Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - september


Bananen
 Share

Recommended Posts

49 minutter siden, laikamor skrev:

Det kan hjelpe en liten stund å se serie på tv eller fargelegge. Men så fort jeg slår av eller slutter å fargelegge så begynner jeg å stresse igjen. Sliter med å finne teknikker for å stresse ned som hjelper over litt lengre tid.. Det verste er når kvelden kommer. Vil helst ikke legge meg, for da vet jeg at jeg snart må opp og inn på "jobb". Og når jeg først har lagt meg så ligger jeg og uroer meg, og hele natta blir ødelagt :/ 

Har ca 1mnd igjen, så det er jo ikke noe som vil vare i altfor lang tid. Men 5uker uten å slappe helt av eller sove ordentlig er ikke noe jeg er veldig gira på.

Tips til avkobling og samling av tanker:
 

Ta deg gjerne en god varm dusj før du begynner, demp lys og lyd. Skru av mobil, tv og annet som kan forstyrre. Behaglig musikk er helt ok.

 

Ligg eller sitt, spiller ingen rolle hva du gjør så lenge du er komfortabel.

 

Start med å ta peke, lang og ringfinger sammen og tapp lett mot pannen, ca rett over nesen, på linje med øyenbrynene dine.

 

Tapp et sted mellom 5 og 20 ganger.

 

Flytt så ned til under øyet, på kinnbenet, tapp med de samme tre fingrene, 5 -20 ganger.

 

Du skal ikke tenke på noe spesielt, bare la tanker og alt flyte av sted som du vil

 

Så flytter du deg ned på rommet mellom nese og overleppe, tapp med tre fingre i 5 - 20 ganger.

 

Etter dette går du ned under undeleppa, ved haken, den "gropen" som er der, samme tre fingre og 5 - 20 ganger.

 

Derfra går du ned til kragebeinet, samme tre fingre og 5 - 20 ganger

 
Så har du ca rett under kragebenet på venstre side, ned mot hjertet, et punkt du kan finne som vil virke noe ømt når du tar på det. Her kan du velge om du vil tappe med de samme tre fingre 5 - 20 ganger, eller om du vil massere lett i roterende bevegelse i 5 - 20 sekunder. Rotasjonen skal være med klokka, altså ned mot brystet og rundt.
 
Bruk god tid, slapp av og som sagt, la tankene flye av sted.
 

Du har også en "hurtigversjon" når du føler deg stresset eller usikker. Da kan du banke lett på siden av håndflaten din, der lillefingeren er og den siden, karatesiden kalles det. Banke lett der meg motsatt hånds fire fingre: peke, lang ring og lillefinger.

 

Du kan også om du f.eks kjører bil og føler deg stresset, slå kartesiden av hånden lett i rattet, på benet eller andre steder.

 

Du har også en "hurtigversjon" når du føler deg stresset eller usikker. Da kan du banke lett på siden av håndflaten din, der lillefingeren er og den siden, karatesiden kalles det. Banke lett der meg motsatt hånds fire fingre: peke, lang ring og lillefinger.

 

Du kan også om du f.eks kjører bil og føler deg stresset, slå kartesiden av hånden lett i rattet, på benet eller andre steder.

--

Ellers kan du puste i firkant.

Se for deg en firkant. Eventuelt fest blikket på et vindu eller et bilde eller lignende.

1)Pust rolig ut mens du lar øynene følge den ene siden på firkanten i ca tre sekunder.

2) Hold pusten i tre sekunder mens blikket glir langs neste side på firkanten.

3) Pust rolig inn tre sekunder langs neste side.

4) Hold pusten fire sekunder, la blikket følge den siste siden til du er der du startet.

Når det er tid for å puste inn eller ut, pass på at du ikke overdriver. Rolig inn. Rolig ut.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du står midt på en idrettsplass et sted i Ungarn og griner av lykke, men du kjenner ikke en kjeft rundt deg som du kan sprette metaforiske champagneflasker med... Foenix ble internasjonal cha

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd og litt stolt av lille store Fetter som har blitt B-godkjent redningshund på ettersøk i helgen. Flinke gutten min.  

Jaggu ble hun ikke fylkesmester og vinner av klassen også

Posted Images

7 timer siden, JeanetteH skrev:

Romerike har godt rykte på seg derfor jeg lurte, jeg hadde ikke brukt de til tidligere motiv og valgt de bort da, men til en liten linje med skrift og litt fargeklatt her og der kunne nesten en lærling gjort (men det kommer jeg nok aldri til å gå til, er for lite tøff til det :P ) 

Fingrer ja, det er vel en grunn til at de fleste faktisk nekter gjøre noe nedenfor håndleddet. 

Har tatt min hos Romerike, og er veldig fornøyd.. Linjer og alt er veldig bra :yes: Ellers har jeg sett og hørt mye bra om Studio 16 som også ligger på Jessheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JeanetteH skrev:

Romerike har godt rykte på seg derfor jeg lurte, jeg hadde ikke brukt de til tidligere motiv og valgt de bort da, men til en liten linje med skrift og litt fargeklatt her og der kunne nesten en lærling gjort (men det kommer jeg nok aldri til å gå til, er for lite tøff til det :P ) 

Fingrer ja, det er vel en grunn til at de fleste faktisk nekter gjøre noe nedenfor håndleddet. 

Har ei barndomsvenninne som er lærling på Romerike, men det har jeg sikkert sagt før :) Jeg synes ihvertfall hun er utrolig dyktig, men spørs på stilen man vil ha da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Justisia skrev:
Tips til avkobling og samling av tanker:
 

Ta deg gjerne en god varm dusj før du begynner, demp lys og lyd. Skru av mobil, tv og annet som kan forstyrre. Behaglig musikk er helt ok.

 

Ligg eller sitt, spiller ingen rolle hva du gjør så lenge du er komfortabel.

 

Start med å ta peke, lang og ringfinger sammen og tapp lett mot pannen, ca rett over nesen, på linje med øyenbrynene dine.

 

Tapp et sted mellom 5 og 20 ganger.

 

Flytt så ned til under øyet, på kinnbenet, tapp med de samme tre fingrene, 5 -20 ganger.

 

Du skal ikke tenke på noe spesielt, bare la tanker og alt flyte av sted som du vil

 

Så flytter du deg ned på rommet mellom nese og overleppe, tapp med tre fingre i 5 - 20 ganger.

 

Etter dette går du ned under undeleppa, ved haken, den "gropen" som er der, samme tre fingre og 5 - 20 ganger.

 

Derfra går du ned til kragebeinet, samme tre fingre og 5 - 20 ganger

 
Så har du ca rett under kragebenet på venstre side, ned mot hjertet, et punkt du kan finne som vil virke noe ømt når du tar på det. Her kan du velge om du vil tappe med de samme tre fingre 5 - 20 ganger, eller om du vil massere lett i roterende bevegelse i 5 - 20 sekunder. Rotasjonen skal være med klokka, altså ned mot brystet og rundt.
 
Bruk god tid, slapp av og som sagt, la tankene flye av sted.
 

Du har også en "hurtigversjon" når du føler deg stresset eller usikker. Da kan du banke lett på siden av håndflaten din, der lillefingeren er og den siden, karatesiden kalles det. Banke lett der meg motsatt hånds fire fingre: peke, lang ring og lillefinger.

 

Du kan også om du f.eks kjører bil og føler deg stresset, slå kartesiden av hånden lett i rattet, på benet eller andre steder.

 

Du har også en "hurtigversjon" når du føler deg stresset eller usikker. Da kan du banke lett på siden av håndflaten din, der lillefingeren er og den siden, karatesiden kalles det. Banke lett der meg motsatt hånds fire fingre: peke, lang ring og lillefinger.

 

Du kan også om du f.eks kjører bil og føler deg stresset, slå kartesiden av hånden lett i rattet, på benet eller andre steder.

--

Ellers kan du puste i firkant.

Se for deg en firkant. Eventuelt fest blikket på et vindu eller et bilde eller lignende.

1)Pust rolig ut mens du lar øynene følge den ene siden på firkanten i ca tre sekunder.

2) Hold pusten i tre sekunder mens blikket glir langs neste side på firkanten.

3) Pust rolig inn tre sekunder langs neste side.

4) Hold pusten fire sekunder, la blikket følge den siste siden til du er der du startet.

Når det er tid for å puste inn eller ut, pass på at du ikke overdriver. Rolig inn. Rolig ut.

 

31 minutter siden, Raksha skrev:

Veldig vanskelig å fjerne sånn stress, så det beste du kan gjøre er å gi deg selv små avbrekk fra stresset. Kanskje du kan lese litt om mindfullness? Øve deg på bare å være tilstede i nuet og konsentrere deg om her og nå, så får du en liten pause. Er en egen mindfullness app man kan kjøpe, på norsk. 

 

Takk for tips begge to, skal absolutt teste ut :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Caroline skrev:

Har ei barndomsvenninne som er lærling på Romerike, men det har jeg sikkert sagt før :) Jeg synes ihvertfall hun er utrolig dyktig, men spørs på stilen man vil ha da.

Susann? Om det det så er denne shit kul :P

10672081_743554855703482_581637770399395

Jeg endte hos Smiley, er muligens en av de hun gikk lærling hos :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et utrolig koselig møte med et eldre par på tur nå i kveld! 

Jeg hadde gått en halvtimes tid, så jeg begynte å trene litt lineføring og holdt siden Sjef var såpass rolig. 
Og hver gang han fikk ros så viste han med hele kroppen hvor lykkelig han var. Jeg bøyde meg litt ned for å kose ordentlig med ham, og der gav han meg en liten suss. Når jeg reiste meg opp så reiste han seg opp og la labbene over skuldrene mine, og der stod han og klemte på meg med hodet tett inntil mitt :heart: 

Dette eldre paret har visst sett oss sammen tidligere på tur. Og denne gangen kom de bort til meg og ville bare si at det var så koselig å se på oss på tur, for det var så tydelig at vi hadde det fint sammen slik som han kikker på meg, og så mye kos og skryt han får underveis når de har sett oss :wub:  

Det er så moro å høre slik. Jeg visste ikke at det lyste så veldig av oss to hvor god match vi er ute på tur jeg. Det er bare slik vi er liksom :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tonje skrev:

Jeg har en sånn dag hvor jeg ikke har lyst til å gå på tur. Må jeg? Ja, de må jo luftes. Må de ha tur? Nei, de må ikke. Bør de få tur/aktivisering? Ja, det bør/fortjener de :P 

Hadde det sånn selv i dag :lol: I tillegg bøttet det ned... Men, ungen trengte å sove etter vaksine og bikkja bør få mulighet til å bæsje, så da tapte latheten min :lol: 

Sitat

Til fredag er det 10 uker til vi flytter til Elverum. Å jada, slik som Line pleier å ha nedtelling til sola snur så skal jeg ha nedtelling til når jeg flytter :P 

 

Wiiiiii :D:jump: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JeanetteH skrev:

Susann? Om det det så er denne shit kul :P

10672081_743554855703482_581637770399395

Jeg endte hos Smiley, er muligens en av de hun gikk lærling hos :) 

Ja, Susann :) Og stemmer at hun har vært hos bl.a. Smiley :) Susann er etter min mening helt rå på tegneserie og sånne ting, en stil jeg personlig liker veldig godt, men jeg har jo tegnet med henne siden jeg var barn og alltid likt stilen hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Line skrev:

Så lenge det er mindre enn fem år siden så skal du ha igjen hele kjøpesummen. Jeg fikk i alle fall det, helt uten spørsmål. Men jeg tok det ut i varer da.

Sovet en time. Litt trang i skallen fremdeles, men ikke hodepine lenger :) 

Okei, det er vel fem år siden, gikk akkurat innenfor. Men da sendte jeg mail og spurte hvorfor jeg fikk det når jeg betalte 4000 for kjøleskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer på ny om det blir kennelopphold for Uno, vi skal på tur i fire dager i oktober. Familie har passet ham før, da har vi vært borte ei natt. Det har gått greit nok men vi har alltid kommet hjem til en meget rastløs hund som ikke har blitt aktivisert skikkelig og gjerne ødelagt noe mens han har vært alene. Så vi tror at fire dager med det kan bli en utfordring både for hund og passer, det er ikke noe moro å være hundepasser for en hyper unghund. Selv om annen familie kan hjelpe til vil mye falle på den som har vært her før... 

Så egentlig vil han nok få like mye tur og aktivisering om vi setter ham bort. Men, og det er et stort men, han har aldri vært borte hjemmefra om natta uten oss før. Selv her hjemme vil han helst ha oss begge hjemme på kveldstid, han er ikke like avslappa når gubben jobber natt. Vi gikk på kino etter hans leggetid for ikke lenge siden og han bjeffa og bjeffa... Så jeg er usikker på om han vil klare å finne roen skikkelig i kennel med andre hunder rundt seg.

Jada, skikkelig hønemor her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snøfrost skrev:

Der har jeg vært også :)
Fint slott og område!

Ja, virkelig flott plass! I hvilken sammenheng har du vært der? Jeg har amerikansk slekt som bor der et halvår om gangen gjennom jobben, kjempegøy å kunne se slike plasser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Ja, virkelig flott plass! I hvilken sammenheng har du vært der? Jeg har amerikansk slekt som bor der et halvår om gangen gjennom jobben, kjempegøy å kunne se slike plasser :) 

Jeg dro dit på dagstur, med tog, når jeg var i Edinburgh :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sbtlita skrev:

Men hva er det jeg leser? ? Valp? Hva, hvor, hvem? ??

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Som sagt i valpetråden så ligger ikke parringen ute, så jeg vil ikke gå ut med det. Første parring var igår og, så det er fortsatt fryktelig usikkert om det i det hele tatt kommer en valp til oss :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sbtlita skrev: Men hva er det jeg leser? ? Valp? Hva, hvor, hvem? ??

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Som sagt i valpetråden så ligger ikke parringen ute, så jeg vil ikke gå ut med det. Første parring var igår og, så det er fortsatt fryktelig usikkert om det i det hele tatt kommer en valp til oss [emoji4]

OK, får smøre meg med tålmodighet da ???

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fælt på hvem "herfra" som har vært på valpekurs (oppstart-teoridel) på Lahaugmoen hundesenter i dag! Jeg har sendt eldstedatter og samboer på kurs og der var det noen som lurte på om datteren min var tmp (meg)..og jeg er veldig nysgjerrig på hvem :ahappy: Usikker om begge var sonenfolk, men ene hadde mellompuddel på 4 mnd den andre ukjent rase.. Er du/dere her?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til schäferhund klubben om de hadde ledig plass på MH i september. Denne mailen sendte jeg den 9. februar, fikk ingen svar - så fikk plass på annen MH som jeg gikk i juli. I dag fikk jeg derimot svar om at jeg fikk plass på MH om 2 uker. 

Hurra for at de er så raske til å svare! :lol::lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kristiin skrev:

Sendte mail til schäferhund klubben om de hadde ledig plass på MH i september. Denne mailen sendte jeg den 9. februar, fikk ingen svar - så fikk plass på annen MH som jeg gikk i juli. I dag fikk jeg derimot svar om at jeg fikk plass på MH om 2 uker. 

Hurra for at de er så raske til å svare! :lol::lol:

Skulle til å spørre om du er sikker på at mailen gikk igjennom, for da jeg trykte på adressen dems, fikk jeg bare feilmelding.. Men når du har fått svar, så er det ikke det :P hvis vi snakker om samme klubb da :lol: 

 

og ellers skal min lille frøken i skogen og bli skremt om 1,5 uke.. Jeg kan allerede nå avskrive henne som noe nytt tjenestehundmateriale, men jeg håper jeg blir litt positivt overrasket da :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Krutsi skrev:

Skulle til å spørre om du er sikker på at mailen gikk igjennom, for da jeg trykte på adressen dems, fikk jeg bare feilmelding.. Men når du har fått svar, så er det ikke det :P hvis vi snakker om samme klubb da :lol: 

 

og ellers skal min lille frøken i skogen og bli skremt om 1,5 uke.. Jeg kan allerede nå avskrive henne som noe nytt tjenestehundmateriale, men jeg håper jeg blir litt positivt overrasket da :lol: 

Det er den lokale klubben :P Det tok jo bare komisk lang tid å få svar :lol:. De er vell ikke akkurat kjent for å være raske på å svare, meen altså :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...