Gå til innhold
Hundesonen.no

Dialekttråden


madam mim
 Share

Recommended Posts

  • Svar 299
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Joining the OT-train: For meg er det et helt naturlig ord å bruke, men jeg innser at det kanskje ikke er helt 2012. Men, noen må ta ansvar for å bevare utrydningstruede ord!

Mammaer ligger ofte på ank

Nå googlet jeg for å finne en kjapp definisjon til deg, men google foreslår "å ligge med Hank", og det er det altså ikke. Å ligge på ank er når du ligger anspent og spent, negativt sitrende og for ek

Posted Images

Men uttaler dere det vår's, våres eller vårres? :)

Enig med @Poter! :aww:

Hu, dems og hvem.

I heiaropet er det vååres. I dagligtale er det vårres. Men det er fordi jeg er en mix av troms og nordland. Tror jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I heiaropet er det vååres. I dagligtale er det vårres. Men det er fordi jeg er en mix av troms og nordland. Tror jeg :P

"Tror jeg", hihihi, ikke bare jeg som blir litt forvirret om egen dialekt i denne tråden med andre ord :lol:

Vi sier iallefall vårres med RRRR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"deiras" "di sine" "dis" :lol: Da blir det forståelig etterhvert. Her sier man "dores"...

"hun" for "henne" - syns i grunnen "henne" for "hun" er like ille. Det er "henne" (gjerne med r på sltten) som skal bo her" "henne er fin henner" *grøsse langt inn i beinmargen" :lol:

Husker jeg fikk pes på fhs for å starte spørresetninger med "om" "om jeg kan få..." Hilsen de som sa "hvem film skal vi se?" :gaah::lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare påpeke at jeg synes det er helt greit at folk sier hu og dems. Det blir dialekt og dialekt er fint. Men å skrive det når man skal skrive bokmål, da vrir det seg litt :P

Det gjør vi her nede på østlandet og ;) Vi som ikke egentlig har en ordentlig dialekt (ifølge oss selv), bare en stygg versjon av bokmål.

Synes dere at dere ikke har en dialekt? Man kan jo på mange måter si at flere snakker en stygg versjon av nynorsk, da, om dere skulle snakke en stygg versjon av bokmål :) Hvor på Østlandet er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu er jo dialekt, men jeg må si at jeg alltid har tenkt på dems som dårlig norsk, fremfor dialekt. Men det blir kanskje regnet som dialekt?

Dems tror jeg må være det verste ordet jeg hører... sånn ca :lol:.

Man sier ingenting på bokmål, men dersom man skriver bokmål, er "deres" riktig ord å bruke. :)

Nettopp :aww:

Rart hvordan ord kan variere. :) Der jeg er oppvokst (i sør-Troms) heter dette labba (labber) eller ladda:

og læsta:

11050178_432273243605578_906569420394766

Det der er "lugga" :aww:.

Jeg synes det er verre enn "dems" med alle dem som ikke bruker "henne", men skriver "hun" uansett form. Svir i øya! :lol:

Jeg får også helt krampe av "våres", som folk ofte sier om hundene sine: Våres hunder bor inne med familien. Det er ikke et eiendomspronomen, det er et verb! :frantics:

Jeg kan si "Vårres hoinna kainnj spreng fort" :D. Jeg sliter også veldig med at folk ikke skiller på hun og henne, men det har ikke med dialekt å gjøre, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere at dere ikke har en dialekt? Man kan jo på mange måter si at flere snakker en stygg versjon av nynorsk, da, om dere skulle snakke en stygg versjon av bokmål :) Hvor på Østlandet er det snakk om?

Du har forsåvidt rett i det, og jeg vet ikke egentlig helt hvor jeg ville sagt at grensen mellom dialekt og stygt bokmål går heller. For meg er "ho" dialekt, mens "hu" bare er en stygg versjon.. Kan ikke helt forklare hvorfor. Er snakk om Grenland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg til å tenke på jenta fra Oslo som spurte 13 år gamle meg (hun var vel omtrent like gammel) hvilket språk jeg snakket?

Meg: eh, norsk..

Jenta: Nei, du snakker jo ikke norsk! Jeg snakker norsk. Du snakker... åh, du vet sånn...

Meg: Dialekt?

Jenta: Ja nettopp!

:P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forsåvidt rett i det, og jeg vet ikke egentlig helt hvor jeg ville sagt at grensen mellom dialekt og stygt bokmål går heller. For meg er "ho" dialekt, mens "hu" bare er en stygg versjon.. Kan ikke helt forklare hvorfor. Er snakk om Grenland :)

Poenget er vel at det er ingen som snakker bokmål - ergo er det ingen grense å sette. :) Alle snakker en eller annen form for dialekt, enten det er vestkant-oslo eller trøndersk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor vi i Norge har så mange dialekter? Det er vel ikke vanlig i andre land med så mange forskjellige?

Prøv sveits, der har de ikke bare dialekter, men forskjellige SPRÅK :lol:

Det er vel fordi Norge har vært så sinnsykt øde? Trur eg. Var ikke bare å sette seg på 08-avgangen til Oslo fra Bodø back then :P Derfor man kan ha forskjellige dialekter på hver sin side av diverse brede fjorder, hvis folk ikke dro imellom så utviklet dialektene seg hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dems tror jeg må være det verste ordet jeg hører... sånn ca :lol:.

*klipp*

Jeg kan si "Vårres hoinna kainnj spreng fort" :D. Jeg sliter også veldig med at folk ikke skiller på hun og henne, men det har ikke med dialekt å gjøre, da :)

Hva med "dæmmers" ? :lol:

"Bikkja dæmmers e svart"

Jeg kan også si "bikkja vårres e sultn" eller "bikkja vår e sultn". Bytter litt på tror jeg :P

Der jeg er oppvokst sier de "katta oss e finast" og "huse oss e gult". Har aldri fått inn den "oss" isteden for "vår" og "vårres" jeg. Tenker ikke over det når feks lillesøster sier det, men når vi diskuterer dialekt kommer jeg alltid på det :P ser jo bare überteit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor vi i Norge har så mange dialekter? Det er vel ikke vanlig i andre land med så mange forskjellige?

Nå bare gjetter jeg her, men jeg antar det er fordi Norge er et veldig spredt land. Vi har mye fjell og fjorder som før i tiden gjorde bygder og byer ganske atskilte og isolert. Man utviklet språket sitt i litt forskjellig retning alt etter som, nære områder har ofte liknende dialekter mens fjerne kan høres ut som et annet språk :)

Joda, det er veldig vanlig med forskjellige dialekter også i andre land, kanskje vi bare ikke er så flinke til å skille på dem :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med "dæmmers" ? :lol:

"Bikkja dæmmers e svart"

Jeg kan også si "bikkja vårres e sultn" eller "bikkja vår e sultn". Bytter litt på tror jeg :P

Der jeg er oppvokst sier de "katta oss e finast" og "huse oss e gult". Har aldri fått inn den "oss" isteden for "vår" og "vårres" jeg. Tenker ikke over det når feks lillesøster sier det, men når vi diskuterer dialekt kommer jeg alltid på det :P ser jo bare überteit ut.

Døøøhhhh! "Dæmmers" er jo helt innafor :lol: Men det heite jo "hoinn dæmmers e svart" - vi brukte aldri bikkje om hunder vi der jeg vokste opp. Det er et ord jeg har plukket opp her østafor :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døøøhhhh! "Dæmmers" er jo helt innafor :lol: Men det heite jo "hoinn dæmmers e svart" - vi brukte aldri bikkje om hunder vi der jeg vokste opp. Det er et ord jeg har plukket opp her østafor :D.

Hehe :lol:

Jeg sier vel oftest bikkja når jeg snakker om bestemte individer, men om jeg snakker generelt sier jeg hund :P

"Bikkja mi e værdns beste" og "Hujnna e sosiale dyr" :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Gausdal. Jeg snakker ikke såå bredt, men noen ord henger i.

Hælvole - halvveis

Vikji - det spørs

Tyle - koselig

Kæilltåkå/stære/abraksle/habersle - veldig

Brossfull - kvalm

Skinnveingje - flaggermus

Gullku - marihøne

Ture - drikke

Kvitrivill - senvoksende gran

Jemeinsle - morsom

Horves atti - slektes på

Tarr - hems

Trepple - fingre med ting

Trast - snart

Sturte - dø

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Gausdal. Jeg snakker ikke såå bredt, men noen ord henger i.

Hælvole - halvveis

Vikji - det spørs

Tyle - koselig

Kæilltåkå/stære/abraksle/habersle - veldig

Brossfull - kvalm

Skinnveingje - flaggermus

Gullku - marihøne

Ture - drikke

Kvitrivill - senvoksende gran

Jemeinsle - morsom

Horves atti - slektes på

Tarr - hems

Trepple - fingre med ting

Trast - snart

Sturte - dø

Kjett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...