Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellom- og stor førstegangshund, tips?


Sunnivas
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har endelig kommet til det punktet i livet hvor det passer seg å skaffe seg hund, noe jeg har ønsket meg siden jeg var ei lita jente :) Jeg har prøvd å finne den 'rette' hunderasen i flere måneder nå, men tenkte jeg skulle høre om dere kanskje hadde noen tips til meg? Har vokst opp med hunder, men har aldri eid en selv. Har lyst på en mellom- eller stor hund som kan bli være min bestevenn og turkamerat. Gjerne trekke litt på ski. Hadde i utgangspunktet lyst på hannhund, men har hørt at de kan være litt krevende til førstegangseiere. Håper dere har noen tanker å dele rundt dette :) har tenkt på alt fra schæfer (utstillingstype til samojed, jaktlabrador og finsk lapphund. Men sistenevnte er kanskje i det minste laget. Vil gjerne ha en rase som ikke krever alt for mye trening, men kanskje 1, maks 2 timer daglig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i store hunder, men gikk for Finsk Lapphund denne gangen, selv om de ikke er så store. De varierer en del i størrelse, og av de hundene du har nevnt så egner den seg mest tenker jeg, men det kommer jo an på hva du har å tilby. 

Berner Sennen og Golden Retriever er jo flotte raser, og kan være fine førstegangshunder, men større hunder har gjerne en del helseproblemer så det gjelder å være nøye når du velger oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Polfarer skrev:

Tenker du da 1-2 timer som hovedtur eller tilsammen med alle turer?

Hvordan bor du? Enebolig med hage/leilighet/blokk?

Har du tenkt til å trene noe med hunden utenom turer, eller er det en ren kose og turhund du er ute etter? :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Tenker å ta med hunden på skiturer, fjellturer, og da blir det jo gjerne noen timer, men det blir ikke realistisk for meg å gjøre dette hver dag. Det blir nok gåturer i nærområdet på 1-2 timer, tenker jeg (hovedtur) :) Jeg bor i ei bygd på landet med stoor hage og langt mellom husene, så det står ikke på plass. Ser i hovesak etter en ren kose og turhund ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SagaLappen skrev:

Jeg er veldig glad i store hunder, men gikk for Finsk Lapphund denne gangen, selv om de ikke er så store. De varierer en del i størrelse, og av de hundene du har nevnt så egner den seg mest tenker jeg, men det kommer jo an på hva du har å tilby. 

Berner Sennen og Golden Retriever er jo flotte raser, og kan være fine førstegangshunder, men større hunder har gjerne en del helseproblemer så det gjelder å være nøye når du velger oppdretter.

Bor på landet, så kan tilby fjellturer, skiturer og stoor plass :) Synes Finsk Lapphund er en kjempefin rase, men hadde vært morsomt med en hund som kunne trekt litt på skiturer også, da jeg har veldig gode muligheter for dette der jeg bor. Hvis det blir aktuelt med den rasen, tror du det går greit å ha hannhund til førstegangseier da? Er ikke helt sikker på lynnet til lapphunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor førerorientert vil du ha den? Er det viktig for det og kunne ha den løs? Pelsstell? Vil du trene noe (mentalt?), slik som lp, rally, agility, smeller, bruks osv., og evt. ambisjoner? Utstilling viktig? Vil du ha en som elsker alle mennesker den? Vokt/lyd - hva er smertegrensen din der? 

Finnes jo så mange raser, så greit å avgrense litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kristiin skrev:

Hvor førerorientert vil du ha den? Er det viktig for det og kunne ha den løs? Pelsstell? Vil du trene noe (mentalt?), slik som lp, rally, agility, smeller, bruks osv., og evt. ambisjoner? Utstilling viktig? Vil du ha en som elsker alle mennesker den? Vokt/lyd - hva er smertegrensen din der? 

Finnes jo så mange raser, så greit å avgrense litt. :)

Greit at den er litt førerorientert, men ikke så veldig nøye på dette. Det er heller ikke ett krav for meg at jeg kan ha hunden løs, men tar det som ett pluss hvis det er mulig for den rasen jeg ender opp med :)  Jeg har ikke særlig interesse når det kommer til utstilling, agility osv egentlig, ser mest etter en hund jeg kan ha med på tur/trening, og som kan være kosehund hjemme. Kommer nok til å dra på en del kurs med hunden, så kan jo være at det blir av interesse å dra på f.eks. utstilling ett par ganger, men ikke ett must. Vil gjerne ha en rase som ikke er agressiv mot andre mennesker, da jeg tror det kan være slitsomt i lengden. Helst ikke en hund som bjeffer hele tiden, men kan tåle litt der også :) jeg skjønner jo at mental trening er viltig for en del raser..har lite erfaring med det, men er noe jeg kan lære meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en vanlig labrador, golden eller liknende kan passe godt :) Bare pass på helsa uansett hvilke rase du ender opp med.

Hvis du synes gigantene er ok størrelse så er det litt å velge mellom der også. For eksempel berner, nuffe, landseer eller leonberger hvis du vil ha langhåret hund :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sunnivas skrev:

Bor på landet, så kan tilby fjellturer, skiturer og stoor plass :) Synes Finsk Lapphund er en kjempefin rase, men hadde vært morsomt med en hund som kunne trekt litt på skiturer også, da jeg har veldig gode muligheter for dette der jeg bor. Hvis det blir aktuelt med den rasen, tror du det går greit å ha hannhund til førstegangseier da? Er ikke helt sikker på lynnet til lapphunden :)

Tja, de kan trekke på ski, men det kan jo ikke sammenlignes med husky/samojed etc hverken i styrke eller trekkvilje, de er jo mindre, og definitivt mer surrete :teehe: Vi snørekjører litt mer vår, men har ustabile vintre, så det blir ikke så mye som det burde ha vært om vi skulle ha virkelig satset på at han skulle bli en god trekkhund. Men han syns det er gøy og koser seg i selen :) Men det er andre raser som er tryggere valg akkurat på det. Men ellers som turhund er de jo ypperlige :) 

 

Han her er min første hund, og da hannhund, og kunne helt ærlig ikke hatt enklere hund. En god lapphund er stødig og sosial både på folk og dyr uansett kjønn, og syns også hannhundene er enkle å få til. Dog, det avhenger jo mye av hvilket kjønn man trives med, jeg liker hannhunder godt, så trives jo med hannhunder og, liker man tisper godt så fungerer jo det best, tenker jeg. Ihvertfall på relativt ukompliserte raser som lapphund hvor det egentlig ikke er såå store forskjeller på kjønnene :) 

 

Ellers høres det ut som at det er mange raser som kan fungere godt til deres ønsker. Så ville brukt litt jobb på å finne ut hva slags hundetype dere trives med, er det spisshunder, gjeterhunder, retrievere etc, også funnet rase og så rette linjer innen rasen :) Er det mer du lurer på om finsk lapphund så bare spør ihvertfall :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Sunnivas skrev:

Bor på landet, så kan tilby fjellturer, skiturer og stoor plass :) Synes Finsk Lapphund er en kjempefin rase, men hadde vært morsomt med en hund som kunne trekt litt på skiturer også, da jeg har veldig gode muligheter for dette der jeg bor. Hvis det blir aktuelt med den rasen, tror du det går greit å ha hannhund til førstegangseier da? Er ikke helt sikker på lynnet til lapphunden :)

Enig i det Aslan sa. FL er stødige og balanserte hunder stort sett. Allsidig rase som liker å bli brukt, men som ikke har noe imot å slappe av hjemme. 

Ville kanskje ikke gått for en polarhund hvis du ønsker å bare snørekjøre litt på hobbybasis, det er flere raser som trives på skitur. :)  Men har selv en husky (på lån kan en si) og makan til enkel hund, ser du bort ifra all trimmen hun trenger så er det ikke mye arbeid med henne. Litt skvetten, men en kjempehund på alle måter.  Veldig god i hundespråk så møter aldri noen problemer i møte med andre, selv ikke de mest dominante tispene, og akkurat dette individet kan jeg ha løs uten problemer. :) 

Men tror det er mange raser som kan passe. Har du mulighet til å låne en hund, gå tur med noen, ev besøke kennel/oppdretter? Da får du virkelig opplevd rasene litt. Kanskje finner du en favoritt. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har èn samojed, en som har to og en som har en lapphund, og etter det jeg har sett av de hundene kan jeg anbefale begge rasene på det varmeste. Snille, omgjengelige og går veldig bra med andre hunder. De trenger å løpe løse eller trekke litt, så de får tatt seg ut, og de har ganske stor aksjonsradius når de slippes løse. Samojedene jeg kjenner har det med å forsvinne og bli borte noen minutter, men de kommer alltid tilbake. (Lapphunden tør ikke eier å slippe da han stikker av om det er løpne tisper i nærheten, men de er ikke noe interessert i å trene han heller.)

Jeg kan ikke si akkurat hvor mye mosjon de trenger, men tre av disse hundene får iallefall ikke mere enn en time til dagen, og den fjærde får lengre turer men ikke hver dag. Lapphunden klager eier over at er masete, men han får bare gå tur i bånd i under en time til dagen, og er aldri på fjellturer eller noe. Samojedene løper mye løse på tur og eierne klager ikke på mas fra dem. Det vil nok hjelpe en hel del at du tar noen lengre fjellturer innimellom.

Man bør trene endel innkalling og kontakttrening med dem om man vil ha god kontakt på tur, er mitt inntrykk. Og så mener jeg at de bør trenes med belønningsbaserte metoder, da det ikke går an å "tvinge" dem til å f.ex. komme tilbake til fører. De gjør ting som de har lyst til, så man må sørge for at trening er lystbetont.

Shcæferen er mye mere fokusert på fører enn disse  hundene, og trenger endel hjernetrim i tillegg til mosjon. Den må man stort sett finne på noe med om den skal trives og ikke skape problemer, mens polarhundene har lettere for å underholde seg selv når de får gå løs på tur. Jeg vil si at polarhundene er lettere å ha med å gjøre enn schæferen og passer kanskje bedre som førstegangshunder.

Dette er mitt inntrykk etter begrenset erfaring med disse hundene iallefall. Schæfer har jeg hatt selv, og foretrekker nok den, selv om de er mer krevende. Jeg liker godt å bli passet på og at de holder seg i nærheten og er fokuserte på meg. De to andre rasene går stort sett tur med seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en vanlig labrador kunne ha passet fint til dine behov :) Ikke en av de mest grove ustillingsvariantene, men en litt lettere type. De er stille, sosiale, trygge og omgjengelige hunder. De kan være en håndfull i unghundsperioden, men det er vel gjerne de fleste raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2016 at 9:33 PM, Wildlife skrev:

Tenker samojed er verdt å titte nærmere på ☺ dette er ikke en så celdig hard hund ifht andre polare raser men kan likevel brukes. ☺ 

Jeg vipper veldig fram og tilbake, men akkurat nå tror jeg det mest sannsynlig blir samojed! Virker som en grei rase.. kommer til å delta på en del kurs sammen med hunde og ikke minst lese masse før jeg anskaffer meg en. Der jeg bor kan det lett bli opp mot minus 20 grader, så hadde vært greit med en hund som tåler kulde :-) vet du om det er stor forskjell på hannhund og tispe? har så veldig lyst på hannhund, men hvis de er vanskelig må jeg selvfølgelig revurdere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2016 at 1:01 PM, Poter skrev:

Tror en vanlig labrador kunne ha passet fint til dine behov :) Ikke en av de mest grove ustillingsvariantene, men en litt lettere type. De er stille, sosiale, trygge og omgjengelige hunder. De kan være en håndfull i unghundsperioden, men det er vel gjerne de fleste raser.

Takk for svar :) fikk tips om jaktlabrador, så det er jo også aktuelt. Heldigvis er det ikke noe hast for meg å skaffe meg hund.. bruker heller litt ekstra tid på å finne den rette rasen så jeg er 100% sikker!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sunnivas skrev:

Takk for svar :) fikk tips om jaktlabrador, så det er jo også aktuelt. Heldigvis er det ikke noe hast for meg å skaffe meg hund.. bruker heller litt ekstra tid på å finne den rette rasen så jeg er 100% sikker!

Jaktlabrador er fine hunder, men de fleste oppdretterne selger kun til de som vil bruke dem til jakt, så kan være vanskelig å få tak i om man ikke vil trene jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den aktiviteten du skisserer tror jeg egentlig du bare kan velge og vrake mellom de fleste hunder. :)

Jeg ville valgt en rase som garantert trekker om trekk er viktig for deg. Flere av rasene som er nevnt i tråden her er vel heller litt bingo om trekker på tur. Er det viktig for deg å ha en hund som går overens med fremmede hunder? Hva med samkjønnsagressivitet? Vil du ha en hund som kan gå løs? Pelstype, ønsker du en hund som ikke behøver dekken i kulden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Med den aktiviteten du skisserer tror jeg egentlig du bare kan velge og vrake mellom de fleste hunder. :)

Jeg ville valgt en rase som garantert trekker om trekk er viktig for deg. Flere av rasene som er nevnt i tråden her er vel heller litt bingo om trekker på tur. Er det viktig for deg å ha en hund som går overens med fremmede hunder? Hva med samkjønnsagressivitet? Vil du ha en hund som kan gå løs? Pelstype, ønsker du en hund som ikke behøver dekken i kulden?

Har jo tenkt en del på samjoed, da de trekker og jeg helst vil slipp dekken osv. Med andre ord, jeg vil ha en hund med litt pels :) Samojed tåler heldigvis masse kulde. Vil jo helst ha en rase som går overens med fremmede hunder (og hannhunder, da det er det jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe), men det er ikke ett krav. MÅ ikke ha en hund som går løs, men det er ett pluss! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2016 at 10:29 PM, Sunnivas skrev:

Hei! Jeg har endelig kommet til det punktet i livet hvor det passer seg å skaffe seg hund, noe jeg har ønsket meg siden jeg var ei lita jente :) Jeg har prøvd å finne den 'rette' hunderasen i flere måneder nå, men tenkte jeg skulle høre om dere kanskje hadde noen tips til meg? Har vokst opp med hunder, men har aldri eid en selv. Har lyst på en mellom- eller stor hund som kan bli være min bestevenn og turkamerat. Gjerne trekke litt på ski. Hadde i utgangspunktet lyst på hannhund, men har hørt at de kan være litt krevende til førstegangseiere. Håper dere har noen tanker å dele rundt dette :) har tenkt på alt fra schæfer (utstillingstype til samojed, jaktlabrador og finsk lapphund. Men sistenevnte er kanskje i det minste laget. Vil gjerne ha en rase som ikke krever alt for mye trening, men kanskje 1, maks 2 timer daglig? 

Alle de du skisserer er jo kjekke hunder som alle sikkert kan passe på hver sin måte. Schæfer er jo kanskje jevnt over litt vanskeligere enn de andre du skisserer. Ikke nødvendigvis på aktivitet, men man må antagelig regne med mer jobb ifht lyd, utagering og litt mer mental stimuli. Mentalstimuli setter nok også jaktlabrador pris på. 

Om du vil ha en kjekk og snill tur og trekkhund og ikke har interesse for hundesport eller utstilling så ville jeg tatt en titt på alaska husky også. De er som oftest veldig omgjengelige med alt av hunder og folk, mange av dem er greie å ha løse(ingen garanti her heller, men mye større sannsynlighet for å få en som kan gå løs) i motsetning til de renrasede polarhundene og er stort sett fornøyd så lenge de har fått dagens fysiske trim/tur. De kan også være litt lettere å jobbe med enn de renrasede polarhundene, men de er fortsatt en selvstendig hundetype og kan ikke sammenlignes med gjeterhunder el. Hundesport kan de jo forøvrig brukes i og egner seg nok minst like godt som de øvrige polarhundene, antagelig litt bedre, men dette er jo ikke en hund som er veldig godt egnet, mest sannsynlig, uansett. Men utstilling får man jo da ikke blitt med på iom at det er en blandingshund. De kommer i mange str og fasonger, noen har veldig lite pels, andre har like god pels som renrasede polarhunder så man kan jo mer eller mindre velge akkurat det man vil ha og det som passer en selv best. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian husky kan også egne seg som trekkvillig turhund. Enten en omplassering som ikke trives i spann eller snakk med oppdrettere om hva du vil ha ut av hunden din så finner de rett individ til deg. Min erfaring er at de også er veldig ukompliserte hunder, men du kan ikke regne med å kunne ha de løse.

@Meg eller @Snøfrost kan kanskje si litt mer om dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Sunnivas skrev:

Tåler dalmatinere mye kulde? der jeg bor kan det bli så kaldt som minus 30 :)

Nei du må regne med å kle på den potesokker og dekken rundt -10c (alt etter vær og vind). Noen fryser før det og, vil si at jeg kler på ved  -5 ca.

Dette gjelder jo alle raser uten mye pels, -30 er kaldt for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...