Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Vi har -aldri- holdt han etter hendene forøvrig, eller "øvet" /"hjulpet" til med gåingen. Knapt holdt han i oppreist stilling, og aldri hoppet på fanget. Men han reiste seg og tok skritt med gåvognen tidlig for det :lol: Der røyk teorien til ei venninne av meg som mente det var dødsviktig at man øvet med ungene og ble nesten fornærmet når jeg sa at jeg ikke så vitsen :lol:

Vi fikk beskjed om på helsestasjonen at det burde man ikke gjøre, fordi barna trengte den tiden de trengte på å lære seg gåingen, og burde få den tiden de trenger på å bygge opp riktige muskler/ta de riktige "stegene" i utviklingen. Jeg tror ikke det har SÅ mye å si, noen er tidlige og noen er sene uansett. Tror ikke man kan forandre det sånn kjempemye ved å øve (men hvis man absolutt vil så greier man sikkert å tyne det til at de starter bittelitt tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de første tøffe ukene er det ubeskrivelig deilig å se A bli møtt av en entusiastisk barnegruppe hver morgen. "Nå kommer ASK!!!"

De prøver å dra han med i leken før han får på seg inneskoa, og det står alltid 4-5 andre barn sammen med han i vinduet og vinker til meg.

Han har greid seg bra til tross for ny og desidert yngst problematikken. Håper han beholder den evnen til å få nye venner. Han er tydeligvis veldig sosial bare han får tenkt seg om.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei flott og stor jente du har, enits! Forsinket grattis til dere begge. :)

Niesen min er ei sånn ei som Jaran, bare helt annen personlighet da, (gud bedre for et temperament :lol: ) gikk av seg selv innen hun var sju måneder. :)

Så godt at Ask har kommet på plass, Loke. Man vet jo at det gjør det etterhvert, men utrolig sårt mens det står på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snublet over en oppskrift for en stund siden, på kaker til baby. Misforstå meg rett, det er no havrecookie-liknende som var fint for minimennesker som gror tenner, og de var visst gode i tillegg... Noen som har snublet over samme oppskrift og hvet hva jeg mener? Vi skal på lang biltur over fjellet i morgen og trenger noe å stappe i gapet på lille temperamentsfulle bebisen min med egne meninger hun ikke er redd for å uttrykke.... Sist måtte jeg bruke kakemann, funket som fjell, men jeg har ikke akkurat lyst til å la det bli en vane :lol:

Wednesday, det er vel ikke akkurat svake lunger som kolikktvillingene kommer til å slite mest med :ahappy: Tenk at de forsøker tilkalle oppmerksomhet a, fytterakkern, ignoreres må det, det kan jo bli en vane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro, Lill! Jeg gleder meg vilt til de to her begynner med slikt. Er da det blir gøy jo :ahappy: Nå ligger de jo bare der... Og enten ler eller griner :lol:

Begynner å se forskjeller i personligheten deres nå :) Men utseendemessig blir de likere og likere. Jeg synes fortsatt det er gøy å kle dem i like klær :aww: Men snart må jeg nok slutte med det. Vil ikke at de skal bli sett på som en enhet. Det blir de nok av mange uansett, men må jo prøve å redusere litt hvertfall. Familien har fått beskjed om å omtale dem ved navn, og ikke "tvillingene". Og man skal si "du" til dem, og ikke "dere"...

Like klær men i forskjellige farger kan jo være kult?

Jeg gikk i klasse med eneggede, prikk like tvillinger. Det eneste vi så var ulikt var fargen på øyenvippene :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva er sin mor opp av dage - skravler dagen lang :lol: Men det er et stykke igjen til forståelig språk altså.

http://www.youtube.com/watch?v=ZP6e8wJJS34

Så koselige lyder hun lager! Isabel høres ut som en drage eller noe, tror hun har skjønt at hun kan lage mange HØYE lyder også :P Men hun synes tuvaskravling var fint å høre på, da stoppet hun sin egen skravling og lå og smilte og begynte igjen når det var slutt :D:heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselige lyder hun lager! Isabel høres ut som en drage eller noe, tror hun har skjønt at hun kan lage mange HØYE lyder også :P Men hun synes tuvaskravling var fint å høre på, da stoppet hun sin egen skravling og lå og smilte og begynte igjen når det var slutt :D:heart:

Haha,Herlig :) Tuva hadde en sånn periode hun også. Da var støynivået ganske høyt her. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut å kjøpe pysj til meg i dag, gitt - har nok ligget med ene brystet på vift i natt, våkna med vondt bryst fullt av harde kuler... Satser på at masse amming og pumping fikser det. Typisk nok når jeg skal bort og skal være borte mange timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut å kjøpe pysj til meg i dag, gitt - har nok ligget med ene brystet på vift i natt, våkna med vondt bryst fullt av harde kuler... Satser på at masse amming og pumping fikser det. Typisk nok når jeg skal bort og skal være borte mange timer.

Usj, håper det går over av seg selv! Har du ullinnlegg?Hvis ikke, så er det er veldig god investering, kjøpt store så at de dekker hele brystet og ikke bare litt på tuppen, melkekjærtlene sitter jo andre steder og! Ikke bra å fryse på puppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, håper det går over av seg selv! Har du ullinnlegg?Hvis ikke, så er det er veldig god investering, kjøpt store så at de dekker hele brystet og ikke bare litt på tuppen, melkekjærtlene sitter jo andre steder og! Ikke bra å fryse på puppen!

Det har jeg jo! Det har jeg glemt - takk :D da putter jeg inn det før vi drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut å kjøpe pysj til meg i dag, gitt - har nok ligget med ene brystet på vift i natt, våkna med vondt bryst fullt av harde kuler... Satser på at masse amming og pumping fikser det. Typisk nok når jeg skal bort og skal være borte mange timer.

Du kan også prøve å massere på kulene. Spesielt når du ammer/pumper. Og legg på varme kluter eller lignende mens du ammer/pumper:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også prøve å massere på kulene. Spesielt når du ammer/pumper. Og legg på varme kluter eller lignende mens du ammer/pumper:)

Har ikke prøvd med varme, men masserer forsiktig når jeg ammer. Får benke meg til i kveld med varme kluter og pumpe. :) Heldigvis ikke noe mer enn kuler foreløpig, ikke noe feber/nedsatt almentilstand så vi satser på at det går bra.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det krise om man glemmer helsekortet sitt hjemme når man skal på rutinekontroll? Har time kl 12 og rekker ikke hjemom. Urinprøve har jeg heller ikke...

Nope - glemte det støtt og stadig jeg :lol: Urinprøve er heller ikke noe krise, kan ta ny på legekontoret eller stikke innom en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wednesday, det er vel ikke akkurat svake lunger som kolikktvillingene kommer til å slite mest med :ahappy: Tenk at de forsøker tilkalle oppmerksomhet a, fytterakkern, ignoreres må det, det kan jo bli en vane!

Mhm. Jeg skjønner ikke greia med at de absolutt skal ligge for seg sjøl. Jeg liker å ha dem på fanget en stund etter at de har spist, for da kan de enten sove litt der eller vi kan bare kose. Så jeg gjør jo det nå også, men da er det masse mas om ikke jeg skal legge han snart. Helst i et annet rom! Why??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm. Jeg skjønner ikke greia med at de absolutt skal ligge for seg sjøl. Jeg liker å ha dem på fanget en stund etter at de har spist, for da kan de enten sove litt der eller vi kan bare kose. Så jeg gjør jo det nå også, men da er det masse mas om ikke jeg skal legge han snart. Helst i et annet rom! Why??

Babyer har et helt reelt behov for nærkontakt med mennesker - spesielt sine omsorgspersoner - for å klare å danne gode og trygge tilknytninger. Det er helt essensielt og har i tillegg en ren biologisk effekt på utviklingen av hjernen. Hils dem fra meg å si det, jeg har forskningen på min side. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer har et helt reelt behov for nærkontakt med mennesker - spesielt sine omsorgspersoner - for å klare å danne gode og trygge tilknytninger. Det er helt essensielt og har i tillegg en ren biologisk effekt på utviklingen av hjernen. Hils dem fra meg å si det, jeg har forskningen på min side. :)

Og J.K. Rowling :aww:

Si du må ta opp gutta dine, sånn at de ikke blir som han-hvis-navn-skal-være-unevnt, Wednesday. Hvis ikke det er skremmende nok, så har du alltids "mine unger, mine regler"-kortet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og J.K. Rowling :aww:

Si du må ta opp gutta dine, sånn at de ikke blir som han-hvis-navn-skal-være-unevnt, Wednesday. Hvis ikke det er skremmende nok, så har du alltids "mine unger, mine regler"-kortet ;)

Ja! Jeg glemte Jesus K. Rowling. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm. Jeg skjønner ikke greia med at de absolutt skal ligge for seg sjøl. Jeg liker å ha dem på fanget en stund etter at de har spist, for da kan de enten sove litt der eller vi kan bare kose. Så jeg gjør jo det nå også, men da er det masse mas om ikke jeg skal legge han snart. Helst i et annet rom! Why??

Du må jo for all del ikke kose deg med kollikkbarna.... Tilknytning er jo liksom ikke vanskelig nok i fra før med slike magevondtbebiser som skriker støtt og stadig... *oppgitt* Kos deg med bebisene, har hørt rykter om at de ikke nødvendigvis er så kosevillige som to-åringer... :(

Og J.K. Rowling :aww:

Si du må ta opp gutta dine, sånn at de ikke blir som han-hvis-navn-skal-være-unevnt, Wednesday. Hvis ikke det er skremmende nok, så har du alltids "mine unger, mine regler"-kortet ;)

Ja, hva er det liksom folk glemmer med det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg glemte Jesus K. Rowling. :lol:

Må ikke kimse av J.K. Rowling :aww: En klok og varm dame som skriver bøker for barn og ungdom (og sånne som meg) med mål og mening og verdier i. Om du ikke gidder å se hele, så se i hvert fall de tre første minuttene:

http://youtu.be/Lnb-XIZwbY0

Litt om Lumos, som hun sponser, her :)

Ja, hva er det liksom folk glemmer med det der...

Folk trenger ikke å huske det, så lenge vi foreldrene husker det. Vi vet faktisk best, vi kjenner våre barn best, og det er vårt valg om vi vil skjemme de bort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...