Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2016


MonicaT
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen dager..... 

I dag løp jeg årets første 5km i ett, uten noen gåing   Etter den tyngste bakken tok jeg et par steg, da hadde jeg puls på 195 og følte jeg skulle dø, men tok fatt i meg selv og fortsatte å løpe

Topptur på meg i dag. 2,5 km rett opp og belønninga var en helt utrolig utsikt. Førde er ikke så aller verst snøfritt og i oppholdsvær   Bilde fra samme turen i fjor;

Posted Images

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Dag 1 i uke 3 på joggeappen,  pust pes,  hvalross på land tendenser. ... 

Men jeg kom meg ut! 

Flink! :D Heier på deg!  Her har det ikke blitt noe særlig. Påan igjen til uka.  

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogger med to trekkhunder jeg også. Nedover så går vi og de må gå bak, ellers trekker de meg overende. Bortover blir det også en del bremsing, for de drar noe så innmari ....... Egentlig best å jogge uten, men har ikke samvittighet til det.

Dere som løper med hundene på siden @Artemis hvordan gjør du med det med magebelte, kobbel etc?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MonicaT skrev:

Jogger med to trekkhunder jeg også. Nedover så går vi og de må gå bak, ellers trekker de meg overende. Bortover blir det også en del bremsing, for de drar noe så innmari ....... Egentlig best å jogge uten, men har ikke samvittighet til det.

Dere som løper med hundene på siden @Artemis hvordan gjør du med det med magebelte, kobbel etc?

 

 

 

Jeg har hunden i vanlig halsbånd og kobbel som jeg holder i hånden. En eller to hunder og de løper på venstre side. Man må nesten ha hunder som kan gå pent i bånd da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Artemis skrev:

Jeg har hunden i vanlig halsbånd og kobbel som jeg holder i hånden. En eller to hunder og de løper på venstre side. Man må nesten ha hunder som kan gå pent i bånd da. 

Takk. Er det greit å løpe med kobbel i hånden? Litt dumt spm, men aldri prøvd.

Ja, det store spm er jo om de klarer å løpe pent, men de kan i teorien gå pent. Vi får bare prøve. Er slitsomt å løpe som et anker bak dem :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MonicaT skrev:

Takk. Er det greit å løpe med kobbel i hånden? Litt dumt spm, men aldri prøvd.

Ja, det store spm er jo om de klarer å løpe pent, men de kan i teorien gå pent. Vi får bare prøve. Er slitsomt å løpe som et anker bak dem :P

 

Jeg synes det, men jeg liker å ha noe å holde på når jeg løper. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, MonicaT skrev:

Jogger med to trekkhunder jeg også. Nedover så går vi og de må gå bak, ellers trekker de meg overende. Bortover blir det også en del bremsing, for de drar noe så innmari ....... Egentlig best å jogge uten, men har ikke samvittighet til det.

Dere som løper med hundene på siden @Artemis hvordan gjør du med det med magebelte, kobbel etc?

Jeg bruker ikke magebelte når jeg løper med knertis, hun har jeg bare i bånd ved siden av meg. Om hun løper framover (det skjer feks når vi er på et veldig gøy sted eller det er fugler og blader å jakte på), så går det fortsatt greit å ha henne i hånda. Om jeg løper med større hunder (dvs den ene gangen jeg har prøvd, men jeg håper jo å få låne han mer), brukte jeg belte rundt hofta fordi han lå i front det meste av tida. Og det er jo en vesensforskjell å ha en hund som løper i jevnt sig og som holder din takt enn en hund som får peise på uten å være bevisst løperen bak. Det kommer jeg til å jobbe mer med om jeg skal ha med stor hund igjen i alle fall.

 

PS: Forutsetninga for at det funker å ha hund i hånda synes jeg er at kobbelet ikke er langt og ikke er tungt! Jeg eeeelsker Ruffwear Knot-a-leash, for det veier virkelig ingenting.

Endret av SandyEyeCandy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det krever mer trening enn det er verdt å lære Toddy å ikke trekke når man løper altså :P

Det er noe med avl og sånt. 

Jeg vil jo at han skal trekke også,  han brukes til det om vinteren og jeg bruker samme komandoer når jeg jogger som når vi snørekjører.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, MonicaT skrev:

Takk. Er det greit å løpe med kobbel i hånden? Litt dumt spm, men aldri prøvd.

Jeg kan ikke løpe med det i hånden, klarer ikke slappe av i skuldre og løpe med rett teknikk da. Løper jeg med det i hånden blir jeg stiv i skuldrene. Så jeg bare binder dem fast rundt livet eller bruker belte. Mine løper ved siden av eller litt bak i slakk line.

Tror det er ganske individuelt hva som funker egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig lite energi for tiden, vært sånn siste halve uken. Skal ut på tungt intervallprogram nå om litt og usikker på hvordan det skal gå. Skal gjøre mitt beste i alle fall. :)

Er "sykemeldt" i begge armene, 3. uken nå. Og er egentlig ganske deppa over å ikke kunne gjøre noe og over å ha vondt. Så energinivået henger vel kanskje sammen med at jeg begynner å bli veldig lei. Har vært bedre i armene de siste dagene da, går relativt greit å skrive på mobil nå og i går kunne jeg bruke bestikk. Ikke vært nummen i hender/armer siden fredag. Ny legetime onsdag, så håper jeg at jeg får klarsignal til å begynne å skrive/tegne/trene/bruke pc :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "løper" med mine i hånda, men de trekker ikke no særlig. 

 

Fikk ikke the walk til å fungere ordentlig, så bare gått med musikk. Prøve zombierun uten løping kanskje. Har veldig lyst å klare å løpe, men tar det litt roligere enn planlagt først. 

Gått nesten så fort jeg klarer og med masse fokus på riktig holdning, jeg har en fryktelig dårlig kroppsholdning, spesielt når jeg blir sliten. Fikk masse tips av fysio sist til enkle ting å tenke på for å klare å rette meg opp.  Men har en teit fot/tå da, som tidligere kun har blitt vond av skigåing, men nå ble den vond av powerwalk og, helt fremme i foten, sikkert en tå jeg har bristet eller gjort eteller annet med en av de ørten gangene jeg har smelt borti noe eller blitt tråkka på av hest, så tåen og deler av fremfoten dovner bort, men der det ikke dovner så blir det vondt. Hmpf. Håper ikke den har tenkt å fortsette sånn. 

Ikke så lang tur i deres målestokk :lol:  Men er nå eneste runden som er snøfri her, så 3,5 km. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke til å sitere. Våre er noen skikkelig trekkhunder, så å løpe med slakk line foran går ikke. De trekker som de har fanden bak seg ....... Så alternativet er å ha de løpende ved siden men da under streng kommando (de vil jo gjerne frem). Litt usikker på hvordan det er å løpe med kobbel i hånden, redd det vil bli litt rykk og napp. Får bare prøve meg frem litt.
Mye lettere å sykle med de, for da kan de gi full guffe. Men lite trening for meg å bare sitte på sykkel og bremse :P
Jogget en del for noen år siden og da hadde jeg bare med en hund (Amigo :wub: ) og han lærte etterhvert å holde et joggetempo, men de to vi har nå ....han ene kunne nok, men yngstemann er stein hakke tullat. Han er så trekkvillig at halvparten er nok. Han ligger og nidrar på tur også, hele veien. Blir aldri sliten. Fatter ikke at han gidder..
Men vi skal gjøre et nytt forsøk i kveld, så får vi se.

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pers i dag på mengde løping kontra gåing. Endomondo har streika totalt, så hvor lang akkurat den runden er har jeg dessverre ikke oversikt over, men når jeg tidligere har brukt 35 minutter på 4,5 km derav 2 km i gangtempo, så antar jeg at denne er rundt 5 km, for jeg gikk bare akkurat langs veien og et par minutter i skogen der det var for vått og jeg måtte ut av stien for å komme rundt, og jeg var borte i omtrent 40 minutter. Kan jo være den er lengre, men det finner jeg ikke ut med mindre Endomondo har tenkt å stå opp fra de døde. Ellers - 3 kg på 8 uker, og godt fornøyd med å snart ha nådd målet. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skulle jeg jogge UTE med min nye 180 BPM spilleliste og ny-leste artikler om løpeteknikk. De første 2 km gikk kjempebra og jeg var under 6 min/km, men så kom det en bakke og jeg DØDE... kom meg opp på flaten og hadde godt mot, men så kom slimproppen i halsen og jeg klarte ikke å styre meg selv, jeg bare stoppet. Da hadde jeg 191 i puls. Gikk en del videre, og så løp jeg litt. Kom meg i havn på 5.02 km, men en elendig tid. Neste gang klarer jeg kanskje 3 km før jeg dør, hvem vet....  Det var ihvertfall lettere å løpe ute, så satser på det fremover.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

@HeleneFS, 180 er VELDIG raskt, kan du ikke bare ha 170, da? :lol: Skulle jeg hatt 180 hadde jeg sett helt ut som en epileptisk robot.

Etter å ha lest en haug med artikler var det visst det som var anbefalt også for nybegynnere. Men jeg vet jo ikke om jeg løper sånn, hadde bare den musikken på ørene og håpte det gjorde susen :P. Jeg hadde ihvertfall foten godt under da jeg traff bakken. Da jeg begynte løpte jeg på 4.21 min/km noe som er det raskeste jeg noen gang har jogget, så tror det funket bra.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp 5,5 på 42 minutter idag, kupert løype. Fornøyd. Foruten opp/nedvarming lå jeg  på over 8km/h hele veien, 9,9 en av kilometrene. Det jeg ikke liker med løping er at selvom jeg ser på tid/distanse at jeg forbedrer meg, så kjenner jeg det aldri på kroppen, for det er like forbanna tungt hver gang, jeg peser like forbanne mye :lol: Jeg vil jo gjerne komme dit at det blir lettere. Men selv når jeg var på mitt beste var det like slitsomt å løpe, selvom jeg da la meg på en moderat fart i forhold til kondisen... 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MonicaT skrev:

Fikk ikke til å sitere. Våre er noen skikkelig trekkhunder, så å løpe med slakk line foran går ikke. De trekker som de har fanden bak seg ....... Så alternativet er å ha de løpende ved siden men da under streng kommando (de vil jo gjerne frem). Litt usikker på hvordan det er å løpe med kobbel i hånden, redd det vil bli litt rykk og napp. Får bare prøve meg frem litt.
Mye lettere å sykle med de, for da kan de gi full guffe. Men lite trening for meg å bare sitte på sykkel og bremse :P
Jogget en del for noen år siden og da hadde jeg bare med en hund (Amigo :wub: ) og han lærte etterhvert å holde et joggetempo, men de to vi har nå ....han ene kunne nok, men yngstemann er stein hakke tullat. Han er så trekkvillig at halvparten er nok. Han ligger og nidrar på tur også, hele veien. Blir aldri sliten. Fatter ikke at han gidder..
Men vi skal gjøre et nytt forsøk i kveld, så får vi se.

 


 

Ta med hundene ut hver for seg og lær de å løpe som du ønsker. Når de skjønner greia kan du prøve med begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...