Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Siri skrev:

Her var det jo forsåvidt snakk om både øre- og halekupering, jeg liker jo ingen av delene. Hormoner er jo fandens verk, vet du :D 

Nei, utgangspunktet mitt er at de får beholde de kroppsdelene de er født med, så sant ikke skade eller sykdom tilsier noe annet - og hormoner er ikke sykdom, selv om det er fandens verk :lol: 

2 timer siden, Siri skrev:

Du har liksom blitt hun puddeldama, du :lol: 

hehe.. Det kan se sånn ut. Det er en rase jeg har veldig sansen for, selvsagt, det er artige hunder :ahappy: Men jeg er faktisk åpen for andre raser også, bare ikke store :P 

1 time siden, *Kat84* skrev:

Det er stor forskjell på de to ja! Personlig føler jeg at Doberman ser litt pinglete ut uten kupering. De jeg har truffet på har vært så spinkle og hodet er så smalt at de får et ganske pysete uttrykk. Men så vet jeg at Doberman ikke er som den ser ut :P 

Hva da? Barske vakthunder? Det er jo det de fremstilles som :P 

1 time siden, *Kat84* skrev:

Klart det er mye annet de kommuniserer i større grad med. Men det er større sjanse for misforståelser og dermed bråk mellom hunder som ikke har alt i behold enn de som har det. Ut fra hva jeg har sett og hørt fra andres erfaringer. Mer representativ statistikk kan godt si noe annet. Interesserer meg generelt lite for kuperings-raser. Og har aldri sett poenget med det før heller :P

Nja. Det sies at pudler havner i bråk lett fordi de har den reisninga de har, er klippet som de er og har hale som skal stå rett opp, men til nå så har ingen av mine blitt misforstått i hvert fall. Har de godt språk, så har de det med eller uten de kroppslige modifiseringene vi utsetter de for :) 

1 time siden, *Kat84* skrev:

Kastrering ja... Virker som at mange mener kastrering er svaret på alle problemer. Men de tenker ikke på det at de kan sitte igjen med en hann med høyt stressnivå, eller som er usikker. Hørt mange av de historiene. 
Kastrering er jo det det er minst behov for. Orker man ikke hanner i løpetid, så ikke kjøp hann. Hvis man ikke vil ha en hund som tøffer seg mot alle den ser så ikke kjøp raser som er slik, og sosialiser den i stedet for å skylde på at den har testikler. 
Folk burde definitivt vært mer kritiske til den type inngrep. 

Det er ikke bare løsninga på alle problemer, det er nesten skadelig for de å være intakte om de ikke skal brukes i avl. Det syns jeg er omtrent like sannsynlig som at haler burde kuperes fordi de har så lett for å brekke de, eller ører bør kuperes fordi da får de ikke så lett ørebetennelser :P 

1 time siden, *Kat84* skrev:

Ja, sant nok. De venner seg vel til alt. De er jo ganske små når det gjøres. :)
Er vel mange delte meninger om et, akkurat som det er innenfor diverse temaer innen helse og trening og alt mulig annet :)

Jeg har ikke førstehåndserfaring, men har hørt andres erfaringer. Men for alt jeg vet kan det være tilfeldigheter at det har blitt som det har blitt i de situasjonene jeg har hørt om :)

 

Ståører er mer naturlig enn hengeører, om vi ser på de ville slektningene til hunden :)

Ørekupering var ikke lov da jeg var ung heller, men halekupering var, så jeg har faktisk vært med og kupert haler. Det er en ganske udramatisk affære. Jeg har vært med og kastrert hunder også, det er en kjappere og mindre sølete jobb å kupere enn å kastrere, og det gir ikke risiko for andre sykdommer at de ikke har hale heller, i motsetning til kastrering, der man kan få inkontinens, beinskjørhet og en høyere risiko for enkelte krefttyper enn om de er intakte, sånn i tillegg til at det modifiserer atferd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

Jeg har en rottis med krøllhale.. Det ligner på en rottis som tøffer seg veldig mtp halen.. Allikevel havner denne hunden aldri i bråk og bråker aldri selv.. 

Men så klart, når man er whippet mentalt, så havner man automatisk i spesialklassa, så mange hunder er vel overbærende for lille mongo..

(som forøvrig løp rett på hagemøblene til mamma i helga, fordi hun gira seg selv opp da hun løp :lol: ) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klæra jeg bestilte til jul passa perfekt :D

 

Bonden og barnet bruker lang tid hjem. Blæh - hat å være hønemor... ti min til, så ringer jeg, vet han skulle innom byggvarebutikken og innehavern der er skravlesjuk som bare det. 

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Nei, utgangspunktet mitt er at de får beholde de kroppsdelene de er født med, så sant ikke skade eller sykdom tilsier noe annet - og hormoner er ikke sykdom, selv om det er fandens verk :lol: 

Ja, det er liksom mitt utgangspunkt også. 

1 time siden, 2ne skrev:

hehe.. Det kan se sånn ut. Det er en rase jeg har veldig sansen for, selvsagt, det er artige hunder :ahappy: Men jeg er faktisk åpen for andre raser også, bare ikke store :P 

Så nå skal du bli puddeldama med ankelbitere på si??? :lol: 

1 time siden, JeanetteH skrev:

...har valpen hatt sin andre time-out. Hun var veldig søt og hyggelig i går når jeg lå i stabilt sideleie, men hun er ikke det i dag :lol: 

What??? Har du liksom begynt å oppdra Gullefnuttet eller? Makan... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordentlig blåmandag her i huset vistnok.. Jeg trodde jeg hadde dårlig dag, helt til lilletupp kom hjem og oppdaget at pappan var fortsatt på jobb.. 

Så nå er hun bestukket med rosiner for at blodsukkeret kanskje skal synes mamma er kul 1-1,5 time til om ikke annet :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi vært hos dyrlegen igjen. Etter operasjonen på fredag ble gipsen satt på for stramt, så Scarlett mistet en del blodtilførsel til tærne, og de har fått en del skade, selv om vi fikk byttet skinne og bandasje samme kveld. Nå må hun behandles hver dag for å prøve å redde benet, og kan ikke ha særlig stram skinne på. Så gjett om jeg ble forskrekket i dag når vi henta henne og dyrepleieren tok henne ut i bånd bort til oss, gående selv. Hun skal jo IKKE gå på foten, og så klart når hun så oss ble hun glad og hoppet opp, så hun sklei og landa på den brukne foten.. Jeg vet ikke hva jeg skal si en gang... :( Hun er jo nyoperert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd brente mandler som skal legges på glass og gis i julegaver. Men de ble så sykt gode! Helt drøyt gode. Så sliter med å holde fingrene fra fatet. :P 

Ellers sitter jeg her med joggebukse og pensko. Kjøpte nye pumps i dag som jeg endte opp med å kjøpe i størrelse 37,5. Jeg bruker vanligvis 38-39, så lurer på om de egentlig ikke er litt snaue. Men størrelsen større kippet jo. Så ja. Må bestemme meg for om jeg skal beholde dem eller ikke, så da blir jeg sittende med dem på, da. 

Forresten har jeg juleferie! Sa fra meg jobbing fordi jeg skulle arbeide med master disse dagene. Så langt er det dårlig med masterjobbing, så kunne kanskje like greit ha tjent litt penger. Men men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Dicte skrev:

I dag har vi vært hos dyrlegen igjen. Etter operasjonen på fredag ble gipsen satt på for stramt, så Scarlett mistet en del blodtilførsel til tærne, og de har fått en del skade, selv om vi fikk byttet skinne og bandasje samme kveld. Nå må hun behandles hver dag for å prøve å redde benet, og kan ikke ha særlig stram skinne på. Så gjett om jeg ble forskrekket i dag når vi henta henne og dyrepleieren tok henne ut i bånd bort til oss, gående selv. Hun skal jo IKKE gå på foten, og så klart når hun så oss ble hun glad og hoppet opp, så hun sklei og landa på den brukne foten.. Jeg vet ikke hva jeg skal si en gang... :( Hun er jo nyoperert...

:hug::( 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pixie skrev:

lurer jeg på hvem som har gitt gubben min et perfekt halvmåneformet neglemerke på rumpa

Oida! :huh:

46 minutter siden, Dicte skrev:

I dag har vi vært hos dyrlegen igjen. Etter operasjonen på fredag ble gipsen satt på for stramt, så Scarlett mistet en del blodtilførsel til tærne, og de har fått en del skade, selv om vi fikk byttet skinne og bandasje samme kveld. Nå må hun behandles hver dag for å prøve å redde benet, og kan ikke ha særlig stram skinne på. Så gjett om jeg ble forskrekket i dag når vi henta henne og dyrepleieren tok henne ut i bånd bort til oss, gående selv. Hun skal jo IKKE gå på foten, og så klart når hun så oss ble hun glad og hoppet opp, så hun sklei og landa på den brukne foten.. Jeg vet ikke hva jeg skal si en gang... :( Hun er jo nyoperert...

Neimen huff, stakkars lita :hmm: God bedring til voffsa!

 

Akkurat nå er det rolig i heimen. Vi har endelig fått litt kuldegrader og et fint, tynt lag med snø, så da tenkte jeg at det måtte være fint å gå opp på den ene toppen her hvor det er lys. Kom ikke helt til toppen da, det var litt småskummelt der oppe i høyden da det ikke var andre forspor der enn mine og jeg følte meg plutselig veldig alene :P

Dessuten er det så himla bratt så etter ca 1,5 km rett opp var jeg sånn passe god og varm, og siden det er nesten enda verre å gå ned så tenkte jeg det var greit å snu i god tid. Kom meg omsider ned, men ønska meg et akebrett underveis. Tenk for ei fart jeg hadde fått ned der! Hundene hadde vel fått panikk av å se meg forsvinne nedover fjellsida :Laugh:

Vi fikk kjørt rumpemuskler greit alle mann tror jeg, særlig Blaze som i tillegg klatrer rundt i terrenget utenfor stien for å lete etter mus. Han ligner veldig på en rev der han holder på :ahappy: 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Dicte skrev:

I dag har vi vært hos dyrlegen igjen. Etter operasjonen på fredag ble gipsen satt på for stramt, så Scarlett mistet en del blodtilførsel til tærne, og de har fått en del skade, selv om vi fikk byttet skinne og bandasje samme kveld. Nå må hun behandles hver dag for å prøve å redde benet, og kan ikke ha særlig stram skinne på. Så gjett om jeg ble forskrekket i dag når vi henta henne og dyrepleieren tok henne ut i bånd bort til oss, gående selv. Hun skal jo IKKE gå på foten, og så klart når hun så oss ble hun glad og hoppet opp, så hun sklei og landa på den brukne foten.. Jeg vet ikke hva jeg skal si en gang... :( Hun er jo nyoperert...

Oi! Håper du gav beskjed til veterinæren om det :o 

Og krysser alt jeg kan at det går bra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Dicte skrev:

I dag har vi vært hos dyrlegen igjen. Etter operasjonen på fredag ble gipsen satt på for stramt, så Scarlett mistet en del blodtilførsel til tærne, og de har fått en del skade, selv om vi fikk byttet skinne og bandasje samme kveld. Nå må hun behandles hver dag for å prøve å redde benet, og kan ikke ha særlig stram skinne på. Så gjett om jeg ble forskrekket i dag når vi henta henne og dyrepleieren tok henne ut i bånd bort til oss, gående selv. Hun skal jo IKKE gå på foten, og så klart når hun så oss ble hun glad og hoppet opp, så hun sklei og landa på den brukne foten.. Jeg vet ikke hva jeg skal si en gang... :( Hun er jo nyoperert...

:o Håper det gikk bra :hug: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, 2ne skrev:

 

Hvor mange er røntget, og hva er resultatet av det? 

 

Kommer meg ikke inn på dogweb nå.... Kommer tilbake til det når jeg får tilgang igjen :P men tenker du generelt hvor mange som er røntget, eller i 2015? 

 

@Klematis Noen veterinærer sier hunder med kennelhoste skal være isolert fra andre hunder minimum 2 uker etter siste symptom (host, nys ..), mens andre sier minimum 3 uker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis
15 minutter siden, Monikawt skrev:

 

@Klematis Noen veterinærer sier hunder med kennelhoste skal være isolert fra andre hunder minimum 2 uker etter siste symptom (host, nys ..), mens andre sier minimum 3 uker :) 

Ok takk? 

Kennelhosten er verst for Timmy. Prøvde å lufte han før jobb,men sju minus gjorde at snorkelydene kom flere ganger etter hverandre og var vanskelig å få stoppet. Så det var bare å komme seg inn igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Klematis skrev:

Ok takk? 

Kennelhosten er verst for Timmy. Prøvde å lufte han før jobb,men sju minus gjorde at snorkelydene kom flere ganger etter hverandre og var vanskelig å få stoppet. Så det var bare å komme seg inn igjen. 

Huff, stakkar :(  Aron hadde også først bare nysesymptomer, innovernys. Så en natt satt jeg oppe to timer med han, jeg våkna av at han slikket manisk på soveromsgulvet.. Så kasta han opp skum noen ganger, og fortsatte å slikke og svelge manisk i mellom. Etter de to timene var det tilbake til bare nysesymptomer igjen, heldigvis! 

God bedring til dine små :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...