Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - september


Bananen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du står midt på en idrettsplass et sted i Ungarn og griner av lykke, men du kjenner ikke en kjeft rundt deg som du kan sprette metaforiske champagneflasker med... Foenix ble internasjonal cha

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd og litt stolt av lille store Fetter som har blitt B-godkjent redningshund på ettersøk i helgen. Flinke gutten min.  

Jaggu ble hun ikke fylkesmester og vinner av klassen også

Posted Images

1 time siden, Betty skrev:

nemi.gif

 

Akkurat nå har jeg snakket med dyreklinikken, og jeg hadde flaks at veterinæren som kjenner til Decoy-saken på telefon. Han husket Decoy, og de mistenker at det er en skade i ryggsøylen som dessverre ikke kommer frem på røntgenbilde. Vi skal inn i morgen for nærmere undersøkelse, så får jeg ta det derfra.

Dere trøndersoniser - kiropraktoren på Sveberg, flink? Nå vet jeg ikke om det er noe en kiropraktor kan gjøre med det Decoy ev. har, det finner jeg forhåpentligvis ut av i morgen - men skal sjekke det opp i  alle fall. Ei jeg kjenner har vært der med hunden sin på rehab. etter korsbåndsoperasjon, og hun er fornøyd med dem i alle fall.

Søsteren min har brukt kiropraktoren på Sveberg og er kjempefornøyd. Dyktig og trivelig sier hun

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Betty Noe mulighet for å ta ct eller mr av ryggen hans? Er desverre endel som er vanskelig å finne på røntgen men som kan lyse godt opp på andre undersøkelser. Håper virkelig dere finner utav det. 

 

Nå skal jeg trasse skallebank og alt som er og gå ut. Lukisene fikk løpe halv åtte i dag tidlig, slapp ikke kasko så tidlig siden det er et av tidspunktene folk faktisk kan finne på å lufte hunder i bånd her i området :lol: Lupin var som å gå med en okse i bånd, så blåse ut steam var akkurat det han trengte. Strengt tatt fremdeles båndtvang her, men oversiktlig jorde og jeg vet de fleste sauene er på innmark, så vi tar kalkulerte risikoer. :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Raksha Nei, heller tvilsomt at vi tar MR eller CT, da det ikke vil endre utfallet noe uansett, da vi ikke kommer til å få utført noe inngrep på han. Han er straks 10 år gammel og har noe atferdsdiller, så vi har litt lavere grense for hvor langt vi trekker det mtp både undersøkelser og operasjoner. Mulig jeg høres veldig kynisk og kald ut nå, men vi setter grensa ved smertelindring og ev. behandling av kiropraktor om fagfolket tror det har noe for seg. Vi får se hva vi konkluderer med i morgen, det som er sikkert er at Decoy ikke skal ha vondt den siste tiden vi får ha han sammen med oss. Jeg har vært forberedt på at han ikke blir en gammel hund (og er egentlig overrasket hvor godt den kroppen har holdt etter all julingen den har fått opp i gjennom årene).

Takk for svar @Turb og @Christine høres bra ut! Hun jeg kjenner er også veldig fornøyd, og har kjøprt hele veien fra Mosjøen for behandlinger der så da tenker jeg de nok er flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

@Betty har de utelukket at det er noe autoimmunt? *smått paranoid når det gjelder det og toller*

 

 

Det er ikke tatt ANA-test så sånn sett er det ikke utelukket nei, men han har ingenting annet som tilsier at det er det (vondt kun en bestemt plass langs ryggsøylen så er ikke smerter som flytter seg, har heller ikke feber, det er ikke verre etter hvile etc). Han er jo også godt over alderen hvor de autoimmune sykdommene gjerne dukker opp, selv om en ikke skal henge seg opp i alder sånn sett. Med bakgrunn i at han har hatt skade i samme område så er det mer sannsynlig det som lager trøbbel, enn noe autoimmunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fillerya skrev:

Er det noen av dere som jobber i helsevesenet som jobber 12,5 timers skift? Avdelingen vår skal starte med det og jeg lurer på hvordan det fungerer i praksis? Hvordan fungerer det med familie og søvn? :P 

Ikke 12,5 men ofte 16/18 timers vakter :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Betty skrev:

Det er ikke tatt ANA-test så sånn sett er det ikke utelukket nei, men han har ingenting annet som tilsier at det er det (vondt kun en bestemt plass langs ryggsøylen så er ikke smerter som flytter seg, har heller ikke feber, det er ikke verre etter hvile etc). Han er jo også godt over alderen hvor de autoimmune sykdommene gjerne dukker opp, selv om en ikke skal henge seg opp i alder sånn sett. Med bakgrunn i at han har hatt skade i samme område så er det mer sannsynlig det som lager trøbbel, enn noe autoimmunt.

Ja om han har en skade så gjør det jo ganske usannsynlig, og godt er det :) 

Sånn ellers (siden jeg først var så dum at jeg bragte det på bane) så tilsier ikke negativ ANA test at de ikke har IMRD, bare at de ikke har SLE varianten. De behøver heller ikke å ha feber. Men den vandrende haltheten er jo det vanligste symptomet. 

Håper de finner ut av hva det er! Kan jo være at han har skeivbelastet etter skaden og skadet seg på den måten også... Skulle ofte ønske hunder bare kunne gått opp til oss og sagt: Hey du tobeining, jeg har vondt i venstre frambein for jeg tråkka på en stein. Fix it ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Betty skrev:

@Raksha Nei, heller tvilsomt at vi tar MR eller CT, da det ikke vil endre utfallet noe uansett, da vi ikke kommer til å få utført noe inngrep på han. Han er straks 10 år gammel og har noe atferdsdiller, så vi har litt lavere grense for hvor langt vi trekker det mtp både undersøkelser og operasjoner. Mulig jeg høres veldig kynisk og kald ut nå, men vi setter grensa ved smertelindring og ev. behandling av kiropraktor om fagfolket tror det har noe for seg. Vi får se hva vi konkluderer med i morgen, det som er sikkert er at Decoy ikke skal ha vondt den siste tiden vi får ha han sammen med oss. Jeg har vært forberedt på at han ikke blir en gammel hund (og er egentlig overrasket hvor godt den kroppen har holdt etter all julingen den har fått opp i gjennom årene).

Ikke mer kynisk enn jeg er selv. Skjønner dere godt :hug:  Håper dere finner en god løsning så han er smertefri en stund til. 

 

 

Phuh, ting hadde vært så mye enklere om man virket. Men gakker og hester har fått nytt vann, Lusa har fått stelt tottelottene sine, Copper kanin har fått kos, og jeg har skravla med svigerfar. Kaffe og litt mer vann så skal jeg ut og sage planker som jeg kan skru opp i kaninstallen etter legging i kveld. Kanskje. :aww: 

Prøver å ringe tannlegekontoret og, lillemor har time hos tannpleier i morgen, men jeg kommer ikke gjennom, :gaah: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Turb skrev:

Ja om han har en skade så gjør det jo ganske usannsynlig, og godt er det :) 

Sånn ellers (siden jeg først var så dum at jeg bragte det på bane) så tilsier ikke negativ ANA test at de ikke har IMRD, bare at de ikke har SLE varianten. De behøver heller ikke å ha feber. Men den vandrende haltheten er jo det vanligste symptomet. 

Håper de finner ut av hva det er! Kan jo være at han har skeivbelastet etter skaden og skadet seg på den måten også... Skulle ofte ønske hunder bare kunne gått opp til oss og sagt: Hey du tobeining, jeg har vondt i venstre frambein for jeg tråkka på en stein. Fix it ok!

Mhm, vet det, det er vel over 30 % som har negativ ANA-test men fortsatt har IMRD så der er det jo summen av symptomer som hovedsakelig er med på å stille diagnosen (i tillegg til at andre lignende sjukdommer utelukkes). En positiv ANA-test vil jo bare ev. bekrefte at det er autoimmunt, men en negativ vil ikke utelukke det). Vet også at feber ikke nødvendigvis må være tilstede, men mange er jo preget av dårlig allmenntilstand i tillegg til andre symptomer og kan få feber (feber hos en toller er heller ikke noe tegn på autoimmun sykdom for å ta det den veien, selv om mange veterinærer er veldig raske til å hoppe til den konklusjonen :P ). Søsteren til Decoy har tollersjuka (IMRD) så har vært obs på det.

Spent på hva de sier ja, han har nok skeivbelastet seg noe i tillegg for han er dårligere i ryggmuskulaturen enn han har vært syns jeg.

@Raksha Takk! Stoler på veterinærene våre så vi finner nok en grei løsning. Jeg har ingen skrupler med medisinering i alle fall, seinkader ofres ikke en tanke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Betty skrev:


Dere trøndersoniser - kiropraktoren på Sveberg, flink? Nå vet jeg ikke om det er noe en kiropraktor kan gjøre med det Decoy ev. har, det finner jeg forhåpentligvis ut av i morgen - men skal sjekke det opp i  alle fall. Ei jeg kjenner har vært der med hunden sin på rehab. etter korsbåndsoperasjon, og hun er fornøyd med dem i alle fall.

Du har en nærmere, på Stjørdal. Pia Køteles driver Kiropets https://www.facebook.com/kiropets/?fref=ts. Hun har samme utdanningen som ham på Sveberg, og har i tillegg gått i lære hos hun kirodamen på Røros. Knallflink, synes jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Du har en nærmere, på Stjørdal. Pia Køteles driver Kiropets https://www.facebook.com/kiropets/?fref=ts. Hun har samme utdanningen som ham på Sveberg, og har i tillegg gått i lære hos hun kirodamen på Røros. Knallflink, synes jeg.

Oh, det visste jeg ikke. :)  Takk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Hvordan er det med frynesgoder når det gjelder hybridbiler? En av grunnene til at jeg vurderer strømbil er jo det med bompenger og parkering.

Så det er egentlig ikke den egnuine interessen for miljø som er årsaken - bare at det er billigere :D Visste jeg det ikke :lol: 

3 timer siden, enna skrev:

Ikke bare kirurger. Invasive kardiologer og kardiologer generelt i vakt...
ser med egne øyne hvor sliten en slik er etter tre sammenhengende døgn med minimalt med søvn...

(og derfor hoppa jeg av den vaktkarusellen - noen måtte orke å oppdra ungene også...)

Det er jo helt utrolig at det er lov faktisk... :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fillerya skrev:

Er det noen av dere som jobber i helsevesenet som jobber 12,5 timers skift? Avdelingen vår skal starte med det og jeg lurer på hvordan det fungerer i praksis? Hvordan fungerer det med familie og søvn? :P 

Jeg jobbet 13-timers vakter der jeg jobbet under studietiden. Synes det gikk veldig greit faktisk, men du får ikke tid til mye annet enn å jobb og sove de dagene da :) Nå har ikke jeg familie, men jeg antar at du ikke får sett mye til familien de dagene du jobber slik, men fordelen er jo flere fridager :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var visstnok siste dagen i vikariatet. Nå var det full bemanning der igjen. Cysten er tømt, og de trakk ut over 9 cl :o Det er jo ikke rart at jeg har hatt dårlig søvn og vært kronisk hes i evigheter... 

Nå sitter jeg her og bare sløver og venter på at jeg skal på neste jobb. Tror jeg. Må sjekke hos Avinor om det er noen avganger først. Fool me once (twice, three times +++) :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sting fjernet (hurra, hurra og hurra! Og det så ut til å ha grodd fint) og blodprøver tatt. Og jeg fikk bekreftet hvorfor jeg ble litt stuss etter hva h*n ene sa forrige måned da jeg tok blodprøver og fortalte om min "trofaste" arm - at det ikke gikk an å bomme på den armen. Da kunne h*n si at den åren var en pulsen min. Jeg sa nei, det kan det jo ikke være, for å ta blodprøver i pulsen ville gitt mye lysere blod enn det h*n fikk ut av meg og den pulsen burde i alle fall være mer dyptliggende, ikke så tilgjengelig. Og det kunne også blodprøvepersonen i dag bekrefte. Godt jeg ikke er helt på bærtur alltid, og jeg håper virkelig at h*n mente den andre armen som er litt vanskeligere å finne god åre til. Og at åren en finner ikke er en puls. :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Rekk opp hånda alle som har oversikt over ladestasjonene fra Trondheim til Portugal! 

Finnes sikkert på Google :P 

5 timer siden, Siri skrev:

Som Krutsi sier - lade underveis? :lol: 
Har venner med elbil som kjørte på lengre ferie i fjor sommer - det var ikke noe problem det altså... De har Tesla da.

Skal ikke kimse av familiehunder altså :aww:

Men jeg skal love deg at tjukka fikk fart da de jaktet på et jordrotte eller noe.. Endte med at hun falt uti bekken da, men hun lærte ingenting :lol: 

5 timer siden, Line skrev:

Tesla har god rekkevidde, men ingen av de andre er i nærheten. Når man må lade 2-3 ganger fra Trondheim til Oslo, så mister det litt av sjarmen. Men hybrid, det skal jeg ha neste gang :) 

Hybrid har jeg også troa på :) 

4 timer siden, Wednesday skrev:

Vært hos dyrlegen og fått vaksine til lille piraya. Og jeg ble litt satt ut når dyrlegen sa at det jammen var litt av en spenstig rase jeg hadde fått meg :lol: De som krever så masse og greier. Spurte om jeg hadde vært noe særlig borti rasen før. Litt sånn, vet du egentlig hva du går til her :lol: Og jeg forstår ikke hvor det kommer fra, at basenjien skal være så utrolig krevende, for det er så langtifra slik jeg opplever dem.

Tidligere har jeg fått høre at jeg er "modig" som går for basenji hannhund :lol: Altså, de er jo knøttsmå! Og de krever tur. Og kun dét! 

Blir som de som skal fortelle om hvor mye en whippet krever og hvor krevende de er.. Veeeel :P 

1 time siden, Fillerya skrev:

Er det noen av dere som jobber i helsevesenet som jobber 12,5 timers skift? Avdelingen vår skal starte med det og jeg lurer på hvordan det fungerer i praksis? Hvordan fungerer det med familie og søvn? :P 

Ikke i helsevesenet, men sambo jobber nå 12-timers skift og gjort det mye.. På de faste 12-skiftene, så er han på anlegg. Men da får de god Mat, i tillegg til varm buffe til lunsj, ferdig middag osv og gode pauser.. 

I tillegg når han jobber vanlig, så har han ofte mye overtid og da er det ikke uvanlig at han nærmer seg 12 timer.. Der er ikke det noen buffe, gode pauser osv. Så det ser jeg tærer vesentlig mer på han.. Han er sliten etter ei slik uke ja :P  

Jeg unngår og teller overtidstimer widen sist jeg gjorde det og fikk sjokk :lol: det var i april og han hadde tatt seg ut ferie siste uka.. I tillegg passerte han lett 30 timer overtid, og bikket vel 40 også.. Det er ikke de værste ukene engang.. 

Og hvordan familien fungerer med slikt? Jeg regner meg som alenemor med et innslag av en samboer innimellom, og får økonomisk støtte fordi jeg har maten klar, deler seng og betaler regninger :lol: neida.. Ikke så ille altså.. Men jah.. Du kan jo gjette litt hvordan det er i støytene :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Krutsi skrev:

 

Blir som de som skal fortelle om hvor mye en whippet krever og hvor krevende de er.. Veeeel :P 

Ja, har skjønt at det er litt samme greia :lol: Basenjiene har jo litt greier med seg, at de ofte er samkjønnsaggressive og mye jakt i seg og sånne ting... Men det er jo ikke krevende med en slik hund om man synes det er greit at den er sånn :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...