Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Vi hsr en fra Biltema. Billig og veldig grei

Jeg var innom en butikk i dag. Hun turte ikke å selge til meg fordi hun var usikker på hva den inneholdt, og om det var noe skummelt. Før var det hvertfall et stoff som de brukte som kunne svelle noe voldsomt. Ikke særlig bra i små babymager dersom de får løs en bit. Hun ba meg dra hjem og lese meg opp på nettet før jeg kjøpte et produkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom en butikk i dag. Hun turte ikke å selge til meg fordi hun var usikker på hva den inneholdt, og om det var noe skummelt. Før var det hvertfall et stoff som de brukte som kunne svelle noe voldsomt. Ikke særlig bra i små babymager dersom de får løs en bit. Hun ba meg dra hjem og lese meg opp på nettet før jeg kjøpte et produkt.

Jeg finner ikke noe negativt når jeg googler EVA-foam iallefall?

Ser ut til at det er et veldig vanlig materiale til forskjellige gymmatter, yogamatter osv.

Den vi har er det vanskelig å skulle få løsnet en bit fra. Var iallefall ikke noe problem her. Men jeg var jo i nærheten også, når han lå på den.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig bilde Rak! For en herlig jente du har :D

takk :ahappy:

Har puslespill matte fra Nille. Den er kanskje ikke så myk som gym matte. Jeg har den under babygymen.

Herlig bilde Rak.

Takk :ahappy:

Edit: hvis @Pippin&Symra ser nøye på bildet så ser hun en kjent jakke. Den passer enda - og brukes masse! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på middag hos verdens søteste 1 åring i går. Hun ble veldig glad for gavepapiret og kortet A hadde lagd :lol:

Såååå blid og sååå glad i å danse :lol:

A ble fryktelig sjarmert og lekte borte tittei med henne og passet på at hun ikke slo seg, ødela noe etc. Han gikk helt opp i rollen som en omtenksom barnevakt og hun stabbet etter han for å nusse han i håret. Helt sprøtt å se han i den rollen, lille babyen min er en stooor omtenksom gutt :wub:

Litt vemodig og veldig flott å se.

Ellers har spiderman tatt over livet vårt..

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra av typen skal ha baby, termin litt uti oktober. Vi har en lue og "sko" (mamma har heklet uglelue og converse til babyen) som vi skal gi dem. Er det vanlig å vente til babyen er født, eller kan vi gi det nå? :P

Har også et hjemmelaget kort, hvor det står et vers bla. Hva skriver vi på det? Til hvem; babyen eller foreldrene? :P Haha, heelt blank på dette merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilken uke dere fødte i? Mange som gikk over termin?

Jeg er førstegangs og tror ikke det skjer noe med det første, men er nå i uke 38 og de siste dagene har jeg mer eller mindre hatt konstante kynnere. Men startet permisjonen idag, så da roer det seg helt sikkert! :-) selv om ungen er velkommen til å komme når som helst nå!

Jeg fikk veldig forsinket svar på blodtypeprøven min for en liten stund siden. Jeg er visst rhesus negativ, så det var jo kjekt å få greie på før fødselen :P

38+3. Vannavgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilken uke dere fødte i? Mange som gikk over termin?

Jeg er førstegangs og tror ikke det skjer noe med det første, men er nå i uke 38 og de siste dagene har jeg mer eller mindre hatt konstante kynnere. Men startet permisjonen idag, så da roer det seg helt sikkert! :-) selv om ungen er velkommen til å komme når som helst nå!

Jeg fikk veldig forsinket svar på blodtypeprøven min for en liten stund siden. Jeg er visst rhesus negativ, så det var jo kjekt å få greie på før fødselen :P

Fødte 40+6 Ventet og ventet og ventet hver kveld på noe skulle skje. Plutselig en natt gikk vannet!

Hvor fort kom magen deres som førstegangs? :)

Da jeg var 4,5 måned på vei. Husker jeg syntes det var så stas. Har dett bilder av det i ettertid og den var ikke såå mye å skryte av på det tidspunktet :P Men jeg følte meg iallefall gravid og ikke lubben.

Ida og Ninen tester sykkelvogna. Ser bare ørlitegranne ut som det falt i smak eller? :lol: I love it! Bruker halve tiden til og fra barnehagen, hun sitter greit og syns det er kult. :D

10641210_10154675481255171_3872540865501

Herlige Ida :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra av typen skal ha baby, termin litt uti oktober. Vi har en lue og "sko" (mamma har heklet uglelue og converse til babyen) som vi skal gi dem. Er det vanlig å vente til babyen er født, eller kan vi gi det nå? :P

Har også et hjemmelaget kort, hvor det står et vers bla. Hva skriver vi på det? Til hvem; babyen eller foreldrene? :P Haha, heelt blank på dette merker jeg.

Jeg var veldig glad for alt vi fikk før han kom til verden, så slapp vi å bekymre oss for å kjøpe dobbelt opp osv. Selvsagt glad for det vi fikk etter han var født og, men ekstra stjerne i boka for alt som er på plass før fødslen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til diskusjonen ang skadelige stoffer i lekematter. Ftalater heter stoffet jeg ble advart mot. Wikipedia sier følgende:

"Ftalater er estere av ftalsyre. Ftalater brukes hovedsakelig som mykgjørere iplast (primært PVC) og finnes i mange produkter vi bruker til daglig, men er i ferd med å fases ut, da de kan være hormonhermende.Noen ftalater er klassifisert som reproduksjonsskadelige og skadelige for fosteret. Noen er også klassifisert som miljøskadelige. Nyere forskning tyder også på at barn som utsettes for husstøv med ftalater, oftere har symptomer på astma og allergi."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til diskusjonen ang skadelige stoffer i lekematter. Ftalater heter stoffet jeg ble advart mot. Wikipedia sier følgende:"Ftalater er estere av ftalsyre. Ftalater brukes hovedsakelig som mykgjørere iplast (primært PVC) og finnes i mange produkter vi bruker til daglig, men er i ferd med å fases ut, da de kan være hormonhermende.Noen ftalater er klassifisert som reproduksjonsskadelige og skadelige for fosteret. Noen er også klassifisert som miljøskadelige. Nyere forskning tyder også på at barn som utsettes for husstøv med ftalater, oftere har symptomer på astma og allergi."

Vi driver også å leter etter lekematte nå og kom over advarsler mot matter som ikke spesifikt er laget for barn fordi de kan inneholde stoffer som ikke er bra. De er heller ikke lager med tanke på at de kan bli spist på. Så ikke tygg på yogamatta under trening :lol:

Xxl har hatt en som virker bra, men den har vært utsolgt så lenge. Vi vil gjerne ha en med litt bredde så vi kan ligge der sammen han. Ser ut som vi ender på den de har på Barnahus. Men jeg synes det er stive priser på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagebursdag byr selvfølgelig på utfordringer.

Første utfordring : A har bursdag første helg i høstferien. Når skal man ha bursdagen liksom? Siste helg i høstferien er jo like dumt, førstkommende passer ikke for oss. Jeg tenker at det kanskje går ann å ta det fra 17-19 på en ukedag etter ferien, xn synes det er en dårlig idé.

2 utfordring :

A har gode kompiser i to avdelinger.

Fra å være den litt tilbaketrukne er han nå plutselig supersosial og har i tillegg til sine nåværende avdelingsvenner begynt å leke mye med enkelte på sin egen alder.

Det er spesielt 2 gutter han MÅ ha med visstnok og disse to var han i bursdagen til når de ble 4 etter nyttår. Men siden han ble flyttet over med 2009 barna går han ikke i den samme avdelingen som de lengre.

Å invitere de ved å legge lapp i hyllene strider i mot barnehagens regler ( som jeg er helt enig i ), men vi kan sende invitasjonen hjem til de to.

Vel og bra det, men jeg vet at han leker med flere av guttene fra den avdelingen også og jeg vet at de andre kommer til å få greie på at de to guttene ble invitert oog ikke de. A er med den avdelingen 1 dag i uka.

Så da har vi valget : invitere alle guttene i begge avdelingene ( :| ) , invitere bare de to og risikere at noen av de andre blir lei seg , eller nekte ungen å be to av de barna han gleder seg mest til at skal komme.

Gaaad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver også å leter etter lekematte nå og kom over advarsler mot matter som ikke spesifikt er laget for barn fordi de kan inneholde stoffer som ikke er bra. De er heller ikke lager med tanke på at de kan bli spist på. Så ikke tygg på yogamatta under trening :lol:

Xxl har hatt en som virker bra, men den har vært utsolgt så lenge. Vi vil gjerne ha en med litt bredde så vi kan ligge der sammen han. Ser ut som vi ender på den de har på Barnahus. Men jeg synes det er stive priser på de.

Vi endte opp med en fra XXL. 100x200 cm. Så får vi se om den duger, eller om vi burde ha en til for å få den kvadratisk. Sålangt virker den fin da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, hentet Tuva hjem i dag. Feber og oppkast. Legevakten ville vi skulle komme inn. +2 på blod i urin (altså mer enn sist uke) og +3 på hvite blodceller. I tillegg syntes legen det var rart at hun fikk feber midt i en antibiotikakur. Ny prøve i morgen, så skulle den udugelige fastlegen vår få finne ut hva vi gjorde videre.. Så nå tror jeg vi sjekker mulighetene for privatlege/sykehus, selv om det koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, hentet Tuva hjem i dag. Feber og oppkast. Legevakten ville vi skulle komme inn. +2 på blod i urin (altså mer enn sist uke) og +3 på hvite blodceller. I tillegg syntes legen det var rart at hun fikk feber midt i en antibiotikakur. Ny prøve i morgen, så skulle den udugelige fastlegen vår få finne ut hva vi gjorde videre.. Så nå tror jeg vi sjekker mulighetene for privatlege/sykehus, selv om det koster skjorta.

God bedring :hug:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke den legen finne ut av hva som ville vært beste vei videre? Når antibiotikaen tydeligvis ikke fungerer så skal hun ta den i en dag til? Uansett, god bedring til Tuva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke den legen finne ut av hva som ville vært beste vei videre? Når antibiotikaen tydeligvis ikke fungerer så skal hun ta den i en dag til? Uansett, god bedring til Tuva!

Hun var ferdig med den i dag. Legen sa at de ønsket en urinprøve fra morgenurin for å virkelig vite hva som er i den og hva som skjer videre. Så da skal vi inn igjen i morgen tidlig.

Takk for god bedring-ønsker :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring, Tuva! Stakkars lille.

Her synes jeg så synd på ene gullet. Han får ikke ha NOEN leker selv. Broren synes alltid det han har er best, og kommer og røsker det ut av hånda hans. Må hele tiden blande meg inn og forklare gang på gang at han må vente til bror er ferdig før han kan få den. Men synker det inn? Nei, de er jo bare 14 mnd :lol: Men er jo bare å fortsette å forklare helt til han forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Barnehagebursdag byr selvfølgelig på utfordringer.

Første utfordring : A har bursdag første helg i høstferien. Når skal man ha bursdagen liksom? Siste helg i høstferien er jo like dumt, førstkommende passer ikke for oss. Jeg tenker at det kanskje går ann å ta det fra 17-19 på en ukedag etter ferien, xn synes det er en dårlig idé.

2 utfordring :

A har gode kompiser i to avdelinger.

Fra å være den litt tilbaketrukne er han nå plutselig supersosial og har i tillegg til sine nåværende avdelingsvenner begynt å leke mye med enkelte på sin egen alder.

Det er spesielt 2 gutter han MÅ ha med visstnok og disse to var han i bursdagen til når de ble 4 etter nyttår. Men siden han ble flyttet over med 2009 barna går han ikke i den samme avdelingen som de lengre.

Å invitere de ved å legge lapp i hyllene strider i mot barnehagens regler ( som jeg er helt enig i ), men vi kan sende invitasjonen hjem til de to.

Vel og bra det, men jeg vet at han leker med flere av guttene fra den avdelingen også og jeg vet at de andre kommer til å få greie på at de to guttene ble invitert oog ikke de. A er med den avdelingen 1 dag i uka.

Så da har vi valget : invitere alle guttene i begge avdelingene ( :| ) , invitere bare de to og risikere at noen av de andre blir lei seg , eller nekte ungen å be to av de barna han gleder seg mest til at skal komme.

Gaaad!

Inviter de A vil ha i bursdagen sin.

Det er snakk om 2 gutter - hadde det vært sånn at han bad alle UNNTATT to så hadde jeg forstått dilemmaet ditt - men jeg skjønner virkelig ikke når det bare er snakk om 2 stykker.

Barn har ikke vondt av at det gjøres forskjell, de har ikke vondt av at ikke alle får helt likt liksom.

OK, mulig jeg er litt opprørt akkurat nå fordi jeg akkurat leste om barnehagen som serverer gourmet mat hvor et brødhue mente at dette var helt feil og at ungene i den barnehagen burde få like rævva mat som alle andre unger i Norge fordi det burde ikke være forskjell.......... (sånt blir jeg sur av)......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...