Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisper og løpetid.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Mente vi hadde en tispetråd, men fant den ikke. 
Jeg har så og si 100% bestemt meg for tispe neste gang, men så er jeg litt nysgjerrig på dette med løpetid da og hvordan det er og ha i hus. Hvor ofte kan man forvente at de har løpetid? Vet det er litt individuelt, men. Hvor lenge varer det? Kan man forvente en renslig hund eller er tispetruse lurt å ha i hus fra starten av? (Jeg tenker jo litt sånn at om man hiver på truse med en gang så får de ikke erfart å være renslige? Kan det stemme?) Endrer tispene noe atferd når de har løpetid? Sånn foruten om å eventuelt bli lei av innpåslitne hannhunder. :P 
Hvor vanlig er innbilsk drektighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er egentlig en drøm av en tispe. Hun er ekstremt renslig i løpetida, blør lite og det er sjelden jeg finner blod etter henne i det hele tatt. Har aldri brukt truse Hun er veldig grei å ha med å gjøre selv om hun løper, fortsatt trenbar og endret egentlig lite atferd. Det eneste jeg merket det på et at hun pisser som en hannhund, markerer hver femte meter på tur og blir fryhyyktelig snusete. Hun løper ofte, hver 4 måned ca. Men hun er så grei at det gjør ingenting ;) Har aldri hatt problemer med innbilt, så der har hun nok en veldig mild grad isåfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre tisper. Mine har alle har hatt løpetid 2 ganger i året, men akkurat når har variert. Noen ganger har det vært 4 mnd mellom, noen ganger 6 mnd, og noen ganger 9 mnd i mellom. Ca 3 uker hver gang. To av de har vært veldig flinke til å vaske seg selv. Nr tre er litt mer slurvete, men ikke helt håpløs hun heller. Jeg har aldri giddi truse. Syns de klarer seg veldig fint uten. Alle mine har blitt ekstra grinete i løpetiden. Terskelen ovenfor andre hunder har blitt lavere, og de har blitt litt mer "fjerne". Malamutene blir mer ulete også.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronja er veldig renslig, men finner små dråper her og der. Men hu vasker opp så fort hu ser det selv, veldig greit egentlig! Ikke brukt tispetruse inne noen gang, kun når vi har vært på kurs og trening innendørs. Hurra er også renslig, vasker seg selv og eventuelle søl, men hun er jo en større hund og det blir jo litt mer... Så senger osv blir fjernet, men soveplassen ser ut som et blodbad :no:

Ronja forandrer seg når hu har løpetid. Blir mer grinete, fjern i treningssammenheng, og generelt smårar. Hurra er seg selv lik, kanskje litt mer sutrete. Men Hurra har enda kun hatt èn løpetid :) Ronja løper ca hver 7-8 mnd. Krysser fingra for noe av det samme med Hurra!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tisper nå, og har hatt tisper tidligere. Alle mine har vært renslige fra løpetid to... Jeg har aldri eid en tispetruse. Slik det har virket for meg, så har de vært veldig barnslige i den første løpetiden, alt er litt nytt. Det har gjerne virket som det har vært litt ubehagelig og ekkelt. Særlig Flink, den yngste min, så helt skuggeredd ut i den første løpetida. Hver gang hun flyttet seg fra et sted hun hadde ligget lenge så skvatt hun til over at det var søl der eller at det kanskje var ubehagelig type "menssmerter". Fra løpetid to har det liksom ikke vært noe tema, da holder de seg reine selv. Jeg har hatt papillon, og de har jo lang pels der bak og da har jeg ikke merket noe. Flink har nesten ikke pels, så da blir det MYE mer synlig med en gang -men ikke noe søl.

På den eldste tispa mi nå, så merker jeg ingen endringer i adferd eller noe når hun har løpetid. Som regel merker jeg at hun har løpetid når hun har stå-dagene fordi da kommer det løse hannhunder bort til oss på tur... Hvis det ikke hadde vært for at vi går mye i sånne turområder med mange andre hunder hadde jeg nesten kunne oversett hele løpetiden. Den yngste derimot, hun syns det var veldig ubehagelig til å begynne med. De første løpetidene syns hun det var ekkelt å sette seg og legge seg :P Og hun gikk så bredbeint at hun fikk gnagsår på hasene... Haha. Hun ble ikke skvetten eller sur eller noe, bare sånn "dette er skikkelig ubehagelig å leve med.." Heldigvis gikk det over i to-års-alder.

Salza, den eldste, har plutselig begynt å få innbild drektighet etter løpetidene. Jeg har aldri vært borti det før, men hun er skikkelig plaget da. Og dyrlegen sier at når de førstes har begynt å bli sånn etter løpetidene så vil det gjenta seg igjen og igjen. Jeg vurderer faktisk å sterilisere henne av den grunn. HUn er den første av mine som har holdt på sånn da.

Mine får løpetid hver sjette måned, nesten helt på dagen. Og siden jeg har to tisper så får de løpetid samtidig. Veldig praktisk akkurat det da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 tisper i huset for øyeblikket. 1 løper 1 gang i året, hun blør nesten ikke og er veldig flink til å vaske seg/gulvet, så hadde jeg ikke sjekket henne sånn omtrent da hun burde ha løpetid, hadde vi sikkert passert den uten å tenke over det. 

Pudlene løper hver 6 mnd. Eller, med Ali veit jeg faktisk ikke, hun har bare hatt en løpetid hun, men om hun følger sin mor og hennes mor osv, så skal hun også løpe hver 6 mnd. Leah løper i 4 uker, Ali i 3. Normalen er vel 3 uker, men det er ikke helt unikt å løpe lenger enn det heller. Leah blør litt mer enn Nora, men hun er også flink til å vaske seg/gulvet, så det er ikke snakk om mye søl. Ikke nok til at jeg gidder å vurdere tispetruse. Ali var ikke så flink til å vaske seg/gulvet, men det kan være fordi hun er ung og uerfaren. Det var ikke noe problem det, Leah vasket både hun og gulvet, hun :P 

Dina løp hver 6 mnd, hun blødde en del og var ikke superrenslig. Det samme gjalt datteren hennes Emma. Både Dina og Emma løp i 3 uker av gangen. Hvor lenge Nora løper er jeg litt usikker på, for som sagt, hadde jeg ikke sjekka sånn ca da hun burde ha løpetid, hadde vi ikke fått det med oss :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ni måneder i mellom, blør i 10-12 dager, står i 3 dager, vil Vær alene i en uke etter på da aller helst på et kalt  mørkt rom. Under løpetiden ligger hun innpakket i et pledd i sofan til det er over, ikke mulig å oppnå kontakt eller få hun til å gjøre noe annet en sove spise å knapt gå på do. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min første tispe nå. 

Forrige løpetid (ca 9 mnd siden) var hun humørsyk, blødde mye og var rett og slett litt slitsom, sur og trist. Hun hadde nettopp løpetid på nytt (nå snart 3 år) og nå var hun en drøm. Vi trengte aldri å ta frem tispetrusa, hun var nesten ikke humørsyk og virket relativt uberørt, satser på at det blir slik fra nå av :wub: :D.  Har ikke opplevd noe innbilt (bank i bordet :)) .   

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varga hadde løpetid mye før (4 ganger i året) men har landet på to nå. Blør vell normalt tipper jeg, og er ganske så renslig. Vims har så langt bare hatt 1 løpetid og det er nå 7 mnd siden, så hun ligger vell an til å løpe litt sjeldnere enn hver 6 mnd blødde normalt på første løpetid ihvertfall. Tai har også bare hatt en løpetid siden vi fikk henne så der vet jeg ikke, hun blødde dog en del mer enn mine andre to, men fortsatt ikke noe problem egentlig. Vi har ikke mange tepper på gulvene og møblene i stua er i skinn og enkle og rengjøre ved behov og senga får de ikke være i når de løper, evt isåfall oppå et tykt sengeteppe.  Bruker ikke truse hjemme. Noe blod kan det jo bli på pledd, putetrekk osv iom at de får komme i møblene, men de er det jo bare å vaske, evt ta vekk eller legge et hundepledd over som hunden får ligge på for å redde andre ting. Synes ikke det er noe stress egentlig. Varer vell rundt 3 uker.

Edit: Det som er litt stress er at de 3 tispene her blir så utrolig på flørtern alle sammen, når en har løpetid, så det blir litt mye uro i heimen i noen uker :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemi løper alltid i februar/mars hvert eneste år, og det varer litt over tre uker av gangen ca. Hun blør en del i starten, men er flink til å vaske opp etter seg. Legger egentlig ikke noe særlig til at hun har løpetid, utenom at hun vasker seg ofte og at hun drypper litt. :P Hun kan dog bli litt vimsete, blond og tunghørt på tur da. Litt i sin egen verden når hun har løpetid, nesten som om hun ignorerer meg hvis jeg roper henne inn. Hun er også fryktelig billig, lar ALLE hannhunder snuse på henne. 

Mange sier at de ikke vil ha tispe på grunn av at løpetid er så slit og ork og søl, og kanskje har jeg vært veldig heldig, men jeg synes løpetid ikke er noe spesielt stress. Man blir vant til det, og hvis hunden er flink til å vaske opp etter seg selv så legger man jo knapt merke til det (utenom de som får adferdsendringer). Angående tispetruse ville jeg ikke tatt det på med en gang. Nemi var ikke flink til å vaske seg første løpetiden sin, men når den andre kom så skjønte hun plutselig greia og vasket iherdig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collien har ikke hatt første løpetid ennå, så jeg venter i spenning :P Labradoren pleier å løpe med 7-8 måneders mellomrom og blør i minst 3 uker. Hun blør masse og er overhodet ikke renslig, så det blir masse blod overalt om vi ikke bruker truse. Inkl. opp etter veggene siden hun logrer så kraftig :sleep: Hun blir gjerne litt ekstra hyper og leken og flørtete med andre hunder (tisper også). Ellers synes jeg ikke hun har spesielt endret atferd. Blir gjerne litt innbilt, har merket mer til det etter hvert som hun har blitt eldre (hun fyller 10 år i år), men aldri så mye at det har vært problematisk eller trengt å behandles.

Løpetiden er ikke akkurat den morsomste tiden på året, men synes det er en lav pris å betale med tanke på at tisper er best på alle andre måter :P Ett ord: magekos :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mira hadde sin første løpetid i januar, og hun var ikke renslig. Blod over alt! Vi valgte å ikke ha truse første gangen på grunn av det med renslighet, men om hun ikke har blitt flinkere neste gang så blir det truse gitt. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det funker veldig bra å bruke tispetruse med truseinnlegg i. Symra blør såpass mye at alternativet ville vært flekker i sofaer og senger. Jeg har tre truser sånn at hun kan få en ren hver dag, og så skifter jeg innlegg i dem når vi har vært ute. Siden hun har så mye pels dusjer jeg stjerten hennes ganske ofte.

Jeg synes ikke det er stress å ha tispe, løpetid blir en rutine som går av seg selv. Kommer til å ha bare tisper heretter tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min har hatt løpetid to ganger. Med 6 mnd mellom. Hun er veldig renslig. Endrer ikke oppførsel overhodet. Det drypper litt blod her og der i noen dager,men hun er flink til å vaske både seg selv og etter seg selv på gulvet og jeg har ikke hatt behov for å bruke truse på henne. Det varte i ca 3 uker.

Den forrige tispa var helt lik. Hun hadde innbilt og ble veldig preget av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Har min første tispe nå, og kun erfaring ut i fra det. Før sin andre løpetid var hun veldig hormonell noen måneder i forkant og veterinæren ba meg tenke på kastrering siden vi ikke fant noe galt. På dagen løpetiden kom var det som om noen skrudde av en bryter inne i hunden, og hun var med ett roligere og seg selv igjen. Før løpetid tre var hun ikke i nærheten av hvordan hun var før sin andre løpetid :) 

Hun har løpetid hver 9.mnd *bank i bordet*, noe jeg syns er kjekt med hannhund i hus, hehe. Under løpetiden syns jeg hun er som vanlig egentlig. Ikke noe grinete mot andre, fungerer like godt på trening osv. Hun er flink til å vaske seg, men bruker tispetruse uansett. Hun blør en mnd, altså ca 30 dager.

Edit: Jeg var en av de som aldri ville ha tispe pga stress med løpetid osv, men jeg er blitt motbevist nå. Det eneste stresset ved løpetid for oss er hannhunden i hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetid har aldri vært noe spesielt stress her i huset heller. Alle tispene jeg har hatt har løpt ganske nøyaktig i 3 uker, men intervallene har variert fra ca 8 mnd mellom til 12 mnd. Alle - så nær som Yasmine - har vel hatt litt innbilt-symptomer etter løpetiden med melk i pattene og litt nedstemthet, Yasmine har vært litt nedstemt i tida før løpetiden, men har ikke merket noe spesielt etterpå. Ikke har hun hatt melk eller annen adferd som tyder på innbilt heller. 

Jeg har aldri brukt tispetruser, mine tisper har ikke blødd veldig mye, og det de har blødd har de stort sett vasket opp av seg selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tisper, ei får ikke løpetid lenger, den andre ca hver niende måned. Bruker ikke truse, her er det stor kollektiv bevissthet rundt det å vaske seg og evt flekker på gulvet. :D Imouto markerer alltid som en hannhund, så jeg synes fortsatt, sjøl etter 5 år, at det er vanskelig å vite når den lille tulipanen skal åpne seg og løpetida starte. Jeg oppdager det som oftest ved at nevnte tulipan har blitt hoven og lilla, og ved at en enslig bloddråpe dukker opp på gulvet. 

Imouto var veldig etter boka sist: Først blod i ei uke, så en litt blankere variant i ei uke, deretter nærmest ingenting. På et tidspunkt mens det var på det mest flytende dukka det opp noe som måtte feires med lystige bukkesprang, og da fikk jeg en lekker, liten dusj med bloddråper utover veggen. :blink: Hun er veldig leken bestandig, og med løpetid er hun så håpefull i møtet med andre hunder at hun kan stå dirrende av kåtskap og glede på 100 meters avstand. Alle skal få! Hun flørter også masse med Aiko som blir helt surrete. :lol: Hun kan også bli litt intens på masing om kos og oppmerksomhet hjemme, noe som normalt foregår ganske snilt for seg. Tidligere har jeg aldri merka noe til løpetida mtp aktivitetsnivå og hun har heller aldri vært synlig  innbildt, men nå synes jeg hun blir litt seig liksom både under og etterpå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 tisper her, og de fleste merker vi ikke at har løpetid. Tre av dem blir litt surrete akkurat når de er høyløpske, mens ei blir litt ginete. Synes at hunder som påvirkes mye av å ha løpetid er noe herk og har det med som avlskriterium for hanner  (at de ikke tar av selv om det er løpetid i gården) og tisper. Akkurat nå ha vi ei høyløpsk tispe, og det merkes ikke. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iria blir helt dust når hun har løpetid. Stresser veldig og blir utrolig opptatt av andre hunder på tur. Etter løpetida/helt i slutten av den blir hun megabitch mot hannhunder. Ved de siste par løpetidene har hun blitt veldig nedstemt i noen uker når den er over. Jeg vurderer (sterkt) kastrering pga hennes reaksjon på løpetida. 

Bruker ikke truse på henne, fordi det bare blir noen dråper som kan vaskes bort uten, ikke et problem for meg. Typen insisterte på truse på henne sist løpetid, men det er tydeligvis umulig å røre på seg med en slik på (hun sto helt stivt på gulvet i mange timer), så det fungerer dårlig i lengden. Hun er veldig opptatt av personlig hygiene under løpetida, men det syns enkelte er så ekkelt at de foretrekker å bruke truse. Weird.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tisper, men den ene har ikke fått sin første løpetid ennå. Er vel rett rundt hjørnet, noen av søsknene har begynt. 
Jeg merker egentlig ikke så stor forskjell på voksen tispen når hun har løpetid og ikke (kun på hannhunden). Det eneste kan være at hun kan bli litt treg å trene rett før. Men det varierer, og ikke noe store greier. Hun er seg selv lik og kanskje en tanke mer kosete. Hun er så kosete fra før av så det er ikke store forskjellen. Bruker ikke truse, orker ikke styre med sånt. Hun ordner opp selv. Hender jeg ser en flekk i ny og ne, men da bare vasker jeg den bort..
Jeg trvies veldig godt med tisper :) 

Edit: Legger til at løpetiden har vart 3 uker hver gang og ca hver 6 mnd. Noen ganger har det vært 1-2mnd lenger. En gang 3mnd på "overtid".

Endret av LXT
La til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre tisper fikk løpetid 1 gang i året ca.  Jeg måtte bruke truse på alle sammen. Jeg orker ikke løper rundt med moppen hele dagen i flere uker, så jeg syns det er veldig kjekt med truse og bare bytte bind.de har alle blødd ganske mye egentlig, eller kanskje normalt :P jeg vet ikke helt. har bare mine å sammenligne med.. Jeg kan ikke si at hundene forandrer seg så mye under løpetiden. Mer opptatt av lukter ute, kanskje litt slappere.  Det varer ca 3 uker med blødning.

Å ha kun en tispe så er løpetiden ikke så mye stress.  Litt ekstra arbeid hvis man bruker truse (også på besøk hos andre). Det er en del verre hvis man har hannhund i hus.

Jeg har lagt mer merke til innbildt på dem. Det har vært jurdannelse og melk, hundene har lagt på seg og virker mer preget av det. Rastløs og mer nervøs av seg.  I hvert fall på de to tispene med litt svakere gemytt har det kommet mer frem. Den ene tispen kom det blod ut av pattene og det ble klumper i juret.(cyster) Så hun ble sterilisert.

Jeg foretrekker tisper. Syns det er best :) Forstår meg nok best på jenter :P 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aïda løp med 9 måneders intervall, og da 4 uker uten opphold. Hun blødde MYE. Jeg prøvde første løpetid uten truse, men det var blod overalt selvom hun prøvde å vaske litt. Med truse måtte jeg bytte innlegg flere ganger om dagen. Hun ble mer klengete, men det var vel det. Kunne trene som normalt. Hun virket dog smertepåvirket, snudde seg ofte mot magen, og var rastløs, fant ikke gode liggestillinger. Hun ble alltid innbilt med melk. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine løper med 9 måneders mellomrom. To av dem er akkurat nesten ferdige så da går jeg å venter på de andre to skal starte siden de synkroniserer litt men ikke alltid. Forgje løpetid periode gikk det en til to måneder mellom hver av tispene. Jeg bruker ikke tispetruser på noen av dem og de er alle veldig flinke til å vaske seg selv og ordne med løpetiden selv. Ene av de fire jentene mine er skikkelig bitch under løpetid og Brommer sint på de andre jentene som ikke gidder å bry seg. :D Hun har skikkelig PMS og forandrer seg stort i løpetiden. De andre to merker jeg nesten ingenting til mens minstemann på 10 måneder ikke har fått løpetiden ennå. Jeg er glad for at jeg ikke har noen hannhunder her nå. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ikke ille ut dette ^^ Forstår ikke hva min mor har hatt imot løpetid, virker jo rimelig uproblematisk dette her. :) (Minnes det kanskje var potensiale for valper/kattunger, vist man var uheldig, som var problemet med hunkjønn som kjæledyr) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...