Gå til innhold
Hundesonen.no

Utenom rasestandard.


LilleZara
 Share

Recommended Posts

I henhold til fargekartet til SABT/SABBA (for boerboel).

 

"Prikker" i pelsen (mer enn 1/3 hvitt er også ikke godkjent):

Postet bilde

 

Leverfarget nese/"liver genes":

Postet bilde

Snakket med en dame med boerboel på et kurs, hun snakket om sorte(eller black/tan...?) og at de ikke var godkjent...?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Svart amerikansk bulldog. Han her er bare heit.

Nei, det er en sau, Tabris.

Toller med for mye hvitt. Personlig syns jeg hun er kjempefin

Posted Images

Snakket med en dame med boerboel på et kurs, hun snakket om sorte(eller black/tan...?) og at de ikke var godkjent...?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Svart var ikke godkjent, men har blitt det... litt "synd", for det er store uenigheter om fargen kommer fra rasen eller om noen har blandet inn andre raser og så klart å få dem godkjent som BB. I tilfelle er det jo kun for utseende og penger, ikke fordi det tilfører rasen noe annet positivt. Black and tan er ikke godkjent da.

http://www.sabt.co.za/press/BoerboelColourChart.pdf

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et tappert forsøk på å atter en gang gjøre denne tråden i *bildeforumet* til en bildetråd så slenger jeg inn enda en langhåret akita, men denne gangen en rød en - sånn for variasjon.

Dette er Kuma som bor i Ungarn. Han er en skikkelig godklump og den største kosebamsen jeg har møtt <3 Kuma betyr bjørn på japansk..

post-10329-0-91232400-1394748176.jpg

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hunden har skapt store diskusjoner innen rasemiljøet hos oss:

1536687_10202293255646350_1783956483_n.j

I følge FCI-standarden KAN fargen være diskvalifiserende fordi den ser to-farget ut (og det er ikke tillatt), men samtidig er det tillatt med charbonnage (som tervueren også har), men det skal ikke danne sadel og være så utpreget som dette. I Europa, for europeiske dommere, så vil den antakelig om ikke diskvalifiseres, så blir den trukket for fargen sin, mens den i USA (hvor hunden også bor og er oppdrettet) så er dette helt ok også i følge AKC-standarden.

Jeg har sett mange bilder av hunden, og hun er absolutt en fantastisk bra hund med det som ser ut til å være supre bevegelser og flotte proporsjoner og i det hele tatt. Jeg har konkludert med at jeg synes hun er en svært vakker hund til tross for fargen :).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrester meg om jeg er på jordet, men verken saddle eller brindle er vel feil på en BC? Sobel med saddle har jeg inntrykk av er veldig vanlig :)

Det er vel ikkje feil, berre uvanlig, trur eg. Kanskje eg tolkar ordet "standard" feil. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet så er vel alle farger og fargekombinasjoner tillatt på en BC?

Riktig, bare ikke hvit som dominerende farge eller flekker med hvit i grunnfargen. Innenfor utstillingsringen vet jeg ikke hva de foretrekker, men regner med standard sort/hvit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så voldsomt spesielle hunder, men disse labradorene er ikke så populære i utstillingsringen pga manglende masse, for smale hoder, lange ben, for tynn hale, for tynn pels og gud vet hva :-)

vil ha en slik <3 men jakter ikke :| OT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MoelHempOutrun.jpg

BC med sadel.

Eg fant alle desse på http://www.bordercolliemuseum.org/ forøvrig, det står litt om dei forskjellige typane og dei avbilda hundane der. :]

Er jo ikke uvanelig den, da :P Hehe. Den ligna forresten veldig på Moel Hugo, bestefaren til Grumpy!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...