Gå til innhold
Hundesonen.no

Vasker du disse i dusjen?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har aldri pleid å gni inn kroppen med såpe, jeg. Bruker det i håret i form av en veldig mild sjampo og under armhulene. Resten av kroppen gnis inn med såpe dersom jeg er skitten. Utover det renner

Stakkars hund!

Det jeg tenkte var mer "hvordan har noen tid til å dusje tre ganger om dagen " Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Hæ? Vasker ikke folk føttene? Jeg har hørt at det finnes mye dårlig hygiene blant folk, men dette blir ofte sett i sammenheng med sosial status, i alle fall innen helse. Dvs; de som kommer fra lavere kår har dårligere hygiene. Samtidig finnes det tonnevis av ungjenter som sminker seg noe voldsomt, samtidig som de ikke aner hvordan man skal vaske seg.. Det synes jeg er skrekkelig rart. Mulig jeg er vant til å ha en normalt god hygiene fordi jeg er oppvokst i litt varmere klima enn dette, men likevel.. jeg trodde virkelig folk vasket seg skikkelig jeg. :icon_redface:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er åpenbart ei sugge, jeg må ikke bruke såpe hele tiden, hverken i hår eller på kroppen - samme hvilken kroppsdel :aww: Jeg har ikke helt troa på at det er så innmari mye sunnere og bedre, så jeg fortsetter å være sugge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.msn.com/nb-no/livsstil/beauty/du-glemmer-vel-ikke-%c3%a5-vaske-f%c3%b8ttene/ar-BBkRwpe?ocid=mailsignoutmd

TJa, hva skal man si. Skyldig! :icon_redface: Har aldri tenkt på å skulle vaske føttene på den måten beskrevet. Det har jeg aldri gjort.. Er det vanlig å gjøre? :P

Jeg gjør det når jeg husker det. Dvs under 50% av tiden :P Har jo aldri blitt opplært til å måtte vaske beina, så da er det vel ikke så rart at man ikke gjør det automatisk slik man vasker seg under armene og på resten av kroppen. Man gjør jo det man har lært. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er åpenbart ei sugge, jeg må ikke bruke såpe hele tiden, hverken i hår eller på kroppen - samme hvilken kroppsdel :aww: Jeg har ikke helt troa på at det er så innmari mye sunnere og bedre, så jeg fortsetter å være sugge :P

Såpe er jo uttørkende i 90% av alle tilfeller. Vann i seg selv er jo uttørkende for huden, og såpe gjør det bare værre. :) Mange bruker ikke shampoo f.eks. Og såpe i underlivet er jo ikke bra egentlig, men de fleste gjør det jo slik. Men det anbefales jo faktisk at man bare bruker godt med varmt vann og vasker grundig uten såpe sånn oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpe er jo uttørkende i 90% av alle tilfeller. Vann i seg selv er jo uttørkende for huden, og såpe gjør det bare værre. :) Mange bruker ikke shampoo f.eks. Og såpe i underlivet er jo ikke bra egentlig, men de fleste gjør det jo slik. Men det anbefales jo faktisk at man bare bruker godt med varmt vann og vasker grundig uten såpe sånn oftest.

Jeg bruker såpe altså, om det faktisk er sånn at jeg er møkkete. Men folk flest dusjer hver dag, og jeg tviler sterkt på at alle er like møkkete hver eneste dag, man overdriver nok såpebruken i forhold til hva som faktisk er nødvendig. Men hey, de lukter jo godt da, disse såpene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj, syns den var hysterisk. Vasker beina hver gang jeg dusjer, men ikke med såpe. Men jeg bruker ikke såpe noenplass hver gang jeg dusjer. Så møkkete er jeg faktisk ikke. Men jeg vasker ikke håret hver gang jeg dusjer heller da :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er åpenbart ei sugge, jeg må ikke bruke såpe hele tiden, hverken i hår eller på kroppen - samme hvilken kroppsdel :aww: Jeg har ikke helt troa på at det er så innmari mye sunnere og bedre, så jeg fortsetter å være sugge :P

Jeg bruker heller ikke såpe alltid! Som oftest består mine dusjer av bare vann... vasker håret kaaaanskje 1g i måneden og såpe brukes på kroppen ved behov, minimum 1 g i uken. Svette er vannløselig, så det er jeg ikke særlig bekymra for.

Jeg vasker av meg sminke hver dag, og lukter godt selvom, så jeg er ikke en ekkel skitten person. Faktisk har kroppen min det mye bedre nå enn før, jeg er ikke like mye plaget med atopisk eksem på armene og håret mitt har jo blitt helt annerledes. Deilig å ikke få fett hår etter én dag.

Angående føttene så vaskes de når de er skitten, jeg går jo mye i tur og mark og får ofte søle på anklene, dette går ikke vekk med vann alltid så da blir det fot-skrubb. Så det får jeg ganske ofte, til tross for at jeg aldri har tenkt over det :P !

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes da ekstremt ut... jeg prøver å bruke minst mulig såpe, fordi det tørker ut huden, og jeg føler meg rimelig ren når jeg har tatt en dusj. Å bruke masse såpe i underlivet er heller ikke spesielt lurt, vann holder i massevis.

Jeg mistenker egentlig at vi har større problemer i motsatt retning - at folk dusjer for ofte.

Hvor ofte bør man vaske seg?

Og så vil jeg gjerne sitere legen Brynjulf Barexstein:

Så lenge mennesket har eksistert på jorden, helt inntil meget nylig (noen få tiår) så var ikke dusj hverken eksisterende eller et tema. Våre foreldre og besteforeldre var ikke urenslige og ble ikke syke, av å vaske seg med klut her og der, og kanskje i en stamp en og annen sjelden gang.

Som lege ser man forøvrig svært ofte folk som skaffer seg hudplager ved å "dusje istykker" huden sin. Hud er ikke beregnet på å puttes i varmt vann hverken daglig eller enda mindre flere ganger daglig, og enda verre blir det om hele huden såpes inn. Det blir omtrent som en semsket sko: Putter du den i vaskemaskinen daglig, så blir skinnet dårligere etterhvert. Ikke minst tørker det ut.

Såfremt man ikke har direkte skittent arbeide, eller blir gjennomsvett daglig, så er der ingen medisinsk grunn til å skulle dusje hver dag heller.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å dele min personlige hygiene med sonen; jeg dusjer håret mitt max én gang i uken. :sleep:

Edit: Jeg vasker håret selvsagt etter behov, men produksjonen av fett i håret mitt er lav pga. jeg dusjer håret "lite". Jeg kan gå flere dager uten at håret mitt begynner å bli fett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føttene blir jo vasket når man står i dusjen uansett. Det renner jo både vann og såpe ned på dem konstant.
Dessuten er det ikke uhygienisk å ikke vaske seg med såpe hver gang man dusjer. Folk har også forskjellig behov. Så lenge man ikke har problemer med noe av dette, så har man god nok hygiene:

Hun har tidligere forklart at dersom du ikke vasker føttene og tærne dine ordentlig, vil det over tid samle seg hudrester, svette og skitt mellom tærne.

Manglende fothygiene ved vask og dårlig tørking, vil også kunne føre til sprekker i huden, bakterie- og soppinfeksjoner, forteller hun.



Jeg har atopisk hud og bruker derfor minst mulig såpe på kroppen. Det er rett og slett ikke nødvendig. Såper bruker jeg når det trengs, f.eks etter jeg har trent hardt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har atopisk hud og bruker derfor minst mulig såpe på kroppen. Det er rett og slett ikke nødvendig. Såper bruker jeg når det trengs, f.eks etter jeg har trent hardt.

Men du svetter jo på føttene? Hvor mye skal du måtte svette på føttene før du begynner å behandle de som resten av kroppen?

For min del er vel føttene det stedet jeg svetter mest/føler meg mest skitten, og det stedet jeg prioriterer å dusje dersom jeg kun skulle valgt en kroppsdel. Jeg dusjer absolutt ikke overdrevent ofte, tvert imot, men føttene finner jeg på å vaske innimellom dusjingen, feks når bikkja spyles etter tur så dusjer jeg føttene mine selv om jeg ikke dusjer resten av meg fordi jeg ikke ble noe særlig svett. Men føttene da... de blir jo klam og ekkel og er nedi tette sokker som er nedi sko som blir klamme eller som har vært klamme eller som generelt bare er --- sko... Så jeg tenker at føtter er noe av det mest skitne på hele kroppen bortsett fra baksiden av lårene (!) som tross alt er i befatning med doringen mange ganger om dagen. Men igjen; dette med føtter er mulig noe som henger igjen etter trope-oppveksten min, for der var fotdusj helt normalt å gjøre, gjerne flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du svetter jo på føttene? Hvor mye skal du måtte svette på føttene før du begynner å behandle de som resten av kroppen?

For min del er vel føttene det stedet jeg svetter mest/føler meg mest skitten, og det stedet jeg prioriterer å dusje dersom jeg kun skulle valgt en kroppsdel. Jeg dusjer absolutt ikke overdrevent ofte, tvert imot, men føttene finner jeg på å vaske innimellom dusjingen, feks når bikkja spyles etter tur så dusjer jeg føttene mine selv om jeg ikke dusjer resten av meg fordi jeg ikke ble noe særlig svett. Men føttene da... de blir jo klam og ekkel og er nedi tette sokker som er nedi sko som blir klamme eller som har vært klamme eller som generelt bare er --- sko... Så jeg tenker at føtter er noe av det mest skitne på hele kroppen bortsett fra baksiden av lårene (!) som tross alt er i befatning med doringen mange ganger om dagen. Men igjen; dette med føtter er mulig noe som henger igjen etter trope-oppveksten min, for der var fotdusj helt normalt å gjøre, gjerne flere ganger om dagen.

Føttene blir da behandlet som resten av kroppen, de blir skylt med rent vann? Det er vel ingen som står med beina utenfor dusjen? Man trenger ikke såpe for å kvitte seg med svette.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...