Gå til innhold
Hundesonen.no

Trygt å ferdes i marka under jaktsesongen?


tmp
 Share

Recommended Posts

Har registrert at temaet har vært diskutert her nylig.

Legger inn et par linker som viser at ikke alle jegerne er helt oppegående i alle fall , og ulykker kan skje :(

http://www.nrk.no/ostfold/_-pass-bikkja-di-ellers-skyter-vi-1.11959832

http://www.nrk.no/ostfold/jeger-siktet-etter-jaktulykke-1.11318614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Hun spurte jegerne om det var noen jakt på gang, og fikk da beskjed om at de skjøt "alt som kom"" . :| I skogen hvor vi pleier å gå til vanlig kryr det av jegere og løse jaktbikkjer nå om dagen så jeg holder meg unna hvertfall til elgjakta er over. Ikke i frykt for å bli skutt akkurat, mer pga at jeg ikke vil møte på en haug løse elgbikkjer ute av eiers synsfelt og kontroll :P Pluss at jeg holder min egen hund i flexibånd stort sett på turene. Han får ferten av elg veldig fort nå om dagen og kan gjerne spore et stykke før han finner ut at han skal ta følge med meg igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM dere møter på ekle jegere, så prøv å finn ut hva de heter/hvilket jaktlag og rapporter de inn. Jegere er bare mennesker de også og det finnes idioter over alt. Det legges enorm vekt på hvordan vi skal oppføre oss når vi er i skogen, og det snakkes om det på jegerprøvekurset mange mange mange ganger.

Vis hensyn, tøm våken, snakk med bærplukkere, turgåere osv. Vi ser helst at folk holder seg på stier i jakta, slik at dyrene blir forstyrret minst mulig og da har vi mer oversikt. Det skal IKKE skytes på alt som beveger seg, man skal SE hva det er før man skyter. Man skal vite at bakgrunnen er sikker og at det ikke er mulig. Er man ikke sikker, så skal man ikke skyte. Enkelt og greit.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke i skogen nå, men det er pga hjortelusa, ikke pga jakta. Går jeg på skogsbilveier osv så har jeg på meg en fargerik jakke, og bikkjene har refleksdekken. Jegerne jeg har møtt her ute er trivelige folk, primært pensjonister osv som har dette som hobby, og jeg er ikke nevneverdig redd for at vi skal bli skutt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ingenting.

Jeg har ALDRI møtt annet enn hyggelige jegere og jeg har trasket mye rundt i skogen under jakta.

Jeg har bodd flere steder i landet og aldri støtt på problemer.

De fleste bare hilser blidt og kommer med kommentarer om været o.l.

Jeg har vært i krangel med jegere en gang og det var når de jaktet på beitet til hesten min.. Da ble JEG sur..De prøvde seg med at de hadde tillatelse fra grunneier, men jeg gjorde det klart at det var uaktuelt å jakte på et beite jeg betalte for..

De skjønte greia.

Jeg har også vært med på jakt flere ganger i ungdommen og det skulle i hvertfall veldig mye til før noen skøyt da. Enkelte ganger var jeg sikker på at de kom til å skyte, men de var ekstremt nøye på å være sikker på å treffe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri møtt på jegere når jeg har gått i skogen, men har møtt på jakthundene. Har på refleks på både meg og hunden, satser også på at jegerne ser forskjell på et menneske og et stort dyr på fire bein ;)

Har vært med på jakt noen ganger, om man ikke har 100% oversikt over hva som er rundt dyret så skyter man heller ikke. Enkelt og greit. Vi er da hyggelige med de vi møter(mener ihvertfall jeg), har hendt vi har spurt om de kan ta hundene i bånd akkurat den dagen hvis vi har hunder ute som går søk etter skadeskutt dyr(skjer heldigvis sjelden), og da er de som oftest veldig forståelsesfulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at det ikke er lov å jakte rundt oppmerkede turstier?

Vi bruker fortsatt skogen, men holder oss på veg og sti, samt fargesterk jakke på meg og refleksdekken på hunden :) Ble forbikjørt av hele jaktlaget på en av rundene våre forrige uke. Jeg ropte inn Bjønn når jeg så bilen kom, og alle tre bilene var blide og hilste. Det kan jo være på grunn av at førstebilen hadde elg bakpå hengeren også, at de var i rendt bra humør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater det, Trener hest i skogen og føler meg på ingen måte trygg. Ved den gamle stallen var det jakt rett ved og i turstier/treningsløyper. 4 av postene var faktisk i treningsløypa hvor hest trenes. Vi ble nektet å dra ut med hest av stalleier, Men slik er det ikke der jeg står nå og kan ikke bare droppe treningen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker man om fordommer og hysteri.

Jegere er i 99 % av tilfellene ansvarlige folk som er glad i dyr og kanskje spesielt hunder. Det finnes også dommere som er manns/kvinnehatere, det finnes våpengale og actionkåte politifolk og det finnes også hevngjerrige ansatte i barnevernet. At det dukker opp en og annen Tarzan er som forventet da det speiler den gjennomsnittlige befolkningen. Ta på dere en refleksvest når dere går i skogen, det er større sjanse for at noe skjer når dere setter dere inn i bilen.

Ser man noe kritikkverdig så melder man fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går som normalt i jakttiden også. Tar på refleksvester på hundene og farget tøy på meg selv. På en av turene gikk vi rett på et par som satt på post, og så passerte vi 2 til som satt ved stien på tur hjem. Følte meg som i en krigssone :P

Men har aldri fått kjeft, de skal bare prøve. Men samtidig føler jeg meg litt "i veien" særlig når jeg kommer midt oppi det på en måte. Har jo ikke lyst å ødelegge for dem med å skremme dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt over at det er jakt en gang jeg :) Har møtt jegere i skogen to ganger og de har hilst og vært trivelige :) Jeg har ikke reflekser til hundene og jakken min er svart O.o men jeg forventer at jegerne faktisk ser både 1 og 2 ganger på det de skal skyte slik at de VET hva de skyter på. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt over at det er jakt en gang jeg :) Har møtt jegere i skogen to ganger og de har hilst og vært trivelige :) Jeg har ikke reflekser til hundene og jakken min er svart O.o men jeg forventer at jegerne faktisk ser både 1 og 2 ganger på det de skal skyte slik at de VET hva de skyter på. hehe

Anbefaler uansett vest, om man f.eks skal skyte på en elg på jordet så er det 100 ganger lettere å se at du går i skogkanten, bare litt inn i skogen på andre siden av jordet om du lyser opp. Det er EKSTREMT sjelden man blir skutt fordi jegern tror at du er et dyr, ulykkene skjer om man ikke ser hva som er bak dyret. Jeg har gått mye i skogen som jeger og med jegere, og tro meg, det er nesten umulig å se folk som ikke har signalfarger på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke i skogen nå, men det er pga hjortelusa, ikke pga jakta. Går jeg på skogsbilveier osv så har jeg på meg en fargerik jakke, og bikkjene har refleksdekken. Jegerne jeg har møtt her ute er trivelige folk, primært pensjonister osv som har dette som hobby, og jeg er ikke nevneverdig redd for at vi skal bli skutt.

Ja, fy søren! Hjortelusflua er grusom! Den er faktisk grunnen til at jeg holder meg unna skogen også, selv om jeg håper den begynner å bli borte nå. Jeg vet ikke om det er så mye jakt her, egentlig ..

Også må jeg presisere at jeg aldri har møtt slemme jegere i skogen, bare hatt dem på besøk, og de la ikke skjul på at skogen er deres i jakta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg flytta inn i skogen så har jeg ved to anledninger møtt jegere under jakta. Han ene gikk i fistel fordi han ikke fikk parkere på tomta mi. Har ikke så stor tomt så parkeringsplassen jeg har ønsker jeg å kunne bruke selv. Jeger to gikk jeg på inne i skogen, på en tursti, fikk så øra flagra fordi jeg forstyrret.

Kjenner fler jegere som er normale hyggelige mennesker dog aldri møtt de i/under jakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri møtt jeger(e) på tur, ikke tenker jeg særlig over det heller. Jeg har alltid kraftig farge på meg (går som regel i en knall rosa vindjakke eller knallgul regnjakke + refleksvest om det er fare for at det blir skjømt/mørkt før jeg kommer hjem), slik at det skal være lett å se meg for alle uansett (f.eks. om jeg faller og brekker et bein, eller svimer av eller whatever). Jeg har også ridd mye tur i skogen i jakttider, hvor både hest og rytter ser ut som et juletre av reflekser, uten å tenke over det. (Noen turgåere ropte en gang "oi er det en elg som kommer der??" da det var mørkt, men da vi kom litt nærmere kom utsagnet "nei det sitter jo noen oppå elgen!" Beklager OT'en :P)

Ikke vet jeg hvor det jaktes heller, i grunnen :P

Men jeg har aldri tenkt over at det er vanskelig å se hva som er bak elgen og at man da kan være uheldig, selv om det ikke skal skje. Så fra nå av blir det refleksvest på selv om det er lyst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...