Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember

Recommended Posts

Skrevet
Akkurat nå, Wednesday skrev:

Fikk en brå oppvåkning i dag. Slått i ansiktet med en lekebil. *Klask* "Mammaaaa?" 

:lol:  brått glad mi ikke har overvunnet sprinkelsenga enda. Tør ikke tenke på hvor mye rart hun hadde funnet på.

• Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

Skrevet
8 minutter siden, Raksha skrev:

:lol:  brått glad mi ikke har overvunnet sprinkelsenga enda. Tør ikke tenke på hvor mye rart hun hadde funnet på.

:lol: Jeg lukker kjøkkendøra og stenger grinda ut til gangen før jeg legger meg, for å sikre at jeg ikke får mel e.l utover hele gulvet eller at han går ut :| Så har jeg døra til rommet mitt åpen, sånn at han lett kommer inn dit. Viktig å tenke gjennom slikt når en har gærne unger :P Nå venter jeg på at han andre også hopper ut av senga si, det er litt upraktisk at bare den ene klarer det, faktisk. 

Skrevet
På 10.12.2015, 20.52.33, Line skrev:

Det er vanskelig, og det er vondt. Man vil jo så gjerne prøve alt, og når man går sammen med dem daglig så er det mye vanskeligere å se at de blir reduserte. Jeg har vært der selv, og skal ikke si at jeg ikke er der igjen senere. Men jeg tenkte etter at jeg lot C slippe at hadde latt det gå for langt.. Så nå prøver jeg å tenke at dersom hunden ikke har glede av tur lenger, men stort sett sturer hjemme så er det nok, selv om den har det tilsynelatende greit. Om hunden ikke lenger viser glede, er det da greit? :console: 

På 10.12.2015, 22.31.40, 2ne skrev:

:hug: Det er skjitvanskelig, det :hmm:

Takk dere :hug:

Greia er jo at hun fortsatt viser mye glede. Hun er sitt samme gamle jeg når hun skjønner at vi skal på tur, spretter i alle retninger og biter etter sele og kobbel og i det hele tatt. Ute på tur merker jeg at hun er litt redusert, men det er ikke sånn at jeg må dra henne etter meg akkurat. Føler meg ganske trygg på at hun har det mer bra enn ikke bra fortsatt, håper jeg ikke tar feil. Vi kjøpte BOT-dekken til henne på lørdag, håper det hjelper litt på en liten skrott på tur :) Hun går fortsatt på kortison-kuren sin, så får vi bare ta hver dag som den kommer fremover. 

... har jeg en bitteliten kaffepause. Kjenner at motivasjonen for å sette inn et litt ekstra gir nå før jul eeendelig er på plass. Det trengs, ei uke før gjester begynner å ankomme :P Henger nok litt sammen med at lillemor omsider sover om natta igjen :banana: Ett nattmåltid hver natt da, men det tåler vi. 

Skrevet
54 minutter siden, Wednesday skrev:

:lol: Jeg lukker kjøkkendøra og stenger grinda ut til gangen før jeg legger meg, for å sikre at jeg ikke får mel e.l utover hele gulvet eller at han går ut :| Så har jeg døra til rommet mitt åpen, sånn at han lett kommer inn dit. Viktig å tenke gjennom slikt når en har gærne unger :P Nå venter jeg på at han andre også hopper ut av senga si, det er litt upraktisk at bare den ene klarer det, faktisk. 

:lol: tror jeg på ja. Vi stenger alltid grinda til trappa just in case... 

• Like 1
Skrevet

Det er driiitkaldt ute i dag! Inne også egentlig siden jeg ikke har mota meg opp til å gå ut og hente ved enda. Det holdt liksom med den lille lufteturen før gutta fikk frokosten sin... 
Må ha en kopp kaffe til før jeg tar dem med til et hittil ukjent sted for å gå tur :P

Skrevet
12 timer siden, Siri skrev:

Æ'kke så farlig med hale heller, egentlig, ser det ut til :D 

Vel, av alle kroppsdeler folk syns det er greit å kappe av, så er vel halen den enkleste og minst kompliserte kroppsdelen å kvitte seg med.. Bortsett fra ulveklør, om det gjøres i valpekassa.. :P 

Det burde du... helt klart :aww: 

:no:

Garasje er gull altså :D 

Ja, den er jo ikke superenkel å skrape is av heller, den Galaxyen, når man er 160 cm kort og har vonde armer og hender :lol: Nå slipper jeg jo sånt tull :jump:  

1 time siden, Cloudberry skrev:

Takk dere :hug:

Greia er jo at hun fortsatt viser mye glede. Hun er sitt samme gamle jeg når hun skjønner at vi skal på tur, spretter i alle retninger og biter etter sele og kobbel og i det hele tatt. Ute på tur merker jeg at hun er litt redusert, men det er ikke sånn at jeg må dra henne etter meg akkurat. Føler meg ganske trygg på at hun har det mer bra enn ikke bra fortsatt, håper jeg ikke tar feil. Vi kjøpte BOT-dekken til henne på lørdag, håper det hjelper litt på en liten skrott på tur :) Hun går fortsatt på kortison-kuren sin, så får vi bare ta hver dag som den kommer fremover. 

Ja, man får ikke gjort så mye annet enn å ta en dag av gangen med hunder som ikke er friske. Krysser fingrene for at hun holder seg i forholdsvis god form en stund til :) 

--

I dag har jeg ringerunde, prøver å få tak i noen i kommune og på revmatologisk poliklinikk på Rikshospitalet. Til sistnevnte ble det sendt inn en rekvisisjon i mai for oppstart av behandling igjen, og ingen har hørt noe siden, liksom. Da er det sikkert greit å minne de på at jeg fortsatt venter :P 

Skrevet
Akkurat nå, 2ne skrev:

Vel, av alle kroppsdeler folk syns det er greit å kappe av, så er vel halen den enkleste og minst kompliserte kroppsdelen å kvitte seg med.. Bortsett fra ulveklør, om det gjøres i valpekassa.. :P 

Viktig å ikke være redd for utfordringer osv da. Kupere halen er tydeligvis for pingler om ikke tør å ta sjanser! 

Men stakkars hunder som mangler deler av kroppsspråket sitt da. Bare fordi enkelte mener at de er flottest slik, eller synes at de må se tøffere ut... 

Jeg liker systematisk IKKE bilder av kuperte Beauceroner. Synes ikke det er pent i det hele tatt... 

Skrevet

Akkurat nå er jeg litt :| etter å ha forsøkt å drukne telefon min. Den rakk ikke å bli så veldig bløt, fikk demontert den kjapt og rista den ganske tør. Den starta igjen rett etterpå, men har slått den av nå mens den får litt tid på seg til å tørke. Tror jeg må redde ut litt bilder og sånt fra den når jeg kommer hjem.

Jeg har ikke kalkulert med ny mobiltelefon i budsjettet mitt, så den får vær så god å overleve. :aww:

Skrevet

Snart avsted til maratonmøte. Har forberedt to innlegg, og fniser av at mitt største problem i dag er at brillene mine gikk i stykker i går så jeg må gå rundt med reservebriller som ikke er all verdens kledelige. Man bør føle seg vel på en talestol. :aww:

Skrevet
Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Viktig å ikke være redd for utfordringer osv da. Kupere halen er tydeligvis for pingler om ikke tør å ta sjanser! 

Men stakkars hunder som mangler deler av kroppsspråket sitt da. Bare fordi enkelte mener at de er flottest slik, eller synes at de må se tøffere ut... 

Jeg liker systematisk IKKE bilder av kuperte Beauceroner. Synes ikke det er pent i det hele tatt... 

De lever fint uten haler, heldigvis, både de som er kuperte og de som har stumphale naturlig. De har ikke noe dårligere språk enn andre hunder av den grunn, så jeg syns jo at halekupering er et mindre inngrep i en hunds liv enn hva f.eks kastrering er. Jeg syns derfor det er ironisk at folk har så lite i mot å kastrere, mens de blir sjokkerte av halekupering :) 

Syns stort sett at hunder er penest med de kroppsdelene de er født med, men det er lite som er så lekkert som en helkupert dobermann i skikkelig form :P 

8341c04dd64a71a078849359a78d9b85.jpg

Dobermann_pinscher_natural.jpg

Det er ganske så forskjellige uttrykk på disse to hundene f.eks :P  

Skrevet
17 minutter siden, 2ne skrev:

Ja, det er nok sant :D 

17 minutter siden, 2ne skrev:

Ja, den er jo ikke superenkel å skrape is av heller, den Galaxyen, når man er 160 cm kort og har vonde armer og hender :lol: Nå slipper jeg jo sånt tull :jump:  

Lucky you :D 

14 minutter siden, *Kat84* skrev:

Nå er vel avkappa ører og hale det MINSTE problemet i forhold til kroppsspråk egentlig - hale- og ørespråk er på en måte krigstypene, det, de snakker mye mer med andre deler av kroppen, mimikk etc :)

Jeg er ikke fan av ørekuperte briarder heller. 

4 minutter siden, 2ne skrev:

De lever fint uten haler, heldigvis, både de som er kuperte og de som har stumphale naturlig. De har ikke noe dårligere språk enn andre hunder av den grunn, så jeg syns jo at halekupering er et mindre inngrep i en hunds liv enn hva f.eks kastrering er. Jeg syns derfor det er ironisk at folk har så lite i mot å kastrere, mens de blir sjokkerte av halekupering :) 

Jeg er ikke fan av noen av delene, men jeg ser jo at "folk flest" ikke engang blunker når det kommer til kastrering. 

4 minutter siden, 2ne skrev:

Syns stort sett at hunder er penest med de kroppsdelene de er født med, men det er lite som er så lekkert som en helkupert dobermann i skikkelig form :P 

8341c04dd64a71a078849359a78d9b85.jpg

Dobermann_pinscher_natural.jpg

Det er ganske så forskjellige uttrykk på disse to hundene f.eks :P  

Jeg synes jo ikke de er fine verken med eller uten ørekupering, jeg.... det er mulig at jeg bare ikke liker doberman :aww: 

Akkurat nå, plutte skrev:

Eg har ein halv liter fløte som går ut på dato i dag. Eg hadde ein plan då eg kjøpte den, men hugsar ikkje kva. What to do?

Det er bare å bruke... rist litt på boksen og lukt på den. Det går nok kjempebra. Jeg brukte en fløte som hadde stått i åpnet boks i ca 1,5 mnd etter datomerkingen, den var like fin :) 

• Like 1
Guest Klematis
Skrevet

Timmy ville ikke bli med på tur i dag, det er svært sjelden. Men, det passa bra, 9 minus ute, og han har ikke vondt av å være litt inne med den innoversnorkingen sin.

Ringte dyreklinikken og spurte hvor lenge hunder med kennelhoste bør holdes unna andre hunder, og da svarte dyrepleieren at det var et godt spørsmål, og kunne ikke gi et svar annet enn "å se det an". Takk, det var meget oppklarende for mitt konkrete spørsmål, må jeg si. 

Det var den samme dyrepleieren som mente at det var kjempelurt å fjerne Bizis ekstra ulevklør i tilfelle det skulle skape vanskeligheter for henne,  og som ikke hadde hørt at det ikke er lov med mindre hunden skader seg på grunn av dem. 

Venter på at kiropraktoren til Timmy skal ringe meg tilbake, så vi får en avklaring på om det blir Oslotur torsdag eller ikke. Tipper hun kan svare meg på hvor lenge de skal holdes unna andre hunder. 

Han er i så god form nå at jeg tror han kan gå lenger enn fem uker mellom hver behandling, så det er ingen krise om vi må bli hjemme.

Skrevet
27 minutter siden, Siri skrev:

Det er bare å bruke... rist litt på boksen og lukt på den. Det går nok kjempebra. Jeg brukte en fløte som hadde stått i åpnet boks i ca 1,5 mnd etter datomerkingen, den var like fin :) 

Tror spørsmålet helst var hva hun skulle bruke den til :P 

• Like 1
Skrevet
7 minutter siden, Line skrev:

Tror spørsmålet helst var hva hun skulle bruke den til :P 

Men da ville jo informasjonen om utgått på dato være helt overflødig :P. Jeg er ganske sikker på at hun vet hva hun kan bruke fløte til når hun først har kjøpt den :P. Hva bruker man fløte til liksom? :lol: 

• Like 1
Skrevet

Varmovnen min døde vist i løpet av gårdagen/natta, akkurat når det faktisk blir noen få minusgrader. Temperaturen hadde sunket endel bare i løpet av natta. Så nå stresser jeg bittelitt på hvordan temperaturen er hjemme i løpet av dagen for frøkna. Selvsagt har jeg tatt grep for å holde temperaturen så grei som mulig, men fortsatt... #hønemor

1 minutt siden, Siri skrev:

Men da ville jo informasjonen om utgått på dato være helt overflødig :P. Jeg er ganske sikker på at hun vet hva hun kan bruke fløte til når hun først har kjøpt den :P. Hva bruker man fløte til liksom? :lol: 

Ingenting, det er derfor de blir dårlige i kjøleskapet :aww:

• Like 3
Skrevet

Da hiver du fløten i frysen inntil du kommer på hva det var du skulle ha den til :p

Skrevet
44 minutter siden, Siri skrev:

Jeg er ikke fan av noen av delene, men jeg ser jo at "folk flest" ikke engang blunker når det kommer til kastrering. 

Nei, det forbauser meg, for kastrering er jo en større inngripen i atferd og helse enn halekupering er, men halekupering er uetisk, mens kastrering har tilsynelatende blitt en nødvendighet, for hormoner er jo så plagsomt og sånt :P 

44 minutter siden, Siri skrev:

Jeg synes jo ikke de er fine verken med eller uten ørekupering, jeg.... det er mulig at jeg bare ikke liker doberman :aww: 

:lol: Den muligheten er jo der. Jeg liker en god doberman, og jeg syns de er lekre som helkuperte, så om jeg kunne fått en god doberman som var født med ståører og kort hale, så skulle jeg vurdert en. Eller neida. Jeg tror vel kanskje ikke jeg kommer til å ha større hunder enn mellompudler igjen. Har blitt for gammel for sånt :lol: Kanskje jeg burde vurdere en dvergpincher? hehe

--

AN har jeg fått tak i alle jeg skulle ha tak i, men telefonen til Rikshospitalet bekrefta jo mine bange anelser - de har ikke fått noen rekvisisjon de, og siden det er såååå lenge siden jeg var hos de sist, så var det ikke bare å komme her og komme her heller, så da må jeg få fastlegen til å sende en ny rekvisisjon da. Da må jeg ringe de etter ett.. :yawn: Helse-greier er kjedelig ass.. 

Skrevet
12 minutter siden, Tekopp skrev:

Ingenting, det er derfor de blir dårlige i kjøleskapet :aww:

Pffffft :P Fløte er en husmors beste ingrediens, det :aww: 

3 minutter siden, 2ne skrev:

Nei, det forbauser meg, for kastrering er jo en større inngripen i atferd og helse enn halekupering er, men halekupering er uetisk, mens kastrering har tilsynelatende blitt en nødvendighet, for hormoner er jo så plagsomt og sånt :P 

Her var det jo forsåvidt snakk om både øre- og halekupering, jeg liker jo ingen av delene. Hormoner er jo fandens verk, vet du :D 

:lol: Den muligheten er jo der. Jeg liker en god doberman, og jeg syns de er lekre som helkuperte, så om jeg kunne fått en god doberman som var født med ståører og kort hale, så skulle jeg vurdert en. Eller neida. Jeg tror vel kanskje ikke jeg kommer til å ha større hunder enn mellompudler igjen. Har blitt for gammel for sånt :lol: Kanskje jeg burde vurdere en dvergpincher? hehe

Du har liksom blitt hun puddeldama, du :lol: 

AN har jeg fått tak i alle jeg skulle ha tak i, men telefonen til Rikshospitalet bekrefta jo mine bange anelser - de har ikke fått noen rekvisisjon de, og siden det er såååå lenge siden jeg var hos de sist, så var det ikke bare å komme her og komme her heller, så da må jeg få fastlegen til å sende en ny rekvisisjon da. Da må jeg ringe de etter ett.. :yawn: Helse-greier er kjedelig ass.. 

Nais!!! 

Skrevet

I dag skal jeg gjøre så lite som mulig :aww: 

Har ryddet bort etter gårsdagens middag. Vi fikk svigermor på besøk, og vi satt å pratet hus hele tiden :) 

Vi skal bygge om underetasjen i huset til en leilighet, og så skal svigermor leie der. Blir kanskje litt rart, men regner med det går veldig bra :) 

Nå ligger både Casper og jeg undder teppet på sofaen, deilig med privat varmeflaske:heart:

Vi skal på hytten på nyttårsaften, og jeg gleder meg som en unge!! håper jeg er i form til å gå litt på ski :santa-s-sleigh: Kanskje blir det hundekjøring også... vi får se :D Blir uansett deilig og avslappende med bare gubben, meg og Casper :ahappy: 

Skrevet
46 minutter siden, Siri skrev:

Jeg leste det som et spørsmål om hva hun skulle bruke fløten til før den ble dårlig, siden hun ikke husket hva hun egentlig skulle bruke den til jeg :lol: 

forøvrig, fløte og fisk er verdens beste venner. Bruk den til å lage en fiskegryte! 

• Like 2
Skrevet

Sjekket nettopp brevet lånekassen har sendt meg og jeg har fortrengt i noen dager.. Grattis, Krutsi! Følger du vår nedbetalingsplan, vil du være ferdig med studielånet ditt i juni 2035 :getlost: 

Og det er jo en koselig tanke. At barnet mitt høyst sannsynlig har startet på høyskole selv, før jeg er ferdig med studielånet. Og da med en utdanning jeg høyst sannsynlig ikke har bruk for når vi flytter om noen år..

Herregud.. Dette her skal fortrenges og havne fint i utgiftsposten sammen med blant annet hund.. Altså; den vi ikke snakker om :lol: 

• Like 6
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...