Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Jeg går ikke lenger en kjøkken for å fortsette med det jeg drev med. Tar heller ikke ungen og går lenger enn for å bytte bleie. Ikke uten å si klart fra. Men jeg har jo gitt beskjed... spurt pent om de kan avtale først. Og sagt rett ut at de må det. Men det går jo ikke inn.

Urk. Svigermor er ikke min favoritt person her i verden. Men jeg har ingen problemer med å forholde meg til henne når jeg har tid og ork. Og selvsagt vil jeg at hun skal få se barne barnet. Er måten ting blir gjort på og jeg blir ignorert når jeg sier fra. Og så blir det sure miner når jeg ikke er pratsom og sosial.

Det blir liksom ikke bare ungen hun skal se når hun ikke skjønner at bonden ikke vil vekke meg om jeg har lagt meg når hun kommer. Han satt med ida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Mitt eldstebarn er det første barnebarnet og oldebarnet på både min og farens side. Begge par med besteforeldre bodde 2 minutter unna da han var liten, det samme gjelder 1 sett oldeforeldre, et annet sett oldeforeldre bodde et kvarter unna. 3 onkler bodde 2 minutter unna. 2 sett tanter/onkler bodde 2 minutter unna, 3 tanter til bodde under et kvarter unna. Vi delte hus med hans grandtante i 3 år, og de siste 16 årene har jeg delt hus med mine foreldre. Sleng på at datterbarnet er den første jenta som er født i hans familie på 50 år-ish, som forøvrig er en big happy family som feirer ALT sammen, hele tiden. Jeg tør påstå at jeg har litt erfaring i dette å bli invadert av familie, og å leve med familien tett på. Jeg tør vedde ganske mye på at jeg skjønner bedre enn de fleste som uttaler seg om svigermonsteret til Raksha om hvor slitsomt sånt er.

Jeg veit at det er ikke alltid det passer. Jeg veit at det tidvis rett og slett er irriterende at folk bare ramler inn, som om at man ikke skulle ha noe behov for å ha et privatliv bare fordi at man har fått en baby. Jeg veit også at innimellom så er både baby og egen helse så slitsomt at folk egentlig bare kan brenne i ******* fremfor å mase seg til besøk. Men ting blir ikke bedre av at man fokuserer på hvor lite man blir respektert hele tiden. Hvis man blir sliten og sur bare av synet av besøket, så er det selvsagt ikke hyggelig med besøk. Og siden hverken svigerfar eller bonden når inn, Raksha, så tror jeg heller jeg ville prøvd å overse hvor irriterende hun er, og heller jobbe med henne over tid, ta den praten med henne selv om hvor grensene dine går. For din del. Du må da være sliten av å være så frustrert over henne hele tiden?

Hva om du gir henne en fast tid hun får lov til å komme? Si at hver dag mellom det og det klokkeslettet så passer det at hun kommer, da er antageligvis Ida våken, f.eks. Så kan du jo la svigermonstret ditt beundre datteren din mens du tar oppvaska eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: forskjellen på meg og deg er at jeg faktisk ikke kan bo sånn. Jeg takler det ikke. Så Bonden må faktisk nå inn. Jeg er nødt til å kunne ta en dupp på sofaen uten å ha folk i stua brått - avogtil her helt greit, men ikke nesten hver dag. Jeg er nødt til å kunne sitter som en zombie i sofaen og bare eksistere når ungen endelig sover. Jeg klarer ikke la være å irritere meg. Så enten må vi nå inn eller så må dører låses eller så må jeg flytte. Så enkelt - så vanskelig.

Skjønner at det blir mye klaging her altså. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så blir hun fornærmet. Om hun blir fornærmet av en helt grei og høflig setning, så er det strengt talt hennes problem. Men hun er en voksen dame og det tåler hun. Du kommer deg ikke ut av dette og samtidig please alle, det tror jeg ikke er mulig.

En evt fornærmelse ligger helt og holdent hos henne, det er ikke noe du har skyld i, det er hennes greier. Så en fornærmet svigermor må både du og hun tåle, her ligger kanskje litt av issuet også? Evt leser jeg for mye mellom linjene, helt åpen for det.

Det er egentlig mitt beste tips, om hun ikke hører så må dere gjøre dere hørt.

Bonden må komme på din side. Det høres ikke ut som han er helt der enda.

Vi er like på det punktet, Raksha, jeg kunne heller ikke bodd sånn. Jeg hadde ikke trivdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg ekstremt, ekstremt godt - for jeg er også sånn. Jeg må faktisk ha min alenetid for å ha et liv jeg vil leve, noe annet er ikke akseptabelt.

Du kan ikke prøve å gå enda hardere inn, si det som det er? Har du sagt i fra om at du ikke klarer å bo der hvis det fortsetter sånn? Det er jo et ekstremt ultimatum, men kanskje det er det som trengs for å "trenge gjennom"? Det må man nesten kjenne personen for å vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Rak jeg foreslår du tar styringa og inviterer når Ida er våken. Det høres nå helt '''''' men da får svigermor sett Ida og patriarken/den som hadde kontrollen over alt på gården/svigermor få sitt. Du får tilbake kontrolen i ditt hjem og det blir på sikt bedre å omgås svigermor. San du fortelelr å er det nok en blanding av at hun forguder Ida og at det har vært hun som har hatt kontrollen på gården. Nå som helsen svikter så mister hun samtidig det og dere kommer inn. Hun sliter nok med det og er nok utrolig glad i Ida. De tingene til sammen gjør at du føler deg trokket på. Men kan du bruke Svigermor til noe som kan hjelpe dere i løpet av dagen når hun er der inne?Mange tanker og håper nen kan gjøre at du klarer å tenke så dere kan omgås. Men vet at det også er ektepar som har måtte flytte fra gården dem driver for å kunne overleve som ektepar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Bonden skal prate med dem i dag. Og jeg må gro ryggrad så jeg ikke blir lei meg over at hun blir fornærma.

Li jenta: det er planen ja. Invitere dem inn og hå inn med ida når hun er våken

Men jeg rekker og orker ikke det når de kommer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja Bonden skal prate med dem i dag. Og jeg må gro ryggrad så jeg ikke blir lei meg over at hun blir fornærma.

Li jenta: det er planen ja. Invitere dem inn og hå inn med ida når hun er våken

Men jeg rekker og orker ikke det når de kommer hver dag.

Ja det er en vanskelig sak. Håper det løser seg etter hvert til det beste for dere alle. Tja kanskje du bare skal invitere selv om du ikke orker san ca annenhver dag. Siden dem kommer hver dag. De invitasjonene er jo ikke for kaffe og kaker men for Ida og når ida kan gå selv kan hun jo besøke bestemor og bestefar hos dem Etter hvert da så kan det hende dem finner ut at jo annenhver dag kan vi stikke innom og hlse på. Klarer du å få det til så blir besøkene halvert og besteforeldrene vet at dem får komem og hilse på Ida som dem gjerne vil. Håper du får overskudd til at tingene kan løse seg til det beste for dere alle så alle kan bli på gården. Ønsker deg lykek til, vet utmerket godt t sant sliter men jeg har hatt det på mine foreldre. Ja litt henger med dem enda men det har blitt bdre der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også akkurat sånn Raksha, så du trenger i alle fall ikke å føle deg sær. Hjemmet er en backstage som man trenger for å kunne slappe av og bare være seg selv med skuldrene fullstendig senket og bukseglidelåsen åpen fordi den strammer. Går det an å henge plakat på døra? "Vær så snill å avtal før dere kommer på besøk, jeg trenger desperat litt privatliv" eller noe sånt? Jepp, det er lett å komme med forslag, jeg vet. Håper inderlig at dere finner en løsning snart!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask halter pga voksesmerter i dag. Vondt inni kneet visstnok. Vi prøver pysj i natt for å holde varmen på beina, men det kan bli hardt å selge inn hos den fødte nudist. Men han tok på seg bukse her inne når jeg sa det ville hjelpe benet hans da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min nevø på 3 år på besøk i helgen. :wub:

Vi var på badet og holdt på med leggerutinene, da han plutselig sa:

"Jeg står når jeg tisser jeg, det pleier gutter å gjøre. Jenter kan ikke stå og tisse, for de har pupper."

:lol::lol::lol:

Høres ut som Ask :lol:

Det er godt med pelsterapi når man har vondt i benet og er sliten etter en lang helg med mye lek. Sånn har gutta liggi leeeenge.

Jeg er så glad for at vi endelig har fått et dyr A ikke må forberedes på å levere tilbake og at det viste seg å være verdens mest barnevennlige kanin.

20131020_165351.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men! Ting er ikke bare elendighet og irritasjon her altså. :ahappy: Koser oss masse, blir mye gåing med Ida i kolikkstilling (ryggen inntil magen vår og hendene på magen hennes), mye kos og latter og mye bare "åh du store - tenk at den lille perfekte knotten er vår!" Enda bedre er det når hun faktisk kan sove i vogn - i dag har hun sovet lenge - nå skal jeg ha henne inn, begynner å bli kaldt igjen og hun er ikke vant til å sove ute i flere minusgrader enda.

Forøvrig får man litt panikk når man hører "mjau!" gjennom babycallen - veeeeeeeeldig glad jeg er nazi på kattenettet. Kodak satt på vogna hun.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til Ask! Ikke godt med voksesmerter.

Vi har tvungen samsoving i natt. Heljar gikk med bakhodet i gulvet så det sang etter i dag. Den lyden kommer jeg aldri til å glemme. Snakket med legevakten og skal vekke ham hver time og ha lav terskel for å dra nedover. Huff, dette er sånn ekkel bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til Ask! Ikke godt med voksesmerter.

Vi har tvungen samsoving i natt. Heljar gikk med bakhodet i gulvet så det sang etter i dag. Den lyden kommer jeg aldri til å glemme. Snakket med legevakten og skal vekke ham hver time og ha lav terskel for å dra nedover. Huff, dette er sånn ekkel bekymring.

Åh fy.. den lyden er grusom å høre på andre, klarer ikke se for meg hvor fæl den er på eget barn :hug: God bedring!

Og god bedring til Ask!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask halter pga voksesmerter i dag. Vondt inni kneet visstnok. Vi prøver pysj i natt for å holde varmen på beina, men det kan bli hardt å selge inn hos den fødte nudist. Men han tok på seg bukse her inne når jeg sa det ville hjelpe benet hans da.

Jeg hadde mye voksesmerter som liten, og de gangene det var ekstra ille bada jeg i så varmt vann jeg klarte å være i, og det lindra. Kan kanskje funke med varmepute også? God bedring, husker godt at det der er ikke noe særlig altså.

God bedring til Ask! Ikke godt med voksesmerter.

Vi har tvungen samsoving i natt. Heljar gikk med bakhodet i gulvet så det sang etter i dag. Den lyden kommer jeg aldri til å glemme. Snakket med legevakten og skal vekke ham hver time og ha lav terskel for å dra nedover. Huff, dette er sånn ekkel bekymring.

Uff! :( Utrolig ekkel den følelsen idet sånt skjer, jeg får ordentlig angst-klump i magen. Hvordan går det med ham? Er han grei i formen og humøret? Jeg antar det er hjernerystelse de frykter?

Raksha, jeg kom til å tenke på en ting. Hva om du skriver et brev til svigermoren din? Er det ikke noe tunghørt/dialekt-issues midt oppi alt som gjør det vanskelig å snakke sammen (mener å ha lest det?). I et ektefølt og ærlig brev får du "prata ferdig" og vet at hun får med seg alt. Tenker på alt du forteller her, om at du trives med dem og liker henne, men hvordan du er og behøver at ting skal fungere. Lever det med en liten blomst, og inviter henne inn så dere kan prate sammen etterpå, kanskje? Bare en ide :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha, jeg kom til å tenke på en ting. Hva om du skriver et brev til svigermoren din? Er det ikke noe tunghørt/dialekt-issues midt oppi alt som gjør det vanskelig å snakke sammen (mener å ha lest det?). I et ektefølt og ærlig brev får du "prata ferdig" og vet at hun får med seg alt. Tenker på alt du forteller her, om at du trives med dem og liker henne, men hvordan du er og behøver at ting skal fungere. Lever det med en liten blomst, og inviter henne inn så dere kan prate sammen etterpå, kanskje? Bare en ide :)

Hadde det vært min mor så hadde det funka, men jeg tror det bare blir skikkelig kleint... Men ideen er god den!

Vel, vi har en uvane in the making :lol: Lillemor får innimellom for seg at når man er trøtt - type litt på grensa til overtrøtt, så trenger man pupp for å sovne. Tar man sånt alvorlig når ungen er 11 uker (i morgen! ) ? Eller lar man henne bare få puppen å sovne til og nyter at hun sover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er skikkelig ekkelt. Jeg kommer ikke til å sove i natt. Han hylskreik da det skjedde og svimte ikke av, det er bra. Men han ble trøtt og sutrete. Det er ikke bra. Then again, det begynte å nærme seg leggetid, trøtt og sutrete er ikke uhørt. De tenker hjernerystelse ja. Skikkelig rød Donaldkul fikk han. Uæææ, den lyden altså...

Det er godt å prate med legevakta her, de klarer å finne akkurat den riktige linja å legge seg på. Ikke hysteriske, men tar det i riktig grad av alvor om dere skjønner? Det var beroligende å få konkrete instrukser iallfall. Fortsatt dritbekymret må jeg innrømme, men de klarer å formidle noe jeg trenger å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til Ask! Ikke godt med voksesmerter.

Vi har tvungen samsoving i natt. Heljar gikk med bakhodet i gulvet så det sang etter i dag. Den lyden kommer jeg aldri til å glemme. Snakket med legevakten og skal vekke ham hver time og ha lav terskel for å dra nedover. Huff, dette er sånn ekkel bekymring.

Huff, så ekkelt! Håper dere slipper tur til legevakten, og at ting har gått helt fint! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger sonen-råd!

3. november blir Sindre 5. Magnus blir 3 noen dager senere, men i år blir det storebror som får barnebursdag. Så får begge få fra neste år :)

Men hva skal jeg gå for?

1. "Tradisjonell bursdag"

2. Halloween bursdag. Barna kan kle seg ut, få skumel mat, godis etc. Eller er de litt for unge? Er det dumt med slik kle seg ut sak? Bare en stressfaktor for foreldre?

Edit: Mari, så ekkelt! Huff, klem til H- og dere!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...