Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hunden har diarè og man må på jobb...

Juliehei
 Share

Recommended Posts

Kom på en merkelig tanke - en såkalt "shower thought" ? Hva gjør man egentlig når hunden har fått skikkelig diarè i løpet av natta/morran, og man selv må på jobb? Med familiehunden vår skjedde dette tre ganger i løpet av 10 år. Hun vekte meg på natta slik at jeg kunne slippe henne ut, så tok pappa henne med på kontoret så hun kunne få slippe ut når hun måtte på do i løpet av dagen. Men hva gjør egentlig andre folk? For må man på jobb, så må man på jobb. Med mindre man har noen som kan ta seg av hunden de dagene noe sånt skjer, så må den vel bare få gjøre fra seg inne? Dette må i så fall være ganske fælt for en ellers stueren hund som, under normale omstendigheter, ville holdt seg. Jeg stemmer for godkjente fraværsdager for syk hund ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i praksis i Danmark ifjor og jobbet full arbeidsdag i barnehage. Ble vekket flere ganger ila natten pga hunden hadde diaré, ganske kraftig også.. Men allmenntilstanden var fin, så jeg dro på jobb. Når jeg kom hjem måtte han ut ASAP, men så ingen andre tegn til noe inne. Så sjekket jeg kattedoen - og jammen hadde han ikke gått på do der? Så det løste seg greit siden roomie hadde katt??‍♀️

Endret av Miloficent
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Miloficent skrev:

Jeg var i praksis i Danmark ifjor og jobbet full arbeidsdag i barnehage. Ble vekket flere ganger ila natten pga hunden hadde diaré, ganske kraftig også.. Men allmenntilstanden var fin, så jeg dro på jobb. Når jeg kom hjem måtte han ut ASAP, men så ingen andre tegn til noe inne. Så sjekket jeg kattedoen - og jammen hadde han ikke gått på do der? Så det løste seg greit siden roomie hadde katt??‍♀️

Herregud, fikk en god latter nå! For en herlig type ?

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette problemet i høst, flere ganger på do om natta og neste dag måtte jeg på jobb. Jobba heldigvis 3 min kjøring hjemmefra og kunne stikke hjem i lunsjpausen for å lufte hunden. Har nå flyttet litt lengre vekk fra jobb og tenker at jeg da tar med hunden i bilen og lufter den hyppig mens jeg er på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

Evt aviser...

Våre hunder gjør gjerne fra seg eller kaster opp på matta foran hagedøra når de er dårlige og vi ikke tilgjengelige.

Evt gjøre som prikkedyret! Han ble dårlig i magen så han åpnet ytterdøra og gikk ut å dreit ?? Matmor hadde glemt å låse ??‍♀️ Heldigvis åpner han kun døra om han blir sjuk... Og han holder seg på eiendommen ? det var LITT kaldt inni huset når vi kom hjem og møtte glad prikk i hagen og åpen ytterdør 

• Haha 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, simira said:

Canicur er vel i praksis det samme som Zoolac.

Nei, Canikur virker stoppende (på samme måte som å gi kokt ris f.eks.) mens Zoolac gjenoppretter bakteriefloraen i tarmen (tilsvarende Biola). Så det er lurt å gi begge deler.

-----

Forrige elghunden vi hadde ble akutt dårlig i magen en gang han var alene hjemme. Han gikk opp på loftet og dreit i et hjørne, der oppe var det nesten aldri noen så det tok månedsvis før det ble oppdaget :lol:  

• Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt, bare å eie en sær hund som insisterer på å være minimum 1,5km(i luftlinje) vekk fra huset før han kan gjøre fra seg så slipper man å tenke på hele greia:lol: Jeg er sikker på at den bikkja ville eksplodert før han tillot seg å gjøre fra seg innendørs. (minuset er selvfølgelig at om hunden må på do gjentatte ganger iløpet av kveld/natt så har man ingen andre alternativ enn å sette seg i bilen og kjøre utenfor hundens no-pooping sone:pinch:)

Med de to forrige bikkjene pleide jeg å la de ha tilgang til gangen nede og oppe mens jeg var borte, der var det ingen møbler, tepper el.lignende, så det var enkelt å rengjøre samtidig som de hadde plass nok så de slapp å ligge i egen avføring om de skulle ha et uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt borti dette selv, og med tiden så har jeg blitt tøffere. I begynnelsen var jeg så heldig at han ble ikke dårlig en dag jeg måtte på skolen eller skulle være borte lenger enn 1-2 timer. I høst har det vært litt verre... Han har et litt sensitivt system som vi ikke helt skjønner hva reagerer på, så vi har opplevd å komme hjem til at han har blitt dårlig ila dagen. En dag endte jeg med å ringe inn syk selv på jobb da jeg ikke følte meg spesielt bra etter en natt med ut annenhver time og ute i minst 30 min med -2 grader... Men jeg hadde jo ikke selv vært utslitt hvis han ikke hadde blitt dårlig så ja.. Han står vanligvis i en tom gang når ingen andre er hjemme hvor det er fliser og god plass til å henge uten å måtte forholde seg til eventuelt søl, så ved mindre han er i veldig dårlig allmenntilstand så må jeg nesten bare sette ham ned og dra på jobb (litt av grunnen til at jeg nå er på jakt etter nytt felt å jobbe i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/14/2020 at 1:22 PM, Luma skrev:

Enkelt, bare å eie en sær hund som insisterer på å være minimum 1,5km(i luftlinje) vekk fra huset før han kan gjøre fra seg så slipper man å tenke på hele greia:lol: Jeg er sikker på at den bikkja ville eksplodert før han tillot seg å gjøre fra seg innendørs. (minuset er selvfølgelig at om hunden må på do gjentatte ganger iløpet av kveld/natt så har man ingen andre alternativ enn å sette seg i bilen og kjøre utenfor hundens no-pooping sone:pinch:)

Med de to forrige bikkjene pleide jeg å la de ha tilgang til gangen nede og oppe mens jeg var borte, der var det ingen møbler, tepper el.lignende, så det var enkelt å rengjøre samtidig som de hadde plass nok så de slapp å ligge i egen avføring om de skulle ha et uhell.

Superenkelt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hatt problemet. Det ble å legge henne på badet, med vann tilgjengelig. Etterhvert på jobb ble jeg så stresset(følge noe var galt) så jeg ringte noen som gikk innom- og der var det full eksplosjon. Da reiste jeg faktisk hjem fra jobb, og hjem til en veldig syk hund. Kom seg etter vetrinærbesøk, men det tok tid.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor ille det er på det tidspunktet, er hunden dårlig i magen uten å ofte måtte på do og ellers i helt fin form, eller flyr hunden ut hele tiden og/eller har redusert allmenntilstand.

Ved det sistnevnte mener jeg ikke det er forsvarlig å la hunden være lenge alene, så da hadde jeg enten tatt meg fri (eller min samboer), eller fått fikset hundepass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det problemet før jul. To av tre hunder fikk diare, først den ene og så nummer to da nummer en var ferdig. Jeg hadde de med i bilen/inn på jobb. Vi har ingen allergikere på jobb, så det gikk greit. Jeg måtte bare, for hadde ikke jeg kommet hadde det blitt store problemer for nattevakten siden vi bare er en på vakt. Har ringt inn og sagt jeg har vært syk før, med grusomt dårlig samvittighet. Meeen, etter å ha stått opp en gang i timen fra kl 23 til 07, så blir man jo også helt utslitt selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvor ille, men da Marco fikk diaré sist så var det ikke sjans til å komme seg ut i tide. Så da ble det mye vasking i løpet av natten. 

Ble 0 søvn på noen av oss, så ble hjemme dagen etter med fri uten lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...