Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Æsj, tull med soving i barnehagen i dag igjen. På mandag ringte de meg etter lunsj og spurte om jeg ville hente for de fikk henne ikke til å sove i det heletatt. I går gikk det fint, så tenkte det bare var tull med rutiner etter helga (sover kun en gang om dagen hjemme) Men i dag så hadde hun sovna kl 10, sovet til 12 (!) men etter det hadde hun ikke ville sovet uansett hvor mye de trille på henne. Så har trøtt lita jente i fanget .

Også må jeg le litt av barnehagen, syns litt synd på dem, av en eller annen merkelig grunn er vi de eneste som har bedt dem begrense mengden med sukker de gir barnet vårt. Vi er ikke maniske, det er sukker i vanvittig mye, men hun får ikke kaker og sånt med mye sukker i. De klarer nok ikke helt å følge det i hverdagen for hun får både trollkrem og brunost i barnehagen (brunost har vel omtrent samme sukkermende som nugatti, så det gir vi ikke hjemme enda). Jeg burde sikkert si fra, men er jo ikke snakk om de store mengdene. Sukker på grøt har jeg sagt i fra en gang at hun ikke skal ha, så det håper jeg de følger. De får være måte på hvor vrien og vrang jeg skal være.

Nå har de gitt ut skriv om å prøve å unngå kaker i bursdagsferinger, spesielt inne på den minste avdelingen, føler meg litt slem som skal ta kakene fra de andre barna, siden det kun var vi som sa noe om det på foreldremøtet, men samtidig så ser jeg virkelig ikke poenget med å gi søte kaker til 1-2åringer. Jeg har jobbet i sukkerfri brarnehage, noe som var veldig uvant med en gang, men jeg like tanken. Selv omdet ikke for meg er så viktig at de ikke gir makrell i tomat (inneholder sukker).

Hvordan har deres barnehage det rundt bursdagsfeiringer?

Vi har en barnehage som står for all mat til alle måltider. Bursdager blir feiret med grove vaffler :) Jeg er så glad for at jeg slipper å tenke på mat og sånt for jeg har så dårlig fantasi.

Aner ikke om de anser seg selv som sukkerfrie, men de er opptatt av sunt kosthold. De som eier barnehagen driver også en skolerestaurant på ungdomsskolen, så de får sunn varmmat laget av en kokk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Når det gjelder sukker, så tror jeg man må se an ungen litt. Jeg og mine søsken har egentlig aldri hatt restriksjoner, egen snopskuffe osv, og ingen av oss er særlig glad i snop, sukker og brus.. Unntaket er kaker hos meg da :P

Men gubben og hans søsken kunne aldri ha fått de samme frie tøylene som vi.. De hadde dødd av sukkersjokk..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timingen sin det. Bli syk etter at jeg har dratt. Kjente hun var varm da jeg sa hade, så nevnte det for bonden, gikk en time så fikk jeg melding om at temp var nesten feber og formen laber. Så da er hun hjemme resten av uka. Drar hjem og avløser bonden etter lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle selvsagt :) Bursdagsbarnet og 3-4 stykker (det trekkes) får dra bort på butikken, så kjøper de is, så "feirer" de når de er ferdig med varmlunsjen. Det som blir igjen brukes til barna ved jule/sommerkosen deres :)

(I vår bhg får vi også all mat. Hjemmebakt brødmåltid til frokost, varm middagsmat til lunsj, så frukt/yoghurt/brødskive mat igjen etter det. De har prim, men ikke brunost der :P Ingen av mine liker verken brunost eller prim så den er jo grei.)

Tenkte det bare var bursdagsbarn, og tenkte at det var jo egentlig kjekt, og ikke så urettferdig egentlig. Men koselig at alle får da, og så slipper man å styre med alt mulig rart selv, og alt det det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok helt i motsatt ende av mange her :lol: Aner ikke hva de gjør til bursdag, de har aldri sagt de gir dem noe spesielt. De forteller eventyr og gjør litt mer ut av lunchen når noen har bursdag. De får lunch og frukt i barnehagen, vi sender evt med til måltid nr to (tre for de som spiser frokost der). Uansett om det er pølsepålegg, makrell i tomat eller leverpostei så klarer jeg ikke å se på det som noen krise så lenge de ikke får KUN det ene. Variasjon og alt med måte er fornuftig. En dag når vi hentet så hadde de fått hver sin kjeks på tur. Helt ok, de er flinke til å ikke gjøre det ofte og da gjør det ikke meg noe.

Det samme gjelder forøvrig det med sikring om de skal noe sted. De reiser ikke så ofte, men om de gjør så kan jeg tåle at hun sitter i foroverlent sete, sånns om ekstremt mange barn må i den alderen pga plassmangel i bilen uansett.

For MEG er det fornuftig og virker mest logisk. Men vi er alle forskjellige, heldigvis :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok helt i motsatt ende av mange her :lol: Aner ikke hva de gjør til bursdag, de har aldri sagt de gir dem noe spesielt. De forteller eventyr og gjør litt mer ut av lunchen når noen har bursdag. De får lunch og frukt i barnehagen, vi sender evt med til måltid nr to (tre for de som spiser frokost der). Uansett om det er pølsepålegg, makrell i tomat eller leverpostei så klarer jeg ikke å se på det som noen krise så lenge de ikke får KUN det ene. Variasjon og alt med måte er fornuftig. En dag når vi hentet så hadde de fått hver sin kjeks på tur. Helt ok, de er flinke til å ikke gjøre det ofte og da gjør det ikke meg noe.

Det samme gjelder forøvrig det med sikring om de skal noe sted. De reiser ikke så ofte, men om de gjør så kan jeg tåle at hun sitter i foroverlent sete, sånns om ekstremt mange barn må i den alderen pga plassmangel i bilen uansett.

For MEG er det fornuftig og virker mest logisk. Men vi er alle forskjellige, heldigvis :ahappy:

Sånn er der her også :) Her en dag hadde noen av barna som begynte på skolen i høst vært på besøk og hatt med seg skoleboller. Null problem for meg. Om de skal på tur synes jeg det er helt supert om de noen ganger gjør litt ekstra ut av det og drar på bondegård, kino el, og dermed må de jo enten ta buss eller kjøre bil. Helt ok det også, hun har sittet foroverlent en stund allerede fordi hun er såpass lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dritstreng på det der med bilkjøring, men det har sikkert sammenheng med at jeg kan kjøre selv om det er noe. Nåde være med dem som tar ungen min på en buss :P

Greit når man har mulighet til å kjøre selv om de skal noe, men jeg vet i hvert fall at Emilie ikke hadde blitt spesielt glad om hun måtte blitt igjen i bhg mens de andre finner på noe annet morsomt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er det ikke lov med is og kaker på bursdager.

Ungene kan ta med f.eks fruktspyd, bær eller noe i den duren.

Synes det er greit jeg :)

Min unge er iallefall veldig glad i frukt og bær.

Alle barnehagene til barna våre har lagt vekt på oppmerksomheten rundt bursdagsbarnet og ikke på maten. De har konge/dronningstol, krone, bursdagssang osv.

Faktisk var de strengere i Trondheim og Nordland enn de er her i Vestfold (uten at det betyr at det gjelder ALLE Vestfoldbarnehagene da). I Nordland/Trondheim fikk ingen ha med noe kake eller fruktspyd ol. hjemmefra, og de kalte seg sukkerfrie, selv om det av en eller annen grunn ikke gjaldt boller, is, kakao, vafler, foreldrekaffer, påskeharebesøk og julenissebesøk ;)

I barnehagen til yngsten nå så tror jeg de synes det er helt greit å sende med noe (frukt, kaker, ol.), og de har flere ganger hatt skikkelig bursdagsfeiringer hjemme hos ungene med barnehageavdelingen. 25 unger på besøk er mye, men helt greit når det er med 3 voksne til å passe på :D Så det skal vi gjøre når minsten blir 4 år og skal ha sitt første bursdagsselskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit når man har mulighet til å kjøre selv om de skal noe, men jeg vet i hvert fall at Emilie ikke hadde blitt spesielt glad om hun måtte blitt igjen i bhg mens de andre finner på noe annet morsomt :P

Nei, helt sant. Er kanskje noe annet med store bhg, men vår gjør heldigvis ikke det. Bilsikkerhet er jo et av våre fanesaker og jeg kjenner jeg får klump i halsen av tanken på å hatt ungen min på en buss usikret med annet enn sikkerhetsbeltet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som ikke har bil at all da? Skal vi noe sted, må vi stort sett ta kollektivt. Og ungen er (snart) syv mnd, og absolutt så liten at han bør sitte i bakovervendt stol. Det funker ikke på bussen. Bør jeg da aldri dra noe sted lengre hjemmefra enn gåavstand, om vi ikke har noen til å kjøre oss? Om det er så krise som mange fremstiller det, må jo jeg være den dårligste moren i verden som har fortsatt på livet mitt ganske som før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som ikke har bil at all da? Skal vi noe sted, må vi stort sett ta kollektivt. Og ungen er (snart) syv mnd, og absolutt så liten at han bør sitte i bakovervendt stol. Det funker ikke på bussen. Bør jeg da aldri dra noe sted lengre hjemmefra enn gåavstand, om vi ikke har noen til å kjøre oss? Om det er så krise som mange fremstiller det, må jo jeg være den dårligste moren i verden som har fortsatt på livet mitt ganske som før.

Kan jo feste bakovervendt stol med bilbelte i buss da? Bilstolene for de minste er jo ikke tunge heller. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo feste bakovervendt stol med bilbelte i buss da? Bilstolene for de minste er jo ikke tunge heller. :)

Ikke i rutebusser, det er i hvert fall ikke belter i bussene her i Oslo. Eller, på lengre turer har bussene ofte belte, så da går det å feste setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som ikke har bil at all da? Skal vi noe sted, må vi stort sett ta kollektivt. Og ungen er (snart) syv mnd, og absolutt så liten at han bør sitte i bakovervendt stol. Det funker ikke på bussen. Bør jeg da aldri dra noe sted lengre hjemmefra enn gåavstand, om vi ikke har noen til å kjøre oss? Om det er så krise som mange fremstiller det, må jo jeg være den dårligste moren i verden som har fortsatt på livet mitt ganske som før.

Ingen som fremstiller det som krise? Vi har hver våre saker vi syns er viktige. For meg så får ikke folk ta henne med i bil uten bakovervendt sete med mindre det er krise. Jeg liker heller ikke ta henne med på buss, men på de fleste busser så vil de minste babysetene passe og hvertfall her har de fleste bussene nå ordentlige belter. Men jeg tar heller tog om jeg kan når hun er med. Jeg kjører ikke bil selv, så skal jeg noe alene så blir det slik. Men det er slik jeg velger for mitt barn. Hvilke ting man henger seg opp i og syns er ekstra viktige, er jo forskjellig fra person til person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet før, i nordland, var vi sukkerbevisste. Ikke sukkerfri.

Vi spiste brunost, hadde kaker når det var foreldrekaffe, jul, påske og sånt.

Men i hverdagen var det vanlig sunn mat på bordet. Og bursdager feiret vi med stående buffet (Veldig stas! ), krone, kappe, sanger og at bursdagsbarnet får bestemme i samlingsstund etc.

Trenger ikke være mat for å feire noe alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er mulig å ta med bilstolen og feste den. Gjort det noen ganger og. Men når jeg må gå gjerne tjue min til bussen, har med barnevogn og hund, så er det noe vanvittig herk å ha med bilstol i tillegg. Greit at den er lett, men den er likevel veldig tungvind å ha med. Og jeg sier ikke at det er dere som fremstiller det som krise nødvendigvis, men det er folk der ute som mener det. Og da blir man litt bevisstgjort på seg selv og det kan gjøre at man føler seg shitty. Jeg vil jo ikke ungen min noe mer vondt enn de som har bilsikkring som en fanesak. Men i praksis i slik hvertfall min livssituasjon er, så tvinger det meg til å gjøre ting som slett ikke er ideelt. Jeg vet ikke helt hva som er poenget mitt egentlig. Det er vel bare litt sårt. Nå er jeg i hvertfall i gang med å ta lappen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er mulig å ta med bilstolen og feste den. Gjort det noen ganger og. Men når jeg må gå gjerne tjue min til bussen, har med barnevogn og hund, så er det noe vanvittig herk å ha med bilstol i tillegg. Greit at den er lett, men den er likevel veldig tungvind å ha med. Og jeg sier ikke at det er dere som fremstiller det som krise nødvendigvis, men det er folk der ute som mener det. Og da blir man litt bevisstgjort på seg selv og det kan gjøre at man føler seg shitty. Jeg vil jo ikke ungen min noe mer vondt enn de som har bilsikkring som en fanesak. Men i praksis i slik hvertfall min livssituasjon er, så tvinger det meg til å gjøre ting som slett ikke er ideelt. Jeg vet ikke helt hva som er poenget mitt egentlig. Det er vel bare litt sårt. Nå er jeg i hvertfall i gang med å ta lappen :)

:hug:

Jeg tror de aller aller fleste mennesker vil det beste for sine barn, men ikke alt er mulig av forskjellige årsaker. Men det viktigste er jo at man streber etter å gjøre det best for barna sine, og i min mening er det bedre å ta bussen et sted om alternativet er å bli hjemme.

Lill har jo bil, og slipper dermed å ta buss, og har mulighet til å kjøre om bhg skal noe og da er det jo veldig enkelt og unngå buss. Det går jo nesten ikke an å diskutere hvem som da er god eller dårlig mor når begge gjør sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia har mye morsomt for seg om dagen og er hysterisk opptatt av sine rettigheter... Som feks "Mamma, om jeg ikke vil ha på meg jakke så er det JEG som fryser, ikke du så derfor kan ikke du bestemme at jeg skal ha på meg jakke." eller " Du har faktisk ikke lov til å be meg om å være stille, for jeg har faktisk rett til å snakke jeg." også "Du kan bestemme at jeg skal være på rommet mitt, men du har ikke lov til å bestemme at jeg skal sove, for det er mine øyne. Vil jeg ikke lukke dem så er det mitt valg."

Det blir gøy om noen år :lol: fra hun er 10 år får faren eneansvaret :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...