Gå til innhold
Hundesonen.no

Dumme ting du lurer på!


ida
 Share

Recommended Posts

Mener man kan tjene opp til 50 000? Finnes regler iallfall, prøv å Google :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Får ikke quote @Pinnsvinet

Jeg har forstått det slikt at hobbyen ikke skal være en inntekt, og at inntekter ikke bør overstige utgifter over lengre tid, men det er vel en gråsone når det gjelder skatt.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 785
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er fordi du tenker for mange skitne tanker når du kjører bil, som manifisterer seg på frontruten på din side, som igjen fører til at vindusviskerne på den siden må jobbe ekstra hardt.

Søtpotetreklamen. Hvis en potet, som ikke er en potet likevel, kan brukes som en vanlig potet - hvorfor er det ikke en potet da?

Er vel en grunn til at Harry Potter har en ugle og ikke en brev due liksom! :-P

Får ikke quote @Pinnsvinet

Jeg har forstått det slikt at hobbyen ikke skal være en inntekt, og at inntekter ikke bør overstige utgifter over lengre tid, men det er vel en gråsone når det gjelder skatt.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Jeg har virkelig ikke peiling, men er vel noe i den dur Roxie foreslo :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når må man begynne å betale skatt for "hobbyinntekter"?

Om en selger noe man gjør på hobbybasis, f.eks. om man strikker, maler, grafisk arbeid, småreperasjoner etc. Kan man tjene opp til et visst punkt før man er skattepliktig? Hvor mye kan man da tjene, før man må kunne dokumentere inntekter og utgifter, eller starte et enkeltpersonforetak?

Bonusspørsmål: Gjelder dette også om man jobber som f.eks. tømrer og får betalt av en venn for å hjelpe til med å bygge noe, eller er dette svart arbeid med en gang?

Jeg tror ikke det er noe som heter hobbyinntekter når du utøver ditt eget yrke.

Det var jo en snekker som fikk skattebelagt egeninnsatsen sin da han bygde seg hytte. Det må man sjekke veldig nøye sånn at man ikke får smekk på pengepungen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Trodde det var ganske vanlig å teste dette i naturfagstimene når man har om genetikk.

For meg virker det ganske vanlig å vite sin egen blodtype, men jeg blir ikke sjokkert hvis noen ikke vet det. Om du havner på akutten på sykehuset gir de deg vel O- ved blodmangel, som alle kan få.

De tester blodet ditt om du havner på akutten me mindre det er virkelig virkelig akutt.. Det er mer enn bare blodtype og rh, så det er ikke bestandig heldig å gi ut O- random. Men det er ikke dødelig..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tester blodet ditt om du havner på akutten me mindre det er virkelig virkelig akutt.. Det er mer enn bare blodtype og rh, så det er ikke bestandig heldig å gi ut O- random. Men det er ikke dødelig..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da lærte jeg noe nytt i dag! :)

Burde kanskje ikke ta til meg ting fra lege-serier på tv som fakta. :lol:

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er vinduene til låver som faktisk er i bruk, ofte knust? Og hvorfor er det som oftest bare et par, og ikke alle smårutene i vinduet som er knust?

Hos besteforeldrene mine er flere av rutene knust fordi onkelen min sparket fotball mot låveveggen i sine yngre dager og traff vinduene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt å vite sin egen blodtype? :|

@maysofie

Hvis du har vært gravid og fått barn, så ja. Det er en av mange ting de tester på alle gravide under svangerskapskontroller. HIV test er en annen standard test gravide gjennomgår for eksempel.

Jeg fant ut blodtypen min da jeg var gravid iallefall, 33 år gammel, etter en blodprøvekontroll av lege fikk jeg utdelt et papir med blodtypen påført. Dette er vel fordi hvis det blir nødvendig med operasjon og keisersnitt ved fødsel, så skal man på forhånd vite blodtypen i tilfelle det blir hastesak og man ikke har tid til å sjekke blodtyper da. Da jeg tok blodprøven for å få vite min blodtype, kunne ikke legen finne det ut på legekontoret, det måtte sendes inn til et eget laboratorium for kontroll og finne det ut.

Jeg har den aller vanligste blodtypen :) 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@maysofie

Hvis du har vært gravid og fått barn, så ja. Det er en av mange ting de tester på alle gravide under svangerskapskontroller. HIV test er en annen standard test gravide gjennomgår for eksempel.

Jeg fant ut blodtypen min da jeg var gravid iallefall, 33 år gammel, etter en blodprøvekontroll av lege fikk jeg utdelt et papir med blodtypen påført. Dette er vel fordi hvis det blir nødvendig med operasjon og keisersnitt ved fødsel, så skal man på forhånd vite blodtypen i tilfelle det blir hastesak og man ikke har tid til å sjekke blodtyper da. Da jeg tok blodprøven for å få vite min blodtype, kunne ikke legen finne det ut på legekontoret, det måtte sendes inn til et eget laboratorium for kontroll og finne det ut.

Jeg har den aller vanligste blodtypen :) 0

Den vanligste blodtypen i Norge er A, med O som en god nummer to.

En av de viktigste grunnene til at man tester blodtype hos gravide er nok i tilfelle rhesus uforlikelighet: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet-2668.html

Jeg fikk forøvrig testet blodtype da jeg ble blodgiver, men det var ingen overraskelse da jeg på forhånd visste hvilken blodtype mine foreldre og søsken har.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har da fått vite blodtypen min mange gongar, gravid eller ei, blodprøvedings på skule og diverse, men eg hugsar det jo ikkje, så i min hjerne er det normalt å ikkje vite blodtype. :D


****


Eg lurer på kvifor det tilsynelatande kjem som eit sjokk på veldig mange at dei skal betale når dei kjem til kassa. Kan dei ikkje leite etter lommebøkene sine medan dei står i køen og ventar, i staden for etter at dei får vite kva dei skuldar?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurer på kvifor det tilsynelatande kjem som eit sjokk på veldig mange at dei skal betale når dei kjem til kassa. Kan dei ikkje leite etter lommebøkene sine medan dei står i køen og ventar, i staden for etter at dei får vite kva dei skuldar?

Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet blodtypen min! :D
Men jeg vet den bare fordi jeg har Rhesus minus, så jeg har fått forklart av mamma en million ganger hvor viktig det er for meg å sjekke jevnlig om jeg er gravid og alt som kan skje på grunn av blodtypen. Dama er mer hysterisk enn en hund med separasjonsangst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sjekket blodtype i naturfagen på vgs vi! Jeg har B+, mamma har A RH-, bestefar har AB. Vi er en dårlig koordinert familie når det gjelder interne blodoverføringer :P

Hvorfor blir man innimellom "aldri" full uansett hvor mye man drikker, mens andre ganger blir man full på null komma niks? Selv om man har spist og er i god form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder blodtype og rh på gravide, så er det mer for å kontrollere evt uforlikeheter mellom mor og barn enn en evt operasjon. Sykehus tester nesten alltid blodtype uansett, hvis ikke blir det gitt kriseblod. Det testes for mye mer enn bare ABO og Rh, og det blir alltid testet forlikeligheter for hver pose.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å si det enkelt:

Rhesus er " dingser" man enten har (positiv) eller ikke har (negativ) på blodcellene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men hva har det å si? Sånn f.eks i sammenheng med graviditet som det har blitt snakka om her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva har det å si? Sånn f.eks i sammenheng med graviditet som det har blitt snakka om her da.

Hvis jeg er negativ og mitt ufødte barn er positiv, så vil jeg danne antistoffer. Disse antistoffene vil feste seg til blodcellene til barnet. Derfor vil man gjerne behandle mor før hun begynner å danne antistoffer..

I noen av de værste tilfellene, (da krasjer det med ABO osv også), så skifter de blod på barnet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er negativ og mitt ufødte barn er positiv, så vil jeg danne antistoffer. Disse antistoffene vil feste seg til blodcellene til barnet. Derfor vil man gjerne behandle mor før hun begynner å danne antistoffer..

I noen av de værste tilfellene, (da krasjer det med ABO osv også), så skifter de blod på barnet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Åj! Kroppen er underlig av og til altså. Takk for svar :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor beveger folk som spiller piano veldig mye på hodet sitt når de spiller? De er jo nesten gelt nedi pianoet før de veiver det til en annen side, så litt opp og så litt tilbake og til siden og ned... Også videre. Hvorfor? De 5 årene jeg spilte gjorde jeg aldri det, og jeg fikk heller aldri beskjed om at det måtte gjøres :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor beveger folk som spiller piano veldig mye på hodet sitt når de spiller? De er jo nesten gelt nedi pianoet før de veiver det til en annen side, så litt opp og så litt tilbake og til siden og ned... Også videre. Hvorfor? De 5 årene jeg spilte gjorde jeg aldri det, og jeg fikk heller aldri beskjed om at det måtte gjøres :P

SIkkert fordi de lever seg inn i det når de spiller (som popstjerner som alltid gjør ett eller annet teit når de står på scenen og synger). Du var kanskje ikke så dedikert til pianospillingen at du levde deg nok inn i det, vøtt :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...