Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Godt mulig det. Bur i Førde, så sjølv synst eg ikkje det er så mange andre motiv her :P Men får ta meg ein runde i kveld også, kanksje eg finn eit eller anna.

Hadde vert overlykkelig hvis jeg kunne kommet meg til vestlandet ved å knipse med fingrene. Å bo der oppe og si at det ikke finnes motiver er for meg rart og høre. Jeg har noen tips til deg:

1. Broa du kjører over før du kjører inn i Førde (Den etter rundkjøringa) kan jo være en fin forgrunn. Evt. vannet under med lang lukkertid.

2. Sett deg i bilen/mopeden og kjør noen minutter retning Skei i Jølster. Der har du jo et flott vassdrag nesten hele veien, med flere broer som går over rett ved veien. Om morgenen ligger disen ofte tungt over vannet.

Nå har ikke jeg vert i Førde nattestid, men det er jo en hovedgate der med et kjøpesenter på hver side av veien, med lyskryss i midten. Sett kamera på stativ i midtrabatten der og bruk lang lukkertid, slik at lys fra biler etc. blir sløret ut.

Mulighetene er mange :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Jeg er usikker på hva jeg ser, Bjerknez :) Det hvitgule, - er det vann eller noe annet? Jeg ville kanskje ha fremhevet stammen og grenene på treet i høyre hjørne og gjort det til "blikkfang", akkurat nå synes jeg det ble litt for lite "punch" i bildet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok pokre bilder av Chi- kvalpane til ei venninne av mamma her om dagen. Håpar eg får tilbakemelding frå ho også om kva ho synest om bildene sidan ho skal ha dei, men lurer litt på kva andre tenker også eg då.

eva-chihuahua-mini_5965.jpg

eva-chihuahua-mini_5896.jpg

eva-chihuahua-mini_5892.jpg

Kunne kanskje kappa litt meir på bunnen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips?

Hvis jeg skal pirke så syntes jeg kanskje det øverste er litt tamt, jeg vill nok prøvd å få frem fargene litt mer, slik som rødfargen spesielt men gjerne også litt av det grønne også.

Ellers lurer jeg litt på hva målet med bildet er, siden det er et såpass stort tomrom i midten. Tenker at den passer genialt til f.eks. en tekst inni eller noe, derfor jeg lurer på hva tanken din var.

Det midterste var dødskult, men du kunne sikkert croppet det enda nærmere sneglen, altså tatt vekk litt mer av de uklare kantene (digger at det er uklart altså).

Ellers må jeg jo si at jeg syntes bildene er kjempestilige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal pirke så syntes jeg kanskje det øverste er litt tamt, jeg vill nok prøvd å få frem fargene litt mer, slik som rødfargen spesielt men gjerne også litt av det grønne også.

Ellers lurer jeg litt på hva målet med bildet er, siden det er et såpass stort tomrom i midten. Tenker at den passer genialt til f.eks. en tekst inni eller noe, derfor jeg lurer på hva tanken din var.

Det midterste var dødskult, men du kunne sikkert croppet det enda nærmere sneglen, altså tatt vekk litt mer av de uklare kantene (digger at det er uklart altså).

Ellers må jeg jo si at jeg syntes bildene er kjempestilige!

Tusen takk for tips! :) Mer farge kunne kanskje gjort seg ja - det skal jeg se nærmere på! Tanken med bildet var tekst ja - vet derimot ikke hva som skulle stått, men da jeg tok bildet falt det meg bare inn å tenke at det hadde vært kult om jeg kunne få fotografert en "naturlig" ramme rundt et eller annet som jeg senere putter inn der:) Egentlig bare for å prøve å være kreativ, hehe...

Takk for tipset om bilde nr. 2 også - det skal jeg jammen meg teste ut:)

Er gøy når man får andres synspunkter på fotograferingen, spesielt når jeg merker at jeg har veldig vanskelig for å se det selv uten at folk nevner det :-p Igjen; Takk! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! :) Mer farge kunne kanskje gjort seg ja - det skal jeg se nærmere på! Tanken med bildet var tekst ja - vet derimot ikke hva som skulle stått, men da jeg tok bildet falt det meg bare inn å tenke at det hadde vært kult om jeg kunne få fotografert en "naturlig" ramme rundt et eller annet som jeg senere putter inn der:) Egentlig bare for å prøve å være kreativ, hehe...

Takk for tipset om bilde nr. 2 også - det skal jeg jammen meg teste ut:)

Er gøy når man får andres synspunkter på fotograferingen, spesielt når jeg merker at jeg har veldig vanskelig for å se det selv uten at folk nevner det :-p Igjen; Takk! :)

Har samme problemet selv, man ser seg liksom blind. Men sånne rammer er jo kjempekule å ha. Kan jo spare den til en gang den er perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra første forsøk, men;

* Ikke gresset nederst i forgrunnen. Luk det vekk for hånd neste gang eller noe :P

* Vannet i seg selv er veldig bra, spennende retningsskifter. Men omgivelsene er uklare. Sannsynligvis pga bevegelser under lang lukkertid? Ikke vet jeg.

* Øverst mister jeg interessen. Kutt av toppen eller zoom inn til neste gang. Kunne gjerne kommet enda nærmere selve vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SiriE, enig med Bjerknez. Motivet, vinkelen og beskjæringen er bra. Men det er veldig uskarpt, på slike løpebilder bør fokus være på øynene.

Jeg tok meg den frihet og gjorde noen grep, begrenset hva man kan gjøre med et så lite bilde da. Kan fjerne det hvis du vil og! Men som du ser så går det fint an å få det litt skarpere i ettertid :-) Og du har jo råfilene sikkert.

Her kommer bildet fra morgenluftingen:

dsc_2925.jpg?w=658&h=436

Kommentarer?

sirie.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SiriE, enig med Bjerknez. Motivet, vinkelen og beskjæringen er bra. Men det er veldig uskarpt, på slike løpebilder bør fokus være på øynene.

Jeg tok meg den frihet og gjorde noen grep, begrenset hva man kan gjøre med et så lite bilde da. Kan fjerne det hvis du vil og! Men som du ser så går det fint an å få det litt skarpere i ettertid :-) Og du har jo råfilene sikkert.

sirie.jpg

Sliter med å få til fokuset på kamera, men ettet eb del titting på instruksjonsvideo og bøker for kamera mitt begynner jeg å skjønne mer.

Men da kan det altså repareres med å skarpes opp mer. Bildet er delvis redigert i Lightroom, Photoshop har jeg ikke enda dessverre.

Masse takk for kommentarer Bjerknez og Lola :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Eveline: Jeg synes at hunden har for mye grønnstikk: Går det ikke an å "isolere" den fra resten av bildet og så gi den litt mer gyldenfarge? Kanskje det er min dataskjerm, men jeg tror ikke det, for jeg har sett bilder av samme hund der den ikke hadde sånn grønnskjær.

Ellers et fint bilde når det ble skarpet opp. Gladhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...