Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

T gikk da han var 23 mnd. Men vi fikk faktisk beskjed om å begynne med sko for at han skulle få mer støtte rundt anklene (av fysioterapeut).

Men hvis han var 23 måneder så trengte han kanskje den ekstra støtten?

A ble HD "røntget" ( egentlig UL, familien er arvelig belastet ) , når han var baby og da fortalte damen på Ullevål oss at vi ikke skulle oppfordre han til å gå før han var 15 mnd selv om han var hd-fri. Begynte han å gå før det så var det selvsagt ok, men i utgangspunktet er det best for barneskjelett å vente til 15 mnd alder visstnok. De skulle i hvertfall ikke hjelpes med sko, gåstol etc før den tid..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Så sent som mulig og ikke før de går.

A brukte sånne "votter" på bena ute til han begynte å gå når han var 14 mnd..

Det er noe med at sko selvfølgelig ikke er like bra for foten som å gå uten og noe med at musklene ikke bygger seg like riktig siden barn går fortere når de får sko på bena.

Det var i hvertfall det jeg fikk beskjed om :P

Hm, det høres fornuftig ut. Men det er igrunnen mest for å ha noe annet enn raggsokker på beina når han sitter i vogna. Det er ikke sååå fristende å slippe en krabbebaby ut på frifot i Oslo sentrum :) Inne er han jo barbeint eller med sklisokkegreier. Jeg sa det, gjorde jeg ikke? Vi får se. Han klarer nok ikke å vente til han er fjorten måneder med å gå, uansett. Barn går da når de går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det høres fornuftig ut. Men det er igrunnen met for å ha noe annet enn raggsokker på beina når han sitter i vogna. Det er ikke sååå fristende å slippe en krabbebaby ut på frifot i Oslo sentrum :) Inne er han jo barbeint eller med sklisokkegreier. Jeg sa det, gjorde jeg ikke? Vi får se. Han klarer nok ikke å vente til han er fjorten måneder med å gå, uansett. Barn går da når de går.

Jepp, barn går når de går, de er relativt egne der :lol:

De fleste går lenge før 15 måneder uansett hva ekspertisen sier.

A hadde ikke tid til å lære seg det før for han var for opptatt med språket.

Men går de så går de :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, når begynner egentlig barn med sko? Jesper er nå ni måneder og krabber som et uvær, reiser seg og går rundt bordet, etter Briovogna og er igrunnen  overalt på en to tre. Inne har han jo sokker eller strømpebukser med skligreier, men det er egentlig litt feil at han sitter i vogna med bare raggsøkker på. I dag skal mormor ut og kjøpe Enfant-sko, så det blir lettere å komme ut av vogna uten å måtte sitte på armen hele tiden. Er det innafor?

Jeg kjøpte sko når hun gikk selv og mente at nå var hun stor nok til å gå selv på butikken også.. :P

Mine brukte bare Stonz (bootiez), også de første månedene etter at de begynte å gå. Var mye lettere for dem å reise seg og gå utendørs uten sko. 

Jeg brukte også disse istedenfor sko i hele vinter.. De er jo laget for at de skal tåle å gå i også :)

I tillegg hadde jeg et par skinn-"sko"/"tøfler" som hun brukte.. Ligner på uggs nesten..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte også Stonz en stund, men ble for kaldt til slutt, selv med innlegg i, så kjøpte sko før hun begynte å gå, men hun gikk jo ikke ute i snøen med dem uansett.

Vi tester søledammen :D

16919331668_6fdc37aa23_k.jpg

16919338128_fff9ff6698_k.jpg

Godkjent!

16486983773_ac36a5570d_k.jpg

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe så søtt da! Er det mulig :wub:

Kjempesøt dress og Kjempesøt unge :wub:

Takk :wub: Helt enig selvsagt.

Dressen er arvegods fra @, fordelen med unge som ikke vokser så innmari fort er at det varer lenge i størrelsen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :wub: Helt enig selvsagt.

Dressen er arvegods fra @, fordelen med unge som ikke vokser så innmari fort er at det varer lenge i størrelsen :lol:

Hun var bare helt utrolig skjønn på det bildet :wub: A picture of complete hapiness :wub:

A vokser i rykk og napp han. Ganske forutsigbart også. Rett etter at jeg resignerer og kjøper nye sko etc vokser han plutselig. Mye. Gjerne et par størrelser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de legger/setter seg litt og slapper av, uten at de sover.. Feks M sover som regel en dupp, men innimellom pleier hun å bli veldig trøtt et par timer før legging. Da går vi enten å setter oss i sofan eller legger oss på lekesenga hennes, ser i litt bøker og bare koser litt. Da ligger vi der til hun selv spretter opp igjen.. Da holder hun fint ut til legging.. Edit: dessuten, jeg ville nok ikke bekymret meg hvis de dropper dagsovinga nå. For tipper de vil begynne på igjen når de starter i bgh.. Sent from my iPhone using Tapatalk

Ah, ja :) Når de blir veldig slitne, går de og henter smokk og pute og setter seg på fanget mitt. Men de har aldri tid til å sitte lenger enn ca 5 sekunder :lol: I går sov de på dagen, og legginga på kvelden tok to timer, tror jeg. I dag har de ikke sovet, og legginga tok 10 sekunder! Bare la dem ned i senga, og nattinatt. Regner med de sover til åttetiden i morgen.

Men da tror jeg at jeg lander på at vi skipper dagsoving, så langt det går... Og du har sikkert helt rett i at vi må ta det opp litt igjen når de begynner i barnehagen. Da står vi jo opp tidligere på morgenen også.

Vi brukte også Stonz en stund, men ble for kaldt til slutt, selv med innlegg i, så kjøpte sko før hun begynte å gå, men hun gikk jo ikke ute i snøen med dem uansett.

Vi tester søledammen :D

16919331668_6fdc37aa23_k.jpg

16919338128_fff9ff6698_k.jpg

Godkjent!

16486983773_ac36a5570d_k.jpg

Supersøt! :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Wednesday syns det høres lurt ut å kutte dagsovingen, vi burde sikkert gjort det i helger og sånt, for hun er håpløs å legge. Men da sovner hun så tidlig på kvelden og sover en time eller to før det er full fart igjen. Sove rundt driver vi ikke med :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååå stolt av lille frøken på litt over to år som nå har begynt å svømme alene, i noe som til slutt skal bli skikkelig crawl. Med god fremdrift! For de av dere som er på face:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10153149248322225&id=772132224&ref=m_notif&notif_t=like&actorid=592691639

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kan man slutte med dagsoving? De blir veldig trøtte og ser ut som de trenger en dupp på dagen, men da sovner de ikke på kvelden. De dagene vi skipper duppen, sovner de i løpet av 10 sekunder på kvelden, men når de sover på dagen, kan det ta opptil 4 timer på kvelden! Og sånn er det uansett når på dagen de sover, og uansett hvor lenge. Det blir jo sånn at de faktisk får mer søvn i løpet av døgnet når de ikke sover på dagen.

Men de er bare 20 måneder, og da er det vel for tidlig å slutte med dagsoving? Eller?

Vi sluttet med dagsoving pga akkurat det samme når Tuva var 21 mnd. Gikk helt fint. Hun sover mye og godt på natten og har rett og slett ikke behov for mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sluttet med dagsoving pga akkurat det samme når Tuva var 21 mnd. Gikk helt fint. Hun sover mye og godt på natten og har rett og slett ikke behov for mer.

Flott! Blir usikker, for det er flere som sier at det er for tidlig.

De sovna før sju i går kveld, og våkna først nå :) Så de ender jo opp med mer søvn totalt i døgnet når de ikke sover på dagen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...