Gå til innhold
Hundesonen.no

møte med løshund


mammaen til Luna
 Share

Recommended Posts

Var ute å gikk med min kongepuddel i dag, kort bånd og han gikk fot. Plutselig dukket det opp en løs husky, helt alene, vi var da på en skoleplass. hunden reiste bust og flekket tenner, jeg brølte å hoiet, min hannhund ville self forsvare seg, prøvde å trekke meg unna å brøle mest mulig, på det nærmeste var huskyen ca en meter fra oss. Heldigvis dukket eieren opp, viste seg den bodde på andre siden av veien, huskyen lusket seg mot eiger, reist bust og lavt hode.. Pulsen min var høy og adrenalinet pumpet... Hva hadde vært lurt å gjøre om eiger ikke hadde dukket opp? Bært min hund? Prøvd å sparke vekk den andre? Min puddel på 21 kg hadde nok ikke hatt noe å stilt opp mot en kraftig husky hannhund.... Gikk heldigvis bra, men det var en lite kjekk opplevelse:icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper båndet på mine og går videre om plassen er egnet. Det er mindre sannsynlighet for bråk om hundene er løse og mennesket går. Klart, man må jo holde et øye med situasjonen, men det har løst de fleste mindre hyggelige situasjonene vi har hatt med løse hunder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Jeg slipper båndet på mine og går videre om plassen er egnet. Det er mindre sannsynlighet for bråk om hundene er løse og mennesket går. Klart, man må jo holde et øye med situasjonen, men det har løst de fleste mindre hyggelige situasjonene vi har hatt med løse hunder.

Jeg også.  

Og jeg huker tak i den andre hunden og kobler den ved første anledning. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh, det der er ekkelt. Jeg har opplevd det samme en gang, gikk langs veien med min som enda var valp/unghund (ca 7 mnd om jeg husker rett) i mørket, og møtte en stor og sinna gordon setter som sto bredbeint og knurret på oss. Turte ikke slippe min egen pga omgivelsene, men holdt han bak meg og gjorde meg selv så stor og skremmende som mulig mens jeg brøla mot gordonmonsteret (var en kjent drittbikkje i nabolaget dette som tydeligvis hadde rømt fra hundegården). Tilslutt klarte jeg å skremme ham heldigvis, så han lusket unna, men ekkelt var det.

I omgivelser hvor jeg kan slippe egen hund er det et alternativ da, slipp egen hund og fang løshunden. Ellers er det å prøve å skremme den vekk, og da bruker jeg de midlene jeg har tilgjengelige må jeg innrømme, alt for å få kreket vekk :no: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst prøvd å få tak i den andre hunden uten å slippe min. Skulle det eskalere så er det verre jo lengre de får holde på, så spesielt når man er alene vil man helst stoppe evt bråk så raskt som mulig, noe som er vanskelig om begge er løse og kan løpe avgårde. Men klart man bør se an situasjonen, hunder er forskjellige og ikke alle er så veldig bråkete. Hadde mange sånne med malamutehannen jeg hadde, han var bråkete selv så å slippe han var ihvertfall ikke noe alternativ med mindre jeg var helt nødt(for da smalt det jo garantert). Det var heller ikke så enkelt å bare holde 40 kg slosskjempe bak seg mens man prøver å jage den andre. Det som ofte fungerte bra var å snu ryggen til å bare fortsette å gå, ja hunden kom gjerne etter, men det ble sjeldent slossing så lenge de ikke sto face to face. Annet alternativ er å forsøke å jage den andre, det funker noen ganger, jeg personlig gjør det jeg må, funker det ikke med veiving og streng stemme så får de et spark om de kommer nært nok. Å forsøke å fange den som er løs er også et godt alternativ om man får det til. Eller man kan forsøke å hive ut godbiter eller noe om man har det for å se om hunden blir opptatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det skjedde meg var hunden min veldig liten, hunden var så pågående at jeg rett og slett måtte sparke den unna meg for å få løfte opp min egen hund. (eieren slapp bare ut hunden og gikk inn for å sette musikken på full guffe..) Gikk med den hunden på ryggen i en km omtrent før jeg kom hjem, snudde meg på trappa og fikk dyttta den ned igjen... 

Min hannhund likte null og niks av hannhunder etterpå. 

 

Nå er egentlig hundeholdet der verre og jeg vurderer å melde fra om det, men det er vel lite vits :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Nå var dette en liten aggressiv hund vi var utsatt for, men den hadde også skarpe tenner.

Så jeg tok tak i enden på båndet til den ene hunden min, passet på å holde mine hunder bak meg, smalt med båndet i lufta, samtidig som jeg trampet hardt i bakken og gikk raskt frem mot hunden og brølte GÅ HJEM!

Jeg måtte gjenta det flere ganger før bikkja til slutt gav seg, men det fungerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har en hund som ikke biter eller stikker av så slipp båndet og gå unna. Det gjør jeg med begge mine, den ene ordner de fleste situasjoner fint når han er løs, selv om han kan bråke ganske heftig mot enkelte hannhunder i bånd. Den fryktaggressive slipper eg bare om jeg ikke kan unngå at den andre kommer borttil, han kjefter og bråker, men biter ikke.

Om du holder i én eller begge hundene og det blir anspent er faren større for at det smeller. Dette er jo så lenge man er noenlunde trygg på at hundene ikke virkelig vil skade hverandre, men de færreste gjør det. Har man en hund som kan finne på å angripe på alvor eller det er stor størrelsesforskjell blir vurderingen kanskje litt annerledes. Men jeg slapp lille sinnataggen på 8 kg på en storpuddel senest i dag, faktisk (han ble ikke sint før hun kom helt borttil og avbrøt treningen vår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg ikke ville sluppet båndet og gått unna annet enn som absolutt siste utvei. 

Jeg ville tatt min hund bak meg i kort bånd, og stilt meg breibeint mot den møtende hunden og truet den unna oss. Ja, jeg har gjort det, og ja, det funka, og ja, jeg hadde kontroll på begge hundene mine begge gangene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke møtt noen som min hund har reagert på. Han vil som regel bare hilse, selv om den andre hunden er litt sur, og da gir jeg bare ut litt bånd sånn at det ikke blir noe "spenning", og da har det gått greit. Men hadde det gått veldig dårlig så hadde jeg nok brølt og prøvd å skremme vekk den andre hunden - jeg har måttet gjøre det en gang ei tispe jeg trente med ble overfalt av en annen på fellesdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har hatt med seg f.eks en ridepisk på turer der man forventer å treffe løse drittbikkjer?

Ser for meg det må være en kjekk ting å "bevæpne" seg med i slike situasjoner som blir skikkelig ille om man ikke får vekk den andre hunden..

Vi har heldigvis turområdene stort sett for oss selv- de få vi møter er alltid i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AussieAllTheWay skrev:

Er det noen som har hatt med seg f.eks en ridepisk på turer der man forventer å treffe løse drittbikkjer?

Ser for meg det må være en kjekk ting å "bevæpne" seg med i slike situasjoner som blir skikkelig ille om man ikke får vekk den andre hunden..

Vi har heldigvis turområdene stort sett for oss selv- de få vi møter er alltid i bånd.

Ikke på tur med hund, men på tur med hest måtte jeg ty til pisk en gang. En løs (og døv) dobber gikk i beina på en drektig hoppe jeg red på tur. Hunden var fullstendig døv for eiers innkalling og eier var for langt unna til å kunne ta kontroll over hunden. Da fikk hunden et rapp over låret. Hunden løp da avgårde med en gang.

------------

 

Dersom omgivelsene ikke tillater at jeg kan slippe løs egen/egne hund(er) kaster jeg en neve godbiter midt i fleisen på hunden som kommer løs og satser på at den er glad i mat. Ellers er det å gå rolig vekk fra situasjonen noe som ofte fungerer. Men ingen regel uten unntak. 

En hund jeg endte opp med å brøle mot mens jeg viftet med armene, snudde og løp mot eieren sin før den bråvendte igjen og kom i full fart og fløy på ene hunden min. Etter det så slipper jeg ikke løse hunder med blikket før de er på trygg avstand /koblet i bånd.

Har en gang måtte løfte opp egen hund og det ble en veldig stresset situasjon så vil helst prøve å unngå det. Da hadde jeg valp på armen, voksen hund bak ryggen mens jeg prøvde å holde en løs hund på avstand foran meg med en utstrakt fot. Og samtidig prøvde å forklare til hundens eier at nei, hennes hund fikk ikke hilse på mine. Hun hadde litt tungt for det... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti noen situasjoner med møte med løs hund, og har vel aldri gjort det samme. 

Møtte en gang en løs krabat i skogen, den gang jeg hadde en småforvirra cocker. Var ikke et alternativ å slippe han, for da hadde han bare gått på. Men den andre hunden gikk mot min, det smalt og jeg fikk skilt dem. Ikke de tøffeste kara i skauen, for var dårlig med skader på noen av dem. 

Gikk tur med dvergen og muttern sin relativt store blandingshund da vi møtte en løs illsint gordon setter. Jeg holdt begge mine, virket tøff og sa "Nei!". Funka relativt dårlig, men da blandingen til a mor brummet og viste ei tann så var visst ikke setteren så fryktelig tøff lenger og rusla hjemover. 

Møtte også naboens amerikanske akita i skogen en gang, endte med det verste basketaket jeg har vært borti hitill. Helt og holdent min feil da min var løs, men den akitaen var fanken ikke god :P Fikk til slutt skilt dem, etter at jeg for lengst hadde gitt opp håpet etter et veldig langt og voldsomt snutegrep. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg ville heller ikke ha sluppet min hund. Setteren ble plutselig flydd på av en hund vi kjenner godt mens de begge var løse, og han prøvde å flykte. Ikke kult å se at hunden forsvinner mens den stadig blir angrepet. "Heldigvis" falt min totalt sammen i et buskas slik at vi fikk kommet til. 

Når det kommer løshunder bak oss tar jeg hundene mine bak meg og stiller meg opp foran mens jeg prøver å skremme den vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det når jeg går alene med mine tror jeg at vi har et problem. Mine tålererer ikke slik oppførsel, så å slippe hadde vært helt uaktuelt! Da hadde mine slått seg sammen i flokk og forsvart seg. Har aldri opplevd at en løs hund som er usikker eller viser tegn til aggresjon tør å komme bort til oss, men skjer det er jeg nok nødt til å prøve å binde fast mine og få kontroll på den løse hunden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer gikk tur med hundene for et par uker siden. Lang rett grusvei, og to hus i en innkjørselen der. Vi kom til innkjørselen og der kommer eier og schnauzeren løs. Den ser oss (toppen 30m avstand), og spurter mot oss mens jeg roper om han kan kalle inn bikkja si. Jeg gikk med Taipa som gikk nærmest innkjørselen, og schnauzeren flakser rett på henne. Idet jeg løfter foten bitcher Taipa tilbake, hun gidder ikke sånn bullshit. Schnauzeren hoppa unna akkurat tidsnok til at den ikke fikk seg et kraftig spark. Da fikk eieren opp øynene fra bakken og brøla til bikkja si. 

Hadde jeg gått alene med begge bikkjene er jeg usikker på hvordan Aron hadde reagert. Skrekken min når schnauzeren kom mot oss var jo at den skulle ta Aron, siden Aron er usikker i bånd etter å ha blitt angrepet tidligere. Aron bråker hvis han blir usikker på møtende hund, men han er ikke aggressiv. Samtidig vet jeg også at han svarer hvis han blir angrepet. Jeg kan ikke slippe bikkjene mine, så det alternativet har jeg ikke. Det er MYE vilt her, og jeg tar ikke sjansen på å slippe jaktbikkjer uten GPS :P 

møter jeg løsbikkjer igjen har jeg null problem med å brøle og sparke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kristin_nord skrev:

Når det skjedde meg var hunden min veldig liten, hunden var så pågående at jeg rett og slett måtte sparke den unna meg for å få løfte opp min egen hund. (eieren slapp bare ut hunden og gikk inn for å sette musikken på full guffe..) Gikk med den hunden på ryggen i en km omtrent før jeg kom hjem, snudde meg på trappa og fikk dyttta den ned igjen... 

Min hannhund likte null og niks av hannhunder etterpå. 

 

Nå er egentlig hundeholdet der verre og jeg vurderer å melde fra om det, men det er vel lite vits :(

Bedre å melde fra enn å la vær, lar du vær skjer det værtfall ikke noe, melder du fra har du gjort ditt for at det skal kunne bli bedre. Er det dårlige forhold der er det også en plikt å melde fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Poter skrev:

Bedre å melde fra enn å la vær, lar du vær skjer det værtfall ikke noe, melder du fra har du gjort ditt for at det skal kunne bli bedre. Er det dårlige forhold der er det også en plikt å melde fra. 

 ja, kommer nok til å gjøre det. Det er 2 aktive blandinger som står i en binge døgnet rundt.. De burde få brukt seg... De er bare ut av bingen for ett instagram bilde "me and my dogs" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristin_nord skrev:

 ja, kommer nok til å gjøre det. Det er 2 aktive blandinger som står i en binge døgnet rundt.. De burde få brukt seg... De er bare ut av bingen for ett instagram bilde "me and my dogs" :(

Huff, så trist. Bra du melder i fra så noe kan bli gjort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Huff, så trist. Bra du melder i fra så noe kan bli gjort! 

Super trist. Og jeg har sagt ifra til han også. Men det skjer ikke noe. Så da føler jeg at han har fått advarselen. Er på muskelbygging trening selv halve dagen mens hundene ikke får noe annet enn litt mat.. I tillegg til at dem står å hopper på ei bølgeblikk plate, flere ganger jeg har vært oppom å sjekka poter så dem ikke skjærer seg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe ekkelt og møte løshund når man går  med valp.  Hadde et møte I dag med løshund som kom rett på, med uleselig kroppsspråk.  Men Gruff la seg rett ned og signaliserte valp alt han kunne, så hunden stoppet opp lenge nok til at mannen min rakk og ta tak I båndet til den ,så eier måtte hente hunden sin.  Det gjentok seg bare hele 3 ganger .... :blink: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for det meste møtt på løse småhunder. De er jo irriterende, men ikke slik at jeg frykter for mines ve og vel. Ellers har jeg møtt på en løs blandingshund som var langt større enn mine og et par settere. Men de har alle holdt seg på 1-2 meters avstand og vært mer til irritasjon for meg enn noe annet. Slippe mine er uaktuelt av flere årsaker. De agerer som en flokk og de kan like godt finne på og dra på tur aleine i nærområdet. Merkelig nok er alle bortsett fra en av disse episodene skjedd i Oslomarka... Her hjemme er hundene stort sett i bånd/under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre hunder og ser ikke på der som en lur ting å slippe båndene. Hvis det skulle bli slosskamp så har jeg veldig liten kontroll, spesielt dersom mine hunder rotter seg sammen :-) jeg ser an hunden jeg møter veldig, hvis den virker grei så korter jeg inn båndet og lar en hund hilse med lengre bånd. Da kan jeg velge å slippe en hund dersom det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...