Gå til innhold
Hundesonen.no

God sele som ikke koster skjorta!


Recommended Posts

Jeg er klar over at jeg er kravstor her... Men er det noen som har tips på en sele som sitter godt på en lang og smal hund som trekker i båndet? Som ikke er sydd på mål eller koster tilsvarende mye? Hunter-selen vi har nå vrir seg en del, han trekker jo både forover og sidelengs...

Vi øver på å gå pent altså, men han glemmer det når han blir ivrig eller stressa. 

Han er lang i ryggen og smal både i brystet og over magen. Samtidig har han nok pels til at han trenger litt plass i halsåpningen. 

Vi har også denne i både str 46-70 og 60-80, der den minste er passe over brystet men for kort i delen som ligger over skuldrene mens den største er for stor og hindrer bevegelsene hans. Hunter-selen er også str 60-80, der har jeg justert den ut en del under magen men rundt magen er den på den minste innstillingen. 

Vi prøvde også Halti anti-trekk sele men der var det likt, den minste var for liten og medium var for stor i brystet.

Hvilke seler er det som har ring i brystet så man kan feste båndet der? 

Vi bruker sele til det meste egentlig, så den må duge til f.eks. jogging med magebelte og sykkel etterhvert... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr koppel sin er fin, og lages på mål, og kan fåes med ring i front. Ganske rimelig også, men den kommer vell akkurat over toll/moms grensen tror jeg så med mindre du bor i nærheten av grensa og kan hente den på nærmeste postkontor i sverige så blir den nok ikke så billig uansett. 

Non stop sin er vell forholdsvis billig(men usikker på om den har ring i fronten?, ellers mener jeg breeders har både halv og helnome til greie priser (dog ingen ring i fronten), usikker på hvilke hunder de passer. Troll har jo også både hel og halvnome til hyggelige priser, litt usikker på om den halvnomen er noe stødigere enn det du allerede har prøvd. Hos troll tror jeg nok du skal greie å finne en str som passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selge en webmastersele som er litt i største (lengste) laget til Odin (gårdshund, tror selen er str XS eller S), kanskje den passer bedre til din? En hundrelapp?

Ellers er jeg ganske fornøyd med Roz H-sele til en liten som trekker i alle retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Zero DC short selen. Jeg kjøpte min hos Dogmania. :) http://dogmania.se/selar/zero-dc-shorter 

Anbefaler dog å prøve den i en norsk butikk eller hos noen i nærheten av deg som har den. Blir plutselig ikke så mye billigere om du må sende feil størrelse i retur. (De dekker ikke retur fra Norge, kun innad i sverige) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mushi skrev:

En god sele holder forhåpentligvis hele hundens liv. Jeg synes det er verdt 800 kr for en av god kvalitet i stedet for å bruke 800 kr på to-tre halvgode...

Helt enig! Det er en god investering, og de som syr på mål har som oftest også veldig god service om det skulle være noe senere!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Maria skrev:

Da ble du vel belastet toll og moms i  tillegg? 

Den kommer vel under grensen. Tror de er billigere hvis man bestiller direkte fra produsent i Tsjekkia? Jeg gjorde ihvertfall det, kom under da også. Selen er god, men ikke ideell om man har en hund som trekker bakover...

2 timer siden, mushi skrev:

En god sele holder forhåpentligvis hele hundens liv. Jeg synes det er verdt 800 kr for en av god kvalitet i stedet for å bruke 800 kr på to-tre halvgode...

Ja, på godt og vondt. :P Odin har nå 8 seler (inkludert kløven og bilselen riktignok), og trenger maks to... Fordi vi har prøvd litt forskjellig, og fått et par. Altså, vi har aldri slitt ut en eneste sele, uavhengig av pris. Den fra Europris er riktignok ikke mye brukt (reservesele hjemme hos foreldrene mine), men den selen vi har brukt mest er en Rogz-sele som kostet et par hundre kroner da han ble voksen for 9 år siden...

Men er enig i at et er viktig at selen passer godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pixie skrev:

 

Ville bare si velkommen i klubben:lol:

Jeg også har en sånn som stort sett er mellom str.. 

Etter xx seler/halsbånd har jeg gitt opp og kjøpt på mål. Beste valget jeg har gjort, selv om det er dyrere:flowers: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Lyckohunden. Koster litt men som de skriver over , heller legge noen kroner i en sele som sitter bra? http://lyckohunden.se/sele/index.html

Vet du hvordan denne selen fungerer på hunder med mye pels? Jeg har troll sin multisele til min FL. Den delen som ligger på ryggen er bevegelig noe som gjør at jeg til stadigheter må plukke hårtuster fra selen fordi han svinser hit og dit når vi går på tur. Den selen i linken din så ut som den hadde mange av egenskapene til multiselen, men kanskje mindre bevegelige deler. Tror derfor at den hadde vært fin til fjompen min, men lurer litt på hvordan det blir med all pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maria skrev:

Da ble du vel belastet toll og moms i  tillegg? 

Nei :) Kommer under grensa, eller gjorde i hvertfall det når jeg kjøpte den. :) Er ikke grensa 500 nå? inkl frakt? Eller er den på 300?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ilosan skrev:

Vet du hvordan denne selen fungerer på hunder med mye pels? Jeg har troll sin multisele til min FL. Den delen som ligger på ryggen er bevegelig noe som gjør at jeg til stadigheter må plukke hårtuster fra selen fordi han svinser hit og dit når vi går på tur. Den selen i linken din så ut som den hadde mange av egenskapene til multiselen, men kanskje mindre bevegelige deler. Tror derfor at den hadde vært fin til fjompen min, men lurer litt på hvordan det blir med all pelsen.

Jeg vet bare at borzoifolk er fornøyd med dem :/  På Troll selen, er ryggstykket og stolpen mellom frembeina tredd innpå den som går rundt brystet? Og ikke sydd fast? Sånt er helt håpløst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, simira skrev:

Jeg skal selge en webmastersele som er litt i største (lengste) laget til Odin (gårdshund, tror selen er str XS eller S), kanskje den passer bedre til din? En hundrelapp?

Ellers er jeg ganske fornøyd med Roz H-sele til en liten som trekker i alle retninger.

Supert! Sender deg pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag :)

Jeg er ikke imot å bruke litt penger på en skikkelig sele altså, jeg bare har ikke midler til det nå. Eller ork til å forklare gubben hvorfor man bruker 800+ kroner på en sele når han tross alt har en fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Jeg vet bare at borzoifolk er fornøyd med dem :/  På Troll selen, er ryggstykket og stolpen mellom frembeina tredd innpå den som går rundt brystet? Og ikke sydd fast? Sånt er helt håpløst 

Begge delene er bevegelige ja. Synes den selen til troll har vært grei siden den kom godt bak armhulen, men synes den sliter alt for mye på pelsen! Fungerer kanskje godt på hunder som ikke virrer så mye. ?

Lurer på om jeg skal prøve den der selen i linken. Den ser bra ut på papiret. Så får jeg kjøpe en med brede stropper så den ikke bare forsvinner inn i all pelsen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lola Pagola skrev:

Har du målene hans? Har en trekksele liggende her som ble for liten til Casper som du kan få billig isåfall. Casper ble for brei.

Skal ta mål i morra og sende deg og @simira , nå har han lagt seg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, simira skrev:

Jeg skal selge en webmastersele som er litt i største (lengste) laget til Odin (gårdshund, tror selen er str XS eller S), kanskje den passer bedre til din? En hundrelapp?

Ellers er jeg ganske fornøyd med Roz H-sele til en liten som trekker i alle retninger.

Bilde?
Om du ikke har solgt den alt?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...