Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Ååh, vi koser oss så fælt hjemme med Mari :wub: Dro hjem fra barsellhotellet igår. Idag er hun hele 4 dager og har gått fra å ville spise hver time det forrige døgnet til ca hver 3. time nå. Og ammingen går kjempebra :D Jordmor var veldig fornøyd med vekta før hjemreise på dag 3, kun ned 100 g fra fødselsvekt :) Også er hun mere våken nå, hvor hun ligger og titter på oss og bare er søt. Fy søren så forelsket man blir i sin egen unge :heart:

mari7.jpg

mari9.jpg

mari10.jpg

mari8.jpg

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Herlighet så fin hun er, @IreneN :wub:

Dere med barnehagebarn som får med seg mat i barnehagen, hva smører dere? Her spiser Tuva frokost hjemme, får brødmåltid i barnehagen halv elleve også får de frukt kvart over ett i tillegg til niste de har med hjemmefra. Jeg sender bare med to brødskiver med vanlig pålegg på, men jeg ser i andres matbokser at de sender med både det ene og det andre. Jeg synes egentlig brød burde holde i massevis for henne, men blir jo litt i tvil på om det er trist for henne med trauste brødskiver hvis alle andre har spennende matpakker. *Føle litt på presset*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så fin hun er, @IreneN :wub:

Dere med barnehagebarn som får med seg mat i barnehagen, hva smører dere? Her spiser Tuva frokost hjemme, får brødmåltid i barnehagen halv elleve også får de frukt kvart over ett i tillegg til niste de har med hjemmefra. Jeg sender bare med to brødskiver med vanlig pålegg på, men jeg ser i andres matbokser at de sender med både det ene og det andre. Jeg synes egentlig brød burde holde i massevis for henne, men blir jo litt i tvil på om det er trist for henne med trauste brødskiver hvis alle andre har spennende matpakker. *Føle litt på presset*

Jeg hadde også følt på presset om jeg hadde måttet sende med mat! *klem til deg* Jeg er veldig lite oppfinnsom og kreativ på matpakker! Hva med av og til slenge med en omellett eller eggerøre eller noe som tar 30 sekunder å røre sammen i panna?

Jeg tror barn legger merke til hva andre barn har. Isabel er iallefall veldig interessert i hva alle andre har av både mat og ting. Men hun er sånn unasett om det er hun som har vaffel og kompisen har brød med leverpostei. Når vi har piknikk med venner så spiser alle av hverandres mat fordi de aldri vil ha det som er i sin egen matpakke uansett. Den løsningen går vel ikke i barnehagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så fin hun er, @IreneN :wub:

Dere med barnehagebarn som får med seg mat i barnehagen, hva smører dere? Her spiser Tuva frokost hjemme, får brødmåltid i barnehagen halv elleve også får de frukt kvart over ett i tillegg til niste de har med hjemmefra. Jeg sender bare med to brødskiver med vanlig pålegg på, men jeg ser i andres matbokser at de sender med både det ene og det andre. Jeg synes egentlig brød burde holde i massevis for henne, men blir jo litt i tvil på om det er trist for henne med trauste brødskiver hvis alle andre har spennende matpakker. *Føle litt på presset*

Jeg er en av de som alltid sender med frukt eller grønnsaker.

Spesielt grønnsaker, frukt får de jo.

A er veldig opptatt av å få med seg "noe ekstra" , så her i huset blir det ramaskrik hvis vi ikke har noe mandag morgen.

Men heldigvis har vi en kanin som har et godt utvalg av godbiter, så jeg har reddet meg inn med tørkede tranebær, goijbær og tørket jordbær noen ganger :lol:

Det trenger ikke være så mye , bare det er noe har jeg merket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også følt på presset om jeg hadde måttet sende med mat! *klem til deg* Jeg er veldig lite oppfinnsom og kreativ på matpakker! Hva med av og til slenge med en omellett eller eggerøre eller noe som tar 30 sekunder å røre sammen i panna?

Jeg tror barn legger merke til hva andre barn har. Isabel er iallefall veldig interessert i hva alle andre har av både mat og ting. Men hun er sånn unasett om det er hun som har vaffel og kompisen har brød med leverpostei. Når vi har piknikk med venner så spiser alle av hverandres mat fordi de aldri vil ha det som er i sin egen matpakke uansett. Den løsningen går vel ikke i barnehagen :P

Det er på ingen måte sånn at det er et problem å sende med henne noe mer, verken tidsmessig, pengemessig eller noe. Det er faktisk bare den greia jeg har fått for meg om at de trenger da ikke noe mer enn brødskivene sine.. Tuva spiser med stor matlyst, så hvorfor skal hun da få vanen med å lære seg at hun alltid får noe ekstra knask med.. Men samtidig er det jo nettopp det at hvis alle de andre barna får med seg noe så vil hun, i alle fall når hun blir større, tenke over det og lure på hvorfor hun ikke får med noe ekstra.

Men det er litt samme greien som jeg har med de barnehagene som har varm lunch hver dag. Er varm lunch virkelig nødvendig? Huff, kanskje jeg er sær.

Jeg er en av de som alltid sender med frukt eller grønnsaker.

Spesielt grønnsaker, frukt får de jo.

A er veldig opptatt av å få med seg "noe ekstra" , så her i huset blir det ramaskrik hvis vi ikke har noe mandag morgen.

Men heldigvis har vi en kanin som har et godt utvalg av godbiter, så jeg har reddet meg inn med tørkede tranebær, goijbær og tørket jordbær noen ganger :lol:

Det trenger ikke være så mye , bare det er noe har jeg merket :P

Tuva får jo frukt, og pleier være superfornøyd med det. Og grønnsaker vil hun IKKE ha når det finnes frukt :lol: Kanskje når hun blir større.. Er det med å ha noe i matpakken noe A har funnet på selv, sett av andre eller har dere alltid gjort det sånn?

Vi skal ha foreldresamtale på torsdag så da får jeg spørre pedagogen om hva de tenker. Det gjør meg ingenting å lage mer spennende matpakker, jeg bare lurer litt på nødvendigheten av å lære dem det..

Og ellers gleder jeg meg til foreldresamtale så jeg får skrytt litt av alle de fine ansatte som er der. ALDRI hadde jeg trodd at de skulle være så dedikerte og oppriktig interessert i barna. Når jeg henter står de nærmest i kø for å fortelle med stor innlevelse om de rare tingene hun har gjort. Og alle har kontroll på hva hun har gjort så det er tydelig at de snakker sammen. Må innrømme at jeg hadde nok ikke så høye tanker om barnehagen :lol:

Edit: Mener forresten ikke at noen av dere gjør noe galt, bare lurer litt på tanken bak :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har varm mat i barnehagen hver dag og er kjempetakknemlig for det. Ungen spiser helst varm mat og det er de måltidene hun kan spise mengder av. De er veldig opptatt av kosthold i barnehagen så da vet jeg at hun får i seg gode sammensatte måltider der.

Jeg hadde krepert om jeg hadde måtte spise brødmat tre ganger om dagen selv, så tror jeg og ungen er like der. Mannen har ikke behov for varm lunsj eller middag og kunne sikkert levd på brødmat.

Nei det er ikke nødvendig med varm lunsj, men det smaker jo utrolig mye bedre enn tørre brødskiver med svett ost!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har varm mat i barnehagen hver dag og er kjempetakknemlig for det. Ungen spiser helst varm mat og det er de måltidene hun kan spise mengder av. De er veldig opptatt av kosthold i barnehagen så da vet jeg at hun får i seg gode sammensatte måltider der.

Jeg hadde krepert om jeg hadde måtte spise brødmat tre ganger om dagen selv, så tror jeg og ungen er like der. Mannen har ikke behov for varm lunsj eller middag og kunne sikkert levd på brødmat.

Nei det er ikke nødvendig med varm lunsj, men det smaker jo utrolig mye bedre enn tørre brødskiver med svett ost!

Jeg er også kjempetakknemlig for varmlunsjen de får i barnehagen, men jeg er ikke oppvokst med denne ekstreme brødkulturen som er her i Norge med brødmat til nærmest hvert eneste måltid utenom middag :P

Ja, det ligger nok litt kulturforskjeller her. Jeg synes det er "rart" å spise mer enn et varmt måltid om dagen. Jeg har vokst opp med brød til alle måltider bortsett fra middag. også frukt, da. Så det henger nok litt sammen. Men når de begynner på skolen må de jo lære seg å ikke spise varme luncher?

Ser forøvrig også at vi kanskje er litt bortskjemt med en unge som spiser godt og spiser alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikser nok noe litt annet til ungene enn brødmat som matpakke når de begynner på skolen, om de vil ha det. Men igjen, det har jo noe med at jeg synes det er kjempesært å spise så utrolig mye brød hele tiden :lol: Jeg er oppvokst i et land der man knapt spiser brød til frokost :P Husker jeg kom til Norge og skjønte oppriktig ikke hvordan folk klarte å spise så masse brød, og det henger nok litt igjen enda :)

Jaran spiser brød godt, men ikke Sophia. Hun synes brød er generelt ekkelt, og spiser knekkebrød hvis hun MÅ spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikser nok noe litt annet til ungene enn brødmat som matpakke når de begynner på skolen, om de vil ha det. Men igjen, det har jo noe med at jeg synes det er kjempesært å spise så utrolig mye brød hele tiden :lol: Jeg er oppvokst i et land der man knapt spiser brød til frokost :P Husker jeg kom til Norge og skjønte oppriktig ikke hvordan folk klarte å spise så masse brød, og det henger nok litt igjen enda :)

Hvor,er du fra? Jeg elsker brød :D Kunne spist det til middag og. Haha :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte sånn at det er et problem å sende med henne noe mer, verken tidsmessig, pengemessig eller noe. Det er faktisk bare den greia jeg har fått for meg om at de trenger da ikke noe mer enn brødskivene sine.. Tuva spiser med stor matlyst, så hvorfor skal hun da få vanen med å lære seg at hun alltid får noe ekstra knask med.. Men samtidig er det jo nettopp det at hvis alle de andre barna får med seg noe så vil hun, i alle fall når hun blir større, tenke over det og lure på hvorfor hun ikke får med noe ekstra.

Men det er litt samme greien som jeg har med de barnehagene som har varm lunch hver dag. Er varm lunch virkelig nødvendig? Huff, kanskje jeg er sær.

Tuva får jo frukt, og pleier være superfornøyd med det. Og grønnsaker vil hun IKKE ha når det finnes frukt :lol: Kanskje når hun blir større.. Er det med å ha noe i matpakken noe A har funnet på selv, sett av andre eller har dere alltid gjort det sånn?

Vi skal ha foreldresamtale på torsdag så da får jeg spørre pedagogen om hva de tenker. Det gjør meg ingenting å lage mer spennende matpakker, jeg bare lurer litt på nødvendigheten av å lære dem det..

Og ellers gleder jeg meg til foreldresamtale så jeg får skrytt litt av alle de fine ansatte som er der. ALDRI hadde jeg trodd at de skulle være så dedikerte og oppriktig interessert i barna. Når jeg henter står de nærmest i kø for å fortelle med stor innlevelse om de rare tingene hun har gjort. Og alle har kontroll på hva hun har gjort så det er tydelig at de snakker sammen. Må innrømme at jeg hadde nok ikke så høye tanker om barnehagen :lol:

Edit: Mener forresten ikke at noen av dere gjør noe galt, bare lurer litt på tanken bak :ahappy:

Det er jeg som "alltid" har gjort det så han skal oppleve mest mulig smaker og få i seg grønnsaker.

Han får med alt fra oliven til rå brokkoli egentlig.

Jeg opplever at ting han er skeptisk til hjemme gjerne kan spises i barnehagen, unger er rare sånn. Paprika er feks klassifisert som uspiselig hjemme, men sender jeg det med i matpakka kan det spises :|

Ellers får han bare plaine brødskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som "alltid" har gjort det så han skal oppleve mest mulig smaker og få i seg grønnsaker.

Han får med alt fra oliven til rå brokkoli egentlig.

Jeg opplever at ting han er skeptisk til hjemme gjerne kan spises i barnehagen, unger er rare sånn. Paprika er feks klassifisert som uspiselig hjemme, men sender jeg det med i matpakka kan det spises :|

Ellers får han bare plaine brødskiver.

Mens vi fikk vårt livs største sjokk her om dagen. De har varmmat på fredager (!) og denne fredagen hadde de fisk, grønnsaker, etc laget i en slags ovnsgryte. Tuva ville ikke ha! Aldri har jeg opplevd at hun sier nei til noe sånt før :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også alltid noe ved siden av brødskiva. Aner ikke hva de andre foreldre putter i deres barns matpakke, har aldri sett etter eller snakket om det.

Han har alltid frukt, grønt eller bær. Noen ganger et hardkokt egg, pastasalat, yoghurt evt middagsrester i stedet for brød. Men brød er enklest, så det blir absolutt mest av det.
Vi putter ekstra i fordi vi ønsker at han skal ha en vane om å spise grønt til hver måltid. Yoghurt fordi vi ikke drikker melk. H er ikke opptatt av å ha noe ekstra, han har aldri spurt hva som er i matpakka.

Er enig med Affinity, vi nordmenn er jo helt lidenskapelige på brødet vårt. Og grøt til babyer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er feilvare-nordmenn.. Eller ikke gubben da.. Men jeg er ikke sååå glad i brød og tøtta ekke glad i grøt :lol:

Ellers så begynner det kanskje å ordne seg med at jeg får til å studere neste år. Gubben skal muligens skifte jobb og jobbe kveld/natt og passe tøtta mens jeg er på skolen.. 1. Pri er at jeg blir ferdig med skolen og etter det spiller det ikke noen stor rolle med barnehageplass eller ikke.. Det ordner seg :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh slitsomt å være i barnehagen en hel dag, når man ikke har vært der siden onsdag. Full rulle fra hun kom hjem til jeg tok henne på fanget og gav kveldsmat kl 19. Spiste maten sin og drakk melka si, så gikk hun fullstendig ned for telling. Ikke ofte jeg legger henne før kl 20 altså. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i brød, og det er ikke ungen heller.

Så det går endel i yoghurt og musli foreksempel. Kokt egg av og til.

Til frokost blir det ofte weetabix eller grøt.

Han har alltid med frukt (og det har alle barna i barnehagen - så kutter de opp all frukten, så alle får smake på alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så fin hun er, @IreneN :wub:

Dere med barnehagebarn som får med seg mat i barnehagen, hva smører dere? Her spiser Tuva frokost hjemme, får brødmåltid i barnehagen halv elleve også får de frukt kvart over ett i tillegg til niste de har med hjemmefra. Jeg sender bare med to brødskiver med vanlig pålegg på, men jeg ser i andres matbokser at de sender med både det ene og det andre. Jeg synes egentlig brød burde holde i massevis for henne, men blir jo litt i tvil på om det er trist for henne med trauste brødskiver hvis alle andre har spennende matpakker. *Føle litt på presset*

Jeg trodde det bare var supermammabloggere som lagde fancy matpakker jeg. :lol:

Neida, men her går det i typisk brødskive med leverpostei... Har et lite ekstra rom i matboksen, oppi der putter vi oppskåren tomat, blåbær, mandarin, oliven o.l. :)

Oh slitsomt å være i barnehagen en hel dag, når man ikke har vært der siden onsdag. Full rulle fra hun kom hjem til jeg tok henne på fanget og gav kveldsmat kl 19. Spiste maten sin og drakk melka si, så gikk hun fullstendig ned for telling. Ikke ofte jeg legger henne før kl 20 altså. :lol:

Håper hun sover godt hele natten denne gangen da. :)

Barnehagen får fremdeles ikke alltid Johanne til å sove. På fredag kunne jeg hente henne tidlig så hun kunne sove hjemme, og idag måtte en febersyk pappa karre seg ut av senga og hente henne. (Vi vil at de skal si fra siden resten av dagen blir ødelagt om hun ikke har sovet.) Litt stress det der!

Hun sovner på 10 min hjemme da.

Ellers så kommer det flere og flere ord nå. Og hun har skikkelig humor og sier usannheter bare for å tulle. Hun skjønner og at hun ikke klarer å si alle ord, og finner lyder som synonymer. Feks vann = "æhh" fordi det er sånn lyd man kan lage når man er ferdig med å drikke. :ahappy:

Idag tidlig kunne hun fortelle at babyvovvov sier "bla, bla, bla" :lol:

Det er skikkelig morsomt, jeg gleder meg sånn til hun kan snakke mer. Det kommer til å komme så mye gøy! :D

Ellers er det jo litt kaos her med valpen som har skjønt at det morsomme skjer der J er. Vi har mulighet til å leke på rommet hennes i fred med luket dør, men det vil hun jo såklart ikke! Ganske ofte er det "NEI babyvovvov!" mens andre ganger ligger de på gulvet og tøyser eller hun gir lekene sine til Skessa og sier "namnam!" :lol:

IreneN: Det skulle nesten ikke vært lov å poste så nydelige bilder!!! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det bare var supermammabloggere som lagde fancy matpakker jeg. :lol:

Neida, men her går det i typisk brødskive med leverpostei... Har et lite ekstra rom i matboksen, oppi der putter vi oppskåren tomat, blåbær, mandarin, oliven o.l. :)

Håper hun sover godt hele natten denne gangen da. :)

Barnehagen får fremdeles ikke alltid Johanne til å sove. På fredag kunne jeg hente henne tidlig så hun kunne sove hjemme, og idag måtte en febersyk pappa karre seg ut av senga og hente henne. (Vi vil at de skal si fra siden resten av dagen blir ødelagt om hun ikke har sovet.) Litt stress det der!

Hun sovner på 10 min hjemme da.

Ellers så kommer det flere og flere ord nå. Og hun har skikkelig humor og sier usannheter bare for å tulle. Hun skjønner og at hun ikke klarer å si alle ord, og finner lyder som synonymer. Feks vann = "æhh" fordi det er sånn lyd man kan lage når man er feidg med å drikke. :ahappy:

Idag tidlig kunne hun fortelle at babyvovvov sier "bla, bla, bla" :lol:

Det er skikkelig morsomt, jeg gleder meg sånn til hun kan snakke mer. Det kommer til å komme så mye gøy! :D

Ellers er det jo litt kaos her med valpen som har skjønt at det morsoer skjer der J er. Vi har mulighet til å leke på romet hennes i fred med luket dør, men det vil hun jo såklart ikke! Ganske ofte er det "NEI babyvovvov!" mens andre ganger ligger de på gulvet og tøyser eller hun gir lekene sine til Skessa og sier "namnam!" :lol:

IreneN: Det skulle nesten ikke vært lov å poste så nydelige bilder!! :wub:

Går bra så langt :ahappy:

Stakkars, så utrolig slitsomt å ikke få sove :( Håper det løsner. De har faktisk begynt å ringe oss også om hun ikke sover, hvertfall de dagene de vet at jeg ikke jobber. Jeg vil at de skal ringe om det er noe, uansett hvor lite det er. Hun stortrives i barnehagen så har nok endel å gå på, men jeg vil ikke at hun skal være der og ikke trives pga en bagatell som kan fikses om vi bare henter henne tidligere en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...