Gå til innhold
Hundesonen.no

Utenom rasestandard.


LilleZara
 Share

Recommended Posts

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Svart amerikansk bulldog. Han her er bare heit.

Nei, det er en sau, Tabris.

Toller med for mye hvitt. Personlig syns jeg hun er kjempefin

Posted Images

Det som er interessant med tråder som denne, er at man på den ene siden syns det er tåpelig med rasestandarder og at avl begrenses av "estetikk", mens man på den andre siden beundrer en hund av samme tåpelig grunn - estetikk. "Åh, den var nydelig, hadde alle *insert rase* sett sånn ut, skulle jeg hatt en". Så når man syns en rasehund er pen fordi den ser ut som den rasen den skal være, så er man overfladisk og bryr seg bare om utstillingsresultater, men det er helt legitimt å ønske seg en rase som har en feil i følge rasestandarden - og det er ikke overfladisk. Ja vel nei.

Dette er fatal feil i følge puddelstandarden ;)

Redkiy_Dar_stoyka.jpg

standard-parti-poodle-continental-show-c

(Ja, jeg veit, de er kjempesøte! :P )

Jeg ville ikke brukt en tofarget puddel i avl, mest fordi jeg ikke må, det er mer enn nok ensfargede å velge i, som er sunne og friske både fysisk og mentalt. Selv om ikke farge er det viktigste og jeg syns bruken av ordet "fatal" er overdramatisk, så er det med og definerer puddelen som rase, og som fremtidig oppdretter av rasen, skal jeg være med å bevare puddelen sånn den skal være i følge rasestandarden. Hvis det ikke er så nøye lenger, kan jeg heller lage doodledesignhunder, det koster mindre å produsere og jeg tjener like mye pr valp.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parti-puddel :wub: Etter det jeg har forstått var tofarget den opprinnelige fargen. Vet noen hvorfor dette ikke er ønskelig nå?

De opprinnelige fargene var i følge noen kilder sort, hvit og sort/hvit, så da er vel de resterende fargene feil ;) Men nei, jeg veit ikke hvorfor man ønsker solid farget puddel nå. Det er ett fett for meg, jeg forholder meg til FCI-standarden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sobel merle korthårs collie , usikker på om den er helt renraset men, fin farge synes jeg :

DSCN0137.jpg

Hvit aussie med farget hode, mulig en double merle:

Elmo.JPG

Aussie med stå ører:

1445d1272979040-australian-shepard-can-y

Double merle aussie:

bliss%20airportok1.jpg

Miniatyr (har blitt egen rase i usa nå, men er teknisk sett en aussie som er utenfor standarden mtp størrelse):

Miniature+Australian+Shepherd+(3).jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...