Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Teserere skrev:

Aïda ligger til overvåkning på veterinærhøgskolen. Måtte inn sent igår kveld, fant ut at hun hadde spist tyggis. Masse tyggis. Flere ganger giftig dose for hennes vekt. Har ligget på glukosedrypp i hele natt, og leververdiene hennes idag er forhøyede så nå starter de beskyttende behandling av leveren og hun skal ligge der minst et døgn til. Heldigvis er hun helt uberørt, og har sjarmert alle der inne i senk :)

Jeg er så glad jeg fant den tomme tyggisboksen og fikk henne inn i tide, tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om jeg bare hadde gått å lagt meg :no: Visste at tyggis er giftig for hunder, men visste ikke at det er så potent. 0.1g/kg xylitol kan være skadelig for leveren, dvs 1,36g for Aïda, og hun hadde fått i seg bortimot 26g :|

 

Så ekkelt @Raksha !

God bedring til tyggisspiseren! Håper det går bra med henne.

@Raksha, så ekkelt! Det er så små marginer av og til! Godt det gikk bra! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

4 minutter siden, Krutsi skrev:

Du kan låne linni.. Hun mener at 15minus er NULL stress! Det er bare å ragge pelsen oppå ryggraden, så går det greit..

at hun knapt klarer å gå skikkelig telles ikke..

men den hunden hadde dødd hvis vi ikke hadde passet på :lol:

 

og for en skummel opplevelse! Hadde samme situasjon selv her en stund tilbake da mine plutselig skiftet retning under lek, og rett opp imot veien.. De stoppet en liten meter fra hvitstripa, og akkurat snudd seg mot meg da lastebilen peiset forbi i 90... 

Da ble jeg uvel da.. 

:lol: Linni er litt søt... Lupin elsker å være ute, de to andre er gjerne med de og, men må liksom minne dem på at de må ut da. Ingen som prøver å stirre meg i senk med mindre de må tisse og det begynner å haste. 

 

Ugh *grøss* Noen ganger har man mer flaks enn man har lov å håpe på... 

@TonjeM : Ja, kjente det rant noen år og poppet opp noen grå hår... Godt det gikk bra med tanntrekking!

@Mokken: God bedring til Lykke!

@Teserere Oi skummelt! God bedring til Aida og! 

 

Fikk gjort masse på soverommet på en time :D:ahappy: SEtt ferdig mediumepisoden jeg brøt meg løs fra og fått i meg litt mat og  kaffe, så da er det på tide å mekke sprettende vårruler fra fyllet jeg laget i går så mann og barn får mat når de kommer hjem :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Raksha skrev:

:lol: Linni er litt søt... Lupin elsker å være ute, de to andre er gjerne med de og, men må liksom minne dem på at de må ut da. Ingen som prøver å stirre meg i senk med mindre de må tisse og det begynner å haste. 

 

Ugh *grøss* Noen ganger har man mer flaks enn man har lov å håpe på... 

@TonjeM : Ja, kjente det rant noen år og poppet opp noen grå hår... Godt det gikk bra med tanntrekking!

@Mokken: God bedring til Lykke!

@Teserere Oi skummelt! God bedring til Aida og! 

 

Fikk gjort masse på soverommet på en time :D:ahappy: SEtt ferdig mediumepisoden jeg brøt meg løs fra og fått i meg litt mat og  kaffe, så da er det på tide å mekke sprettende vårruler fra fyllet jeg laget i går så mann og barn får mat når de kommer hjem :ahappy: 

Linni er virkelig one of the kind (og lederen i spesialklassa), men virkelig en herlig hund hvis man liker hunder som virkelig er med på alt :lol:

i går feks vasket vi huset.. Linni ble helt utslitt hun :lol: hun måtte feks stå og se på at jeg vasket kjøkkenskapene, følge med M når hun så TV, løpe frem og tilbake sammen med M når M løp mellom meg og gubben osv.. Hun stakkars trodde til og med at det var OK å sitte i sofan og studere mens gubben skyvde rundt på sofaen :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krutsi skrev:

Linni er virkelig one of the kind (og lederen i spesialklassa), men virkelig en herlig hund hvis man liker hunder som virkelig er med på alt :lol:

i går feks vasket vi huset.. Linni ble helt utslitt hun :lol: hun måtte feks stå og se på at jeg vasket kjøkkenskapene, følge med M når hun så TV, løpe frem og tilbake sammen med M når M løp mellom meg og gubben osv.. Hun stakkars trodde til og med at det var OK å sitte i sofan og studere mens gubben skyvde rundt på sofaen :lol: 

:lol: Linni og Kasko det... Vasker jeg do med Kasko i nærheten så står han mellom beina mine og titter ned i doen, vasker jeg gulvet så er han konsekvent i veien for moppen, støvsuger jeg så setter han seg FORAN og gjesper fordi støvsugern eeegentlig er litt ekkel, er med på bleieskit, klesvask, oppvask ALT...  Slitsomt! Herregud, tenk deg avkom mellom Linni og Kasko...  Jeg har ikke tålmodighet til sånt, så han havner alltid bak ei grind  før eller senere :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra det gikk bra @Raksha! Skjønner den sitter i lenge :hug:

God bedring til tyggispasienten @Teserere! Skummelt med sånne ting!

Tuva og jeg stakk på skitur idag tidlig, hadde en John Deere t-skjorte jeg hadde glemt hun hadde og tredde på den og smurte gnagsårene med vaselin :) Skikelig, skikkelig digg! Selv om gamla begynner å bli slapp, ikke mye hjelp å få der nei! Bortsett fra når hun fikk øye på fugl, da var det full fres fremover :P Men desto mere trim for meg da, gadd ikke smøre skiene engang så gii litt trått både oppover og nedover :teehe:Kom jeg og tok en varm dusj før vi hoppa til køys igjen og "sov" i 2 timer :) Vigdis er overraskende rolig til ikke å ha gjort noe idag! Får vel ta en båndtur med henne og Trym seinere ikveld, ser ut som om såret gror fint, men tok ikke sjangsen på noe skitur idag, kjedelig hvis det skal sprekke opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Teserere skrev:

Aïda ligger til overvåkning på veterinærhøgskolen. Måtte inn sent igår kveld, fant ut at hun hadde spist tyggis. Masse tyggis. Flere ganger giftig dose for hennes vekt. Har ligget på glukosedrypp i hele natt, og leververdiene hennes idag er forhøyede så nå starter de beskyttende behandling av leveren og hun skal ligge der minst et døgn til. Heldigvis er hun helt uberørt, og har sjarmert alle der inne i senk :)

Jeg er så glad jeg fant den tomme tyggisboksen og fikk henne inn i tide, tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om jeg bare hadde gått å lagt meg :no: Visste at tyggis er giftig for hunder, men visste ikke at det er så potent. 0.1g/kg xylitol kan være skadelig for leveren, dvs 1,36g for Aïda, og hun hadde fått i seg bortimot 26g :|

 

Så ekkelt @Raksha !

Oi! Masse god bedring! 

Jeg har hatt hunder som har rappet tyggis før, men aldri tenkt at det kan være sååååååå farlig!! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Raksha skrev:

Fy ****. Hadde jeg ikke hatt god innkalling på Lupin så hadde jeg hatt en hund mindre nå. :cry:  Gikk ut med hundene, Kasko dro oppover forbi gamlefjøset, mens Hottie og Lupin surra litt rundt ved huset før Lupin skulle spurte ut på jordet. DA kom tankbilen ned fra nyfjøset! Han hadde sett Kasko regner jeg med og tenkte sikkert ikke noe mer over det, men var ikke forberedt på en saluki i sprint rett over gårdsplassen, kom i blindsone. Heldigvis så stopper han på LU! Jeg så det, jeg så at det ikke kom til å gå, så jeg brølte LU LU LU! Og han prøvde å stoppe, men glatt, men så så han tankbilen og prøvde enda hardere og klarte det. Tankbilen kom for fort til at han hadde sjans i havet å stoppe for han. Lupin har blitt knuseklemt og håper tankbilen senker farten heretter... NÅ skal det opp skilt med barn leker, for det er jo dritskummelt om Ida er hjemme også.

 

Tankbilen kommer alt mellom 6.30 og 15. så er jo håpløst å forutsi når de er her annet enn dager. Men blir nok bånd over tunet fremover tankbildager, jeg er fremdeles på gråten og har skitvondt i magen, det var FOR nært. 

 

Å shit, så ekkelt! Enda godt det endte bra :huh:

2 timer siden, Snøfrost skrev:

auda :( Håper den fort blir normal igjen nå som den har fått veterinærhjelp.

 

2 timer siden, Malinka skrev:

Uff, god bedring til Lykke, håper det bedrer seg fort.

 

2 timer siden, JeanetteH skrev:

Håper en liten antibiotika kur fikser det :D

 

1 time siden, TonjeM skrev:

Og tvi tvi til @mokken Lykke bør jo skjerpe seg, kjøre ut hovenhet og feber og greier - VILLE til dyrlegen hun visst.. !

 

25 minutter siden, Raksha skrev:

 

@Mokken: God bedring til Lykke!

 

Tusen takk alle sammen! :) Frøkna er i storform. Hun synes skjermen er kjempeteit og at hun slettes ikke trenger å begrense aktivitetsnivået. Juhu... Det skal bli morsomt de kommende dagene.  :P Hun slapp unna antibiotika men har fått en sprøyte med en liten cocktailmix med smertestillende og betennelsesdempende.  I tillegg skal hun gå på noen tabletter 4-7 dager også skal såret vaskes med en shampo som heter douxo som blandt annet inneholder klorheksidrin. 

Tyggebein og div snaks er kjøpt inn i store mengder! 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Oi! Masse god bedring! 

Jeg har hatt hunder som har rappet tyggis før, men aldri tenkt at det kan være sååååååå farlig!! 

Det som er mest skremmende med xylitolforgiftning er at det ikke trenger komme symptomer før inntil 72 timer, og da kan leveren allerede være dødelig skadet! Og selvom Aïda har høye leververdier nå viser hun ingen symptomer på å være dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AN ligger både gubben og valpen og snorker i hver sin kant av stua. Så snart valpen våkner blir det en liten luftetur i nabolaget og så middag, før vi skal på første valpetrening med ham i kveld. Eller vi og vi, gubben gidder ikke være med. Han skal kjøre oss dit, så "stikker han innom fattern en tur" før han henter oss igjen. Treninga tar en halvtime liksom... Kjenner jeg blir litt gruffete, det var da for pokker han som ville ha hund. Og av oss to er det virkelig han som trenger å bygge relasjoner til valpen, den hører mye mer på meg enn på han. Jeg skjønner at han syns det er kjedelig og at han ikke liker å gå i ring med andre valper og eiere, men jeg syns faktisk han kan ofre litt for å få et godt forhold til det som tross alt skal være hunden vår i minst 12 år. Og jeg kjenner jeg blir litt irritert av å vite at jeg kommer til å være den eneste som gidder å trene eller aktivisere hunden. Han vil visst bare ha hund han, en sånn som han kan be legge seg i senga si det meste av dagen og gå noen rusleturer i nabolaget med. Da har han jaggu fått feil hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå føler jeg en blanding av angst og lettelse over å vite at når kontrakten min går ut så blir den ikke fornyet. Jeg har jo ingenting å gå til etterpå (derav panikk og noia), men herlighet så deilig det skal bli å være ferdig der oppe. 

Så får vi satse på det er sparket bak til å finne noe annet fort. Jeg er fortsatt tilgjengelig hos Adecco, meldt meg som arbeidssøker hos NAV og tråler etter ledige stillinger. Ny runde med arbeidsledighet fra februar altså. Måtte den perioden bli himla kort. *løpe rundt seg selv*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Raksha skrev:

så da er det på tide å mekke sprettende vårruler fra fyllet jeg laget i går så mann og barn får mat når de kommer hjem :ahappy: 

Det høres da skikkelig slitsomt ut å spise???? Jeg synes det er vanskelig nok å spise slengende spaghetti... :ahappy:

Har laget Toro tomatsuppe helt fra bunnen av :D. Lenge siden jeg har spist det altså, men jammen var det godt :)

Nå skal vi snart sele på og ta oss en sparktur igjen :). Må jo utnytte det flotte føret som har blitt nå - og tåa til Willy kan neppe ha vært brukket, for han halter ikke et steg lenger når han traver (ja, ikke ellers heller altså), så han var nok bare litt forslått eller noe. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt og sulten, men hjemme i alle fall. Ble litt lengre dag enn jeg regnet med, da jeg trodde jeg kunne snike meg unna litt før, men det gikk ikke. Smula har heldigvis holdt seg greit likevel, og hadde det ikke engang sånn veldig travelt med å komme seg ut. Snart middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Raksha skrev:

Fy ****. Hadde jeg ikke hatt god innkalling på Lupin så hadde jeg hatt en hund mindre nå. :cry:  Gikk ut med hundene, Kasko dro oppover forbi gamlefjøset, mens Hottie og Lupin surra litt rundt ved huset før Lupin skulle spurte ut på jordet. DA kom tankbilen ned fra nyfjøset! Han hadde sett Kasko regner jeg med og tenkte sikkert ikke noe mer over det, men var ikke forberedt på en saluki i sprint rett over gårdsplassen, kom i blindsone. Heldigvis så stopper han på LU! Jeg så det, jeg så at det ikke kom til å gå, så jeg brølte LU LU LU! Og han prøvde å stoppe, men glatt, men så så han tankbilen og prøvde enda hardere og klarte det. Tankbilen kom for fort til at han hadde sjans i havet å stoppe for han. Lupin har blitt knuseklemt og håper tankbilen senker farten heretter... NÅ skal det opp skilt med barn leker, for det er jo dritskummelt om Ida er hjemme også.

 

Tankbilen kommer alt mellom 6.30 og 15. så er jo håpløst å forutsi når de er her annet enn dager. Men blir nok bånd over tunet fremover tankbildager, jeg er fremdeles på gråten og har skitvondt i magen, det var FOR nært.

 

 

Veldig, veldig, VELDIG glad du har jobbet inn skikkelig innkalling på Lupesnupen :heart: Det skal du ha kreditt for skal du for tenk. Jeg nøt også godt av det den perioden han var her, kom på en snutt gjorde han, flinke skrangleverket :wub:

 

1 1/2 time i fri løpeløpeløpe flyt på urørt (iaf før vi startet) meterdyp snø gjør noe med skrangleverkene, de er fornøyde de :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

:lol: Linni og Kasko det... Vasker jeg do med Kasko i nærheten så står han mellom beina mine og titter ned i doen, vasker jeg gulvet så er han konsekvent i veien for moppen, støvsuger jeg så setter han seg FORAN og gjesper fordi støvsugern eeegentlig er litt ekkel, er med på bleieskit, klesvask, oppvask ALT...  Slitsomt! Herregud, tenk deg avkom mellom Linni og Kasko...  Jeg har ikke tålmodighet til sånt, så han havner alltid bak ei grind  før eller senere :lol: 

 

Linni holder seg alltid litt på avstand, så hun er sjeldent i veien da :) men hun er bare med på siden av deg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, maysofie skrev:

Det får man vite mot slutten av måneden :frantics:

Men det er jo lenge :P 

Jeg eier, som du sikkert vet, ikke tålmodighet :lol: 

 

Også får vi midttermkarakterer på fredag, krysser fingrene for karakterer man blir fornøyd med :innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Teserere skrev:

Det som er mest skremmende med xylitolforgiftning er at det ikke trenger komme symptomer før inntil 72 timer, og da kan leveren allerede være dødelig skadet! Og selvom Aïda har høye leververdier nå viser hun ingen symptomer på å være dårlig. 

Banzai viste masse symptomer og fikk ikke i seg så stor dose. Han kastet opp, trengte sukkervann, fordi han var helt i ørska og slapp pga blodsukkeret var så lavt (2,2. skal vel ligge på 5,5 eller noe) + leververdiene raste i været på 9-10 timer. Her visste jeg hvor farlig det er, så ringte vakta med en gang, men hun ville ikke ha oss inn. Vi måtte faktisk krangle oss til en time. Hun ble passe paff når han hadde forhøyede leververdier. Begge veterinærene vi var til trodde leververdiene skulle være fine faktisk. 

Fikk i seg 8-10 tyggis, så ca 14 gram som ikke skal være alvorlig høy dose for en 9 kg hund. Man kan trygt si vi er ekstremt nøye på tyggis her i huset etter den hendelsen :P

God bedring til henne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sanne skrev:

Banzai viste masse symptomer og fikk ikke i seg så stor dose. Han kastet opp, trengte sukkervann, fordi han var helt i ørska og slapp pga blodsukkeret var så lavt (2,2. skal vel ligge på 5,5 eller noe) + leververdiene raste i været på 9-10 timer. Her visste jeg hvor farlig det er, så ringte vakta med en gang, men hun ville ikke ha oss inn. Vi måtte faktisk krangle oss til en time. Hun ble passe paff når han hadde forhøyede leververdier. Begge veterinærene vi var til trodde leververdiene skulle være fine faktisk. 

Fikk i seg 8-10 tyggis, så ca 14 gram som ikke skal være alvorlig høy dose for en 9 kg hund. Man kan trygt si vi er ekstremt nøye på tyggis her i huset etter den hendelsen :P

God bedring til henne :)

Lurer på hvilke opslagsverk de veterinærene brukte? Xylitol er giftig allerede ved 0.1g/kg, dvs 0,9g for din hund, og 10 tyggis tilsvarer ca 3g xylitol!

Her tok de meg heldigvis på alvor med en gang og vi var velkommen inn asap. Aïda lå i grenseland for lav blodglukose og fikk glukosedrypp i tilfelle gjennom natten. Nedre referanseverdi er forresten 4,4.

Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Siri skrev:

Det høres da skikkelig slitsomt ut å spise???? Jeg synes det er vanskelig nok å spise slengende spaghetti... :ahappy:

 

Næsj, bare denge den litt så ligger den stille :D 

27 minutter siden, Tøfflus skrev:

Veldig, veldig, VELDIG glad du har jobbet inn skikkelig innkalling på Lupesnupen :heart: Det skal du ha kreditt for skal du for tenk. Jeg nøt også godt av det den perioden han var her, kom på en snutt gjorde han, flinke skrangleverket :wub:

 

1 1/2 time i fri løpeløpeløpe flyt på urørt (iaf før vi startet) meterdyp snø gjør noe med skrangleverkene, de er fornøyde de :D 

Ja jeg og... Salukier KAN ha innkalling heldigvis. :wub:  

Bonden har fått beskjed om at NÅ skal det opp skilt, så han får fikse i morra. Men jeg kommer nok til å ta litt forhåndsregler mandag, onsdag og fredag heretter for det der var litt skumlere enn jeg tørr å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...