Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Joa, men ikke når foreldre verken gir øyedråper hjemme eller tar med seg dråper i barnehagen.. :hmm: Da sprer det seg dessverre, og det går utover de 11 andre barna :icon_redface: Øyekatarr skal være greit å gå i barnehagen med om det er gitt behandling og denne er begynt å virke (ergo barnet ikke lenger er smittsom), men det skjønner ikke mange foreldre :icon_confused:

Ah, da skjønner jeg frustrasjonen ja. :\ Hjelper ikke om noen behandler om ikke alle gjør det og de bare blir smittet på nytt. :(

Kom og henta lillemor i dag, og en nabo er vikar der. Hun er ikke norsk, men veldig flink til å snakke norsk. Hun hilser på oss og utbryter "hun har vært AKTIV i dag" :lol: Da blir jeg så glad. For lillemor er en aktiv liten frøken med mye å gjøre og mye å føre - og hun har ikke vist det så godt i barnehagen enda. Men nåå er vi i gang :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Joa, men ikke når foreldre verken gir øyedråper hjemme eller tar med seg dråper i barnehagen.. :hmm: Da sprer det seg dessverre, og det går utover de 11 andre barna :icon_redface: Øyekatarr skal være greit å gå i barnehagen med om det er gitt behandling og denne er begynt å virke (ergo barnet ikke lenger er smittsom), men det skjønner ikke mange foreldre :icon_confused:

Veldig mange tilfeller av øyekatarr er pga virus, og da hjelper ikke dråper i det hele tatt.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/oyekatarr-infeksios-konjunktivitt-3570.html?page=2

Blant barn er virus, og særlig adenovirus, en vanlig årsak, og viruskonjunktivitt opptrer ofte i epidemier med mange samtidige tilfeller.

Konjunktivitt er en tilstand som i de fleste tilfeller går over av seg selv.

Det ikke grunnlag for å anbefale at barnehagebarn med mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevernhensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen. Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om et barn som har symptomer på øyekatarr, skal undersøkes av lege.

Allerede noen få timer etter at behandling med øyedråper er startet, er smittefaren over dersom det dreier seg om en bakterie-infeksjon. Barna kan med andre ord gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling selv om øyet fortsatt ikke har fått tilbake normal farge. Barnehageansatte kan generelt ikke forlange at barn med symptomer på øyekatarr skal undersøkes eller behandles med øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen, men de kan ved tvil drøfte dette med barnets foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i kommunen kontaktes.

Dersom det er en virusinfeksjon (adenovirus), vil barna være smitteførende selv om de får behandling. I slike situasjoner er det ikke til å unngå at infeksjonen sprer seg til andre barn. I de fleste tilfeller vil spredning til andre barn i barnehage ha startet allerede før det første barnet kommer til undersøkelse.

Altså, det ser ut til at slike epidemier ikke er til å unngå i barnehager, det kan spre seg om man drypper opp og ned, og det at foreldre velger å ikke medisinere er både deres rett og det kan være et helt legitimt valg. Det trenger ikke være fordi de gir beng eller ikke "skjønner det". :)

Ja, så må den obligatoriske disclaimeren legges inn, H har heldigvis aldri hatt øyekatarr så det er ikke det at jeg føler meg truffet altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er hun forresten ganske søt :ahappy::ahappy:

10599650_10152686657282225_2670112025365

@Mari , har bare skummet de siste sidene. Men jeg har meldt inn et par ganger og da gjorde jeg det med navn. Fordi de ofte trenger flere opplysninger eller lignende om det er noe de vil følge opp. Men da har jeg følt meg trygg på at det er ok at de vet at det er jeg som har meldt ifra.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er møkkmisunnelig, @Arkan . Men det hjelper deg kanskje ikke så mye :lol:

Vi var så ville og gale at vi bestilte kielefergetur til uka. Lugaren er så liten at jeg tror ikke vi får med oss vogna, og jeg innser at dte kan bli maaaange timer med ingen verdens ting, så begynner å lure på om ideen kanskje ikke avr så lur likevel :P Jaja, det blir som det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er vesla 3 mnd. Så fort tiden går.

Mandag er det kontroll og vaksine. Håper det går fint.

I morgen skal vi i barnedåp til sønnen til min fetter. Litt spent på hvordan det blir med lillemor. Hun er ei nysgjerrige og utålmodig frøken :P

Tenkte å ta med vippestolen så får jeg kanskje spist litt mat. Har stor bil så da kan man jo pakke med seg litt ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er møkkmisunnelig, @Arkan . Men det hjelper deg kanskje ikke så mye :lol:

Vi var så ville og gale at vi bestilte kielefergetur til uka. Lugaren er så liten at jeg tror ikke vi får med oss vogna, og jeg innser at dte kan bli maaaange timer med ingen verdens ting, så begynner å lure på om ideen kanskje ikke avr så lur likevel :P Jaja, det blir som det blir.

Jeg har reist på nattog med vogn. Demonterte den og hadde bagen (!) oppi køya mi. Vesla i bagen. Sov jeg godt den natta? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist på nattog med vogn. Demonterte den og hadde bagen (!) oppi køya mi. Vesla i bagen. Sov jeg godt den natta?  :| 

Det hørtes jo helt grusomt ut :lol:

Jeg heller mer og mer mot å droppe vogna, ja. Lenge leve bæreselen :wub: Den gjør virkelig livet mitt lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2årsdag i november samt jul coming up. Jeg er litt rådvill. Foreldrene har nettopp gått fra hverandre. Mor som har ham mest sier han trenger bukser, men at hun egentlig ikke har tenkt så mye på hva hun ønsker seg til ham. Far har jeg ikke spurt enda.
Bestemødrene på begge sider er relativt aktive damer som gjerne tar ham med seg på turer i all slags vær.
Han er litt stor i størrelse så tenker jeg satser på 98 i klær, så om det ikke passer nå så passer det i hvert fall etterhvert. Vurderer ull eller yttertøy så jeg vet det er noe som blir brukt og de har behov for, men jeg har ikke verdens beste økonomi.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sov ni timer i strekk i natt. Jeg gjentar: NI TIMER :|:frantics: Herregud så herlig med så mange timer sammenhengende søvn :D

Det var jeg som våknet først, med brystspreng av dimensjoner :lol: Litt mat, og nå sover han jaggu igjen :blink: Lurer på hva han lader opp til :fear::rofl:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2årsdag i november samt jul coming up. Jeg er litt rådvill. Foreldrene har nettopp gått fra hverandre. Mor som har ham mest sier han trenger bukser, men at hun egentlig ikke har tenkt så mye på hva hun ønsker seg til ham. Far har jeg ikke spurt enda.

Bestemødrene på begge sider er relativt aktive damer som gjerne tar ham med seg på turer i all slags vær.

Han er litt stor i størrelse så tenker jeg satser på 98 i klær, så om det ikke passer nå så passer det i hvert fall etterhvert. Vurderer ull eller yttertøy så jeg vet det er noe som blir brukt og de har behov for, men jeg har ikke verdens beste økonomi.

Noen tips?

Pga vinteren som kommer så hadde jeg ønsket meg ullbodyer og strømpebukser hvertfall. Noenganger har de salg på ull rundt om i "sånne" butikker haha ikke lett å skjønne hva jeg mener men. :P Tenker på de som ikke er dyre rene barneklærbutikker, men som fører barneklær i tillegg til litt andre ting. :)

Han sov ni timer i strekk i natt. Jeg gjentar: NI TIMER :|:frantics: Herregud så herlig med så mange timer sammenhengende søvn :D

Det var jeg som våknet først, med brystspreng av dimensjoner :lol: Litt mat, og nå sover han jaggu igjen :blink: Lurer på hva han lader opp til :fear::rofl:

Hurra, gratulerer! :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sov ni timer i strekk i natt. Jeg gjentar: NI TIMER :|  :frantics:  Herregud så herlig med så mange timer sammenhengende søvn :D

Det var jeg som våknet først, med brystspreng av dimensjoner :lol:  Litt mat, og nå sover han jaggu igjen :blink:  Lurer på hva han lader opp til :fear:  :rofl:

Jeg er misunnelig! Her hadde vi party i senga kl 4 i mårest :-/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så sliten jeg blir av valpebesøk! Avslapping i skogen med hundene mellom, nå lunsj så ny valpebesøk i ettermiddag.

ikke slit deg ut!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var feil tråd ser jeg hihi! Nei, jeg har "fri" de andre dagene nå i uken! Et besøk på formiddagen imorgen bare :) Å leke med valpene gir meg energi igjen da :heart:

Sånn over til BARN :lol: Lurer på om jeg skal spørre bhg om et hefte med de sangene de pleier å synge mest, for sophia prøver og vil at jeg skal hjelpe henne, men jeg aner ikke hva hun synger :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn over til BARN :lol: Lurer på om jeg skal spørre bhg om et hefte med de sangene de pleier å synge mest, for sophia prøver og vil jeg skal hjelpe henne, men jeg aner ikke hva hun synger :P

Vi hadde en veldig flau seanse i garderoben i barnehagen i fjor, hvor vi prøvde å tolke en av sangene L sang hjemme, for å få teksten av de som jobber der, hvor mannen min endte med å måtte stå å nynne/synge sånn vi TRODDE det var (blant andre foreldre som hentet barn), mens de som jobbet der hørte på, og etterpå sang det riktig for oss;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge barn som absolutt ikke skal sove i sengen sin når jeg er så trøtt at jeg dupper av når jeg stryker på henne - kjempe effekltivt. Ender med at jeg blir sur og sint og alt blir bare tull. Putte ungen i armkroken og se på netflix heller - mye koseligere for liten og stor. :aww::wub: At hun er så trøtt at hun har sovna to ganger på fanget mitt i dag, det driter vi i, sove skal vi IKKE - hvertfall ikke i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en finfin søndag med ungen.

Vært i Dyreparken i tre timer, i regnvær - men kjempekoselig likevel. Var der med min søster og hennes to barn.

Etterpå dro vi hjem og spiste lunsj, og så koste vi oss med boller og kakao.

Så var det leking i sandkassa og i hagen, og ut på lekeplassen med traktoren.

Så kom min søsters mann med de to barna, og ungene var ute og lekte igjen.

Han sovnet kjapt når han ble lagt klokka 19 :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det passer inn i denne tråden, men hvor sikker er nødprevensjon egentlig? Tok 1 pille idag, sånn 40 timer etter første samleie uten kondom eller annen prevensjon, men vært uggen i kroppen etterpå.. Er det normalt? :icon_redface:

EDIT: Står om angrepillen at "I kliniske studier er preventiv effekt redusert hos kvinner ≥75 kg, og levonorgestrel er ikke effektiv hos kvinner >80 kg." Jeg veier noe mellom disse to, bør jeg ta test likevel om noen uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det passer inn i denne tråden, men hvor sikker er nødprevensjon egentlig? Tok 1 pille idag, sånn 40 timer etter første samleie uten kondom eller annen prevensjon, men vært uggen i kroppen etterpå.. Er det normalt?  :icon_redface:

Leste litt nå og den skal taes helst innen 12t om detvar Norlevo som jeg regner med og senest innen 72t. Det sto 52%-85% sikkert.

Sto også at virkning var mindre på kvinner over 75kg og ikke eksisterende på kvinner over 80kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt nå og den skal taes helst innen 12t om detvar Norlevo som jeg regner med og senest innen 72t. Det sto 52%-85% sikkert.

Sto også at virkning var mindre på kvinner over 75kg og ikke eksisterende på kvinner over 80kg.

Hm, ligger liksom mellom de to i vekt, så tror det er greit med en test ja. Norlevo var det ja, og ble tatt 40 timer etter :fish:

Jeg absolutt tatt en test om noen uker om ikke mensen kommer som den skal. Personlig ville jeg tatt test uansett da.

Will do, will do :sleep:

Det er helt normalt å bli dårlig av angrepille ja. :(

:x Gleder meg til tidligvakt imorgen da hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...