et knippe bilder av de gamle vrakene som sto der.

Bildene er ganske heftig redigert og helt på grensen til hva jeg selv normalt gir meg lov til, men er jo nysgjerrig på hvordan dere her inne synes om bildene.

Jeg har forøvrig den største forståelse for at ikke alle liker bilder som dette, men vil gjerne ha en generell tilbakemelding hva dere synes. Dere trenger så klart ikke å gi kritikk på hvert enkelt bilde, for da blir tråden laaaaaang... hehe.

Klikk på linken under for å se bildene:

Bilkirkegården i Tucksfors

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder fra ferieturen til Oslo.

DSC_0553.jpg

DSC_0572.jpg

Begge er fra Botanisk hage. Lukkertiden er ikke ideell i og med at de er tatt håndholdt. Men er rimelig fornøyd likevel. Burde jo vært en hel dag der for å fått tatt bilder av de nydelige blomstene. Vi var der i 17-18 tiden, så jeg hadde ikke så veldig godt fotolys. I ettertid ser jeg at ISO kunne vært høyere og blenderåpningen større på vannliljebildene. Brukte blitzen på bildet med humlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For en kul tråd! Har ikke lest gjennom alt, men ser for meg at jeg kan få stor nytte av slike tilbakemeldinger som jeg ser andre har fått :-) Er veldig grønn i dette med fotografering og er ikke kjent med så mange av uttrykkene. Bildene er tatt med Sony a55 - med vanlig kit-linse (er det ikke det det heter?).

106gi8i.jpg

j97zhd.jpg

2q04n5d.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kul tråd! Har ikke lest gjennom alt, men ser for meg at jeg kan få stor nytte av slike tilbakemeldinger som jeg ser andre har fått :-) Er veldig grønn i dette med fotografering og er ikke kjent med så mange av uttrykkene. Bildene er tatt med Sony a55 - med vanlig kit-linse (er det ikke det det heter?).

106gi8i.jpg

j97zhd.jpg

2q04n5d.jpg

Oppskrift på hvordan du finner så flotte motiver, og klarer å fange dem så fint! Imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forsøk, men det øverste bildet er desverre uskarpt og det underste er blitt ødelagt av massiv gjenskinn på linsen.

Det øverste er skarpt bare på en del av lynga pga lav dybdeskarphet. Det var med vilje for å få skikkelig dybde, samt drømmende effekt. Samme gjelder gjenskinnet å linsa. Jeg synes det skaper noe kult og litt liv i bildet. Det er jo end el av det å lekse seg med sollyset :) Ligger en haug med bilder på bloggen også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...