Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, April


HeleneFS
 Share

Recommended Posts

8 minutter siden, Sbtlita skrev:

Wow! Det er ganske strengt ja! Men hva er dobbelhandling?

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

At en person viser hunden som normalt i ringen og en annen person jobber med å få hunden tl å se i en bestemt retning etc utenfor ringen.

Jeg så forresten den ultimate dobbelhandlingen en gang på Sunndalsøra da to gamle tanter gikk sammen inn i ringen for å vise fram gullet sitt. :lol:

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På tide med ny tråd!   ____________________________________________________________________________________________________   Siden jeg er førstemann ut i denne kopierer jeg inn in

Wow!  Som noen på chatten fikk med seg så var jeg og spiste på mcdonalds i går kveld, og der sto det en fantastisk dame bak kassa som fikk så mye kjeft av han som laget burgerene. Skrev dette til Mc

JEG FANT BUNADSØLVET MITT OMG OMG OMG ??????????? Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Posted Images

4 minutter siden, Line skrev:

Blir de for korte så blir bevegelsene trippende, ser det godt på småsnusere også. De får rett og slett ikke nok driv.

I know. Personlig syns jeg ikke det er spesielt pent på noen raser, men på belgere som i utgangspunktet skal kunne jobbe hele dagen, så syns jeg jo at de burde ha effektive bevegelser.

Men tripping er tydeligvis pent å se på, for man får det problemet på puddel også, at de skal være korte, og det er til tross for at det står i rasestandarden at kroppslengden skal være litt mer enn mankehøyde. Det er i hvert fall passende idiotisk. 

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Klart det skal trekkes for, er ikke uenig i det. Belgere mangler ofte mot.

Ja, det gjør de. Det der har irritert meg siden vi diskuterte tannmangel på et oppdretterforum, for tannmangel er belgeroppdrettere veldig opptatt av, for det står i rasestandarden at de skal ha alle tenner. Jada, det står også i rasestandarden at "rolig og uredd skal gjenspeiles ved bedømmelse". Tenk om belgeroppdrettere hadde lest den setningen like nøye som setningen om tenner? 

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Hunden har hellende overlinje ja, samme som min egen. Godt mulig det er det dommeren mener, som sagt, synes det manglet en rød tråd i bedømmingen. 

Noen oppdrettere er nok veldig opptatt av å få ryggen kort, så det er klart en skal passe seg for det. Sitter selv med en hannhund eg synes er i korteste laget, han traver ofte på tre spor/skjevt når han langer ut.  

Dette står om bevegelser i rasestandarden: 

Livlige, frie i alle gangarter. God galloppør, men vanligste gangarter er skritt og trav. Bena beveges parallelt med kroppens midtlinje, ved høyere hastighet nærmer de seg hverandre. Middels jordvinnende trav, jevnt og lett med god aksjon bak. Overlinjen forblir rett uten at forbena løftes for høyt. Ustanselig i bevegelse og synes utrettelig. Livlige, raske og smidige bevegelser, i stand til plutselige vendinger i stor fart. På grunn av sitt overstrømmende temperament, har hunden en markert tendens til å bevege seg i sirkler fremfor i en rett linje.

Jeg syns dessverre at det blir lenger og lenger mellom belgere som beveger seg sånn :hmm: Det samme med belgere med korrekt siluett, de skal ha en spesifikk reisning i nakken, men det forutsetter jo at de har nakke - den blir liksom borte når de er så steile i fronten at det ser ut som at hodet er satt rett på skuldra på dem. Dette med den hellende rygglinja er også en greie jeg ikke skjønner, hvorfor blir de sånn? Er det fordi de ikke har den reisninga i nakken, og da er det bedre med en hellende rygglinje sånn at det ser sånn ut at hodet holdes høyt? Innimellom så ser jeg belgere som ser ut som de har bakparten til en annen hund, fronten og bakparten ser ikke ut til å høre til på samme hunden, og det heller stemmer ikke overens med hund som kombinerer robust med eleganse, liksom. 

Kanskje man burde innføre tvungen eksteriørbeskrivelse som den de har i korad-tittelen, så folk får se tall på at bikkjene deres er for korte i forhold til høyden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

At en person viser hunden som normalt i ringen og en annen person jobber med å få hunden tl å se i en bestemt retning etc utenfor ringen.

Jeg så forresten den ultimate dobbelhandlingen en gang på Sunndalsøra da to gamle tanter gikk sammen inn i ringen for å vise fram gullet sitt. :lol:

 

Beste jeg har sett var hingsteutstilling i Herning i Danmark. En mann i dress løp med en skikkelig fin åringshingst, utenfor ringen løp en rimelig tjukk dame i storblomstrete kjole og peste og ristet på en pastilleske. Tror ikke jeg så hesten en gang for jeg var så fascinert av den pesende rødfjesede damen :D 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

I know. Personlig syns jeg ikke det er spesielt pent på noen raser, men på belgere som i utgangspunktet skal kunne jobbe hele dagen, så syns jeg jo at de burde ha effektive bevegelser.

Men tripping er tydeligvis pent å se på, for man får det problemet på puddel også, at de skal være korte, og det er til tross for at det står i rasestandarden at kroppslengden skal være litt mer enn mankehøyde. Det er i hvert fall passende idiotisk. 

Ja, det gjør de. Det der har irritert meg siden vi diskuterte tannmangel på et oppdretterforum, for tannmangel er belgeroppdrettere veldig opptatt av, for det står i rasestandarden at de skal ha alle tenner. Jada, det står også i rasestandarden at "rolig og uredd skal gjenspeiles ved bedømmelse". Tenk om belgeroppdrettere hadde lest den setningen like nøye som setningen om tenner? 

Så lenge folk avler på alt som kan krype og gå, inkludert dårlig gemytt, så må det slå ut feil på noe. Skulle ønske de fleste ville innse at ved å avle vekk motet så får en faktisk dårlige familiehunder også. 

Akkurat nå, 2ne skrev:

Dette står om bevegelser i rasestandarden: 

Livlige, frie i alle gangarter. God galloppør, men vanligste gangarter er skritt og trav. Bena beveges parallelt med kroppens midtlinje, ved høyere hastighet nærmer de seg hverandre. Middels jordvinnende trav, jevnt og lett med god aksjon bak. Overlinjen forblir rett uten at forbena løftes for høyt. Ustanselig i bevegelse og synes utrettelig. Livlige, raske og smidige bevegelser, i stand til plutselige vendinger i stor fart. På grunn av sitt overstrømmende temperament, har hunden en markert tendens til å bevege seg i sirkler fremfor i en rett linje.

Jeg syns dessverre at det blir lenger og lenger mellom belgere som beveger seg sånn :hmm: Det samme med belgere med korrekt siluett, de skal ha en spesifikk reisning i nakken, men det forutsetter jo at de har nakke - den blir liksom borte når de er så steile i fronten at det ser ut som at hodet er satt rett på skuldra på dem. Dette med den hellende rygglinja er også en greie jeg ikke skjønner, hvorfor blir de sånn? Er det fordi de ikke har den reisninga i nakken, og da er det bedre med en hellende rygglinje sånn at det ser sånn ut at hodet holdes høyt? Innimellom så ser jeg belgere som ser ut som de har bakparten til en annen hund, fronten og bakparten ser ikke ut til å høre til på samme hunden, og det heller stemmer ikke overens med hund som kombinerer robust med eleganse, liksom. 

Kanskje man burde innføre tvungen eksteriørbeskrivelse som den de har i korad-tittelen, så folk får se tall på at bikkjene deres er for korte i forhold til høyden? 

Tror ikke eg har sett en eneste belger som beveger seg på den måten. De fleste får ikke senke hodet, og dermed blir bevegelsene unaturlige. Det er godt voksne hunder som ikke henger sammen? 
Synes forøvrig det er mange som snakker om beinstamme for tiden, så det blir vel det neste problemet, for kraftige bein, slik at elegansen forsvinner. 

Skulle gjerne hatt brukskrav på rasen, evnt en KORAD. Men det kommer neppe til å skje med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klematis skrev:

Jeg vurderer å få laget en liten trapp til Timmy, så han kan komme seg opp og ned av sofaen og kanskje også senga mi, selv. Lei av å løfte han opp og ned hele tiden. Han får jo aldri bestemt seg for om han skal være på gulvet eller i sofaen heller, så det hadde jo vært greit med en liten trapp.

http://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/hundetilbehor_bil/rampe_trapp_bil/368452

http://www.zoopermarked.no/trixie-petstair

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må visst sette stivkrampesprøyte på to-do-lista min over helga.

Jeg har feila skikkelig et sted i hundeoppdragelsen. Uno beit meg på tur i dag. Gikk  sammen med gubben som lar ham vase rundt ytterst i flexien, selvsagt fant Uno noe fristende. Før jeg fikk stoppa ham med nei og avledning slik jeg bruker var han i gang med å knaske lykkelig på det, så jeg kommanderte slipp og gikk for å ta det rolig men bestemt fra ham slik jeg alltid gjør når han spiser noe forbudt. Vanligvis slipper han det idet jeg gjør antydning til å åpne munnen hans, men det han fant i dag var visst ekstra godt. Så han satte tenna i fingeren min. Trakk blod på begge sider av fingeren og rev opp ei lita flenge på oversiden. 

Så nå dunker det pent i fingeren og jeg er sint på meg selv og oppgitt over Uno og gubben. Jeg burde fulgt bedre med, jeg veit jo at gubben ikke gjør det. Nå aner jeg jo ikke hva Uno spiste, det kan ha vært ei kongle men det kan også ha vært plastikk. 

Jeg har feila i å få til bitehemming på Uno, han har tydeligvis ingen respekt for tenner mot hud. Jeg har heller ikke fått til noen form for lydighet eller respekt for meg. Nei betyr ingenting.

Han merker at jeg er irritert så han er litt mer dempa, men jeg tror ikke han skjønner at han har gjort noe galt. Han prøver ikke å smiske med meg.

Akkurat nå er jeg egentlig ferdig med å ha hund, jeg er tydeligvis ikke egnet for å oppdra en valp til en brukandes hund. Jeg vil ikke ha en hund som biter meg.

Tror jeg skal finne en munnkurv som gjør at han kan lukte på alt som vanlig men ikke spise noe, da unngår vi iallefall denne situasjonen. Utfordringen er jo likevel der om han får tak i noe hjemme, men der har jeg mye bedre forutsetninger for å sikre at han iallefall ikke kan få tak i noe som er farlig for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pixie skrev:

Må visst sette stivkrampesprøyte på to-do-lista min over helga.

Jeg har feila skikkelig et sted i hundeoppdragelsen. Uno beit meg på tur i dag. Gikk  sammen med gubben som lar ham vase rundt ytterst i flexien, selvsagt fant Uno noe fristende. Før jeg fikk stoppa ham med nei og avledning slik jeg bruker var han i gang med å knaske lykkelig på det, så jeg kommanderte slipp og gikk for å ta det rolig men bestemt fra ham slik jeg alltid gjør når han spiser noe forbudt. Vanligvis slipper han det idet jeg gjør antydning til å åpne munnen hans, men det han fant i dag var visst ekstra godt. Så han satte tenna i fingeren min. Trakk blod på begge sider av fingeren og rev opp ei lita flenge på oversiden. 

Så nå dunker det pent i fingeren og jeg er sint på meg selv og oppgitt over Uno og gubben. Jeg burde fulgt bedre med, jeg veit jo at gubben ikke gjør det. Nå aner jeg jo ikke hva Uno spiste, det kan ha vært ei kongle men det kan også ha vært plastikk. 

Jeg har feila i å få til bitehemming på Uno, han har tydeligvis ingen respekt for tenner mot hud. Jeg har heller ikke fått til noen form for lydighet eller respekt for meg. Nei betyr ingenting.

Han merker at jeg er irritert så han er litt mer dempa, men jeg tror ikke han skjønner at han har gjort noe galt. Han prøver ikke å smiske med meg.

Akkurat nå er jeg egentlig ferdig med å ha hund, jeg er tydeligvis ikke egnet for å oppdra en valp til en brukandes hund. Jeg vil ikke ha en hund som biter meg.

Tror jeg skal finne en munnkurv som gjør at han kan lukte på alt som vanlig men ikke spise noe, da unngår vi iallefall denne situasjonen. Utfordringen er jo likevel der om han får tak i noe hjemme, men der har jeg mye bedre forutsetninger for å sikre at han iallefall ikke kan få tak i noe som er farlig for ham.

men altså, hadde han fremdeles det han tok i munnen da han traff fingrene dine, eller var det et mer målrettet bitt etter/fordi du tok etter tingen han hadde i munnen? for om hann drev å tyggde og du stappa inn fingeren, så syns jeg ikke du kan si at han ikke skjønner bitehemming eller kalle det ett bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

men altså, hadde han fremdeles det han tok i munnen da han traff fingrene dine, eller var det et mer målrettet bitt etter/fordi du tok etter tingen han hadde i munnen? for om hann drev å tyggde og du stappa inn fingeren, så syns jeg ikke du kan si at han ikke skjønner bitehemming...

Neida, han snappa sidelengs i det jeg tok på kjeven hans. Han visste at jeg kom til å ta det fra ham. Nå ligger han på fanget mitt med tyggebein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må visst sette stivkrampesprøyte på to-do-lista min over helga.

Jeg har feila skikkelig et sted i hundeoppdragelsen. Uno beit meg på tur i dag. Gikk  sammen med gubben som lar ham vase rundt ytterst i flexien, selvsagt fant Uno noe fristende. Før jeg fikk stoppa ham med nei og avledning slik jeg bruker var han i gang med å knaske lykkelig på det, så jeg kommanderte slipp og gikk for å ta det rolig men bestemt fra ham slik jeg alltid gjør når han spiser noe forbudt. Vanligvis slipper han det idet jeg gjør antydning til å åpne munnen hans, men det han fant i dag var visst ekstra godt. Så han satte tenna i fingeren min. Trakk blod på begge sider av fingeren og rev opp ei lita flenge på oversiden. 

Så nå dunker det pent i fingeren og jeg er sint på meg selv og oppgitt over Uno og gubben. Jeg burde fulgt bedre med, jeg veit jo at gubben ikke gjør det. Nå aner jeg jo ikke hva Uno spiste, det kan ha vært ei kongle men det kan også ha vært plastikk. 

Jeg har feila i å få til bitehemming på Uno, han har tydeligvis ingen respekt for tenner mot hud. Jeg har heller ikke fått til noen form for lydighet eller respekt for meg. Nei betyr ingenting.

Han merker at jeg er irritert så han er litt mer dempa, men jeg tror ikke han skjønner at han har gjort noe galt. Han prøver ikke å smiske med meg.

Akkurat nå er jeg egentlig ferdig med å ha hund, jeg er tydeligvis ikke egnet for å oppdra en valp til en brukandes hund. Jeg vil ikke ha en hund som biter meg.

Tror jeg skal finne en munnkurv som gjør at han kan lukte på alt som vanlig men ikke spise noe, da unngår vi iallefall denne situasjonen. Utfordringen er jo likevel der om han får tak i noe hjemme, men der har jeg mye bedre forutsetninger for å sikre at han iallefall ikke kan få tak i noe som er farlig for ham.

Du, nå må du slappe av og puste litt! :) Det virker som du kanskje henger deg litt lett opp i og overtenker veldig mange av de situasjonene som oppstår med hunden din?

Har du noen rundt seg som virkelig kan hund og som du stoler på som kanskje kan hjelpe deg litt og som du kan snakke med om ting når det er noe? En som kjenner deg og hunden?

Jeg synes ikke helt det høres ut som at han gjorde det med vilje. Høres mer ut som at han prøvde å få igjen taket på det han hadde i munnen og tok fingeren din istedet?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Wednesday skrev:

Klødde meg i øyet etter å ha skjært chili. Så fikk jeg kokende vann på armen. Så velta jeg den ene ungen så han slo hodet fordi jeg prøvde å forhindre den andre i å ta på den varme plata. Elsker å lage mat altså!! Håper de begynner å selge tørrfôr til mennesker snart. 

Etterpå snubla jeg i en sparkesykkel. Og nå har jeg hodepine. Også har jeg bursdag i dag, og flere i familien har glemt den.

Det er kanskje litt stygt å le, men... :lol:. Du ER virkelig en sånn hverdagshelt, du :). Gratulerer med dagen forresten!!!! 

Yasmine og jeg har vært på agilitykurs i dag - og jentungen KAN, hun :). Hun syntes dette var dritmorsomt, og fikset alle hindrene, skjønte at hun skulle løpe fra meg og og og... skulle nesten trodd hun hadde gjort dette før :). Gleder meg allerede til i morgen :) 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Du må ta deg sammen, Pixie. Sitter du enda og er sur på valpen for dette? Det skjønner han ingen verdens ting av selvsagt. Du må slutte å være så streng med både deg selv og denne hunden. Ingen av dere vil noen gang bli en perfekt hund eller eier, for noe slikt finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

@Pixie

Sånn er det med valper og unghunder som blir ivrige. Det betyr ikke at du er en dårlig hundeeier! Sjef var ivrig når han skulle få en bit kokt kyllingfilet i dag. Plutselig kjente jeg at det svei i fingeren. Ting skjer. Ikke noe å tenke på. han er da ikke en skraphund som biter av den grunn, og det er ikke Uno heller :) 

Det som må til for at du skal slippe frustrasjon er at du og samboer blir enige om at enten så er Uno en av deres ansvar, eller så må dere ha like regler. Og som det står over her; Hvis du kjenner noen som er flink med hund, så spør dem. Få noen til å se det litt fra utsiden det dere sliter med eller som du er usikker på. Det hjelper! 

Men det er da mye positivt du kan fokusere på også. Du har da virkelig ikke gjort alt feil. Minn deg selv på de små og store seierne. De gangene du føler at du har mestret noe skikkelig bra! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Yellow skrev:

Du må ta deg sammen, Pixie. Sitter du enda og er sur på valpen for dette? Det skjønner såklart han ingen verdens ting av selvsagt. Du må slutte å være så streng med både deg selv og denne hunden. Ingen av dere vil noen gang bli en perfekt hund eller eier, for noe slikt finnes ikke.

Jeg er ikke sur på ham nei, det er det ingen vits i. Men jeg er irritert på meg selv, det er jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, *Kat84* skrev:

På vei hjem igjen fra Bergen!  

Dro med meg CK, CERT, og BIM. 

Veldig fornøyd med tanke på at han bare er 10 mnd og trenger mer trening. Super kritikk! :jump:

Legger ut bilder senere. Nå er jeg på båten ;) 

Gratulerer så mye! Veldig hyggelig å treffe dere :ahappy:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, mokken skrev:

Gratulerer så mye! Veldig hyggelig å treffe dere :ahappy:

 

 

Takk igjen :) 

Og hyggelig å treffes ja :) Andre soniser også så klart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på kurs, og jeg er sliten. Det er Prima også. 

Så Aud Stockman er død, hva skjer med hundene hennes? For ho hadde vel fremdeles noen?

Nå ser jeg på låtene til Grand Prix og koser meg:) Har bestilt pizza, er for trøtt til å lage noe. 

Så dette blir en veldig rolig kveld. Men var gøy å treffe søstra til Prima

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pixie du burde komme å møte Pigg. Tror Uno hadde virket veldig veloppdragen i sammenlikning... Du skulle sett låra mine etter trening på mandag, var som om et menneske hadde bitt meg. Kunne se hele gebisset i alle regnbuens farger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...