Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jadda :lol: vært på Esso, Statoil, Bazar og kjørt rundt og lett etter søndagsåpne butikker fordi jeg ville ha taco krydder - ingen hadde :o

Så da blir det vanlig dødelig kylling :aww::P

Spisskummen, chili, hvitløkspulver (evt presset hvitløk), paprikapulver, oregano, salt og pepper = tacokrydder. Er ikke krise om du ikke har alt.

• Like 1
  • Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Woho, jeg fikk drømmejobben!!!! :D :banana:

Måå bare dele! Se, pappa smiler!! Har ikke sett han smile siden før hjerneslaget for 5-6år siden!

Ups, jeg skal gifte meg neste år jeg

Posted Images

Skrevet

Spisskummen, chili, hvitløkspulver (evt presset hvitløk), paprikapulver, oregano, salt og pepper = tacokrydder. Er ikke krise om du ikke har alt.

Nå vet jeg endelig hva man bruker spisskummen til :P

(Nei, det har vi ikke på kjøkkenet.)

Skrevet

Fikk ordnet med hotel, da blir det jentetur med Lykke til EDS :)

@Line, fikk du ordnet med skyss bort for Silas?

Ja, de som eier ham har noen venner som skal over som tar ham med. Men jeg vet ikke het hvordan ståa er på pelsfronten da, så litt usikker på om det er noen vits :lol:

Fylt paprika i ovnen, og muffins klare til å gå inn i ovnen etterpå :aww:

• Like 1
Skrevet

Vært å tittet på NTBHKs områder, samt introdusert Felix for både pittelitt agility og lydighet. Det har falt en liten pollett ned for familiehunden som kan 'ingenting' både får læring og samarbeid, begynt å virkelig forstå utgangsstilling. Men kjenner jeg er bortskjemt med fokus, intensitet og selvfølgelighet med Keo, selv om det er hans svakeste ledd :lol: Morro da, Felix løp både stige og hjul før vi dro hjem :ahappy:

Skrevet

Jadda :lol: vært på Esso, Statoil, Bazar og kjørt rundt og lett etter søndagsåpne butikker fordi jeg ville ha taco krydder - ingen hadde :o

Paprika, spisskummen, løkpulver, hvitløkspulver, chili, salt. :)

Edit: ser nå at noen andre sa det før meg, haha. Vi lager tacokrydder, cajunkrydder, gresk krydder og diverse annet på små krukker og har på hyllen, så kjøper vi store poser med "ingredienskrydder". :P

Skrevet

Paprika, spisskummen, løkpulver, hvitløkspulver, chili, salt. :)

Edit: ser nå at noen andre sa det før meg, haha. Vi lager tacokrydder, cajunkrydder, gresk krydder og diverse annet på små krukker og har på hyllen, så kjøper vi store poser med "ingredienskrydder". :P

Vet du kanskje hvor man får stor pose med spisskummen?

Sliter skikkelig med å få tak i det og skulle gjerne fyllt på med taco krydder :)

Hjemme fra Hvaler og hentet lånehund hos venninne, veldig rart med 3-4kg (eller noe) når man er vant til 25kg!

Skrevet

Vet du kanskje hvor man får stor pose med spisskummen?

Sliter skikkelig med å få tak i det og skulle gjerne fyllt på med taco krydder :)

De fleste eksotiske butikker har! Vet ikke hvor i landet du befinner deg, men om det er tricky å finne kan jeg godt kjøpe en pose og poste den, altså!

Jeg vet forøvrig og (opptil flere av) hemmeligheten(e) bak luftige rundstykker. :P

Skrevet

Tanter av gårdeiere kan ikke bruke odelsrett, sant?

Selv om de kunne brukt det i forrige generasjon?

Arvelaters (gårdseiers) barn og barnebarn (og andre arvtakere i direkte nedadgående linje) er først i odelsrekkefølgen og kommer foran arvelaters søsken eller andre slektninger. Så om gårdseier har etterkommere som vil ta over har ikke tanta noe hun skulle ha sagt.

Jeg sov i telt i natt. Vi var litt dårlige på å velge teltplass, så jeg har i grunnen ligget trangt og ubehagelig i hele natt. Er støl og trøtt og gleder meg til å legge meg i kveld. :P

Skrevet

De pleier å ha taco-greier på Kiwi på Kløfta, og har de ikke i bua, løper de gjerne inn i butikken og henter til deg :)

Skrevet

De fleste eksotiske butikker har! Vet ikke hvor i landet du befinner deg, men om det er tricky å finne kan jeg godt kjøpe en pose og poste den, altså!

Jeg vet forøvrig og (opptil flere av) hemmeligheten(e) bak luftige rundstykker. :P

Bor i Røyken, men vet av flere eksotiske butikker feks rett ved mor og far så da skal jeg nok klare å få tak i det :) Takk for tipset!
Skrevet

Arvelaters (gårdseiers) barn og barnebarn (og andre arvtakere i direkte nedadgående linje) er først i odelsrekkefølgen og kommer foran arvelaters søsken eller andre slektninger. Så om gårdseier har etterkommere som vil ta over har ikke tanta noe hun skulle ha sagt.

Jeg sov i telt i natt. Vi var litt dårlige på å velge teltplass, så jeg har i grunnen ligget trangt og ubehagelig i hele natt. Er støl og trøtt og gleder meg til å legge meg i kveld. :P

Hvis gården selges ut av familien? Har tanta noe hun skulle sagt da?

Skrevet

Heldiggris! :ahappy: Der er det mange fine turområder i nærheten. Kan jeg spørre hvor på Heimdal? Jeg flytta nettopp derifra og savner det masse allerede :P Særlig alle de fine turmulighetene i skogen bare to min fra der vi bodde (like ved skistadion).

Nå har samboern reist igjen og jeg savner han allerede. Bare 6 dager til jeg får se han, så det må vel gå bra. Jeg føler jeg burde gjort noe fornuftig, men hundene har fått to timer tur og nettopp godbitsøk inne, og jeg lufte de for en halvtime siden. Dessuten er jeg trøtt og lat og føler bare for å trøstespise sjokolade og glo på en god komedie. Noen forslag?

Anders et eller annet heter gata, iallfall. Rett ved Prix, og litt ovenfor heimdal sentrum :D

Jeg stemmer for sjokolade og komedie! Jeg har planer om det samme, etter å ha pakket opp noen flere esker :D

• Like 1
Skrevet

Hvis gården selges ut av familien? Har tanta noe hun skulle sagt da?

Det er jeg litt usikker på. Arvelaters søsken har jo odelsrett om hans/hennes etterkommere ikke ønsker å benytte seg av sin rett. Men om søsken og deres etterkommere heller ikke vil benytte seg av retten vet jeg faktisk ikke om de på generasjonen over kan hevde odelsrett. Ut fra odelsrettens formål vil jeg egentlig ikke tro at det går, men jeg vil ikke si noe bastant. :) Har du prøvd å Google litt? Det er sikkert noen som har vært borti den problemstillingen før.

Skrevet

Wææ, synet mitt er rart... vanskelig å forklare, men ser flekker med uklart, spesielt nede, mens resten er klart. Tenkte først om det bare kunne være brillene, men det hjaøp ikke å ta de av, så da.må det være øynene. Blir lett bekymret når synet tuller seg, altså!

Edit: Sliter skikkelig med å lese nå. Bare vart i ca 30min, og kom veldig plutselig. Håper det går over like fort. Hvis ikke det er bedre til imorgen så må jeg nok en tur til legen. Men får gi det over natta hvertfall.

Skrevet

Hva er tema? :)

Alaska :)

Hoved navnet er klart, problemet er å få adjektiver som passer. Tror kanskje jeg er i mål nå, men må tygge på de litt lenger.

Skrevet

Det er jeg litt usikker på. Arvelaters søsken har jo odelsrett om hans/hennes etterkommere ikke ønsker å benytte seg av sin rett. Men om søsken og deres etterkommere heller ikke vil benytte seg av retten vet jeg faktisk ikke om de på generasjonen over kan hevde odelsrett. Ut fra odelsrettens formål vil jeg egentlig ikke tro at det går, men jeg vil ikke si noe bastant. :) Har du prøvd å Google litt? Det er sikkert noen som har vært borti den problemstillingen før.

Det virker som det ikke går, men vi er litt dårlige på å lese sånn lovdata.

Uansett skal man legge godviljen godt til for å påstå det er over 25 mål dyrkbar mark og det er bare litt over 100 mål skog.

Så odelsretten er vel uansett ikke gjeldene vil jeg tro?

• Like 1
Guest lijenta
Skrevet

Uansett skal man legge godviljen godt til for å påstå det er over 25 mål dyrkbar mark og det er bare litt over 100 mål skog.

Stemmer wikipedia ser det ut til at hun har en dårlig sak https://no.wikipedia.org/wiki/Odelsrett

Skrevet

Må være mer enn 25 mål dyrkbar mark (eller 500 daa skog), ja. Det bør ikke være noe tvil om at det er mindre enn 25 mål for å si at odelsretten ikke gjelder.

Skrevet

Stativ til vaskemaskiner, som ikke koster 1000-lappen, finnes det? :P

Jeg synes ikke at slikt er verdt nesten 1000-lappen, men trenger det for å få inn vaskemaskina på badet(avløpsrør på gulvet, så maskina må bygges litt opp)... Noen som vet om noe, eller har noen lure tips? :)

Skrevet

Neste gang får du stikke innom meg, jeg har nesten alltid en pakke eller to i skapet :P

Skrevet

Håper ikke kyllingen tar livet av dere :blink:

Og jeg har hatt så lyst på tacokrydret kjøttdeig til middag etter at dere fikk tacokrydderet mitt i går :D

Jaja, det krydret kebabkyllingkjøtt og potetstappe her. Jeg har "hva har jeg i fryseren, mon tro?" til middag.

Jippi :lol: du får sendet er muffinsbilde og gjør meg missundt :P

Will do :P

Klokka gikk fra meg mens jeg hadde to gode prater med to naboer, så det blir nok muffins til kveldsmat.

:bow:

Når folk ramser opp en tacokrydderoppskrift, kan dere si noe om mengdeforhold? For spisskummen er sterke saker, i hvert fall sist jeg brukte det... Men jeg ble nysgjerrig på å lage selv, og interessert i å bruke mer av en krydderboks som er brukt kun én gang.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...