Gå til innhold
Hundesonen.no

Dumme ting du lurer på!


ida
 Share

Recommended Posts

  • Svar 785
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er fordi du tenker for mange skitne tanker når du kjører bil, som manifisterer seg på frontruten på din side, som igjen fører til at vindusviskerne på den siden må jobbe ekstra hardt.

Søtpotetreklamen. Hvis en potet, som ikke er en potet likevel, kan brukes som en vanlig potet - hvorfor er det ikke en potet da?

Er vel en grunn til at Harry Potter har en ugle og ikke en brev due liksom! :-P

Lurer fryktelig på hvordan man løser måten å tiltale foreldrene på hvis man har barn og er to foreldre av samme kjønn, .

Blir det "mamma og mor", "pappa og far" eller bruker man navnene?

Kjenner ingen som kan gi meg et "fornuftig" svar på dette så da tyr jeg til o'store sonen :sleep: (forstår at det er sikker like mange svar som det er par)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fryktelig på hvordan man løser måten å tiltale foreldrene på hvis man har barn og er to foreldre av samme kjønn, .

Blir det "mamma og mor", "pappa og far" eller bruker man navnene?

Kjenner ingen som kan gi meg et "fornuftig" svar på dette så da tyr jeg til o'store sonen :sleep: (forstår at det er sikker like mange svar som det er par)

Ene venninna mi sier mamma og mamma, det har hun gjort siden hun var 4år gammel. Man skjønner på et vis alltid hvem hun snakker om, med mindre man ikke kjenner henne, da går det som regel i fornavnet deres. Det tok mange år (møtte henne når vi var 15år) før jeg faktisk lærte hvem den biologiske moren hennes var, hun gjør liksom ikke noe forskjell på dem.

Ei annen venninne av meg bruker pappa og pappa-Jon, sistnevnte kom dog inn i livet hennes når hun var ungdom.

Har hør flere som har brukt mamma- eller pappa-navn, noen også navn-mor :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan hunder spise rått kjøtt, men ikke vi mennesker - uten å bli dårlige?

Mennesker kan spise rått kjøtt uten å bli dårlig. Biff tartar har jo både rått kjøtt og rått egg.

Man skal ikke spise rå kylling, fordi den kan ha salmonellasmitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunder kan spise rå kylling? Enn gris?

Jeg nøler ikke med å gi hunden min rå kylling.

Folkehelseinstituttet skriver:

Salmonella er nummer to blant årsakene til de registrerte tilfellene av bakteriell diarésykdom i Norge. I de siste ti årene er det årlig blitt meldt 1200-1900 til Folkehelseinstituttet, hvorav 70-80 prosent er smittet i utlandet. Fra 2009 har antallet personer smittet utenlands gått ned, som følge av tiltak for å redusere forekomsten av Salmonella blant husdyr i EU. Når det gjelder smitte innenlands, ble antall tilfeller av salmonellose firedoblet fra 1995 til 2007. Fra 2008 har det vært en nedgang, men antallet smittet i Norge er fremdeles dobbelt så høyt som i 1995. Årsaken er ukjent.

Etter hva jeg har lest er det mulig å bli syk av å spise rått sau- og grisekjøtt. Det er bakterier/parasitter som kan forekomme i kjøttet som gjør en syk. Det er derfor gravide bør spise helt gjennomstekt kjøtt.

Edit: Jeg gir hunden min alle typer rått kjøtt, men så har jeg ikke noe problem med å spise rått kjøtt selv. Hunder reagerer på disse bakteriene i kjøttet slik vi gjør, men jeg tenker på risikoen som ekstremt lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nøler ikke med å gi hunden min rå kylling.

Folkehelseinstituttet skriver:

Etter hva jeg har lest er det mulig å bli syk av å spise rått sau- og grisekjøtt. Det er bakterier/parasitter som kan forekomme i kjøttet som gjør en syk. Det er derfor gravide bør spise helt gjennomstekt kjøtt.

Edit: Jeg gir hunden min alle typer rått kjøtt, men så har jeg ikke noe problem med å spise rått kjøtt selv. Hunder reagerer på disse bakteriene i kjøttet slik vi gjør, men jeg tenker på risikoen som ekstremt lav.

Ok :) Jeg har nølt med å gi hunden min rått kjøtt, fordi jeg hele tiden hører at vi mennesker ikke bør spise rått kjøtt fra enkelte dyr.. Men greit å vite at det er mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoklipp-samling, som viser småmorsomme klipp av hunder og katter som IKKE vil ha suss fra eierne sine!

Jeg kan skjønne at hunder og katter ikke liker kyssing på seg selv. De har jo ikke noen atferd som inneholder kyssing og forstår det ikke. MEN jeg lurer egentlig på hva hunder reagerer på, når de går i mellom og tydelig prøver å skille f.eks. menneskeeierne sine som er kjærestepar og kysser?

Hvorfor?

Tror de at vi er "uvenner" på noe vis? Men hvorfor bryr de seg da, for hunder skiller jo aldri "sine egne" om to hunder slåss eller går for nær hverandre, så hvorfor vil de absolutt det med oss mennesker?

http://harligahund.se/2014/04/12/snalla-kan-vi-inte-vara-kompisar/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoklipp-samling, som viser småmorsomme klipp av hunder og katter som IKKE vil ha suss fra eierne sine!

Jeg kan skjønne at hunder og katter ikke liker kyssing på seg selv. De har jo ikke noen atferd som inneholder kyssing og forstår det ikke. MEN jeg lurer egentlig på hva hunder reagerer på, når de går i mellom og tydelig prøver å skille f.eks. menneskeeierne sine som er kjærestepar og kysser?

Hvorfor?

Tror de at vi er "uvenner" på noe vis? Men hvorfor bryr de seg da, for hunder skiller jo aldri "sine egne" om to hunder slåss eller går for nær hverandre, så hvorfor vil de absolutt det med oss mennesker?

http://harligahund.se/2014/04/12/snalla-kan-vi-inte-vara-kompisar/

Enkleste måten å få puddelen til å flytte seg på er å susse henne på snutepartiet, det liker hun ikke. Hun slikker heller ikke i ansiktet, selv om hun kan være passe nærgående når hun snuser på oss :ahappy: Jeg tror dog det nærmeste hunder kommer sussing, er slikking, og Leah susser/slikker ikke på Nora heller. Nora derimot, slikker på både puddelen (ørerens.. Mmmm, snadder) og oss (hud, ikke ører :P ), og hun har heller ikke noe i mot å bli sussa på. Jeg antar at hunder har forskjellig størrelse på intimsonene sine, sånn som vi mennesker har :)

Jeg tror ikke de tror vi er uvenner når vi kliner oss menneskene i mellom, jeg vil heller tro at de tar det for å være noe gruppestell-greier og at de vil delta. Evt forsikre seg om at deres plass i flokken fortsatt er deres plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos hoggormbitt og katter: Hvorfor er det aldri noe snakk om flått på katter? Fjerner de dem selv med en gang tro?

Det er absolutt snakk om flått på katter - de får på flåtthalsbånd og dråper på samme måte som hunder ;) Har plukket myyye mer flått av katten min enn av hunden.

Hvordan er reglene for kastrering av hund i Sverige? Har de samme regelverk som i Norge - at det må være en medisinsk årsak? (For ordens skyld: spørsmålet stilles av ren nysgjerrighet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ha ulik legning, ja :) Grunnen til ulikheter som dette tross samme genmateriale, antas å være gener som "skrus på"; så en veldig interessant dokumentar om det! Og kjenner et enegget tvillingpar hvor dette er tilfelle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ha ulik legning, ja :) Grunnen til ulikheter som dette tross samme genmateriale, antas å være gener som "skrus på"; så en veldig interessant dokumentar om det! Og kjenner et enegget tvillingpar hvor dette er tilfelle.

Har eneggede tvillinger/trillinger samme seksualitet? Eller kan en være homofil, mens den andre heterofil?

Tullete quoting, er på mobil.

Det at de kan ha ulik legning blir mye brukt som argument mot at homofile er født homofile. Tvillingstudier blir jo mye brukt for å se gener vs. miljø.

Pim, husker du hva dokumentaren heter? Har bare sett en youtubevideo på 4 minutter om de genene som "skrus på" og det virket veldig interessant. :-)

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hvorfor kan hunder spise rått kjøtt, men ikke vi mennesker - uten å bli dårlige?

Hunder har en helt annerledes fordøyelsessystem enn det vi har, de har bl.a surere magesyre og kortere tarmsystem, noe som gjør at syren tar mer effektivt knekken på f.eks salmonella (noe vi ikke har grunn til å bekymre oss for noe særlig i norskt kjøtt, smitten skjer langt oftere fra andre kilder) og at de rett og slett kvitter seg med alt raskere. :)

Vi, og hunder, blir normalt smittet av salmonella flere ganger gjennom livet, som regel på hund gir det maks symptom litt som en omgangssyke som går over raskt igjen, svært, svært sjelden at det gir noe symptom overhodet for en ellersk frisk hund å bli utsatt for det.

Parasitter drepes ved frysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er reglene for kastrering av hund i Sverige? Har de samme regelverk som i Norge - at det må være en medisinsk årsak? (For ordens skyld: spørsmålet stilles av ren nysgjerrighet.)

Uten at jeg kan bekrefte det 100% så vil jeg anta det. De har jo en strengere dyrevelferdslov enn oss, og der er det også forbudt å stille kastrerte hanner selv om de har bekreftelse på at de har hatt to testikler fra fødselen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan bekrefte det 100% så vil jeg anta det. De har jo en strengere dyrevelferdslov enn oss, og der er det også forbudt å stille kastrerte hanner selv om de har bekreftelse på at de har hatt to testikler fra fødselen av.

Jeg bare synes ordlyden hadde en så annen klang på den svenske Agriasiden enn man vanligvis leser om emnet i Norge.

"Om din hund inte är ett potentiellt avelsdjur eller en utställningshund finns det flera fördelar med en så tidigt kastrering som vid sex månaders ålder."

Så jeg tenkte at de kanskje hadde et annet regelverk :P

EDIT: Fant ut at jeg kunne bruke svenske google! Og der fant jeg:

"Fram till 1989 var det förbjudet att kastrera hundar i Sverige annat än av medicinska skäl. Utomlands har det däremot varit rutin att kastrera hanhundar och tikar, framför allt för att minska problem med herrelösa hundar. 1989 kom så en ny djurskyddslag och förbudet togs bort." http://www.djurklinikenroslagstull.se/behandlingar-tjanster/operation/kastrering/kastrering-av-hund

Så de har faktisk tatt vekk förbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg drømme om noe, uten å vite at det faktisk stemmer med virkeligheten, og finne ut neste dag at det jeg drømte stemte? Kanskje lettere å forstå om jeg skriver mer spesifikt:

Natt til tirsdag hadde jeg en drøm. Jeg var hos en venninne av meg fordi vi skulle gå tur med hundene, hennes og min. Meen, når jeg kom til henne viste det seg at hun ikke hadde hunden lengre, den var død.

Så, på ettermiddagen tirsdag ser jeg på facebook. Da er hunden avlivet.

Synes det er litt creepy, og det har faktisk skjedd flere ganger. Selvfølgelig stemmer ikke drømmen helt med virkeligheten, men noe av poenget i drømmen stemmer! Hvordan har det seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan bekrefte det 100% så vil jeg anta det. De har jo en strengere dyrevelferdslov enn oss, og der er det også forbudt å stille kastrerte hanner selv om de har bekreftelse på at de har hatt to testikler fra fødselen av.

Jeg tror faktisk normen er at de kastrerer mer. En svensk studievennine har hentet seg valp nylig og tok det som en selvfølge at han skulle kastreres. Når jeg forklarte at det ikke var lov i Norge ble hun oppriktig overrasket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg drømme om noe, uten å vite at det faktisk stemmer med virkeligheten, og finne ut neste dag at det jeg drømte stemte? Kanskje lettere å forstå om jeg skriver mer spesifikt:

Natt til tirsdag hadde jeg en drøm. Jeg var hos en venninne av meg fordi vi skulle gå tur med hundene, hennes og min. Meen, når jeg kom til henne viste det seg at hun ikke hadde hunden lengre, den var død.

Så, på ettermiddagen tirsdag ser jeg på facebook. Da er hunden avlivet.

Synes det er litt creepy, og det har faktisk skjedd flere ganger. Selvfølgelig stemmer ikke drømmen helt med virkeligheten, men noe av poenget i drømmen stemmer! Hvordan har det seg?

Jeg tror dette (i likhet med alle lignende "fenomener") kan forklares på følgende måte: Du drømmer om ti tusen forskjellige ting, av og til klaffer det med ting som faktisk skjer.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoklipp-samling, som viser småmorsomme klipp av hunder og katter som IKKE vil ha suss fra eierne sine!

Jeg kan skjønne at hunder og katter ikke liker kyssing på seg selv. De har jo ikke noen atferd som inneholder kyssing og forstår det ikke. MEN jeg lurer egentlig på hva hunder reagerer på, når de går i mellom og tydelig prøver å skille f.eks. menneskeeierne sine som er kjærestepar og kysser?

Hvorfor?

Tror de at vi er "uvenner" på noe vis? Men hvorfor bryr de seg da, for hunder skiller jo aldri "sine egne" om to hunder slåss eller går for nær hverandre, så hvorfor vil de absolutt det med oss mennesker?

http://harligahund.se/2014/04/12/snalla-kan-vi-inte-vara-kompisar/

Når hunder er i nærkontakt så leker eller slåss de og derfor tror de at vi enten leker eller slåss. Og da vil de være med! Har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det raskere å koke 1 liter vann i vannkoker (1l), micro (750W) eller i kjele (2l)?

Kokepunktet er jo hundre grader uansett, så spørsmålet er hvor raskt man når kokepunktet fra en gitt temperatur (f.eks. 15 grader). Det vil jo være veldig avhengig av hva slags kvalitet det er på det tekniske hjelpemiddelet du bruker. På mamma og pappa sin komfyr koker vann på et blunk, på min tar det atskillig lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...