Gå til innhold
Hundesonen.no

Utenom rasestandard.


LilleZara
 Share

Recommended Posts

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Svart amerikansk bulldog. Han her er bare heit.

Nei, det er en sau, Tabris.

Toller med for mye hvitt. Personlig syns jeg hun er kjempefin

Posted Images

Dalmatiner med blå øyne, utrolig nydelig og spesielt :) Skal ha en med blå øyne når jeg er klar for ren maskot/kosehund :wub:
blue_eyed_dalmation_by_doberman4life-d4r

Dalmatiner brindler
brindleboy.jpg

Dalmatiner tricolor
tricolor.jpg

Dalmatiner i Lemon (har vært født i norge)
upe22B3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syk, med andre ord?

Ja, istedenfor en normalt utviklet adenohypofyse så har de en cyste. Det gjør at adenohypofysen ikke produserer/produserer mindre vekthormon som resulterer i dvergveksten. Den produserer heller ikke/produserer mindre ACTH som gir dem cushings, og så produserer den heller ikke/produserer mindre TSH som gir dem hypotyreose. Dette er vanligst hos schäferhunder. De fleste er dødfødte, mens andre typisk lever 4-5 år.

Dette er to kullsøsken på 14 måneder. Lett å se hvilken som har pituitary dwarfism:

dwarfism-in-german-shepherd.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det kun tillatt med 30 % hvite avtegn på rasen, men det finnes hunder som er overtegnede med hvitt (enten svart eller brun som "grunnfarge"). I USA elsker mange den overtegnede fargen, men den er ikke ønsket i FCI eller i Portugal. Helhvit/creme er en godkjent farge.

windruff_cnsand_last_piece_o_puzzle.jpg

Vi hadde en portugiser på fôr som var hvitdominant, eneste valpen både far og mor hadde produsert som var så hvit :)

555609_473006806056781_590010552_n.jpg

304036_10151232581312597_589308522_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en portugiser på fôr som var hvitdominant, eneste valpen både far og mor hadde produsert som var så hvit :)

Postet bilde

Yepp. Det hender det skjer. Og det er jo ikke noe galt med det. :) Det som dog ikke er så stas er å avle videre på så hvite hunder. Det ble blant annet drøftet på rasekonferansen i Portugal i høst. Overtegnede hvite har større risk for blindhet og døvhet f.eks. Hvis de hvite markeringene går over øyne eller ører.

Men at det KAN være pent med mye hvitt skal jeg ikke nekte på altså ;) Gutten deres var jo veldig søt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black og tan pumi, ikke godkjent farge. Synes den er kjempefin jeg :D I Ungarn så avliver mange oppdrettere eller skjuler valper med fargefeil noe som jeg synes er snodig når rasen er såpass liten som den er...

black-tan-1.jpgblack-tan-2.jpg

Den var fantastisk fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så noe annet enn bare farger og tegninger..

sls0gk.jpg

Jeg måtte lese bedlingtonterrier-standarden, og egentlig synes jeg vel disse svarer ganske godt til den, muligens unntatt farge og lengde på hårtopp og ørespisser - men det har kanskje like mye med trimming å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Okei, det var noe annet. :) Den hunden på bildet som du la ut her på tråden ligna en labrador (synes jeg da) så jeg bare lurte litt. :ahappy:

Hehe, denne er helt klart overvektig, selvom jeg ikke akkurat synes den likner på hodet. :) Sett bortifra det synes jeg han bare var utrolig flott, og det står jo faktisk der at den britiske kennelklubben har godkjent fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien finnes jo i så mange varianter utenfor standarden at det kommer til å ta en evighet å legge inn alle.'

Men denne er spennde, Maltese Blue Korthårs Collie. Eller Black diluted tricolor som det ville heti om det var en aussie.

VELDIG fin <3

1000498_10151522717946761_375936752_n.jp

Ååå, den vil jeg ha :wub: Den så nesten ut som den var blitt farget i photoshop! Den så så uvirkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke etter "standard", men ikke ulovlig (de finnes her og der, men får selvfølgelig "trekk" om de stilles). :)

Halvbror til mine: (overtegnet hvit)

smartie.jpg

wishpuppy07.jpg

En annen - for meg ukjent hund, harlequin korth.collie:

dscf4149.jpg?w=504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg som er kunnskapsløs om flatten, eller var den gubberjammersmegvel støgg? Den ser jo ut som en KH collie/bullterrier i ansiktet (ingen stopp nesten), og bakbeina ser ut som de er puttet på helt feil. Den var ordentlig uharmonisk i mine øyne :P

Hm, synes ikke Pøbel har så veldig stygt hode til å være flat, men jeg er enig at det er mange som har "rart" hode. :P

13037306884_af890dc8ea_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colour Headed White (CHW) Collie. Altså overtegnet med hvitt.

I statene og Canada avles det på disse. Begge disse to hundene på bildene tilhører kennelen GlasgowhillCollies.com.

Den øverste, som altså er en CHW, er ikke det samme som de hvite man får som resultat av en dobbel merle paring. De doble-merlene får helseplager som regel og kan bli både døve og blinde og få misdannede øyne. CHW har ikke det problemet, og er like sunne som andre collies. Samme gjelder for min rase, Shetland sheepdog.

Personlig synes jeg de er veldig pene, og kunne nesten ønske det var en godkjent farge (det er det ikke i Europa).

6.jpg

BILDET UNDER:

Hvis man vet hva man skal se etter, kan man i noen tilfeller se på de som er tilsynelatende normalfargede om de er bærer av genet for overtegnet hvitt. Denne blue merle collien er fra samme kennel som den ovenfor, og ved første øyekast ser den normal ut. Men den hvite lårbuen avslører at denne sannsynligvis vil gi en eller flere valper i et kull som er overtegnet med hvitt, også hvis den pares med en uten genet for overtegnet hvitt. Det er den hvite lårbuen som lett avslører at hunden er bærer av det genet. Å pare disse to, vil gi sannsynligvis gi overvekt av valper som er overtegnet med hvitt. De vil iallefall bli bærere av genet.

Begge hundene jeg har vist her står på forsiden til kennelen jeg har linket til ovenfor.

05.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...