Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bør vi velge


Lady
 Share

Recommended Posts

Jeg har EGENTLIG bestemt meg, men fikk det gorde råd og høre med dere.

Kriteriene:

Ikke høyere enn 70 cm

Medium mye trim. Kommer til å jogge med/sykle med/ gå i fjellet med.

Barnevennlig

Rolig, Lite gjøing.

Litt allergivennlig (jeg har regart bittelitt på fuglehundene våre)

De minste hundene (Chihuaha, Papillon etc) er ikke aktuelle

Kjør debatt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mitt tips er å gjøre det litt enkelt for deg selv når du vil ha en familiehund.. Beagle er en jakthund, til tross for at noen har disse som familiehunder. Dette kan føre til mye ekstra arbeid i et hun

Dette skriver jeg ikke fordi jeg eier puddel, men det lønner seg som Krutsi har skrevet, å ikke kjøpe hund basert på utseendet fordi man fort kan ende opp med en rase som ikke passer så godt inn som m

Jeg er forelsket i puddel, belgere, buller, westier, münsterlander, breton, osv, men pdd passer jeg* ikke til noen av rasene. Vi har en jämthund som får sinnssykt mye trening, mer enn mange andre

Posted Images

Hvordan er hunden din, kooiker? Veldig fin.

Jeg har sååå lyst på Beagle jeg..

Mitt tips er å gjøre det litt enkelt for deg selv når du vil ha en familiehund.. Beagle er en jakthund, til tross for at noen har disse som familiehunder. Dette kan føre til mye ekstra arbeid i et hundehold hvis man ikke er klar over dette. Orker du å ha en hund som sannsynligvis stikker av til skogs på egen hånd hvis den kommer seg løs?

Og joda, utseende har noe å si. Men noe vil man også bli vant. Så det er enda viktigere å finne en rase som har de forutsetningene til å passe din familie og hverdag.. Å velge kun etter utseendebetyr som oftes kun et hundehold som man kun liker når man ser på bilder..

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriver jeg ikke fordi jeg eier puddel, men det lønner seg som Krutsi har skrevet, å ikke kjøpe hund basert på utseendet fordi man fort kan ende opp med en rase som ikke passer så godt inn som man hadde trodd. Glem utseendet, og kjøp et individ fra en rase som passer deg på alle mulige måter selv om den ikke ser like søt ut som du skulle ønske. Du lærer å elske den.

Hilsen hun som synes puddel så helt håpløst teite ut, men som nå synes de er fantastisk flotte :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem utseendet, og kjøp et individ fra en rase som passer deg på alle mulige måter selv om den ikke ser like søt ut som du skulle ønske. Du lærer å elske den.

Signeres. Vurder raser uten å se på bilder, hehe.

Men altså, når hunden er i hus, hva tenker du at er viktigst for deg? Hvordan den ser ut, eller hvordan den fungerer i hverdagen og med deg og din familie? Jeg skjønner jo at det er vanskelig å skulle kjøpe en hunderase du syns er stygg, men prøv å glemme utseendet mens du leter åpent ihvertfall :)

Og vedr kriteriene dine om lite bjeffing, er ikke beagle veldig løsmunnet?

Har du mulighet til å komme deg på en utstilling, stevner ellernoe for å TREFFE hunder? Eventuelt rasetreff om du er nysgjerrig på en spesifikk rase? Det er nesten det lureste, fremfor å se på bilder og lese beskrivelser :) Hunder er jo individer, men de har rasespesifikke egenskaper (ellers hadde vi ikke hatt raser, hehe). F.eks. gjorde jeg det når vi valgte rasen vår, jeg dro på et rasetreff og fikk på en kveld møtt 15-20 finske lapphunder. Det var utrolig nyttig, og det var da rasevalget ble til, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor rolig ønsker du?

Whippet? Rolig inne, aktiv ute. Krevert ikke stort annet enn å få løpt fra seg et par ganger i uken, men er samtidig med på alt.
Lite hår, men annet enn det er den ikke spesielt allergivennlig (da må du over på rasene som ikke røyter).

Ønsker du allergivennlig hund ville jeg virkelig sett mer på puddel. Jeg likte dem ikke før, men etter å ha blitt kjent med en så er jeg blitt glad i rasen. Morsomme hunder med stor personlighet.



Støtter forslaget om å komme seg på utstilling å se. Titt på forskjellige raser, hils på hunder, snakk med folk. Kanskje får du noen aha-opplevelser, oppdager raser du ikke har tenkt på før, osv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signeres. Vurder raser uten å se på bilder, hehe.

Men altså, når hunden er i hus, hva tenker du at er viktigst for deg? Hvordan den ser ut, eller hvordan den fungerer i hverdagen og med deg og din familie? Jeg skjønner jo at det er vanskelig å skulle kjøpe en hunderase du syns er stygg, men prøv å glemme utseendet mens du leter åpent ihvertfall :)

Og vedr kriteriene dine om lite bjeffing, er ikke beagle veldig løsmunnet?

Har du mulighet til å komme deg på en utstilling, stevner ellernoe for å TREFFE hunder? Eventuelt rasetreff om du er nysgjerrig på en spesifikk rase? Det er nesten det lureste, fremfor å se på bilder og lese beskrivelser :) Hunder er jo individer, men de har rasespesifikke egenskaper (ellers hadde vi ikke hatt raser, hehe). F.eks. gjorde jeg det når vi valgte rasen vår, jeg dro på et rasetreff og fikk på en kveld møtt 15-20 finske lapphunder. Det var utrolig nyttig, og det var da rasevalget ble til, uten tvil.

Åh, ikke misforstå. Jeg tror ikke jeg vet om en eneste hun som er STYGG. (Med unntak av blodhund)

Masse gode tips her.

Beagler er løsmunnet, generelt sett. Men de er ikke så høylydte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannhund av noe slag, kanskje? Portugisisk, spansk, lagotto? Grei med allergi, røyter ikke stort. De er ganske så aktive da, men etter å ha hatt tre portugisere i oppveksten har disse visst seg til å være supre familiehunder! :ahappy:

Lyd? Lagottoen har ihvertfall bra med lyd, portisene jeg kjenner varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd? Lagottoen har ihvertfall bra med lyd, portisene jeg kjenner varierer.

Lagottoen har jeg ikke den beste kjennskap til, så det er meget godt mulig. Portugiserne vi har hatt og kjent har vært veldig greie med lyd. Venner av familien drev oppdrett, man hørte sjeldent en lyd fra gården deres! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En portis er og skal ikke være rolig - det er i alle fall sikkert. De bruker lang tid på å modnes og er ofte veldig livlige hele livet sitt. Det er mye energi i dem, og JEG synes de fortjener mer enn å bare være familiehund. Mentalt og fysisk. De behøver å få brukt seg, da de er relativt mye hund til tross for lite hundete pels :P De er ofte gode med barn, men er ofte også alt for viltre og sterke til at barn kan gå med dem alene, liksom. Men det ville vel flere sagt om andre raser også. Jeg synes i alle fall ikke man skal velge portis pga pelsen. Det er forøvrig mye pelsstell med dem.

Det er mye lyd i en portis, men ikke i form av bjeffing. De "prater" mye kan man si. Også har de ofte mye vaktinnstinkter i seg og beskytter hus og tomt. Men de er ikke typisk gneldrete.

Jeg er sikkert teit, men får ikke helt følelsen av at portis er rasen for trådstarter altså.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ut i fra startinnlegget så kan ekstremt mange raser passe, men vær litt smart. Dropp alle utprega jakthunder (deriblandt beagle) og de mest høyoktan gjeterrasene. Utseende burde ikke spille så stor rolle. Jeg syns min egen hjerterase var stygg før jeg fikk en selv, nå syns jeg mange av dem er direkte pene :) Men det burde ikke være umulig å finne en rase som både passer dere og dere syns ser pen ut ut i fra det du skriver :)

vel kooikerhunden er ikke allergivennlig. og krever mye aktivitet :) Det er absolutt ikke en hund du får pgr av utsende, kooikerhunden er veldig mye mer

Hva mener du med mye aktivitet? De er da ikke spesielt krevende de (bortsett fra at det kan være krevende å ha en usikker hund, jeg har bare møtt en kooiker som ikke har vært usikker på folk - den var til gjengjeld utrolig kul)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med mye aktivitet? De er da ikke spesielt krevende de (bortsett fra at det kan være krevende å ha en usikker hund, jeg har bare møtt en kooiker som ikke har vært usikker på folk - den var til gjengjeld utrolig kul)?

Svarer jeg, selv om spørsmålet ikke var rettet til meg. For å si det sånn, min kooiker krever laangt mer både fysisk og mentalt enn hva min springer spaniel noensinne har gjort. Og forøvrig også mer enn hva min unghund av en fuglehund gjør ;)

Vil helt klart påstå og mene at etter fire og et halvt år med kooiker, samt generelt ganske god oversikt over kooikermiljøet, at det er en rase som krever mye aktivitet, så absolutt.

Angående rasetips til trådstarter, har jeg ingen. Med så åpne kriterier er det fryktelig mange raser som faller innenfor, uten at jeg har noe som helst formening om hvilke som kan regnes som "litt allergivennelige". Men kooiker som førstegangshund, basert på utseendet, det vil jeg sjelden anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har EGENTLIG bestemt meg, men fikk det gorde råd og høre med dere.

Kriteriene:

Ikke høyere enn 70 cm

Medium mye trim. Kommer til å jogge med/sykle med/ gå i fjellet med.

Barnevennlig

Rolig, Lite gjøing.

Litt allergivennlig (jeg har regart bittelitt på fuglehundene våre)

De minste hundene (Chihuaha, Papillon etc) er ikke aktuelle

Kjør debatt. :D

tenker vell omtrent alt annet enn jakthund når jeg leser dette. Jeg ville lett etter noe mer moderat ut ifra kriteriene du beskriver her.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...