Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Bruker Nomesele til alt av trekk jeg (driver ikke med kjettingtrekk og sånt). Både ski, sparkesykkel og når jeg går. Har brukt den på pulk med taudrag også, men der burde de vel kanskje hatt pinnesele. Det er eneste type sele som ikke går opp i halsen når de trekker skikkelig. Vinklen blir heller ikke spesielt stor med en middels høy hund og middels lav eier :)

Men hva mer en liten hund og middels stor eier? Nico kan ikke fordra selen sin, og hvis det blir ubehagelig for henne at trekkpunktet er høyere enn henne så forstår jeg det litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Guest Snusmumrikk

Men hva mer en liten hund og middels stor eier? Nico kan ikke fordra selen sin, og hvis det blir ubehagelig for henne at trekkpunktet er høyere enn henne så forstår jeg det litt bedre.

Det kommer jo an på hvor langt bånd du har det :) Men bittesmå hunder syns jeg ofte ikke nomesele sitter godt på. Hvor grensa går vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikkikker på seler til Toddy og leste et sted at nomesele ikke skulle brukes med mindre bikkja trekker slede etc? For lavt trekkpunkt eller noe?

Stemmer dette for halvnome også? Stemmer det overhodet? Han vil jo stort sett trekke i magebeltet.

Nico bruker halvnome til samme formål og hun er jo lavere enn hoftene våre :|

Nei, min erfaring tilsier at det skal en god del til før trekkpunktet blir feil, nomesele fungerer stort sett supert til både gåturer, snørekjøring og slede trekk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Möjligt svaret finns här i tråden men jag gav upp att leta.

Hur lär jag hunden att dra? Jag var nämligen superduktig när han var liten på att lära honom att man inte drar... :P Varje gång han drog så stoppade jag. :icon_redface:

Jag har testat att använda sambon som hare men så fort hundstackaren får minsta motstånd i selen bromsar han. Jag har klurat och funderat men kan inte för mitt liv komma på hur jag kommer förbi denna spärr som jag så effektivt planterat i honom.
Kanske har draghundsfolket några smarta kluriga lösningar på detta?

Kan tillägga att när han spårar har han inga bekymmer med att lägga vikt i selen, kan jag använda detta på något smart sätt kanske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine trekker i hvertfall veldig mye mer om vi har noen foran oss, tenker det er litt jakt som blir trigget (og jeg har jo en rase med mye jakt i seg). Jeg ble så usikker da jeg trente alene om hundene ble slitne, men har funnet ut (etter å ha trent sammed med ei venninne med et hundespann) at det bare er motivasjonen som faller når overskuddsenergien er brukt opp :) Jeg merket i hvertfall effekt en god stund etterpå selv om vi trente alene også, akkurat som om de skjønte at de orket mer selv om de ikke hadde noen foran seg, og de kunne fint passere spannet og fortsatt holde tempoet oppe. Nå er det lenge siden vi har trent med andre, og da merker jeg at de mister litt piffen etter en stund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte free motion selen til Lupin på EDS, eneste jeg fant som satt ok på han. Flere var skeptiske pga all pelsen og sped benbyggning. Så nå må jeg bare finne et sted å kickbike med de. Der jeg tenkte er stengt for biltrafikk opp :-/

Håper å få andremann til å trekke litt og nå som begge har trekksele :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har fått för mig att selen sitter perfekt (möjligt lite lång när jag ser andra bilder på nätet?), det känns som det i vart fall men vill gärna höra med experterna innan jag lägger belastning på honom...
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/s960x960/11224889_10153206936036247_5818215683644709952_o.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har fått för mig att selen sitter perfekt (möjligt lite lång när jag ser andra bilder på nätet?), det känns som det i vart fall men vill gärna höra med experterna innan jag lägger belastning på honom...
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/s960x960/11224889_10153206936036247_5818215683644709952_o.jpg

 

Den ser ikke for lang ut ihvertfall. Ser ut som den sitter bra :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En liten snap fra sykkelturen vår i dag :) Her er det en 1 km lang oppoverbakke, og jeg måtte bremse :P Da hadde de løpt 1,5 km i motbakke (til tider ganske bratt) rett før denne. Bris som drar opp farta her, for han vet han får løpe løs når vi kommer fram, og det er en stooor motivasjon for han :)

 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

En liten snap fra sykkelturen vår i dag :) Her er det en 1 km lang oppoverbakke, og jeg måtte bremse :P Da hadde de løpt 1,5 km i motbakke (til tider ganske bratt) rett før denne. Bris som drar opp farta her, for han vet han får løpe løs når vi kommer fram, og det er en stooor motivasjon for han :)

 

 

Ser morsomt ut! Gleder meg til jeg har trekkhund igjen også :ahappy: Odin er så liten ennå og de andre er for gamle/gidder ikke/har vondter, så dette årets skisesong blir skikkelig kjip! :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan vel kanskje legge inn linken her også :)
vi har kommet greit i gang med høsttreningen nå, selv om vi ligger laaaangt bak mange andre. Er oppe i 8km og har helt OK fart på dyra. Men håper de holder litt høyere fart litt lengre når vi kommer lengre ut i sesongen :) Men det tror jeg jo de gjør.

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte trener folk trekk? Jeg synes det virker mye å trene mer enn annenhver dag sånn egentlig. Kan kjøre to dager på rad, men det er sjeldent egentlig, ihvertfall på barmark. Kan bli en del mer på ski da, men da får de gjerne også gå løs litt her og der og tempo er generelt en del lavere, men det er jo tyngre. Og sånn ca hvor fort kjøres det på konkuranser i de forskjellige grenene?  

Kommer ihvertfall til å bli en gøy vintersessong for vår del. Varga er i bedre form (hun jobber hvertfall bedre) enn noen sinne. Og Vims begynner å få noen turer i bena, og for hennes del står det hverken på vilje eller fart, hun er helt rå :D Syklet drøyt 14 km i dag, snittfart på 14 km/t, 2 vanningspauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener pr nå 3-4 ganger i uka. Og det blir aldri mer enn det. Kanskje en og annen sjelden uke, men ikke fast.  De yngste maks 2 ganger i uka (10 mnd og 6 mnd) og mye kortere pr tur. De fikk 3,5 km i dag, og det var første gang de var i et firspann. Kjempeflinke var de :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Malamuten skrev:

Hvor ofte trener folk trekk? Jeg synes det virker mye å trene mer enn annenhver dag sånn egentlig. Kan kjøre to dager på rad, men det er sjeldent egentlig, ihvertfall på barmark. Kan bli en del mer på ski da, men da får de gjerne også gå løs litt her og der og tempo er generelt en del lavere, men det er jo tyngre. Og sånn ca hvor fort kjøres det på konkuranser i de forskjellige grenene?

Kommer ihvertfall til å bli en gøy vintersessong for vår del. Varga er i bedre form (hun jobber hvertfall bedre) enn noen sinne. Og Vims begynner å få noen turer i bena, og for hennes del står det hverken på vilje eller fart, hun er helt rå :D Syklet drøyt 14 km i dag, snittfart på 14 km/t, 2 vanningspauser.

Vi trener 4-5 dager i uka.

 

Snittfarta på løp i sprint er HØY- 30-km/t og over for blandingshundene. Snittfarta i MD er også ganske høy, godt over 20 km/t for blandingshundspann. LD er vel mer avhengig av lengde på løp.

 

Vi kjører siberian husky, de er ikke like raske som houndblandinger. Snittfart 17-20,5 km/t på mellomdistanse så langt. For oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...