Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2016


MonicaT
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen dager..... 

I dag løp jeg årets første 5km i ett, uten noen gåing   Etter den tyngste bakken tok jeg et par steg, da hadde jeg puls på 195 og følte jeg skulle dø, men tok fatt i meg selv og fortsatte å løpe

Topptur på meg i dag. 2,5 km rett opp og belønninga var en helt utrolig utsikt. Førde er ikke så aller verst snøfritt og i oppholdsvær   Bilde fra samme turen i fjor;

Posted Images

22 timer siden, Mud skrev:

Hvor relevant er det?

Hvorfor spør du her om du likevel skal på Löplabbet? :lol: Noe sier meg at de er vesentlig bedre på alt om løping enn samtlige av oss i tråden. :P 

Jeg har så innamari vondt i lysken på venstre side at om jeg ligger på rygg og har beinet bøyd med hælen opp mot rompa, og legger det ut til siden, så klarer jeg ikke vippe det opp igjen. :blink: Ser ut til at betennelsen i leddposen er tilbake igjen, den som gjorde at jeg måtte ta en pause fra poletreninga. Kjipt at den kommer tilbare uten at jeg egentlig har gjort noe som helst som er anstrengende for akkurat den hofteleddsbøyeren, da. :hmm: Kanskje det skjer pga passivitet? Jeg er jo vesentlig mindre aktiv nå om dagen enn normalt. Får kjenne litt på det og vurdere en legetur om et par måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Hvorfor spør du her om du likevel skal på Löplabbet? :lol: Noe sier meg at de er vesentlig bedre på alt om løping enn samtlige av oss i tråden. :P 

Jeg har så innamari vondt i lysken på venstre side at om jeg ligger på rygg og har beinet bøyd med hælen opp mot rompa, og legger det ut til siden, så klarer jeg ikke vippe det opp igjen. :blink: Ser ut til at betennelsen i leddposen er tilbake igjen, den som gjorde at jeg måtte ta en pause fra poletreninga. Kjipt at den kommer tilbare uten at jeg egentlig har gjort noe som helst som er anstrengende for akkurat den hofteleddsbøyeren, da. :hmm: Kanskje det skjer pga passivitet? Jeg er jo vesentlig mindre aktiv nå om dagen enn normalt. Får kjenne litt på det og vurdere en legetur om et par måneder. 

Fordi jeg regner med at folk her inne har litt mer erfaring med å jogge med hund ? :P Jeg ser for meg at det muligens er mer belastende for knærne enn å jogge uten når man har en som trekker. Tror jeg.  

 

God bedring :hug:

 

Å jogge etter poden når han sykler er som tidligere nevnt særdeles motiverende,  men samtidig irriterende. 

Plutselig skal man plukke blomster.  Så må man plutselig innom lekeplassen og selv om jeg fryser ræva av meg i svett treningstøy føler jeg ikke at jeg kan nekte ungen å leke litt liksom. Så skal man plutselig sykle så fort at mamma får blodsmak i munnen før man plutselig ikke gidder sykle mer . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Fordi jeg regner med at folk her inne har litt mer erfaring med å jogge med hund ? :P Jeg ser for meg at det muligens er mer belastende for knærne enn å jogge uten når man har en som trekker. Tror jeg. 

Jeg trur de på Labbet har særdeles god kompetanse på alle aktiviterer som innbefatter løping, så det skal du ikke bekymre deg for. :) Jeg merka at jeg måtte tenke veldig på kadens og teknikk da jeg hadde med meg den malla, så jeg skjønner hva du mener mtp knær. Men om du har et bevisst forhold til det, og bremser i nedoverbakkene spesielt, så bør det gå greit. Idet jeg begynte å løpe med kadens, så var det slutt på alle knesmerter for min del i alle fall. Har en kompis som bor i Athen og som løper maraton (kødder ikke :lol:) som anbefalte meg det, da "alle" som løper langt er opptatt av å spare knærne og derfor også må tenke antall skritt, nedslag og belastning. Kadens er løsninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Jeg trur de på Labbet har særdeles god kompetanse på alle aktiviterer som innbefatter løping, så det skal du ikke bekymre deg for. :) Jeg merka at jeg måtte tenke veldig på kadens og teknikk da jeg hadde med meg den malla, så jeg skjønner hva du mener mtp knær. Men om du har et bevisst forhold til det, og bremser i nedoverbakkene spesielt, så bør det gå greit. Idet jeg begynte å løpe med kadens, så var det slutt på alle knesmerter for min del i alle fall. Har en kompis som bor i Athen og som løper maraton (kødder ikke :lol:) som anbefalte meg det, da "alle" som løper langt er opptatt av å spare knærne og derfor også må tenke antall skritt, nedslag og belastning. Kadens er løsninga.

Hva er Kadens? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at hvordan man løper når hunden trekker har alt å si. Om du må bremse og lander på hælene vil det være mye verre for knærne enn om du "flyter" bortover etter hunden og lander mer på fremfot.
Sandy har et godt poeng med det med skritt pr minutt for å lande riktig osv. Kan nok få mye tips på Löplabbet!

Jogget 6 km idag, snittfart på 9,5km/t. Veldig fornøyd, jeg er ganske treig jogger og følte endelig at jeg hadde flyt og "kom inn i sonen" (:lol: ) siste to kilometerne. De første tre er som regel døden, og så blir kroppen endelig satt i gang. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mirai skrev:

Jeg ser for meg at hvordan man løper når hunden trekker har alt å si. Om du må bremse og lander på hælene vil det være mye verre for knærne enn om du "flyter" bortover etter hunden og lander mer på fremfot.
Sandy har et godt poeng med det med skritt pr minutt for å lande riktig osv. Kan nok få mye tips på Löplabbet!

Jogget 6 km idag, snittfart på 9,5km/t. Veldig fornøyd, jeg er ganske treig jogger og følte endelig at jeg hadde flyt og "kom inn i sonen" (:lol: ) siste to kilometerne. De første tre er som regel døden, og så blir kroppen endelig satt i gang. 

Jeg må bremse han når jeg løper. Å "flyte" etter vil fort ende i å flakse ukontrollert etter er jeg redd :P Han er jækla mye bedre på dette med løping enn meg *host* 

Jeg begynner faktisk å like å jogge og det er en genial måte å trene huskyen OG meg selv på. Men jeg liker ikke smertene i kneet :(

Det har hatt en lei tendens tidligere til å bare fylle seg med vann i tide og utide. 

Jeg har 25% rabatt på løpesko på Intersport via jobb og jeg er ikke akkurat rik, så det frister egentlig mest å handle der må jeg innrømme :P Men jeg innbiller meg at Løpelabbet kan være verdt investeringen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mirai skrev: Jeg ser for meg at hvordan man løper når hunden trekker har alt å si. Om du må bremse og lander på hælene vil det være mye verre for knærne enn om du "flyter" bortover etter hunden og lander mer på fremfot.

Sandy har et godt poeng med det med skritt pr minutt for å lande riktig osv. Kan nok få mye tips på Löplabbet!

Jogget 6 km idag, snittfart på 9,5km/t. Veldig fornøyd, jeg er ganske treig jogger og følte endelig at jeg hadde flyt og "kom inn i sonen" (:lol: ) siste to kilometerne. De første tre er som regel døden, og så blir kroppen endelig satt i gang. 

Jeg må bremse han når jeg løper. Å "flyte" etter vil fort ende i å flakse ukontrollert etter er jeg redd [emoji14] Han er jækla mye bedre på dette med løping enn meg *host* 

Jeg begynner faktisk å like å jogge og det er en genial måte å trene huskyen OG meg selv på. Men jeg liker ikke smertene i kneet [emoji20]

Det har hatt en lei tendens tidligere til å bare fylle seg med vann i tide og utide. 

Jeg har 25% rabatt på løpesko på Intersport via jobb og jeg er ikke akkurat rik, så det frister egentlig mest å handle der må jeg innrømme [emoji14] Men jeg innbiller meg at Løpelabbet kan være verdt investeringen.  

Finner du riktig person på intersport har nok de mer enn nok kunnskap til å hjelpe :) En god kompis av meg har jobbet på sportsbutikk i mange år og har gått mye kurs. Det er bare å spørre etter den personen med best kompetanse. Tror det er en del av intersport sine butikker hvor de også kan analysere løpeteknikk?

Ser at jeg også trenger nye sko faktisk. Løp en runde på 5 km med hunden i går. Lenge siden sist. Jeg merker godt at jeg må endre løpestil. Den blir mye bedre når jeg har bikkja foran i lett trekk som hjelper meg med å ikke falle sammen. Trenger å løfte bena mer også. Når jeg løper på ujevnt underlag blir jeg redd for å lande feil på grunn av kneet og ender opp med å løpe med omtrent stive knær. Ble mye bedre på slutten når jeg kom inn i litt bedre flyt.

Merker at jeg har ett skikkelig elsk hat forhold til løping. I perioder er det det verste jeg kan tenke meg og noen ganger er det det beste som finnes[emoji14]

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper mye med hundene og har vonde knær og ankler. Hvis jeg går ned bakker sparer jeg knærne for mye! Spurter ned slake bakker, bedre for knærne. Å bremse i nedoverbakker er død.

@mud toddy er vel ikke så stor? Tror du bare trenger litt teknikk! Jeg løper med en på 5 og en på 25 som drar veldig mye og jeg synes ikke det er mye bremsing involvert annet enn nedover. Jeg løper naturlige intervaller. Spurter etter de er stykke før jeg bremser litt og vi løper roligere ett stykke. De drar ca jevnt hele tiden.

Har lært de å spurte opp bakker. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Polfarer skrev:

Finner du riktig person på intersport har nok de mer enn nok kunnskap til å hjelpe :) En god kompis av meg har jobbet på sportsbutikk i mange år og har gått mye kurs. Det er bare å spørre etter den personen med best kompetanse. Tror det er en del av intersport sine butikker hvor de også kan analysere løpeteknikk?

Ser at jeg også trenger nye sko faktisk. Løp en runde på 5 km med hunden i går. Lenge siden sist. Jeg merker godt at jeg må endre løpestil. Den blir mye bedre når jeg har bikkja foran i lett trekk som hjelper meg med å ikke falle sammen. Trenger å løfte bena mer også. Når jeg løper på ujevnt underlag blir jeg redd for å lande feil på grunn av kneet og ender opp med å løpe med omtrent stive knær. Ble mye bedre på slutten når jeg kom inn i litt bedre flyt.

Merker at jeg har ett skikkelig elsk hat forhold til løping. I perioder er det det verste jeg kan tenke meg og noen ganger er det det beste som finnesemoji14.png

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

De har noe sånne greier på Intersport ved jobben min. .Sånn plate man skal løpe på.

Kanskje jeg skal høre med de da. 

@mushi jo Toddy er ganske stor og veldig sterk :P Han er en stor langbeint AH. 

Jeg har sluttet å ta med pulien , for selv om hun bare veier 12 kg er hun overraskende sterk og de girer hverandre så mye opp at de trekker meg bortover asfalten selv om jeg bremser hvis det er litt grus der :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Mirai skrev:

Jeg ser for meg at hvordan man løper når hunden trekker har alt å si. Om du må bremse og lander på hælene vil det være mye verre for knærne enn om du "flyter" bortover etter hunden og lander mer på fremfot.
Sandy har et godt poeng med det med skritt pr minutt for å lande riktig osv. Kan nok få mye tips på Löplabbet!

Jogget 6 km idag, snittfart på 9,5km/t. Veldig fornøyd, jeg er ganske treig jogger og følte endelig at jeg hadde flyt og "kom inn i sonen" (:lol: ) siste to kilometerne. De første tre er som regel døden, og så blir kroppen endelig satt i gang. 

Men hvordan flyter man bortover med en hund som trekker? Om man ikke bremser, og dermed lander på hælen, så går det jo bare fortere og fortere :lol:

Jeg skal begynne å jogge, men jeg har også litt tull med knærne. Jeg har en plan da. I morra skal jeg dra og se om jeg finner meg joggesko. Der jeg var og prøvde på¨fredag hadde de ingen som passa mine føtter. Og så skal jeg for en gangs skyld følge en sånn app for å klare å øke sakte nok. Når jeg begynner å jogge har jeg en tendens til å øke distansen for fort. Kondisen er bedre enn knærne. Eller øker ihvertfall fortere enn knærne henger med. Så hvis jeg slavisk følger en sånn app, så klarer jeg ikke å øke for fort. Og så skal jeg før joggeturer ta en tur med bikkjene på sparkesykkel, så de er sånn delvis slitne. Og så tar jeg bare med en hund på joggings. Fortrinnsvis Ymse, for han kan jeg bare be om å gå pent hvis det blir tøft for knærne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at det er så behagelig å løpe med hund som trekker. Får trent "bremsemusklene" godt i alle fall. Pleier stort sett å ha hunden løpende på siden, og hvis jeg har hund i trekksele så må den løpe på siden i nedoverbakker. Mulig det er jeg som har litt for sterke hunder. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Raksha skrev:

Hva er Kadens? :icon_redface:

 

4 timer siden, Mud skrev:

Kadens ja :blink:

Aldri hørt om :P

Sorry, teit av meg, jeg ante heller ikke hva det var før han fortalte meg om det, men jeg trudde jeg var den eneste i hele verden som ikke var kjent med konseptet. :lol: 

Kadens er rett og slett en betegnelse på takt. Forskning viser at mellom 170 og 180 i kadens (takta fra feks en metronom dere sikkert spilte blokkfløyte til på barneskolen) er det mest skånsomme for knær. Jeg har rett og slett lasta ned en app som holder takta, og løpt med den et par ganger for å få inn bevegelsesmønsteret, og nå holder jeg det greit på tur. Det oppleves som veldig raskt i starten, som om en løper litt som en dokke, liksom, men så har jeg også veldig lange bein og vil naturlig løpe med mye lengre skritt, men da ryker de knærne, vøtt. :P Jeg anbefaler det VELDIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kadens, kan man si at det er det samme som slag i minuttet? For hvis det er det, så går det an å finne spillelister på Spotify som går etter slag i minuttet (BPM). Da kan du velge en liste med sanger i den BPM du vil ha, og så bare rett og slett jogge i samme takt :) . 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mirai skrev:

Kadens, kan man si at det er det samme som slag i minuttet? For hvis det er det, så går det an å finne spillelister på Spotify som går etter slag i minuttet (BPM). Da kan du velge en liste med sanger i den BPM du vil ha, og så bare rett og slett jogge i samme takt :) . 

Det er jo helt genialt, det visste jeg ikke! Appen jeg bruker heter rett og slett Metronome, @AnnChristin. Stiller inne på 170 og drar i vei. :) Den tikker oppå lyden av musikken også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

 

Sorry, teit av meg, jeg ante heller ikke hva det var før han fortalte meg om det, men jeg trudde jeg var den eneste i hele verden som ikke var kjent med konseptet. :lol: 

Kadens er rett og slett en betegnelse på takt. Forskning viser at mellom 170 og 180 i kadens (takta fra feks en metronom dere sikkert spilte blokkfløyte til på barneskolen) er det mest skånsomme for knær. Jeg har rett og slett lasta ned en app som holder takta, og løpt med den et par ganger for å få inn bevegelsesmønsteret, og nå holder jeg det greit på tur. Det oppleves som veldig raskt i starten, som om en løper litt som en dokke, liksom, men så har jeg også veldig lange bein og vil naturlig løpe med mye lengre skritt, men da ryker de knærne, vøtt. :P Jeg anbefaler det VELDIG.

Takk :ahappy: 

Leste kjapt om løpeteknikk og lange bein/lange skritt er visst negativt ja. Så vi som er stutte i begge ender har noen fordeler *fnis*

 

Blitt en rolig uke her med sykt/halvsykt barn fra onsdag til i dag. Men hadde fjøs i går da, det teller for litt. :aww: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Det er jo helt genialt, det visste jeg ikke! Appen jeg bruker heter rett og slett Metronome, @AnnChristin. Stiller inne på 170 og drar i vei. :) Den tikker oppå lyden av musikken også. 

Jada, bare søk på BPM og trykk enter, så kommer det masse forskjellige! :) Så kan man velge litt sjanger alt ettersom man liker. Det er ganske mye halvdårlige mixer for å klare å få nok sanger på såpass høyt tempo, men kan jo bruke det som utgangspunkt for å lage en egen liste feks :D . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...