Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Kjøpe et par i hver av de minste str da kanskje, og heller sende samboer ut å kjøpe mer av det vi ser vi må ha mer av :)

Du kan jo gå ut du og da :P

Vi hadde ikke brukt for noe i 50 i det heletatt. Vi trengte generelt ganske lite klær i begynnelsen, for vi trengte ikke skifte så ofte. Her var det bæsjebleier x1 i uka og hun gulpet veldig sjeldent.

Nå som jeg har fått et barnehagebarn så skjønner jeg hva alle mener med at det blir enorme mengder klesvask! Herlighet så mange skift det kan gå i løpet av en dag! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne kommet med en oppdatering, men dag 3 med overtid her og ingen store nye tegn på at baby har lyst til å komme ut. Leeei.

Men om en uke blir det igangsettelse om det ikke har skjedd noe, så det er jo ikke altfor lenge å vente uansett :)

Kjøpe et par i hver av de minste str da kanskje, og heller sende samboer ut å kjøpe mer av det vi ser vi må ha mer av :)

Jeg har kjøpt og fått masse i strl 56, så håper virkelig jeg får brukt det til hun er 2-3 måneder ihvertfall :) Har fått endel i tillegg til at jeg har handlet litt her og litt der, så derfor har det totalt blitt ganske mye, mye mer enn jeg trenger tror jeg :P. Har endel i 50 også faktisk, men håper å få brukt det en liten stund. Er altfor koselig å handle små babyklær :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens fineste lillemann ble 2 måneder i går :wub:

10394101_737024353019384_749907194882314

Og ang størrelser, ha brukte str 50 i nesten en uke, så ble det str 56 i frem til han var ca 6 uker. Nå bruker han 62, og jeg ser at noen av bodyene begynner å bli litt korte, så det er vel ikke mange ukene før han er på 68.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten slurk cola = sparkende turnende baby :lol:

Nå har vi nok sokker i den minste str i hvertfall :lol: hadde super tilbud på noen på jobb i dag, så plukket med meg noen. Og verdens søteste rosa strømbebukse med kaninfjes på rumpa :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten slurk cola = sparkende turnende baby :lol:

Nå har vi nok sokker i den minste str i hvertfall :lol: hadde super tilbud på noen på jobb i dag, så plukket med meg noen. Og verdens søteste rosa strømbebukse med kaninfjes på rumpa :wub:

Ååå gleder meg til bevegelser. Innbiller meg at jeg tidvis kjenner noe dere nede, en slags kribling men aner ikke det faktisk er baby eller noe helt annet.

Men nå er det vare 4uker ca til ultralyd (ikke fått dato enda) og det er gøy å ha et punkt å glede seg til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå gleder meg til bevegelser. Innbiller meg at jeg tidvis kjenner noe dere nede, en slags kribling men aner ikke det faktisk er baby eller noe helt annet.

Men nå er det vare 4uker ca til ultralyd (ikke fått dato enda) og det er gøy å ha et punkt å glede seg til :)

Var noen ganger heg kjente noe men ikke helt trodee på at det var frøkna, spurte samboer om han også kjente sånne ting i magen, nei sa han :lol: vet fortsatt ikke om det var ho alt da, tviler egentlig.. Men fra uke 17 ca. Var det ikke tvil om at det var ho som bevegde seg inni der :)

Så spennende, det blir moro! :) er det oul dere skal på da? Vil dere vite kjønnet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen ganger heg kjente noe men ikke helt trodee på at det var frøkna, spurte samboer om han også kjente sånne ting i magen, nei sa han :lol: vet fortsatt ikke om det var ho alt da, tviler egentlig.. Men fra uke 17 ca. Var det ikke tvil om at det var ho som bevegde seg inni der :)

Så spennende, det blir moro! :) er det oul dere skal på da? Vil dere vite kjønnet? :)

Vet ikke hva oul er, men fortstått at det er ruti e ultralyden. Og ja vi gleder oss masse til å forhåpentligvis få vite kjønn, hørt at man ikke alltid kan se 100%.

Da kan jeg leke med tanken om at det er bebis som beveger seg :P Og glede meg til jeg er sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva oul er, men fortstått at det er ruti e ultralyden. Og ja vi gleder oss masse til å forhåpentligvis få vite kjønn, hørt at man ikke alltid kan se 100%.

Da kan jeg leke med tanken om at det er bebis som beveger seg :P Og glede meg til jeg er sikker.

Oul er ordinær ultralyd. Den alle blir tilbudt mellom uke 18 og 20, hvor de går igjennom hele fosteret og ser etter om alt ser ut som det skal.

Nei, de er vel aldri helt 100% sikre på kjønnet før de faktisk kommer ut. jordmora vår sa hun ikke var i tvil om kjønnet, men ville ikke ta regninga om vi måtte bytte farger på ting etter fødsel :P

Vi skal på 3d ul i november, spent på om kjønnet er det samme da :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oul er ordinær ultralyd. Den alle blir tilbudt mellom uke 18 og 20, hvor de går igjennom hele fosteret og ser etter om alt ser ut som det skal.

Nei, de er vel aldri helt 100% sikre på kjønnet før de faktisk kommer ut. jordmora vår sa hun ikke var i tvil om kjønnet, men ville ikke ta regninga om vi måtte bytte farger på ting etter fødsel :P

Vi skal på 3d ul i november, spent på om kjønnet er det samme da :lol:

Da er det oul ja. Gøy med 3d ul da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, tull med soving i barnehagen i dag igjen. På mandag ringte de meg etter lunsj og spurte om jeg ville hente for de fikk henne ikke til å sove i det heletatt. I går gikk det fint, så tenkte det bare var tull med rutiner etter helga (sover kun en gang om dagen hjemme) Men i dag så hadde hun sovna kl 10, sovet til 12 (!) men etter det hadde hun ikke ville sovet uansett hvor mye de trille på henne. Så har trøtt lita jente i fanget .

Også må jeg le litt av barnehagen, syns litt synd på dem, av en eller annen merkelig grunn er vi de eneste som har bedt dem begrense mengden med sukker de gir barnet vårt. Vi er ikke maniske, det er sukker i vanvittig mye, men hun får ikke kaker og sånt med mye sukker i. De klarer nok ikke helt å følge det i hverdagen for hun får både trollkrem og brunost i barnehagen (brunost har vel omtrent samme sukkermende som nugatti, så det gir vi ikke hjemme enda). Jeg burde sikkert si fra, men er jo ikke snakk om de store mengdene. Sukker på grøt har jeg sagt i fra en gang at hun ikke skal ha, så det håper jeg de følger. De får være måte på hvor vrien og vrang jeg skal være.

Nå har de gitt ut skriv om å prøve å unngå kaker i bursdagsferinger, spesielt inne på den minste avdelingen, føler meg litt slem som skal ta kakene fra de andre barna, siden det kun var vi som sa noe om det på foreldremøtet, men samtidig så ser jeg virkelig ikke poenget med å gi søte kaker til 1-2åringer. Jeg har jobbet i sukkerfri brarnehage, noe som var veldig uvant med en gang, men jeg like tanken. Selv omdet ikke for meg er så viktig at de ikke gir makrell i tomat (inneholder sukker).

Hvordan har deres barnehage det rundt bursdagsfeiringer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, tull med soving i barnehagen i dag igjen. På mandag ringte de meg etter lunsj og spurte om jeg ville hente for de fikk henne ikke til å sove i det heletatt. I går gikk det fint, så tenkte det bare var tull med rutiner etter helga (sover kun en gang om dagen hjemme) Men i dag så hadde hun sovna kl 10, sovet til 12 (!) men etter det hadde hun ikke ville sovet uansett hvor mye de trille på henne. Så har trøtt lita jente i fanget .

Også må jeg le litt av barnehagen, syns litt synd på dem, av en eller annen merkelig grunn er vi de eneste som har bedt dem begrense mengden med sukker de gir barnet vårt. Vi er ikke maniske, det er sukker i vanvittig mye, men hun får ikke kaker og sånt med mye sukker i. De klarer nok ikke helt å følge det i hverdagen for hun får både trollkrem og brunost i barnehagen (brunost har vel omtrent samme sukkermende som nugatti, så det gir vi ikke hjemme enda). Jeg burde sikkert si fra, men er jo ikke snakk om de store mengdene. Sukker på grøt har jeg sagt i fra en gang at hun ikke skal ha, så det håper jeg de følger. De får være måte på hvor vrien og vrang jeg skal være.

Nå har de gitt ut skriv om å prøve å unngå kaker i bursdagsferinger, spesielt inne på den minste avdelingen, føler meg litt slem som skal ta kakene fra de andre barna, siden det kun var vi som sa noe om det på foreldremøtet, men samtidig så ser jeg virkelig ikke poenget med å gi søte kaker til 1-2åringer. Jeg har jobbet i sukkerfri brarnehage, noe som var veldig uvant med en gang, men jeg like tanken. Selv omdet ikke for meg er så viktig at de ikke gir makrell i tomat (inneholder sukker).

Hvordan har deres barnehage det rundt bursdagsfeiringer?

Noen har med kaker, mens andre har med frukt. Vi har kun hatt med frukt, så har de gjort noe mer ut av det (fruktsalat eller smoothie). Jeg merker at jeg ikke orker å legge meg noe særlig opp i hva de får i bhg av pålegg etc, for så lenge Emilie spiser er jeg glad. Noen ganger blir det dermed brunost til lunsjen i bhg (som de får der) og andre ganger kjøttpålegg. Da passer jeg heller på at matpakken hennes består av noe jeg vet inneholder mindre sukker. Det blir også urettferdig hvis de serverer brødskiver med brunost til alle de andre barna, eller at alle de andre skal få velge pålegg mens E ikke får lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i en sukkerrestriktiv barnehage. Vi hadde alle måltider, ingen matpakke altså, og hadde pålegg som ikke topper sukkerlisten. Vi hadde ikke kake eller is til bursdag, stor barnehage, så det ville blitt veldig ofte. Derimot lagde vi fruktspyd eller lignende. Men, vi bakte pepperkaker til jul. Greit kompromiss synes jeg.egentlig synes jeg man kan vente med snop, kaker og sånt til ungene spør om det selv jeg. Det blir jo nok.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får all mat i barnehagen og det er vanlig sunn kost, og en varm lunsj til uka. Da L begynte var opplegget sånt at man kunne ta med kake på bursdager, hvis ikke sto barnehagen for is. Fra i år er det slutt på det, for å begrense sukkerinntaket litt (det ble litt mye kake, spesielt på stor Avd der de er litt fler), og de lager grove vafler i barnehagen når noen har bursdag isteden. Helt ok syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i sukkerfri barnehage, men det kjøpe jo inn både brunost, prim og lignende som barna får på brødskivene. I tillegg er jo ikke all kornet som serveres akkurat uten sukker (blant annet de der ringene). MEN ved bursdagsfeiringer serveres det ikke kake eller lignende, men vi lager sukkerfri vafler om det er mye melk tilgjengelig, det lages pepperkaker og lignende.

Så barnehagen er ikke fanatisk, men det serveres ikke syltetøy og det er (i teorien) ikke tillatt med kakao, kake, veldig sukkerholdige matvarer. Men i hvilken grad foreldre respekterer dette er svært variabel. I løpet av denne uken har jeg sett ihvertfall 4 termoser med kakao (turdagen), kake til frokost, drikkeyoghurt full av sukker og nugatti på brødskiven. Så det er vanskelig å svare eksakt på hvor sukkerfri vi egentilig er.

Og i tillegg er vi voksne så klart hyklere - vi spiser kake ved bursdager på pauserommet, drikker kakao i koppene våre dagen lang og noen av oss har nugatti på matpakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst kommet inn i retningslinjene barnehagen har å forholde seg til, at det skal begrenses med mat og drikke med mye sukker. Så er vel mulig det hadde blitt slik uansett, men vi var de første som hadde sagt noe om det.

Vi lager litt krøll :aww::lol: De måtte lage nytt samtykkeskjema også, for vi og et foreldrepar til, ville ikke skrive "ja" på at de kan transportere ungene i privatbiler/buss. Spurte hvordan de løste det, og de begynte å ro litt, først med at de ikke tok med seg andre enn førskolegruppa på slike turer. Men da vi spurte om vi ikke trengte å svare på det da, så joo det måtte vi, men de transporterte i såfall i godkjente barnestoler. "Ja bakovervendte da?" "ja, opp til ogmed 15 mnd som loven sier". Ikke aktuelt at de skal kjøre noen plass med lillemor i fremovervendt barnestol på lenge enda, men sa jo at dersom hun må på legevakt/noe akutt, så blåser jeg i hvordan de transporterer henne bare hun får hjelpa hun trenger. Så da gikk det et par uker, så kom det nytt samtykkeskjema der vi kunne krysse av at de kunne kjøre med henne kun i nødstilfeller der det stod om liv og helse. :ahappy: Var aldri noen som hadde svart annet enn ja på det spørsmålet før heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A går også i såkalt sukkerfri barnehage, men de er ikke helt maniske.

Brunost etc har A fått siden han var under 1 år.

Jada, sukker er ikke bra i for store doser, men salt er fryktelig mye verre og min erfaring er at når folk er restriktive på sukker så mister de omtrent alle hemninger på salt.

Salami fikk A først etter fylte 2 år , det samme med posesauser/supper etc.

Sjokolade fikk han når han var 1, men da hadde han allerede funnet ut hva det var når han stjal sjokolade av søskenbarna.

I dag har jeg en fireåring som ikke er særlig glad i syltetøy ( spiser bare på vaffel ), ikke kan fordra saft , ikke vil ha sjokoladepålegg, kan drikke et halvt glass brus før han ber om vann og som aldri noensinne spiser opp det lille han får av lørdagsgodt. .

Vi gjør liksom ikke noe stort nummer ut av søtt den ene eller andre veien, og det virker som om han automatisk velger det bort.

Vi har syltetøy i kjøleskapet, men jeg har ALDRI opplevd at ungen har smurt seg en skive med det selv om han vet han hadde fått lov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså kun bursdagsbarnet får is eller aller får hver sin den dagen?

Alle selvsagt :) Bursdagsbarnet og 3-4 stykker (det trekkes) får dra bort på butikken, så kjøper de is, så "feirer" de når de er ferdig med varmlunsjen. Det som blir igjen brukes til barna ved jule/sommerkosen deres :)

(I vår bhg får vi også all mat. Hjemmebakt brødmåltid til frokost, varm middagsmat til lunsj, så frukt/yoghurt/brødskive mat igjen etter det. De har prim, men ikke brunost der :P Ingen av mine liker verken brunost eller prim så den er jo grei.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...