Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Å ta hundebilder er ikke lett :) Lurer på om jeg ville fjernet alt fra bakketoppen og opp?

Og JEG synes kanskje at dette bildet hadde gjort seg bedre som avlangt fremfor kvadratisk. På en eller annen måte irriterer formatet meg litt akkurat her, uten at jeg helt klarer sette fingeren på det. Men ellers er det jo et fint bilde :-)

og jeg liker formatet og bakketoppen som det er. Jeg liker å ha litt luft rundt og sette hunden (eller hva det måtte være) inn i et miljø og ha dybde i bildet hvis det er mulig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg liker formatet og bakketoppen som det er. Jeg liker å ha litt luft rundt og sette hunden (eller hva det måtte være) inn i et miljø og ha dybde i bildet hvis det er mulig :)

Dere får mene hva dere vil, men min mening er :)

8135411361_4aee440feb_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei viviere :)

Neivelda :) Men jeg mener at trestammene på toppen av bakken gir et mer uryddig bilde. Hadde det vært en hund i aktivitet eller noe - hvor omgivelsene var et vesentlig element for bildet, ville jeg vært enig. Men her er det en hund som står stille på fire bein og bare ser. Da ville jeg heller komponert bildet slik at hunden ble blikkfanget, ikke trærne i bakgrunnen. Men skitt au :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabolagets løsbikkje ble med meg og Moses på grilltur i dag, og tok blandt annet dette bilde av krabaten :)

Bildet er tatt med Sony RX100:

post-5768-0-72117000-1351423926_thumb.jp

Jeg synes bildet av lausbikja var fint, liker godt vinkelen, de lange tynne bena på hunden kommer pent fram (modellhund ftw :D ). Ang. beskjæringa og den bakketoppen, jeg liker at man ser bakketoppen og det av flere grunner: Bakgrunnen blir litt kjip og kjedelig (monoton?) om man bare ser skogbunnen, det blir mer dybde i bildet, og jeg synes bildet gir mer mening (om hunden bare står der med skogbunnen i bakgrunn veit jeg ikke helt hva som er greia, men om den står på stien og titter ut av bildet, med sti og skog i bakgrunnen så tenker jeg "ååå, den er på tur med eiern, koselig skogstur i finværet!". Jeg må nemlig ha ting inn med teskje :P:D )

Fargene og lyset ville jeg kanskje gjort litt annerledes, fordi jeg er glad i kontraster, så jeg ville kanskje lagd bildet sånn:

failing.jpg

Men det er vel mer smak og behag :P Uansett et pent bilde, må smile litt av uttrykket til bikja (eller som jeg innbiller meg) :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! Skulle ønske jeg kunne ta slike månebilder :) Får veldig godfølelse av å se bildet, nesten som om at man er ute i måneskinn. Egentlig kunne forgrunnen vært litt lysere for at det skal være enda mer ekte, samt refleksjon i vannet, da månen ser ganske skarp ut (og da blir det gjerne ganske lyst ute)

Edit: Er det fotografert, eller satt sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! Skulle ønske jeg kunne ta slike månebilder :) Får veldig godfølelse av å se bildet, nesten som om at man er ute i måneskinn. Egentlig kunne forgrunnen vært litt lysere for at det skal være enda mer ekte, samt refleksjon i vannet, da månen ser ganske skarp ut (og da blir det gjerne ganske lyst ute)

Edit: Er det fotografert, eller satt sammen?

Refleksjon i vatnet ja, det burde eg hatt! Men det er satt sammen av to bilder eg har tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ufornøyd med at jeg ikke får skarpet opp nesa hans mer i lightroom (vi klarer ingen av oss å finne helt hvor :aww: uten å ta hele bildet :aww: )

Man kan ikke gjøre steder som er ute av fokus skarpere, så det er nok derfor du sliter litt med det. Bruk av mindre blender hadde gitt deg større dybdeskarphet og dermed reddet nesen. Evt. en mer riktig fokusering.

Derfor har jeg sagt tidligere (flere ganger) at det aller viktigste med alle bilder er at lukkertiden er rask nok til at bildet blir skarpt, samt at fokus sitter der den skal. :)

For å få raskere lukkertider, må ISO verdien opp eller blender verdien ned og eller begge deler. I dette tillfellet er blenderverdien for lav, så da står vi igjen med ISO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke gjøre steder som er ute av fokus skarpere, så det er nok derfor du sliter litt med det. Bruk av mindre blender hadde gitt deg større dybdeskarphet og dermed reddet nesen. Evt. en mer riktig fokusering.

Derfor har jeg sagt tidligere (flere ganger) at det aller viktigste med alle bilder er at lukkertiden er rask nok til at bildet blir skarpt, samt at fokus sitter der den skal. :)

For å få raskere lukkertider, må ISO verdien opp eller blender verdien ned og eller begge deler. I dette tillfellet er blenderverdien for lav, så da står vi igjen med ISO :)

Okay! Takk :) Satt og knotet i litt dårlig lys med utolmodig valp :P Det glir sakte men sikkert inn, jeg lover altså *host* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte 7d til tanta til T og tok bilder av doffen med 100mm.

Er ufornøyd med at jeg ikke får skarpet opp nesa hans mer i lightroom (vi klarer ingen av oss å finne helt hvor :aww: uten å ta hele bildet :aww: ) Bildet ligger på fbook :P

Hva synes dere? :)

68489_10152189575010464_1423482034_n.jpg

Jeg

synes det er et fint bilde av et nydelig motiv, men realiteten her er vel at hele bildet er uskarpt, ikke bare nesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Men du kunne vel gjerne ha lysna det litt :)

Det kunne jeg nok, men da tror jeg at taket ville blitt brent ut. Derfor forsøker jeg en annen variant, om det blir noe bedre er jeg ikke så sikker på :)

8159496532_f62fd0a1a9_h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, det datt plutselig ned en pollett her nå fordi jeg nettopp så de samme bildene på Facebook. Hyggelig! :)

Jeg er enig i at det kunne gjerne lysnes litt opp, men jeg syns versjon nummer to ble "for mye" skarp" på spruten.

Ler. Man kunne sikkert fiklet i timesvis uten å bli fornøyd :) Facebook,... Facebook? Hva er Facebook? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...