Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå September

Tricolor
 Share

Recommended Posts

• Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

I dag har livet tatt en ganske stor vending! Har vært planlagt en stund, men gikk ikke helt opp for meg før i dag; jeg har kjøpt meg dyrebutikk!

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Posted Images

Ang flyktningene som strømmer oppover Europa. Hvor er det de egentlig skal? Hvorfor er Tyskland et land som blir nevnt som mål hele tiden? De aller fleste landene i europa er jo fredelige, og antar det er det som er målet for flyktningene- fred. Er det slik at de ulike landene kommer til, nekter flyktningene å være der og jager dem videre til neste land? Er det ikke plass? Har ikke helt fått det med meg hva som er problemet..

Pga dublinavtalen må asylsøkere være i det europeiske landet de først er registrert i. F.eks Italia og Hellas har motatt store mengder flyktninger, og hadde i utgangspunktet ikke kapasitet til noen eller økonomi. Havner man der blir det en hard og begredelig fremtid for mange. I tyskland er de i det minste sikret mat og et sted å bo.

Derfor har det også vært en greier med folk som har fått innvilget asyl i norge, og så oppdager man senere at de egentlig skulle vært et annet sted i henhold til dublin avtalen, da sendes de dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin dag på spesialen i går:) orket ikke dra i dag og, er de samme hundene. 1000 bilder å sortere og redigere... grugleder meg til den jobben. Sniff har løpetid, så Casper er sånn passe irriterende... måtte opp tidlig i dag for å flytte bilen, og har ligget på sofaen siden da..

Jo også fpr jeg kanskje komme på intervju :) det er ikke i oslo, men er bare 4 mnd vikariat, så da kan jeg søke i mellomtiden og få mer på cv.

Sent fra min SM-T525 via Tapatalk

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga dublinavtalen må asylsøkere være i det europeiske landet de først er registrert i. F.eks Italia og Hellas har motatt store mengder flyktninger, og hadde i utgangspunktet ikke kapasitet til noen eller økonomi. Havner man der blir det en hard og begredelig fremtid for mange. I tyskland er de i det minste sikret mat og et sted å bo.

Derfor har det også vært en greier med folk som har fått innvilget asyl i norge, og så oppdager man senere at de egentlig skulle vært et annet sted i henhold til dublin avtalen, da sendes de dit.

Må ikke sendes tilbake, landet avgjør selv. Hvis noen kommer hit via Hellas, og oppgit at de kom via Hellas, så kan de fint få opphold her, men får de nei så sendes de tilbake til Hellas. Det som har vært i media er at folk har kommet hit, uten å oppgi at de har vært innom et annet europeisk land før, fått opphold på det grunnlaget, og når da sannheten kommer frem så kan de bli sendt ut.

Er det Angela Merkel har gjort i Tyskland, gått åpent ut og sagt at flykninger blir ikke sendt tilbake til Hellas/Italia osv i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm - enkel, knallgod, sjokoladekake som kan gjøres, eller er naturlig, glutenfri, som inneholder ekte sjokolade ikke "bare" kakaopulver og kaffe?

Skal ha med på foreldremøte.

Tenker du type melløse eller bare med glutenfritt mel? Har du tilgang på mandelmel/fiberhusk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du type melløse eller bare med glutenfritt mel? Har du tilgang på mandelmel/fiberhusk?

Funker somregel greit å bytte ut hvetemel med glutenfritt. Fiberhusk har jeg, men syns ikke det er noe godt i kaker, blir så vassent. Funderer på ondskapsfull sjokoladekake som @Krutsi laget, men den blir kanske noe overkill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker somregel greit å bytte ut hvetemel med glutenfritt. Fiberhusk har jeg, men syns ikke det er noe godt i kaker, blir så vassent. Funderer på ondskapsfull sjokoladekake som @Krutsi laget, men den blir kanske noe overkill?

Hvis du synes fiberhusk gjør kakene kjipe (forstår den, forsåvidt) så kan du bytte ut deler av melken med rømme/crème fraiche/surmelk/størrelse (smørmelk er nesten umulig å få tak i i Norge om du ikke kjerner eget smør, men du kan hive en ts hvit eddik eller hvitvinseddik i 2 dl melk for å få litt samme funksjonen), og hvis du føler glutenfrie kaker blir for "tette" kan du skille eggene og piske hvitere myke for seg selv og bare vende dem i resten av røren etterhvert.

Edit: jeg liker kraftige, mørke sjokoladekaker med syrlig topping, men de er gode uten topping og, da. Superhjelpsomt. Jeg kan gjerne grave frem noen enkle oppskrifter om du vil det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes fiberhusk gjør kakene kjipe (forstår den, forsåvidt) så kan du bytte ut deler av melken med rømme/crème fraiche/surmelk/størrelse (smørmelk er nesten umulig å få tak i i Norge om du ikke kjerner eget smør, men du kan hive en ts hvit eddik eller hvitvinseddik i 2 dl melk for å få litt samme funksjonen), og hvis du føler glutenfrie kaker blir for "tette" kan du skille eggene og piske hvitere myke for seg selv og bare vende dem i resten av røren etterhvert.

Edit: jeg liker kraftige, mørke sjokoladekaker med syrlig topping, men de er gode uten topping og, da. Superhjelpsomt. Jeg kan gjerne grave frem noen enkle oppskrifter om du vil det. :P

Kraftig mørk med mye smak høres egentlig helt supert ut. Topping kan vi droppe om jeg ikke får til. :lol: Folk skal ha kaffe til, så litt kraftig er bare fint. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helg snart! :D

Skal på navnefest på søndag, ei venninne har en liten datter. Men hva i all verden skal hun få i gave? Hun har vel alt hun trenger av standard klær og leker, og ting som sølvskje og brevpresse gir man vel ikke i 2015... Moren er relativt opptatt av barns utvikling og økologisk mat. Idéer? :D

Var ei venninne som gav album og barneservise (type IKEA kvalitet) moren ble veldig glad for det! Ellers selger de en body på Cubus der du kan skrive på navn, vekt, lengde og dato ved fødsel :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftig mørk med mye smak høres egentlig helt supert ut. Topping kan vi droppe om jeg ikke får til. :lol: Folk skal ha kaffe til, så litt kraftig er bare fint. :D

300 gr smør

8 egg

300 gr sukker

120 gr glutenfritt mel

250 gr mørk sjokolade

(matchende glasur for sjokoladeoverdose):

100g smør

2ss kaffe (kan byttes med vann, likør, melk, whatever)

400 gr mørk sjokolade

100 gr melis

Smelt smør sammen med kaffe/væske, tilsett sjokolade og rør til sjokoladen er smeltet, rør inn melis til det er en jevn masse, smør på kake)

Smelt smøret i en kjele, ta det av varmen og smelt sjokoladen oppi, rør til det er jevnt og blankt. Pisk egg og sukker til lys og tjukk eggedosis, rør inn sjokoladesmøret (det må ikke være for varmt når du rører det i, for da blir eggene stekt), og vend inn melet til slutt. Passer til en langpanne, eller en litt stor springform for en litt høyere kake. 200 grader i 20-25 minutter.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 gr smør

8 egg

300 gr sukker

120 gr glutenfritt mel

250 gr mørk sjokolade

(matchende glasur for sjokoladeoverdose):

100g smør

2ss kaffe (kan byttes med vann, likør, melk, whatever)

400 gr mørk sjokolade

100 gr melis

Smelt smør sammen med kaffe/væske, tilsett sjokolade og rør til sjokoladen er smeltet, rør inn melis til det er en jevn masse, smør på kake)

Smelt smøret i en kjele, ta det av varmen og smelt sjokoladen oppi, rør til det er jevnt og blankt. Pisk egg og sukker til lys og tjukk eggedosis, rør inn sjokoladesmøret (det må ikke være for varmt når du rører det i, for da blir eggene stekt), og vend inn melet til slutt. Passer til en langpanne, eller en litt stor springform for en litt høyere kake. 200 grader i 20-25 minutter.

Oi! :lol: Den skal testes :D Vet ikke om jeg spandere så dyr kake på foreldremøte, men *sikle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har gjort det aller meste av det jeg burde gjøre før jeg tar helg. Det blir en travel helg i miljøets og politikkens tegn, men jeg har i alle fall ingen andre planer i dag og kveld enn å være sammen med vofsene mine. Vofsene gleder seg til etter valget, da blir det mer fokus på dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva slags jakke jeg pleier å bruke på vår og høst. Jeg har trench coat, men den er jo for lang og mye jakke nå. Vinterjakka er for varm og jeg pleier ikke bruke regnjakka som hverdagsjakke. Pleier jeg gå uten jakke helt til det blir så kaldt at jeg må ha på vinterjakka? Jeg tror jeg gjør det på våren nemlig, at jeg bruker vinterjakka til det plutselig er så varmt at man ikke lenger trenger jakke. Kanskje jeg må kjøpe ny jakke :aww:

Jeh har bergans skalljakke som er vind- og vanntett.. Heter den luster tro? Og så kler jeg bare på meg mer under etterhvert det blir kjøligere :)

Helg snart! :D

Skal på navnefest på søndag, ei venninne har en liten datter. Men hva i all verden skal hun få i gave? Hun har vel alt hun trenger av standard klær og leker, og ting som sølvskje og brevpresse gir man vel ikke i 2015... Moren er relativt opptatt av barns utvikling og økologisk mat. Idéer? :D

Stikk innom Jens hoff og kjøp rørospledd.. Beste gaven jeg har fått og alle har vært fornøyd med de jeg har gitt :)

Den passer jo til alt! Unntatt slankekurer kanskje :lol::P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den passer jo til alt! Unntatt slankekurer kanskje :lol::P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Slankekurer (andre enn min egen) er ikke mitt problem. :lol: Men vet ikkeom jeg får tak i sånne søte små sjokoladebiter som du hadde. Funker hvit kokesjokolade og vanlig melkesjokolade tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Turb - har hørt flere som har vært fornøyde med Brit, og jeg har brukt det tidligere en gang (men da før Care-serien kom). Håper Decoy kommer til å unke bra på det. :)

Noen som har tips til billige men bra oppvaskmaskiner? Vår døde i går nemlig, bare 8 år og 4 mnd gammel. :( Første store tingen vi kjøpte til huset (viktig å prioritere!), og den kommer til å bli dypt savnet til vi finner en erstatter. Surt å bruke penger på, men ... Vi har så upraktisk vask for håndoppvask i tillegg, vi har bare en nemlig. Fatter ikke hva vi tenkte på da vi fiksa kjøkkenet. Vel, vi tenkte vel ikke. Var jo bare barna jo. :aww:

Oooh 4 minutter til helg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...