Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Mange har prøvd å lære meg, og jeg har gitt opp- spesielt siden jeg ikke har noe interesse av å kunne det :lol: Nei huff, striking og slikt håndtarbeid er ikke noe for meg, børster hunder isteden :aww:

Takk! Ja, det tenkte jeg på her om dagen når vi hadde en diskusjon om hvordan vi skulle male gangen oppe. At jeg satt og faktisk diskuterte det med ungen min, da er hun ikke baby lenger :lol:

De er ikke babyer lengre, og det er skummelt! Herregud som tiden flyr! E er stort sett stor jente, men om jeg sier at hun ikke trenger smokken før hun skal sove så er hun plutselig liten likevel. "nei, jeg er ikke stor jente, mamma! Jeg er liten! Jeg må ha smokken nå!" :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Jenta vår har det fint i barnehagen nå, og levering går greit. Sover godt der også, har vært oppimot to timer flere ganger denne uken. :)

Men ettermiddagene er helt kaotiske. Hun sier nei til alt, maser om ting hun ikke kan få, blir hysterisk, gråter masse!
Og er veldig fortvilet ved legging igjen. Tror hun bare er sinnsykt sliten... Håper dette er vanlig og går over igjen... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes rart at barna ikke er babyer lengre. Jeg trodde jeg kom til å ha baby lenge, ikke bare en sommer baby, neste sommer er det et barn! Hun har jo kjempe utbytte av dukkestue og sklie og huske i hage. Hun trenger en hage! :o Jeg er sjokkert over fort disse små utvikler seg og styrer på med lek på egenhånd.

I dag ville hun ikke hentes i barnehagen for hun var ikke ferdig med å skli og huske. I dag ville hun ikke legge seg fordi hun måtte bade først. BADEEEEE! sier hun og ser på meg med et kjempestrengt blikk. Jaja, jeg skal ikke stå i veien for god personlig hygiene jeg altså.. men ungen min har meninger om ting jeg ikke trodde hun skjønte noe av...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I seks måneder har lillemann sovet godt på natta. Våkner vanligvis hver tredje til fjerde time for mat, men aldri noe problem å sovne igjen og aldri noe sutring eller gråt. Fram til de tre siste nettene. Da har han våknet hver time og suttret masse. Kan umulig være sulten, spiser ikke i nærheten av så ofte på dagtid. Også strålende fornøyd og helt seg selv på dagen. Dagsovingen går og som normalt. Men de tre siste nettene har altså vært veldig urolig. Roer seg forholdsvis greit med puppen, men våkner likevel en time senere like sutrete. Noen ganger får jeg han til å sovne uten amming, men sover ikke noe lengre/kortere økter av den grunn. Sover like dårlig både i sin og vår seng. Ingen endringer i form av nytt sengetøy, ny pysj etc.

Hva kan det komme av, og hva kan jeg gjøre? Det har jo aldri vært slik før, han har alltid sovet så godt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, bad memories...

Puttiva, det skjedde med sovebabyene på barselgruppa også i den alderen. Holdt på en stund og, med litt opp og ned. Virket ikke som det var så mye de kunne gjøre, fikk ikke med meg noe supertips ihvertfall. Får bare prøve å tilrettelegge for søvn så godt som mulig, bysse, bære, trøste og amme. Så går det over igjen. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom en mor med barnevogn gående sakte forbi vinduet mitt, hun gjespet tre ganger på de få meterne, og håret hennes var i vill uorden. Hatt en tøff natt? :P

Sansynligvis :lol: Det kunne vært meg, sånn bortsett fra at jeg ikke tør gå ut før jeg har fått litt søvn, jeg kan nemlig risikere at jeg sovner mens jeg går :P

Jupp, vi er fremdeles våkne :frantics:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marie :hug:

@Fillerya :lol: så utrolig moro !

@Puttiva Ikke noe trøst, men veldig vanlig med slike perioder. Går over sånnomtrent en uke etter at du har gitt opp alt håp om å noen gang sove sammenhengende igjen :hug:

@Mud gratulerer så mye med dagen til Ask!

Foreldresamtale i barnehagen i dag, og veldig godt å få beskrevet en lillemor jeg kjenner igjen på alle punkt. Hun er seg selv, i en noe moderert utgave, og tør mer og mer opp for hver dag. Vi snakker litt om hvordan gjøre dagen best mulig for henne, så nå skal vi prøve en periode med tidlig levering 4 dager, og "litt mer variabel" levering siste dagen, og se om det blir bra, heller hente tidlgiere. Rett og slett fordi hun trenger to soveperioder i barnehagen for å klare å henge med, og må ha en rolig start. Når vi kommer til lunsj så blir det litt for brått og hun bruker for mye tid på å komme inn i tempoet.

Forresten ett punkt jeg ikke kjente igjen, hun ligger stille på stellebordet der. :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I seks måneder har lillemann sovet godt på natta. Våkner vanligvis hver tredje til fjerde time for mat, men aldri noe problem å sovne igjen og aldri noe sutring eller gråt. Fram til de tre siste nettene. Da har han våknet hver time og suttret masse. Kan umulig være sulten, spiser ikke i nærheten av så ofte på dagtid. Også strålende fornøyd og helt seg selv på dagen. Dagsovingen går og som normalt. Men de tre siste nettene har altså vært veldig urolig. Roer seg forholdsvis greit med puppen, men våkner likevel en time senere like sutrete. Noen ganger får jeg han til å sovne uten amming, men sover ikke noe lengre/kortere økter av den grunn. Sover like dårlig både i sin og vår seng. Ingen endringer i form av nytt sengetøy, ny pysj etc.

Hva kan det komme av, og hva kan jeg gjøre? Det har jo aldri vært slik før, han har alltid sovet så godt på natta.

Uff :hmm: Om det er en trøst - min H har alltid hatt et enormt sovehjerte. Men innimellom har det tulla seg litt til med sovinga, uten noen åpenbare årsaker. Jeg har stort sett skylda på disse utviklingssprangene, og sverga til den samme leggerutinen til samme tidspunkt hver bidige kveld. Det har alltid gått over :) Mitt tips er å ha litt is i magen altså. Hos oss har det vart gjerne ei uke eller to før det gikk over igjen.

Bortsett fra nå da - etter sommerferien har hun vært vanskelig å få i seng. Men nå er det nok helst vilje og grenser som skal prøves ut :)

Var det noe med tenner og dårlig mage ol.? Brått så gror hun tenner som hun får betalt for det. :lol: Går dårlig mage i barnehagen da.

H har fått diare når hun har hatt tannfrembrudd, en gang en skikkelig etsende bleie som hun ble sår av ennå den ikke var på henne så lenge :| Men jeg har aldri hørt om det motsatte da, at tannfrembrudd følger av dårlig mage (om det var det du mente?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H har fått diare når hun har hatt tannfrembrudd, en gang en skikkelig etsende bleie som hun ble sår av ennå den ikke var på henne så lenge :| Men jeg har aldri hørt om det motsatte da, at tannfrembrudd følger av dårlig mage (om det var det du mente?).

Ah, tenkte på om det har noen sammenheng enten den ene eller den andre veien. Når hun tre eller fire tenner på vei, pluss en som er helt oppe og to halve oppe. Det er liksom ungen som fikk sin første antydning til tann da hun var 11 mnd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A burde egentlig lagt seg, men han klarer ikke å slutte å prate om kaptein sabeltann filmen ( 'det er verdens mest fantastiske film, mamma! Forril! !!' ) og bursdagsfeiring i barnehagen.

De har virkelig gjort stas på han i dag og muffinsene var en suksess.

Han vil ikke feire bursdag i morgen, for denne dagen har vært perfekt visstnok :ahappy:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, tenkte på om det har noen sammenheng enten den ene eller den andre veien. Når hun tre eller fire tenner på vei, pluss en som er helt oppe og to halve oppe. Det er liksom ungen som fikk sin første antydning til tann da hun var 11 mnd :lol:

Ja nemlig, jeg har inntrykk av at det er veldig vanlig med blaute bleier når det kommer tenner ja :)

Tja, de kommer når de kommer! Det er vel 18mnd som er "siste frist" før det blir sjekket, tror jeg? H fikk jo noen tenner, jeg husker ikke helt hvor mange, før det ble pause leeenge. Såpass lenge at jeg måtte spørrre på 15-mnd-kontrollen. Helsesøster mente vi skulle se det an et par måneder til, og da spratt det jaggu frem flere tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nemlig, jeg har inntrykk av at det er veldig vanlig med blaute bleier når det kommer tenner ja :)

Tja, de kommer når de kommer! Det er vel 18mnd som er "siste frist" før det blir sjekket, tror jeg? H fikk jo noen tenner, jeg husker ikke helt hvor mange, før det ble pause leeenge. Såpass lenge at jeg måtte spørrre på 15-mnd-kontrollen. Helsesøster mente vi skulle se det an et par måneder til, og da spratt det jaggu frem flere tenner.

Spurte tannlegen om det siden jeg syns hun var mye senere enn de andre på samme alder (var der uansett) og han sa at han sjekket ikke før de var tre år, så var ikkeno stress.

Hmm kanskje hun ikke er syk da? Kanskje det er tennene som lager bleiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte tannlegen om det siden jeg syns hun var mye senere enn de andre på samme alder (var der uansett) og han sa at han sjekket ikke før de var tre år, så var ikkeno stress.

Hmm kanskje hun ikke er syk da? Kanskje det er tennene som lager bleiene?

Det er ikke usannsynlig iallefall :) Er hun i grei form ellers da?

Har vært noen ordentlig bomba bleier her ved tannfrembrudd hvertfall :lol: Det virker som det er en sammenheng. Dog har Christian plutselig fått en jeksel som ingen har merka noe til :lol:

Jekslene har kommet enklere enn fortennene her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen ordentlig bomba bleier her ved tannfrembrudd hvertfall :lol: Det virker som det er en sammenheng. Dog har Christian plutselig fått en jeksel som ingen har merka noe til :lol:

Har vært noen illeluktende greier i forbindelse med den andre tanna nede - men nå er det helt vått. Såpass at de ringte fra barnehagen for å si fra.

Det er ikke usannsynlig iallefall :) Er hun i grei form ellers da?

Jekslene har kommet enklere enn fortennene her også!

Ja, litt snørrete - men ikke noe feber og fin i form og fart. Fryktelig øm i munnen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en 1-2-3 forklaring på når og hvordan man skal søke om permisjon, og foreldrepenger? Og hvordan man deler opp mamma og pappa permen? Vi kom brått på at det kanskje er lurt å begynne å se på det nå :)

Det er lett å få hjelp på nav sine foreldrepenge-sider på facebook iallefall :) Alt står på NAV siden også, der er det en egen kalkulator som beregner hvor mye man vil få utbetalt om man velger kort eller lang permisjon osv. Man bestemmer selv hvoran man vil dele permisjonen mellom mor og far. Far må søke før mor er ferdig med sin permisjon.

Gratulerer med dagen til Ask :) Så bra at han likte Sabeltann filmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en 1-2-3 forklaring på når og hvordan man skal søke om permisjon, og foreldrepenger? Og hvordan man deler opp mamma og pappa permen? Vi kom brått på at det kanskje er lurt å begynne å se på det nå :)

Nei, det er noe skikkelig dritt å fylle ut skjemaene. Skal du spørre om noe så pass på at de kan det de svarer på. Vi brant oss på chatten, men på tlf. var de supre.

Spurte tannlegen om det siden jeg syns hun var mye senere enn de andre på samme alder (var der uansett) og han sa at han sjekket ikke før de var tre år, så var ikkeno stress.

Hmm kanskje hun ikke er syk da? Kanskje det er tennene som lager bleiene?

Mener jeg leste noe om at tenner ofte kommer når ungen er syk fordi tannkjøttet blir mykere så det er lettere å trenge opp for tanna. Det blir liksom dobbelt glede :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A burde egentlig lagt seg, men han klarer ikke å slutte å prate om kaptein sabeltann filmen ( 'det er verdens mest fantastiske film, mamma! Forril! !' ) og bursdagsfeiring i barnehagen.

De har virkelig gjort stas på han i dag og muffinsene var en suksess.

Han vil ikke feire bursdag i morgen, for denne dagen har vært perfekt visstnok :ahappy:

Forril liksom! :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...