Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte til en ny plass- hva forventer du?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Senario: Du skal flytte til en helt ny landsdel. Du leier ett umøbelert hus og eier av hus bor ikke i nærheten.

Hva forventer du av huseier når du skal flytte inn?

Jeg spør fordi jeg og min samboer er ganske uenige om hvor mye vi skal legge i dette. Vi venter på leietaker nå i disse dager, en mann fra sørnorge. Han har aldri bodd i nord før og kjenner ingen her. Jeg som dame, kjenner nok litt ekstra omsorgsbehov enn min samboer som mener at vi ikke skal involvere oss.

Jeg tenker: gjør alt klart før han kommer med flyttelass, måke vei, strø sand til flyttehjelpen etc. Samboer mener, måke kun ved ytterdøra så de kommer seg inn, ellers ordner han selv.

Jeg tenker: jeg må lage oversikt over hvor han finner ting i nærmiljøet, telefonnr til veterinær, hva han må tenke på i forhold til nordnorsk klima osv osv. Samboer sier: han finner det ut selv.

Jeg vil gjerne være en slags kontaktperson for vedkomne hvis han lurer på ting, siden han ikke kjenner noen andre her. samboer mener: la han være ifred.

Ja dere skjønner tegninga. :P Skal jeg bare la han være ifred? Eller er det fint at noen bryr seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært der oppe før, skrevet kontrakt og fått nøkkel og slikt? Viss ikke så hadde jeg nok villet måkt gårdsplass om det hadde vært jeg som har leid ut(til han kommer første gangen selvsagt, resten får han ta selv).. Ang resten så hadde jeg nok sagt at han bare må gi lyd fra seg viss det er noe han lurer på. Ikke nødvendigvis noe man trenger å føle at man må, men det hadde ikke vært noe problem for meg at han hadde spurt om det er noe han lurer på så da hadde jeg selvsagt tilbudt å hjelpe ved behov for å være hyggelig :) Hadde passet meg for å mase for mye å heller bare la døren stå åpen så han kan ta kontakt selv, ikke alle som liker at man blir for pågpende heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg i forhold til dette med måking / strøing så det faktisk er klart når flyttelasset kommer.

Og så er det nok veldig hyggelig for vedkommende om du / dere møter opp med nøkkel og for å hilse på og slå av en prat.

Da vil du også se litt hva slags fyr dette er, om han faktisk ønsker videre kontakt og hjelp.

Og litt praktisk info kan vel aldri skade?

Har aldri vært i din nye leieboers situasjon i og med at han skal leie seg en bolig over lengre tid.

Men vi reiser mye, og leier ofte private hus.

Og jeg synes definitivt det er hyggeligere når kontaktperson / eier tar seg tid til å møte oss med nøkkel, en liten omvisning og praktisk info, enn de som bare opplyser hvor vi skal hente nøkkel, og hvordan vi skal betale liksom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt VELDIG stor pris på alt det du foreslår! :heart:

Sjøl flytta jeg til "feil" side for Oslo mtp hvor familien min bor og hvor jeg kommer fra, og satte veldig stor pris på at huseier gikk tur med jentene og meg med sin hund for å vise meg nabolaget, og også tok meg med på kjøretur så jeg fikk se litt mer av omegn med butikker og sånt.

Folk flest er redde for å være til bry, så jeg trur ikke dere blir nedrent med henvendelser av denne fyren sjøl om du gir litt ekstra starthjelp. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg hadde vel ikke forventet mer enn samboeren din presenterer, men måking og tips er jo en fin bonus. Når det gjelder nærmiljø, telefonnummer og sånt er det noe jeg selv ville ha kartlagt i god tid allerede, det er jo lettere i disse internett-tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt pris på om plassen var måket og klargjort,så det er enklest mulig for han å flytte inn.

Synes det er hyggelig av deg å fortelle litt om området, hvor nærmeste butikker er, veterinær osv. Alltid god hjelp det!

Første gang jeg flytta ut, i bokollektiv, var huseier veldig hjelpsom. Hun kom med bussruta til meg og forklarte hvor busstoppene var. Hun tok meg også med på en rundtur i bilen for å se litt rundt. Satte veldig pris på det! Man trenger selvfølgelig ikke gjøre så mye ut av det, men greit å hvertfall si at man kan hjelpe om han lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at ting er tilrettelagt, og sier også i fra om det :P (Nå har vi flyttet 4 gang det siste året, så jeg har blitt rett-på-sak angående det :P ).

Når vi flyttet til det siste huset vi bor i, var huset nybygget og ingen hadde bodd her før. Hele oppkjørselen var bare gjørme og jeg sa derfor i fra om at de måtte ordne med sand og slikt så flyttebilen kunne rygge inn + at vi kunne bære tingene våre inn uten å bli gjørmete eller få noe ødelagt.

Derfor ville jeg forventet at huset var i en slik stand at flyttebil og bæring kunne forløpe uten at jeg må gjøre noe mer selv.

Ang annen hjelp: det kommer jo an på hvor hjelpesløs han er, men folk er veldig forskjellige. Vi har aldri snakket om hvor ting er og ikke hatt behov for det heller. Ville følt ubehag om huseiere begynte å skulle fortelle meg hvor jeg fant ting etc, takk det klarer jeg sjæl :P

Viktigst for meg har vært at huseiere fikser ting som er mangler, og er greie å kontakte ved problemer med kabeltv, internett, strøm, vann og slikt. Tilrettelegging for husets spesielle quirks er også noe jeg forventer. At de gir oss en stige når man skal nå brannvarsler (det er veldig høyt under taket her, arkitekttegnet greie), at de gir oss spade når det snør for å få måket den store oppkjørselen og at de utvikler huset. De har sagt ja til å få lagt inn fiber, så det gleder vi oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke forventet mer enn det samboeren din foreslår, men hadde satt utrolig stor pris på det du foreslår! :) Det er jo ikke bare bare å flytte til et helt nytt sted, så det hadde vært veldig fint å i det minste få tilbud om å få litt "innkjøringshjelp" på nytt sted. Men jeg hadde ikke forventet at huseier skulle ordne alt mulig for meg. Så - dere trenger overhodet ikke å gjøre mer enn det samboeren din foreslår, men har du lyst ser jeg ikke problemet med å tilby noe mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forventa at det var måket når jeg skulle flytte inn, i alle fall sånn at det var mulig å parkere med flyttebil og bære inn ting uten å måtte vase gjennom tre meter snø, men ellers hadde jeg nok ikke hatt noen store forventninger.

Men, men, de gangene jeg har flyttet inn noe sted har det ikke en gang vært rent, så jeg har måtte ta en skikkelig vask før jeg i det hele tatt har kunnet bære noe inn, noe som er ganske kjipt når man ikke har planlagt storrengjøring og i tillegg har med seg flyttehjelp som plutselig må hjelpe til med å vaske. Så forventningene mine er ikke så store. XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert med innspill! :) Jeg er nok litt mer ivrig på at folk skal føle seg vel. Mannen var her før jul og fikk bo 3 dager i huset for å se. Jeg ordnet alt med seng, bord, stoler, micro og alt som trengs for at han skulle ha det bra. Så fyrte jeg i ovnen så det var varmt og godt. Neste dag kom jeg å hentet han og så kjørte vi på visning i nærområdet. Da han skulle hjem, var båten innstilt pga uvær så da ble det et sable styr med å få han til byen før flyet gikk. Klarte å ordne det slik at han fikk leie seg bil hele veien dit. SÅ var det opprydding og fiksing etterpå. Fikk ikke noe som takk, annet enn ett takk, så litt kjipt når man står sånn på pinne. Kunne ha fått en blomst eller noe slikt. Så det kan jo bety at fyren ikke tenker så mye på slike "ekstra ting".

Nå ha jeg vært å hentet info brosjyrer på kommunehuset og telefonkatalog. Printet ut lapp til postkassen også :icon_redface: Samboer bare rister på hodet og sier: må du slappe av :P

Vi skal møte han når han kommer og gi nøkler og sånn, og så skal jeg la han være i fred. Men bli å holde kontakten for han har to afganske mynder så da MÅ vi jo treffes og la hundene løpe. ( Og det ville ha selv og! ;) fnis )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også forventa at det var måkt og evt strødd, og hadde nok satt pris på om dere møtte meg med nøkkel og tok en omvisning av huset for å bli kjent med ulike ting (som hvor hovedvannkrana er, sikringsskap, etc). Kanskje ei liste med sånne "spesielle ting" som er spesielt for huset (jeg fikk ei fin liste av forrige huseier med tlf nr til slamtømming, beskrivelse av hvor ulike ting befinner seg og hvordan man gjør praktiske ting mht huset).

Ellers tenker vel mannfolk litt enklere enn oss damer, så jeg er sikker på at mannen som flytter så langt finfint greier seg på egen hånd ellers :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst for meg har vært at huseiere fikser ting som er mangler, og er greie å kontakte ved problemer med kabeltv, internett, strøm, vann og slikt. Tilrettelegging for husets spesielle quirks er også noe jeg forventer. At de gir oss en stige når man skal nå brannvarsler (det er veldig høyt under taket her, arkitekttegnet greie), at de gir oss spade når det snør for å få måket den store oppkjørselen og at de utvikler huset. De har sagt ja til å få lagt inn fiber, så det gleder vi oss til.

Dette.

1. Det skal være mulig å flytte inn alle tingene uten for mye "ado".

2. At nødvendige ting er på plass eller gjort oppmerksom på at ikke er der, som f.eks brannvarsler eller gressklipper.

3. Skal være mulig å ta kontakt med om noe ikke fungerer, og at dette blir fikset asap.

4. Vanlig vedlikehold blir gjennomført før jeg flytter inn. Spesielt åpne tette rør. To ganger på rad har jeg måttet fikse opp i sånne ting selv.

5. Det bør ikke være reint, for man vasker som regel før man "bor", men det skal være mulig å sove en natt før man tar frem langkosten. (Her er det mye sløvt).

Basically vil jeg at ting er som huseier forventer det skal være når man flytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, men, de gangene jeg har flyttet inn noe sted har det ikke en gang vært rent, så jeg har måtte ta en skikkelig vask før jeg i det hele tatt har kunnet bære noe inn, noe som er ganske kjipt når man ikke har planlagt storrengjøring og i tillegg har med seg flyttehjelp som plutselig må hjelpe til med å vaske. Så forventningene mine er ikke så store. XD

Samme her. Har flyttet noen ganger de siste to åra og har allltid vasket grundig og godt ut...for så å komme til skitten, støvete leilighet. Det frister ikke å ta storrengjøring når du gjerne har vasket en hel dag eller to der du flytter fra. Gjerne samme dag som du flytter inn i nye leiligheten. Siste gang vi flytta, så fant jeg en haug på sikkert 20 brukte snus bak senga, en pakke åpna ris oppe på kjøleskapet(i tillegg til ca 2 cm støv). Det virka som om de knapt hadde dratt støvsugeren over gulvet før de flytta. Da var jeg sint. Nå siste gangen flytta vi inn i helt ny leilighet som ingen hadde bodd i før oss. Den var faktisk ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg hadde hatt en klar forventning om at det var måkt og strødd, så det ikke var det første jeg måtte begynne med for å komme fram med flyttebilen. Og dette med at leiligheten er ren når man skal flytte inn er også viktig.

Ellers hadde jeg ikke blandet meg, men gjort det klart at det bare var å spørre ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke forventet noe, men det hadde jo vært koselig om det var skikkelig måkt og strødd da, det ville jeg vel regnet med. Og at leiligheten var ren selvsagt!... nummer til veterinær osv hadde jeg klart å finne selv, men det er jo bare hyggelig å få slikt servert og. Når det er sagt så er jeg en slik som ikke ønsker alt for vennskapelig forhold til naboene, slår gjerne av en prat osv, men det er viktig for meg at huseier osv. ikke blir for innpåsliten. Tilgjengelig ja, men jeg forventer ikke, og ønsker heller ikke å bli bedt på f.eks middag :)

Bottom line for min del: måk, strø og vask. Det er en selvfølge. Ellers la ham være i fred. Si at du er tilgjengelig osv, men ikke bli innpåsliten.

Edit: du skriver jo at han ikke viste spesielt stor takknemlighet for det du gjorde for ham sist, så da hadde jeg iallefall ikke giddet å gjøre noe ekstra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måkt og strødd, innflyttningklar (ok rent og varme på kvelden før), en liten kjapp omvisning som Siri sa: hovedkran, strøm, jordfeilbryter, hvor brannapperat, sist byttet batteri på varslere o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...