Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

10 timer siden, Aslan skrev:

@Elisabeth00 har sett noen tilfeller av søvndeprivasjon som behandling for alvorlige og langvarige tilfeller av søvnproblemer, de har måttet vært innlagt da, siden det er vekkeregime, men av det jeg har hørt i ettertid har det virka :) 

Så bra :) Jeg har samme inntrykk selv. Utifra det jeg har lest blir rundt 80% bedre av de ulike behandlingsmetodene, selv om problemet selvsagt ikke blir helt borte med mindre søvnproblemet er sekundært. Medikamentell behandling er ikke så effektivt på lang sikt, så jeg er veldig villig til å prøve et av de krevende (blir visst veldig mye verre de første ukene) behandlingstilbudene. Jeg ser at jeg har alle de klassiske tankene som personer med insomni får, og alt rundt soving og seng er veldig negativt. Så det vil nok hjelpe godt med bedring rundt den psykiske delen av problemet. 

8 timer siden, Snoffe skrev:

Jeg har liggende medisiner fra da jeg brukte det, og det hjelper meg litt å vite at blir det ille så har jeg "hjelp" i skapet for en natt eller to. 

Så bra, er ganske sikker på at det vil hjelpe godt på den psykiske biten av det hos meg også. Nå er det sendt henvsning til ny utredning da, får ta det derifra :) 

@rosinbolle og @Mud tusen takk :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

17 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Så bra :) Jeg har samme inntrykk selv. Utifra det jeg har lest blir rundt 80% bedre av de ulike behandlingsmetodene, selv om problemet selvsagt ikke blir helt borte med mindre søvnproblemet er sekundært. Medikamentell behandling er ikke så effektivt på lang sikt, så jeg er veldig villig til å prøve et av de krevende (blir visst veldig mye verre de første ukene) behandlingstilbudene. Jeg ser at jeg har alle de klassiske tankene som personer med insomni får, og alt rundt soving og seng er veldig negativt. Så det vil nok hjelpe godt med bedring rundt den psykiske delen av problemet. 

Så bra, er ganske sikker på at det vil hjelpe godt på den psykiske biten av det hos meg også. Nå er det sendt henvsning til ny utredning da, får ta det derifra :) 

@rosinbolle og @Mud tusen takk :)

lykke til! hold oss gjerne oppdatert! *kikker på klokka (02.15) MED sovemedisiner innabords.

Jeg hadde fått kjempegod rutine, sovnet stort sett før 23 HVER DAG, jeg hadde tilogmed lyst å legge meg å sove :P.... Helt til jeg gikk i ferie og dro hjem. Rutiner er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos min søster i dag, og hennes to eldste barn er 5 og 7 år. Jeg har tenkt å gi dem en tegning hver som en del av julegaven, men jeg har bare blitt ferdig med den eldstes tegning. Har ikke akkurat stresset med å få det ferdig heller, har tenkt at det uansett ikke var sånn som unger var så fryktelig interessert i, oppi en haug av andre gaver... Men med en gang jeg kom i dag så spør begge to helt av seg selv om de ikke kan få se på noen av tegningene jeg har tegnet og begge er kjempe interessert og kommer med masse fine ord (ingenting er som skryt fra barn altså :wub:). Yngste sier "Oj, alle de der ville jeg likt å hatt på veggen på rommet mitt altså"... Blir stille litt, og så sier han: "Tante, jeg ønsker meg en tegning til jul jeg. Bare i ekte papir da (vi så bilder på telefon), sånn at jeg kan henge den opp på veggen!" Så nå har jeg bare sånn litt dårlig samvittighet for at jeg ikke ble ferdig med hans tegning til jul, spesielt med tanke på at storesøsteren får...  Forklarte han det i løpet av kvelden, at søsteren sin var ferdig og hun fikk den på julaften, mens hans ikke var blitt ferdig enda, fikk til svar "Det gjør ikke noe, jeg kan jo bare få den en annen dag jeg" :wub:

2 minutter siden, Kaja skrev:

lykke til! hold oss gjerne oppdatert! *kikker på klokka (02.15) MED sovemedisiner innabords.

Jeg hadde fått kjempegod rutine, sovnet stort sett før 23 HVER DAG, jeg hadde tilogmed lyst å legge meg å sove :P.... Helt til jeg gikk i ferie og dro hjem. Rutiner er viktig. 

Takk, skal gjøre det. Sender deg nok en PM litt over jul. Nesten godt å vite det er flere med lignende problem, har følt at ingen har forstått omfanget av hvordan det er å ikke få sove på evigheter. Syns insomnien er utrolig mye verre å takle enn hypersomnien også. Håper du får sovnet etterhvert, godt å lese at du fungerer såpass bra når rutinene er på plass til tross for insomni.

Ja, jeg må få på plass rutiner også. Regner med det er en av tingene de vil hjelpe med på søvnsenteret, jeg klarer ikke å holde på rutinene når det ikke fungerer (eller jeg ikke vet om det fungerer). Det er så frustrerende, fordi jeg har fungert veldig bra søvnmessig lenge nå. Gikk fra å sove 12-16 timer i døgnet og samtidig være så trøtt at funksjonsnivået var kraftig nedsatt, til å føle meg mer opplagt med 6-8 timer på medisiner (vært på de 1.5 år nå, og har testet om det er de som skaper insomnien, men det er det ikke), til å sove minimalt siste månedene. Har veldig lite lyst til å slutte på hypersomnimedisinene, så håper jeg finner en løsning på det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Var hos min søster i dag, og hennes to eldste barn er 5 og 7 år. Jeg har tenkt å gi dem en tegning hver som en del av julegaven, men jeg har bare blitt ferdig med den eldstes tegning. Har ikke akkurat stresset med å få det ferdig heller, har tenkt at det uansett ikke var sånn som unger var så fryktelig interessert i, oppi en haug av andre gaver... Men med en gang jeg kom i dag så spør begge to helt av seg selv om de ikke kan få se på noen av tegningene jeg har tegnet og begge er kjempe interessert og kommer med masse fine ord (ingenting er som skryt fra barn altså :wub:). Yngste sier "Oj, alle de der ville jeg likt å hatt på veggen på rommet mitt altså"... Blir stille litt, og så sier han: "Tante, jeg ønsker meg en tegning til jul jeg. Bare i ekte papir da (vi så bilder på telefon), sånn at jeg kan henge den opp på veggen!" Så nå har jeg bare sånn litt dårlig samvittighet for at jeg ikke ble ferdig med hans tegning til jul, spesielt med tanke på at storesøsteren får...  Forklarte han det i løpet av kvelden, at søsteren sin var ferdig og hun fikk den på julaften, mens hans ikke var blitt ferdig enda, fikk til svar "Det gjør ikke noe, jeg kan jo bare få den en annen dag jeg" :wub:

Takk, skal gjøre det. Sender deg nok en PM litt over jul. Nesten godt å vite det er flere med lignende problem, har følt at ingen har forstått omfanget av hvordan det er å ikke få sove på evigheter. Syns insomnien er utrolig mye verre å takle enn hypersomnien også. Håper du får sovnet etterhvert, godt å lese at du fungerer såpass bra når rutinene er på plass til tross for insomni.

Ja, jeg må få på plass rutiner også. Regner med det er en av tingene de vil hjelpe med på søvnsenteret, jeg klarer ikke å holde på rutinene når det ikke fungerer (eller jeg ikke vet om det fungerer). Det er så frustrerende, fordi jeg har fungert veldig bra søvnmessig lenge nå. Gikk fra å sove 12-16 timer i døgnet og samtidig være så trøtt at funksjonsnivået var kraftig nedsatt, til å føle meg mer opplagt med 6-8 timer på medisiner (vært på de 1.5 år nå, og har testet om det er de som skaper insomnien, men det er det ikke), til å sove minimalt siste månedene. Har veldig lite lyst til å slutte på hypersomnimedisinene, så håper jeg finner en løsning på det.

Høres fryktelig slitsomt ut. Jeg fungerer heldigvis på lite søvn. 2 timer er mer en nok i rundt en uke før jeg kræsjer i minst 24 timer. 
Det tok et halvt år å innarbeide rutiner, med knallhard selvdisiplin (noe jeg ikke har spesielt mye av). Men jeg er flink til å jukse.. "skal bare, skal bare". "Skal jo ikke noe viktig i morgen" "begynner jo ikke før 09 på jobb så jeg kan sove lenge" osv :P

Cluet mitt i korte trekk er å slite meg ut fysisk (i starten så ekstremt at man ikke klarer å være våken), samtidig som leggetid må være uanstrengt og positivt. Rutiner før, under og etter leggetid må være de samme hver eneste dag. Man må "manipulere" hjernen til å sovne når man legger seg. Det fungerer i korte trekk med ekstrem utmattelse og "nekte" kroppen å sove før den rett og slett ikke klarer å være våken. Ingenting annet på soverommet enn sove. Søvnterapeuten kalte det reset :P Man bør dog ikke jobbe på noen uker og ikke være rundt folk som ikke tåler dragehumør.. 

Jeg kunne skrevet en bok om innsovningsproblemer tror jeg, spesielt nå etter dobbel dose medisin. Hehe-

Det mest irriterende jeg vet om er folk som sier "Det er bare å legge vekk tlf og lukke øynene så sovner man fort". 
Jeg har null problem med å ligge med øynene lukket i 8 timer, og fortsatt være lys våken. 


God jul :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våken! Tenkte jeg skulle sove lenge , men det er liten vits. 

Litt kaffe og mat nå så stikker jeg og bikkjene til skogs.  Og så må jeg fortsette jakten på julegrisen :( 

Det er helt krise.  Vi finner ikke noen steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada! 

2 hunder er fornøyd etter 1,5 time løse i skogen. Det er intet problem å gå i skogen i mørket , så lenge jeg IKKE er så kørka at jeg bruker lykt.  Jeg glemmer hele tiden at skogen = skummel med lykt, og bare kos uten når øynene venner seg til mørket.  

Nico var en liten sort masse maks 10 meter fra meg, Toddy så jeg bare skimtesvis.  

Så lette jeg litt videre etter marsipangris før en fyr kunne informere meg om at det visstnok har vært tomt i hele byen i over en uke. 

Premien for cashewnøtta  ( fant ikke mandler ) i mikrogrøten  ( tomt for ekte grøt) er nå en eske med toffefe.  Og konkurransen tilspisser seg . 

Nå skal jeg kose meg med en bok jeg fikk til jul ( jepp, jeg åpner morgengave ), Neverwhere av Neil Gaiman.  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....skal jeg spise frokost så lurer jeg på om jeg skal ta meg en joggetur. 

Og om jeg skal ta på meg denne kjolen i kveld. Den er nok litt loos fit nå, men det er julaften så det er kanskje like greit. :P 

Burde vært en tur på butikken også for jeg har glemt pakke inn to julegaver, men den ene skal heldigvis ikke overleveres før på lørdag. Men hjelper ikke når butikkene ikke er åpen da :P 

DP521C070-K11@2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, WelshenNemi skrev:

Gratulerer med dagen, og god jul :)

 

33 minutter siden, mokken skrev:

Gratulerer med dagen @puddellover :flowers:

 

25 minutter siden, Snoffe skrev:

Gratulerer med dagen :sorcerer:

 

 

9 minutter siden, JeanetteH skrev:

Gratulerer med dagen :D 

Tusen takk alle sammen! Jeg blir skikkelig glad av både likes og gratulasjoner (tyner ut all oppmerksomhet jeg kan få på denne dagen). :jump: Håper dere har en nydelig dag, alle som én! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, puddellover skrev:

 

 

 

Tusen takk alle sammen! Jeg blir skikkelig glad av både likes og gratulasjoner (tyner ut all oppmerksomhet jeg kan få på denne dagen). :jump: Håper dere har en nydelig dag, alle som én! 

Gratulerer med dagen! :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, puddellover skrev:

 

Gratulerer med dagen!!!  :ChristmasTree::santa-s-sleigh:

Det var en frisk tur! Fytti det blåser ute, og snart skal det vel begynne å regne og :P Bra mesteparten av dagen er mørk når det er så trasig ute :Laugh:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vaska gulvet, igjen, etter at hundene hadde gjørmebada og noen hadde glemt at de kanskje ble møkkete etter å ha vært ute i det været her, og så måtte vaskemaskinen repareres og vannet på badet tørkes opp, så fikk jeg omsider rukka opp håret, og DA er det tid for julefrokost og Askepott :D God jul, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tur i stormen med fullt regntøy og potte sure bikkjer har jeg krampevaska den lille så den skal se nogenlunde presentabel ut. Nå er det lunsj som ble en meget god gresskarsuppe, strikketøyet er klart og Askepott går i bakgrunnen.  :ChristmasTree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Meg skrev:

Da er det jul! Askepott på skjermen (men de har jo gått amok med fargene jo!), og sofatid før det bærer avgårde i familieselskap 

 

Morsomt med myndene i filmen da. De har "litt mer" praktisk pels enn de har i dag gitt. 

(litt festlig reklame med afghaner https://www.youtube.com/watch?v=HgK7eN6ieq4 )

Myndene er vel taigan og ikke afganer, vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...