Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

1 time siden, TrasselTrollet skrev:

Har draghundsfolket sett det här klippet? Härlig action tycker jag. :)

Hadde ikke sett det før. Morsomt å se. Nå er ikke jeg så veldig interessert i hva hounds gjør for noe riktignok. Så jeg skulle gjerne sett noen Siberians i blant de klippa (eller andre polarhunder, men de virker til å være sjeldnere innslag på barmark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

1 time siden, Snøfrost skrev:

Hadde ikke sett det før. Morsomt å se. Nå er ikke jeg så veldig interessert i hva hounds gjør for noe riktignok. Så jeg skulle gjerne sett noen Siberians i blant de klippa (eller andre polarhunder, men de virker til å være sjeldnere innslag på barmark).

de klarer vel ikke kvalifisere seg for å delta, siden de må konkurrere mot hounds (greyhound, fuglehund og litt husky-blandinger). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Meg skrev:

de klarer vel ikke kvalifisere seg for å delta, siden de må konkurrere mot hounds (greyhound, fuglehund og litt husky-blandinger). 

Tenkte kanskje de kjørte ulike klasser, men de gjør kanskje ikke det på IFSS dryland? Vet ikke, har ikke satt meg noe inn i barmarksløp overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Snøfrost skrev:

Tenkte kanskje de kjørte ulike klasser, men de gjør kanskje ikke det på IFSS dryland? Vet ikke, har ikke satt meg noe inn i barmarksløp overhodet.

ifss mener de ikke vil favorisere noen hunder, og lar alle konkurrere på like vilkår. Mener de. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Meg skrev:

ifss mener de ikke vil favorisere noen hunder, og lar alle konkurrere på like vilkår. Mener de. 

Vad trist att de inte har olika klasser. Det säger ju sig själv att inte alla raser går med samma förutsättningar och man låser ju säkert ute många fina ekipage nu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TrasselTrollet skrev:

Vad trist att de inte har olika klasser. Det säger ju sig själv att inte alla raser går med samma förutsättningar och man låser ju säkert ute många fina ekipage nu...

IFss åpner for at klubbene/landene KAN ha egne klasser for renrasede hunder, men i Norge er de fleste som kjører blandingshunder i mot det, og dermed blir det få løp med egne klasser for renrasede hunder. Sverige har derimot lang tradisjon med egne klasser for renrasede hunder, som jeg regner med det du vet, og dermed er andelen som kjører med renrasede hunder høyere. Mens her i Norge er det mer enn "kamp". Ingen tar oss seriøst. NHF ler av oss omtrent (føles det som), og NKK skriver konstant om alaska husky om de skriver eller nevner trekkhunder. (fra RS: bilder av alaska husky hundespann,så... )  Men det var dagens sutring fra meg :) 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, TrasselTrollet skrev:

Vad trist att de inte har olika klasser. Det säger ju sig själv att inte alla raser går med samma förutsättningar och man låser ju säkert ute många fina ekipage nu...

men hvor mange ulike klasser skulle dem hatt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lijenta skrev:

Det vil si fuglehunder og ligndende i den ene husky og lignedne i den andre og alt fra chi til st berhnared i den siste eller noe sant

Definisjonen på klassene: Klasse A er for alle hunder. KLasse B er for renrasede hunder untatt siberian husky og stående fuglehunder. Klasse C er Siberian Husky. Klasse NB er for registrerte polarhunder (grønlandshund, samojed, malamute og siberian  husky)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Definisjonen på klassene: Klasse A er for alle hunder. KLasse B er for renrasede hunder untatt siberian husky og stående fuglehunder. Klasse C er Siberian Husky. Klasse NB er for registrerte polarhunder (grønlandshund, samojed, malamute og siberian  husky)

Ja så da skal fuglehunder gå sammen med spanielen til naboen. Det er jo ikke lett å finen en klasse indeling som gjør at den blir rettferdig for alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev: Definisjonen på klassene: Klasse A er for alle hunder. KLasse B er for renrasede hunder untatt siberian husky og stående fuglehunder. Klasse C er Siberian Husky. Klasse NB er for registrerte polarhunder (grønlandshund, samojed, malamute og siberian  husky)

Ja så da skal fuglehunder gå sammen med spanielen til naboen. Det er jo ikke lett å finen en klasse indeling som gjør at den blir rettferdig for alle

Nei. Spanielen skal gå i klasse B med malamuter, grønlendere og alle andre renrasede hunder som ikke er stående fuglehunder og siberians.

(skjønte ikke hvorfor Meg ble sitert her nå da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, lijenta skrev:

Ja så da skal fuglehunder gå sammen med spanielen til naboen. Det er jo ikke lett å finen en klasse indeling som gjør at den blir rettferdig for alle

Det kan ju säkert aldrig bli helt rättvist för alla, men det måste ju gå att få det mer rättvist än att alla startar i samma klass. Tex den indelningen Meg nämner ovan, då tar man i vart fall lite mer hänsyn till att olika hundar har olika förutsättningar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Meg skrev:

*klipp* Sverige har derimot lang tradisjon med egne klasser for renrasede hunder, som jeg regner med det du vet,

Helt ärligt vet jag nästan inget alls. :icon_redface:
Men jag försöker läsa på så gott det går för jag tycker drag verkar väldigt kul. Än så länge har jag bara kunnat konstatera att det är en fasligt stor värld att sätta sig in i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gir meg bare lyst til å flytte ut på landet, skaffe meg nummer 2, 3, 4, eventuelt 5 og 6 også, for så å more meg med BC-spann :icon_redface:

Ikke for det, Keo og jeg har det morro vi, men hans 20kg mot mine mange ekstra er en liten kamp. Merker det veldig godt på hele hunden og gleden av å få bestemme farta selv når han trekker noe han virkelig får tak på.

 

Men litt mer saklig; hvilke egenskaper ser dere etter i hundene for de forskjellige posisjonene i spannet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siri skrev:

Det er ikke så himla mange år siden jeg så en svensk briard inneha draghundtittel - og jeg vil tro de fortsatt har klasser for andre raser enn ræserne :D 

klasse B er jo en populær klasse i Sverige og det er jo flere som kjører med "andre typer hunder" enn fuglehunder eller polarhunder. Det er moro :)

 

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/hon-vann-sm-i-drag-med-sina-hundar

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hett tips: IKKE glem å ta med ekstra batteri til hodelykta!
Det gjorde jeg i kveld. Stupmørkt og tåkete så ikke baken på wheelhundene engang. Det var jo en interessant opplevelse. Heldigvis bare 2,5km til jeg var hjemme og på en vei både hundene og jeg kjenner veldig godt. Men.... skulle helst ha sett noe da. :P

Gikk rolig de metrene kan man si :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hett tips: IKKE glem å ta med ekstra batteri til hodelykta!

Det gjorde jeg i kveld. Stupmørkt og tåkete så ikke baken på wheelhundene engang. Det var jo en interessant opplevelse. Heldigvis bare 2,5km til jeg var hjemme og på en vei både hundene og jeg kjenner veldig godt. Men.... skulle helst ha sett noe da. [emoji14]

Gikk rolig de metrene kan man si [emoji4]

Det opplevde jeg sist uke og.. Men var ikke bare batteriene da. Lykta døde. 2 malamuter, 3 km nedoverbakke og sykkel. Så ingenting! Litt for spennede ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere nå som det er frost i bakken? 

Grusveien er jo minst like hard som asfalten nå. Jeg føler jeg like gjerne kunne kjørt på sykkelveien og spart meg styret med å prøve å presse husky og kickbike inn i bilen på en tryggest mulig måte :P 

Når jeg drev med hest kjørte vi kortere strekninger i fart på grus når det var frost,  gjelder det samme med hund ? *newbie * 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hva gjør dere nå som det er frost i bakken? 

Grusveien er jo minst like hard som asfalten nå. Jeg føler jeg like gjerne kunne kjørt på sykkelveien og spart meg styret med å prøve å presse husky og kickbike inn i bilen på en tryggest mulig måte [emoji14] 

Når jeg drev med hest kjørte vi kortere strekninger i fart på grus når det var frost,  gjelder det samme med hund ? *newbie * 

Sokker! Det gjelder ikke det samme med hund, for frossen grus ødelegger potene ganske fort :) Frossen grus er No dritt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snusmumrikk skrev:

 

Sokker! Det gjelder ikke det samme med hund, for frossen grus ødelegger potene ganske fort :) Frossen grus er No dritt :/

Men hva med leddene?  Sambo skater litt med hundene på asfalt,  men bare korte strekninger.  På grus kjører jeg lengre og han sykler lengre. Men det må jo nesten være enda verre å kjøre på bunntelet grusvei enn på asfalt?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar vi pause fra løping og benytter overgangen mellom bart og skiløyper/nok snø til å trene styrke med kjetting/dekk og går vanlige turer ellers. Skulle jeg ha syklet så hadde det blitt kortere strekker ja, men personlig så unngår jeg helst det både med hest og hund. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da slipper jeg å prøve å stappe hund og kickbike i bilen altså. Og jeg som hadde lyst til å trekke litt i dag. Men Toddy blir mer sliten av en tur langs elveparken hvor det er masse hunder og folk enn å trekke, så det var ikke noe stort must :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...